20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Nordlie sparket!  (Lest 4720 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Tønsberg

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Nordlie sparket!
« Svar #15 på: 16. Juli 2006, 16:36 »
Jeg tror  han kan overaske.Klinsmann var ikke noe erfaren trener og bygde opp et helt nytt tyskland som kom til bronsefinalen.Tror Start vil berge plassen i tippeligaen.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Nordlie sparket!
« Svar #16 på: 17. Juli 2006, 16:48 »
Sitat fra: "plebbster"
Det er ingen som orker å ha den fyren rundt seg i mer enn to år. Det skal ihvertfall godt gjøres. Det kan godt hende at han er en flink fotballtrener, men han gjør alt for mye ut av seg.

Jeg skal ikke si meg direkte enig. Men jeg skjønner delvis hvor du vil hen.

Jeg er av den klare oppfatning av at trenertyper som Nils Arne Eggen og Tom Nordlie er altfor utskjelt. Keiko er selvsagt ikke en brøkdel av sin læremester fra Orkdalen, men han er en dyktig fotballtrener. Det bør man ikke være i tvil om. Når han ikke lyktes med VIF var det fordi klubben ikke taklet typen. Man orket ikke en fyr som gikk rundt og kjeftet konstant og var ikke så rent ulik en hvetebolle av utseende. Og selv om Vålerengen tradisjonelt er en arbeiderklubb, så mener jeg de på slutten av 90-tallet utviklet seg i en helt annen retning enn den de tradisjonelt tilhører.
Derfor falt heller ikke kjeftesmella fra Skien i god jord. Også lignet han jo mistenkelig på Nils Arne Eggen. Nei, sånt går ikke an.

Men han har oppnådd meget gode resultater med både Odd, Sandefjord og Start. Og jeg vil personlig tro at Tom Nordlie hadde et godt bilde av situasjonen, og visste hva som måtte til for å snu den dårlige trenden. Han førte Start til et sensasjonelt seriesølv i fjor, med en stall som strengt tatt var ganske mye svakere enn rivalenes. Ikke bare i bredden, men også hva angår kvaliteten på spillerne i førsteelleveren. For all del, Hæstad, Strømstad og M. Johnsen er meget gode fotballspillere, som alle har en fremtid i en eller annen toppklubb. Kanskje ikke på Barcelona-nivå, men hvem vet? Men resten av de spillerne Start hadde til rådighet i fjor ble gode som en del av en felles sportslig opptur, og en trener som gjorde dem gode. Nordlie dyrket kollektivet og skapte således et meget godt Start-lag. At de ikke var helt der oppe i år var ikke helt overraskende, da nedturen var nødt til å komme for et lag som Start. Dessuten er det noe med den berømte andresesongen. Den er faktisk vanskeligere enn den første, fordi du faktisk må forsvare de gode resultatene du oppnådde året før, samtidig som motstanderen nå kjenner deg for godt til at du kan komme med noen overraskelser.

Dessuten skal det sies at Start i fjor hadde flaks som scoret de viktige målene når det gjaldt som mest, og at de for eksempel møtte et Rosenborg-lag som var enormt dårlige.

Trenertyper som Eggen og Nordlie er veldig lette å "ta" dersom resultatene er dårlige. Spillerne gikk ofte lei av Eggen i Rosenborg, og i 93 var han svært nære ved å få sparken. Ikke på gurnn av dårlige resultater, Rosenborg var jo suverene, men spillerne ble dritt lei. (Kanskje litt merkelig når man tenker på at Ola By Rise fikk sparken for det motsatte i 2004)

Enkelte spillere har nok følt den samme belastningen i Start. Det er enkelte spillere som ikke liker å bli herset rundt med på den måten. Derfor var det enkelte spillere som reagerte veldig negativt når resultatene ble snudd på hodet fra i fjor til i år.
Det er meget mulig at de spillerne som reagerte var spesielt sentrale i Start-laget. I tillegg var det nok sentrale personer i ledelsen som også var lei Nordie. Og da ble det veldig enkelt å ta en avgjørelse når resultatene var dårlige.

Start kommer til å redde plassen, og de kommer sikkert til å bli blant de 6 beste. Kanskje kommer de til å kjempe om den siste RL-plassen. Men det vil ikke være på grunn av at de erstattet Tom Nordlie med Stig Inge Bjørnebye. Det vil være pga de gode spillerne de har. Bjørnebye har selvfølgelig mye erfaring etter å ha vært assisterende landslagstrener i tre år. Så helt uerfaren er han ikke.

Jeg hadde ikke hatt store problemer med å se Nordlie som RBK-trener. Tror ikke han er spesielt mye dårligere enn høgmo.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
Nordlie sparket!
« Svar #17 på: 17. Juli 2006, 18:52 »
Sitat fra: "Joakim"

Dessuten skal det sies at Start i fjor hadde flaks som scoret de viktige målene når det gjaldt som mest, og at de for eksempel møtte et Rosenborg-lag som var enormt dårlige.

Så det skal sies jah?? Er så jækla irriterende å høre sånne folk som tror de vet alt. Greit nok hvis man avgjør 1 eller 2 kamper helt i slutten. Men når man gjør det KAMP ETTER KAMP er det faen ikke flaks.

Det var flaks at de møtte et dårlig rbk lag?? Du vil ikke heller si at rbk var uheldige som møtte et ekstremt godt lag som overkjørte dem TOTALT i kristiansand??

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
Nordlie sparket!
« Svar #18 på: 17. Juli 2006, 22:04 »
Start hadde rett og slett ett bedre lag. Konklusjonene er enkel. Bedre lag men ikke bedre spillere. I år har ikke laget fungert og da har ikke Start spillerene som skal til for å holde seg. Lagspill er viktig. Sier seg selv riktig nok, men dog. :D
iverpool FC