20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.
0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.
John Locke var en stor pedagog under opplysningstiden. Han mente at den menneskelige sjel var en ubeskrevet tavle (tabula rasa), og at de erfaringer man har fyller tavlen med skrift. Dvs at alt du har av kunnskaper er lært, ingenting er medfødt, og alle kunnskaper tilegnes gjennom erfaring.Det han ville lære elevene var karakter, visdom, gode manerer og kunnskap. Karakteren var det viktigste, og dermed nevnt først.Takk, Olav. Jeg har pedagogikkeksamen i morra.
John Locke på Lost mener du?
Det er ikke de pedagogiske evnene som avgjør om en lærer er god, men de didaktiske. Bare noen fagtermer som du må ha på plass. Jeg har fått tilbakemeldinger på at jeg er en dyktig lærer, og har sjøl relativt stor tro på at det er sant. Viktig med god kommunikasjon med elevene, og jeg tror jeg har evnen til det. Jeg har hatt elever som var russ i fjor. De gikk da på barneskolen, og jeg har møtt noen av dem som elever på høyskolen. Det er skummelt. Men poenget er at de er nå "voksne" og kan klarere si hvilket inntrykk de hadde av meg som lærer. Og svaret jeg fikk var oppløftende. Det er både koselig og inspirerende å høre.