20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334557 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

BenArfa

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #2340 på: 06. Nov. 2013, 19:44 »
Noe jeg også har lagt merke til er veldig populært å si for tiden(ved siden av at alle muslimer fortjener å bli skutt) er at muslimene har skyld i 22 juli.

Jeg vet ikke om jeg skal bli forbanna, gråte eller bare gi opp menneskeheten.
Same old Shearer, always scoring!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2341 på: 06. Nov. 2013, 21:16 »
Har ikke kommet over akkurat det argumentet enda - men et kjapt sveit innom et hvilket som helst kommentarfelt på internett gjør at en kan miste håpet på mennesket totalt.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2342 på: 06. Nov. 2013, 21:37 »
Jeg mener helt seriøst at kommentarfelt på alle typer nyhetssaker burde legges ned. Noen er selvfølgelig saklige og ordentlige, selv om man kan tvile på det når man ser at de gidder å bruke tid på diskutere med gjennomsnittsdebattanten som bare er helt på jordet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2343 på: 06. Nov. 2013, 21:44 »
Aftenposten har jo som følger av denne drapssaken valgt å kreve fullt navn på sine kommentatorfelt. Spent på hvordan det blir. Men burde som minstekrav hvert gjort av alle som ønsker en viss seriøsitet.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2344 på: 07. Nov. 2013, 07:18 »
Noe jeg også har lagt merke til er veldig populært å si for tiden(ved siden av at alle muslimer fortjener å bli skutt) er at muslimene har skyld i 22 juli.

Jeg vet ikke om jeg skal bli forbanna, gråte eller bare gi opp menneskeheten.

Det er bra me har dette forumet her då. Her kan me diskutera sakleg om det meste. Har aldri sett den påstanden som du nemner.  Er det då verkeleg so populært? Eg leser sjeldan desse kommentarfelta, men har sveipa innom kamptrådar på vg.no og viss nivået er det same på alle andre tema so treng ein ikkje sei so mykje om det...

Rart du seier "gi opp menneskeheten", den følelsen kan ein få av mykje forskjellig. Det er berre sjå tv2 -nyheiten i ei veka det. Alt etter kva som opptek ein so kan ein verta ekstremt oppgitt og tenkje at det meste går til helvette. Denne siste saka her kan jo vera nettopp det for mange.

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2345 på: 07. Nov. 2013, 10:17 »
Har heller aldri hørt om noe sånt før, selv i kommentarfelt på norske aviser.

Synes uansett denne diskusjonen er på sin plass. Føler nesten man blir sett på som rasist med en gang man drar opp temaet. Selv om diverse statistikker sier at det er værre andre steder, og at antall drap har gått ned i Norge så er det ingen tvil om at disse drapene kunne vært unngått.

Det jeg ikke skjønner i denne saken, er at denne personen fikk avslag i juni (?) og fortsatt kunne gå fritt rundt i Norge. Det er helt sikkert en ganske stor påkjenning å få et slikt avslag, og for en person som har opplevd noe av det værste en kan oppleve av krig, elendighet og fattigdom så kan det nok fort tippe over.

BenArfa

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2346 på: 07. Nov. 2013, 13:06 »
For første gang i mitt liv, beveget jeg meg inn på diskusjon.no. Det var der den kommentaren gikk om og om igjen. Holder meg bevisst unna kommentarfeltene på vg.no osv så godt som mulig, så er nok ikke så utbredt som jeg kanskje trodde da.

Også rimelig lei av de som starter innleggene sine med : "Jeg er ikke rasist, men".

Dette er en tragedie hvor èn mann gjorde noe utilgivelig.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2347 på: 07. Nov. 2013, 13:55 »
Minst like tragisk med de som hevder man er "politisk korrekt" dersom man ikke hiver seg på det usaklige hylekoret. "Politisk korrekt-kortet" er det nye rasismekortet...
Helt greit at diskusjonen kommer, den er nok på sin plass. Men man må evne se de større sammenhengene og ikke være så forbanna generaliserende. En ting er denne saken, en annen er denne korssaken til NRK som har gått over alle støvleskaft der folks motbydelige vrangforestillinger og fordommer nok en gang kommer til syne. Sier som denne smartingen:

http://bodonu.no/hvordan-klarte-vi-a-bli-verdenshistoriens-kjipeste-smaligste-mest-mistenksomme-og-gjerrigste-lille-drittfolkeslag/

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #2348 på: 07. Nov. 2013, 14:59 »
Hvilke tiltak mener dere (Ben Arfa og Kristoffer) bør innføres for å sikre at noe liknende ikke skjer igjen?

Spør av ren nysgjerrighet.

Selv mener jeg at lukkede asylmottak og hurtigere (og åpenbart bedre kontrollert) utsendelse av folk som har fått avslag vil virke preventivt. Lukkede asylmottak fungerer godt i Danmark feks.

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2349 på: 07. Nov. 2013, 15:07 »
Er ikkje heilt einig i det, Kristoffer. Det må gå an å dra i gong ein debatt om asylpolitikk i denne samanhengen utan det er eit usakleg hylekor. Sopass mange ulike meiningar er det om innvandrings- og asylpolitikken vår. Eg personleg meinar Noreg er naive i denne samanheng og at det bør vera strengare.

Eg drog fram "politisk korrekt" då eg reagerte på å kalle dette ei "ulukka"(!!!!!). Det verte heilt feil for min del. "Ulukka på buss - 3 døde."

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2350 på: 07. Nov. 2013, 16:39 »
Jeg har ikke noe fasitsvar eller åpenbare løsninger, sier som sagt at dette er jævla vanskelig og komplisert.

Men det er jo vanskelig å plukke opp det når en fyr som ikke har vist tegn på psykisk sykdom plutselig gjør noe slikt. Åpenbart viktig at en har et sikkerhetsnett som i størst mulig grad fanger opp slikt.Det å opprette lukkede asylmottak er ganske drastisk da det medfører å innskrenke friheten til asylsøkere drastisk. Det mener jeg er svært uheldig og lite uverdig behandling.
At folk må sendes hurtigere ut er viktig ja, enig der. Det er vel dog en mer komplisert operasjon enn å bare sette de på første fly ut av landet. Utleveringsavtaler med respektive land og alt det derre er gjeldende her. Ettersom jeg har skjønt er det de siste åra oppretta langt flere slike avtaler allerede, så noe er tydeligvis blitt gjort. En annen ting er vel at det nok er for mange muligheter til å anke avgjørelser. Der skal jeg gi FrP et lite medhold. Ikke rett at en skal kunne dra ut saker i det uendelige. Burde være en klageinstans som sitter med endelig vedtak. Det er dog litt utenfor akkurat denne saken da han allede var bestemt at skulle ut.

lgrinde, det var på generell basis. Det spyes ut usaklig propaganda overalt som overhodet ikke er virkelighetsnært hva innvandring gjelder. Og folk roter med begeper. Det gis et inntrykk av at vi er mye mer utrygg her i Norge, når faktum er at det går motsatt. Det skjer færre drap her - og de fleste drapene som skjer her er fortsatt i nære relasjoner oss i mellom. Etter en slik hendelse gis det inntrykk av at asylsøkere flest er kriminelle mennesker som er her for å lage kvalm. Det er jo ikke faktum. Og det flommer også over av direkte fordomsfulle, hatfulle og rasiste ytringer over en lav sko. Jeg trenger ikke gå lengre enn til Facebook, og andelen som skriver slikt piss er faretruende stor.
Ja - vi skal ha debatt etter en slik tragisk hendelse rundt hvordan vi kan forbedre systemer for at slikt ikke skal skje igjen. Ja, det er lov å være uenig. Men jeg gidder altså ikke sitte å lese all mulig dritt uten å kalle en spade for en spade. En stor andel nordmenn fremstår nettopp som skribenten i Bodø Nu påpeker. Og det syns jeg er temmelig kvalmt og lusent.

Christian

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2351 på: 07. Nov. 2013, 18:36 »
Er det rettferdig at ein person sin handling, skal gi nordmenn "lov" til å hetse ei heil gruppe(asylsøkere/utlendinger med annen relgion eller hudfarge)? For å snu perspektivet litt, hadde du synst det var ok å bli hetset om du drog til Kongo fordi det har vært to nordmenn der før som har herjet? Eller at du skal bli satt i ein "bås" i Kypros pga det nordmenn har gjort i fylla der før? Det er på ingen måtte rettferdig at ein skal bli dømt ut i frå andre sine enkelt handlinger.

Det mange skriver på nettet og utrykker er meget rasistisk. Ganske skremmende.

(Nå er dette ikkje myntet på nokon i denne debatten. Berre eit generelt innspel til debatten)

Eg er enig i at det må sjå på korleis ein skal handtere folk etter avslag på asylsøknanden, da eit sånn avslag kan framprovosere rekasjoner som blir gjort i affekt av avslaget.

BenArfa

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2352 på: 07. Nov. 2013, 22:54 »
-Tirsdag, morgen etter trippeldrapet på Valdresekspressen, skulle sju asylsøkere ta Valdresekspressen til Oslo. Det fikk de ikke lov til.

-Han sier dette ikke er et spørsmål om rase, men at det har med trygghet for deres sjåfører og passasjerer å gjøre.

- Det vi ikke må glemme oppe i alt det her, er de pårørende. De gjør seg jo sine tanker, og misforstå meg ikke, men det som har skjedd har jo skapt en usikkerhet blant sjåførene, sier Østbye.

Om dette ikke er et spørsmål om rase, hva er det et spørsmål om da?

Skal legges til at søsteren til den drepte bussjåføren er ei aktiv anti-rasist som har vært ute i media og sagt fra klart og tydelig at vi ikke må dømme folkegrupper for dette, så det er bare piss å si at dette skal "hjelpe" de pårørende.

Utrolig synd at dette har blitt en "kamp" mellom anti-rasister og "Jeg er ikke rasist, men"-folk, istedet for å sørge over det forferdelige som har skjedd.

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2353 på: 08. Nov. 2013, 11:32 »
Folk må få meina at det bør verte ført ein strengare innvandringspolitikk. Det trur eg er ein av grunnane til at Høgre og FRP vann valet. Eg trur og at ein del reagerar veldig på at asylsøkjara som har fått avslag begår kriminalitet her i landet før dei verte sendt ut. Og ei slik sak som trippeldrapet med ein som fekk avslag i juli provoserar ekstra. Og det får fram mange troll på nettet.

For å ta eit eksempel som kriminalitet: http://www.osloby.no/nyheter/krim/Disse-14-unge-ranerne-er-domt-57-ganger-siden-2002-7353819.html

Eg er tydlegvis rasist som no påpeikar at alle desse har ein anna etnisk bakgrunn. :P
« Siste redigering: 08. Nov. 2013, 11:37 av lgrinde »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2354 på: 08. Nov. 2013, 13:52 »
FrP tapte jo strengt tatt valget heldigvis - de gikk mest tilbake av samtlige. Så deres enkle løsninger og spill på fremmedfrykt har jo ikke lyktes så bra i forhold til velgermassen. Norges mest liberale parti ble jo mye større etter dette valget. Venstre altså.
Høyre og AP ligger jo eksempelvis ikke langt fra hverandre i asylpolitikk og AP har jo blitt massivt kritisert for å ha ført en inhuman politikk de siste åra.

Ingen andre enn deg selv som påpeker at du er rasist her.
Jeg kan navngi konkrete eksempler på etniske nordmenn jeg kjenner til som begår lovbrudd gang på gang etter dommer og fengselsstraff forøvrig. Det er vel kanskje det vanskeligst med kriminalpoltikken - det å hindre at domfelte havner i samme belastede miljø og gjør akkurat de samme lovbruddene på nytt.