20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334465 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #2085 på: 03. April 2012, 01:07 »
Nå er det vel gjort undersøkelser som viser at flest trygdemottaktere er på motsatt skala av den politiske aksen...?

Uansett - jeg lar vær å stigmatisere her. Selv om jeg ideologisk uenig med sosialister kjenner jeg alt veldig mange intelligente mennesker som overhodet ikke er noen byrde for samfunnet - og som jeg verdsetter som personer. Ikke det at jeg heller ikke har gode venner på helt motsatt side.
Liten avsporing dette. Beklager.

Forøvrig er det ihvertfall fint at slike meninger faktisk blir ytret, så det blir satt fokus på en slik patetisk holdning i større grad. Noe av det verste er vel kanskje at det gjennom kronikken ihvertfall ikke virker til at han skjønner hvilken patetisk holdning han fremviser. Dette er trist ja - for der fins jo faktisk også de NAV-brukerne som faktisk trenger pengene og atpåtil sliter med å få de. Har sett noen slike saklige innlegg rundt omkring (ja, der fins jo faktisk en og annen seriøs type i nettavisdebatter). Det er vel bare å innrømme at systemet enda ikke virker etter sin hensikt.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2086 på: 03. April 2012, 17:18 »
23 000 i måneden? I huleste? Hva er det han får penger for? Hvor mye rart handicap har han skrytt på seg?
Jeg vil helst ikke være en del av NAV-systemet, men jeg må. Jeg får 10K i måneden. Ikke mye å skryte av.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Christian

• Gjest
« Svar #2087 på: 03. April 2012, 17:22 »
23K, er jo meir enn mange får i ein vanleg jobb.   :blink:  ???  :koko: Ikkje rart folk sitt på nav.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #2088 på: 03. April 2012, 20:30 »
23k er alt for mye hvis han ikke nylig har mistet en godt betalt jobb. Jeg har vært så heldig å slippe unna NAV så jeg kan ikke reglene, men dette hørtes sykt mye ut

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2089 på: 03. April 2012, 20:34 »
Kan ikke være et vanlig tilfelle dette? Syns det høres svært merkelig ut, jeg.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2090 på: 03. April 2012, 21:01 »
Kjenner en som NAVer, og ble fortalt i dag at han får 23,000 inn fra NAV hver månede. Han er 21 år og helt klart arbeidsklar - bare ikke villig til å gjøre så mye annet når han allerede tjener 23k i måneden for å ikke gjøre noenting.

Det der trur eg rett og slett ikkje på. Då må han ha hatt ein jobb før det som han tent ein god del i. Eg får vel utbetalt til vanleg ca 22 i mnd i min jobb. Har jobba 2 år no etter min endeleg utdanning var ferdig. Før det alltid deltidsjobb/sommarjobb/ og 2 år i forsvaret.

Merkar eg verte utruleg provosert av "alle" som snyltar på oss andre. Det er so utruleg mykje med dagens samfunn som får meg til å teinkja, "det går rett til helvette...".
Eit godt skrudd eksempel men som eg meinar viser mentaliteten er; Folk som slengje frå seg boss rundt omkring, om det so er i naturen eller attmed ein kontainer som er overfylt eller leggje fullt av papp på bakken rundt ein restavfall dunk. Argh! Det er so altfor mange som kunn teinkje på seg sjølv om ikkje bryr seg om å ta i eit tak. Og eg har endå fleire eksempel på dette, men orkar ikkje teinkje på all elendigheita i påsken...

:sint:
« Siste redigering: 03. April 2012, 21:15 av lgrinde »

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2091 på: 03. April 2012, 21:50 »
Det som generelt sett forundrer meg er hvor lite vanlige arbeidstakere får ta del i økonomisk vekst. Til tross for meget høy årlig teknologisk fremgang og produktivitetsvekst i den vestlige verden i mange år så har ikke inflasjonsjusterte lønninger steget noe særlig. Arbeidsdagene har heller ikke blitt noe kortere, tvert imot jobber man lengre dager enn noen gang i de fleste næringslivsjobber. Lurer litt på hvor all verdiskapningen blir av, og hvem som faktisk høster fruktene. Det er godt mulig det delvis har med disse NAVerne å gjøre, og at mye forsvinner i det sluket.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #2092 på: 04. April 2012, 11:26 »
Det tror jeg du har rett i Berntsen.
Jeg tror nok forøvrig at bare det faktum at folk har en jobb, og at landet går bra, er bevis godt nok på at godene blir noenlunde riktig fordelt mellom arbeidstakere og arbeidsgivere i Norge i dag. Husk at resten av verden sliter med høy arbeidsledighet og usikre tider for alle.

For høye lønninger (eller andre kostnader for arbeidsgiverne) kan godt medføre uante negative konsekvenser, da vi vil bli for dyre til å konkurrere med eksportrettet industri. (Jeg er selv vanlig arbeidstaker - bare så jeg ikke blir misforstått her nå)

Tim Buch

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #2093 på: 06. April 2012, 01:23 »
Kjenner en som NAVer, og ble fortalt i dag at han får 23,000 inn fra NAV hver månede. Han er 21 år og helt klart arbeidsklar - bare ikke villig til å gjøre så mye annet når han allerede tjener får 23k i måneden for å ikke gjøre noenting.

23k utbetalt eller før skatt? Eller betaler man ikke skatt av trygd?

Skjønner han godt jeg, på en måte. Må være deilig å kunne gi så totalt faen i andre mennesker, og leve som en konge uten å måtte løfte en finger (med mindre han har et par unger å forsørge). Nå vet jeg ikke hva slags bakgrunn han har (tidligere arbeid, utdannelse etc), men det er mange som tjener dårligere og jobber 40+ timer i uka. Hvis han skulle begynne å jobbe for en dårligere lønn enn det han får av NAV så ser jeg lett hvorfor han tar avgjørelsen om å fortsette med trygd. Hvertfall om han har noen småtroll å ta seg av også. [/spekulering]

ratatosk

• Midtbaneanker
  • Sunt pueri pueri, puerilia tractant
    • Vis profil
« Svar #2094 på: 06. April 2012, 12:26 »
Det er fult mulig å ha 23000 i dagpenger! Det meste man kan få ved dagpenger er 62,4% av grunnlaget fra den jobben man har mistet (maks 6 X grunnbeløpet) det skulle tilsvare ca 296 000 i året eller 24700 mnd! Dette skal også betales skatt av på lik linje med anna inntekt!  Det vil kun lønne seg å gå på dagpenger dersom man ikke får seg en ny jobb som man tjener mer enn 62,4 % av hva man hadde i den gamle jobben.    Så kommer andre negative ting inn som "hull" i cv'en, og at man kanskje den dagen dagpengeretten går ut sliter med å få seg jobb...
sunt pueri pueri puerilia tractant

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #2095 på: 07. April 2012, 15:21 »
Til dere som lurer på hvorfor han får 23,000; får nok svaret på det i kveld, så skriver vel svaret her pære full hvis jeg husker på det.

For øvrig hyperaktuelt mtp denne diskusjonen;

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10049864

Bedre politiker har vi ikke i Norge. Ferdig saken.

ratatosk

• Midtbaneanker
  • Sunt pueri pueri, puerilia tractant
    • Vis profil
« Svar #2096 på: 07. April 2012, 15:43 »
 :clap: :clap: for Erna!
sunt pueri pueri puerilia tractant

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2097 på: 11. April 2012, 18:20 »
Lettvint løsning, som alltid. Hun sier hun ikke snakker til de som er syke eller uføre, men det er ikke alle som faller under den kategorien heller, som samtidig ikke er av den typen "lat ungdom som snylter på staten". Jeg er redd hun ikke er klar over hvor forferdelig idiotisk det NAV-systemet er. Det er et system for NAV, som arbeider MOT arbeidssøkende.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2098 på: 11. April 2012, 18:59 »
Hva er det egentlig som er så tungvindt? Hva er det du forventer at de skal gjøre for deg?

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2099 på: 11. April 2012, 19:11 »
Einig med Erna.