20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 335432 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #2055 på: 21. Mars 2012, 21:50 »
Jeg skjønner også særdeles lite av denne avgjørelsen. De trenger kloke hoder, og Erik Solheim er et slikt klokt hode. I stedet skal de ha inn Holmås og Solhjell? Jeg skjønner ikke hvordan det skal bidra til å utvikle partiet. Men jeg håper Lysbakken er smartere enn jeg tar han for nå, og at dette faktisk er et klokt trekk.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

snkz

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2056 på: 21. Mars 2012, 21:54 »
Gjør ikke meg noe.

Han forsetter bare å grave gravene de andre i SV starter å grave ved å insette han som leder.
Endelig skal SV vekk fra alt som har med regjering å gjøre.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2057 på: 21. Mars 2012, 22:19 »
Thorkildsen har i hvert fall potensiale til å bli en like stor klassiker som GW Bush. Makan til hjernedød kjerring skal man lete lenge etter. Holmås har også litt "løs kanon på dekk" i seg. Regjeringen kan jo i beste fall bli en veldig underholdende gjeng. :)

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2058 på: 21. Mars 2012, 22:33 »
Bare det ikke blir Krohn Devold-tendenser av det hele, eventuelt Ramina Amundsen eller hva pokker hun het.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2059 på: 21. Mars 2012, 23:08 »
Manuela Ramin Osmundsen. ;)

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2060 på: 21. Mars 2012, 23:10 »
Haha. Glemt helt navnet gitt! Det er den største floppen under Stoltenberg uansett.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2061 på: 21. Mars 2012, 23:14 »
Varte vel ikke så lenge hun nei.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2062 på: 21. Mars 2012, 23:32 »
Tipper at om 20 år så er det mannen som forlot posten sin på grunn av "familiære årsaker" rett etter 22. Juli som vil bli stående som den største floppen under Stoltenberg-regjeringen. Med mindre kommisjonens kommende utredning blir tilstrekkelig politisk påvirket, selvsagt.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2063 på: 21. Mars 2012, 23:35 »
Den manne ble overtalt til å fortsette før 22. juli - og i mine øyne var Knut Storberget en meget dyktig politiker og statsråd.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2064 på: 21. Mars 2012, 23:38 »
Hvis du hadde sett uttalelsene rundt utredningen fra starten av Stoltenberg-regjeringens periode om hvor ille det stod til med sikkerheten rundt regjeringskvartalet og hvor kritisk det var å få på plass mye bedre sikkerhet tror jeg du ville ha hatt et annet syn på det. Så vanvittig mange år, og ingenting hadde skjedd. Det er selvsagt helt utilgivelig.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2065 på: 21. Mars 2012, 23:48 »
Men det er noe som har vært en realitet i flerfoldige år, selv etter 11. september her til lands. Vi har selvfølgelig vært blåøyd - men jeg mener det er en tankegang som har vært innprentet om at det faktisk aldri har vært så stor fare tilknyttet terror. Da er det i langt større grad PST som må tas - enn justisministeren - han har ikke gjort noe mindre rundt dette enn de foregående.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2066 på: 21. Mars 2012, 23:58 »
Helt uenig. Vi kan overhodet ikke slutte med å gi de overordnede lederne ansvaret for alvorlige feil. Jeg tror du også skjønner hvor det i så fall vil ende. Lysbakken skal ta ansvaret for feilene til den idiotiske statssekretæren sin, og George W Bush skal ta ansvaret for Irak-krigen, selv om det tilsynelatende egentlig ikke var han som tok beslutningene. På samme måte skal Storberget ta ansvar for de fatale sikkerhetsrutinene som gjorde at 22. Juli kunne bli gjennomført på den måten.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2067 på: 22. Mars 2012, 00:05 »
Da skal selvfølgelig også alle de Storberget overtok departementet fra også dele skylden. Det er noe som har blitt neglisjert over såpass mange år. Storberget satt, som sine forgjengere, på data fra kvalifiserte mennesker som vurderte sikkerhetsrisiko, med et begrenset budsjett. Å tilegne han alt ansvar og samtidig glemme at det i tidligere år har vært et like fraværende fokus på dette er for meg feil - veldig feil.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2068 på: 22. Mars 2012, 00:17 »
Den ekstremt negative sikkerhetsutredningen ble skrevet i 2004. At Storberget ikke har gjort noe som helst med det på de seks årene han satt som minister fra 2005 er fullt og helt hans ansvar. Det går ikke an å unnskylde seg med at det kanskje finnes noen andre som er like ille. Konklusjonen er uansett helt elendig lederskap, og den beste avgjørelsen han tok var nok å ta konsekvensene av det hele og forlate skuta til slutt.

At en så negative utredning ikke har fått konsekvenser på så mange år er som sagt utilgivelig. Det burde selv de mest hardcore AP-supporterne være enig i.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2069 på: 22. Mars 2012, 10:40 »
Det er ikke så enkelt som at Storberget skal ha skyld for at 22. juli kunne skje, fordi han ikke gjorde noe med sikringen av Regjeringskvartalet. Hva da med PST som ignorerer totalt trusselen fra høyreekstreme miljøer, og utelukkende fokuserer på islamister?

Det er mange som har vært blåøyde og naive. Det er mange som har gjort en for dårlig jobb i så måte, ikke bare Storberget. At det kommer rapporter som sier at regjeringsbyggene burde sikres bedre i tilfelle tilfelle at noen skulle finne på noe så døvt som å parkere en bil fulladet med sprengstoff rett foran hovedinngangen til høyblokka?

Jeg vet ikke nøyaktig hva Storberget har gjort med disse rapportene, og det vet ikke du heller. Men jeg forestiller meg at det har vært diskutert internt i regjeringen, at det har vært drøftet med polititet, og så har det til syvende og sist dreid seg om kostnader vs vinning. Var det en reell trussel? Var det egentlig noen som forestilte seg at noen kom til å gjøre noe sånt?

I tiden etter 11. september har fokus alltid vært på internasjonal terrorisme, og islamistiske nettverk. Storbergets ettermæle er vel at han er den statsråden som har gjort mest for politiet i senere tid, på tross av at det har vært en del feider mellom dem. Det sier jo lederen for politiets fellesforbund selv, etter at Storbergets avgang ble kjent.

At Storberget som justisminister i tiden før og etter 22. juli må bære en del av ansvaret for at ting ble som det ble, det er det liten tvil om. Men vi kan ikke legge all skyld på Storberget for at regjeringskvartalet ikke var bedre sikret. Han er ikke uten skyld, men han har heller ikke all skyld.

Storberget har vært en god justisminister i mine øyne, og jeg er ikke videre imonert over Faremo hittil.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon