20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334480 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Peter

• Gjest
Sv: Politikk
« Svar #2025 på: 14. Mars 2012, 15:17 »
Geordie Olav: På den andre siden vil jo legalisering av cannabis også føre til at presset for å prøve tunge saker som heroin og kokain minsker, fordi man nå kan ruse seg lovlig, uten å være redd for å ta overdoser. Når cannabis, heroin og kokain er ulovlig, er det nesten ett fett hva du bruker fordi alle er ulovlige, men hadde cannabis blitt lovlig ville de aller fleste nok holdt seg til det, da de kan få en bra rus lovlig.
Langerne er de siste jeg ville brydd meg om, og hva de solgte. Om cannabis hadde blitt lovlig, ville trolig mange langere slutta med dealingen, fordi de rett og slett ikke tørr å deale med så heavy saker som kokain og heroin.
Jeg tror det er veldig liten sjans for å utvikle psykiske lidelser av cannabis bruk. De som gjør det er dopa 24/7, og går nok sansynligvis på mye annet også. Klarer man å kontrollere bruket, som de aller fleste brukerne gjør, vil det mest sansynlig ikke påvirke personligheten din, om du ser bortifra de omtrent 2 timene rusen har effekt på kroppen. Alkohol er mye farligere på lang sikt enn cannabis. Det kan påvirke hjernen og oppførselen din totalt, mens cannabisrusen på kort sikt ikke gjør annet enn at du blir slappere og du konsentrerer deg dårligere. Er vel bare èn cannabis plante så vidt jeg vet om som kan gir deg halluisasjoner.
Alt i alt er jo ikke dette det spor farligere enn alkohol, og er jo ikke fryktelig mere helseskadelig enn en vanlig sigarett. Kols sjansene er så vidt meg bekjent litt høyere ved cannabisbruk.

MLerbakk

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2026 på: 14. Mars 2012, 15:26 »
Du tror ikke at legalisering av cannabis kan føre til at svært mange ville gå over på tyngre stoffer etter en stund på cannabis? Tror forbudet er en god terskel for at mange holder seg unna slike rusmidler. Når det kommer til bevist medisinsk effekt, vil det selvsagt bli en annen diskusjon.

Peter

• Gjest
« Svar #2027 på: 14. Mars 2012, 15:33 »
Godt mulig de hadde gjort det, men jeg kan også se for meg at folket på en måte blir tilfredsstilt, og heller foretrekker å ruse seg på lovlig måte, istedenfor å ruse seg på andre ulovlige stoffer, som egentlig har veldig mye av den samme effekten på kroppen som cannabisen.
Dette er naturligvis bare en teori, men om folk går over til tyngre stoffer eller holder seg til cannabisen er et veldig åpent spørsmål. Det kan slå både positivt og negativt ut.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2028 på: 14. Mars 2012, 15:52 »
Sorry mate Peter, men det du kommer med der er stort sett bare synsing som virker relativt håpløst. Veien er tilsynelatende korterer fra canabis-bruk til tyngre stoffer. Det at du tror at canabis-bruk heller ikke fører til psykiske lidelser er også synsing på høyt nivå - etter å ha lest litt rundt ser jeg at der er funnet kausalitet mellom canabisbruk og psykiske lidelser i flere undersøkelser.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2029 på: 14. Mars 2012, 15:55 »
Ja, nettopp, det er et veldig åpent spørsmål. Man kan på ingen måte utelukke at terskelen for å gå over til tyngre stoffer blir lavere. En kan heller ikke utelukke at legalisering av cannabis vil føre til at flere bruker det oftere, og flere blir "avhengig". Og da vil man fort oppnå en stor helserisiko. Og den kan ikke staten være bekjent av. Man bruker mer enn nok problemer med å informere om helserisikoen ved nikotinavhengighet.
Når en ikke kan utelukke at folk blir avhengige og at det blir lettere å gå over til tyngre stoffer, så vil det nok være uaktuelt å legalisere cannabis. Og det er jeg i såfall helt enig i.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Peter

• Gjest
« Svar #2030 på: 14. Mars 2012, 15:57 »
Vel, veien blir kanskje en smule kortere til tunge stoffer, men det betyr ikke at folk velger å gå over til det.
De psykiske lidelsene du kan få, er jo ikke stort værre enn det du kan få av sterkt alkohol misbruk. Jeg kjenner flere folk som har rusa seg på cannabis nærmest hver eneste dag de siste 5 åra, og ingen av disse lider av psykiske lidelser eller er forandra på noen som helst måte i løpet av denne perioden.
Sier ikke at det er sånn for alle, men psyikiske lidelser kan man få når som helst og hvor som helst uansett.

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2031 på: 14. Mars 2012, 16:02 »
Vel, veien blir kanskje en smule kortere til tunge stoffer, men det betyr ikke at folk velger å gå over til det.
De psykiske lidelsene du kan få, er jo ikke stort værre enn det du kan få av sterkt alkohol misbruk. Jeg kjenner flere folk som har rusa seg på cannabis nærmest hver eneste dag de siste 5 åra, og ingen av disse lider av psykiske lidelser eller er forandra på noen som helst måte i løpet av denne perioden.
Sier ikke at det er sånn for alle, men psyikiske lidelser kan man få når som helst og hvor som helst uansett.
Jevnaldrende med deg? Altså 15 eller noe der i gården? Beklager, peter, men jeg tror ikke et sekund på at du kjenner flere som begynte å røyke pot når de var 10 år gamle.

Peter

• Gjest
« Svar #2032 på: 14. Mars 2012, 16:07 »
Jevnaldrende med deg? Altså 15 eller noe der i gården? Beklager, peter, men jeg tror ikke et sekund på at du kjenner flere som begynte å røyke pot når de var 10 år gamle.

Hørt om eldre venner?  :P
Disse jeg kjenner som har gjort dette i 5 år, er mellom 17 og 19.
Kjenner flere jevnaldrene som røyker weed en del, men disse har ikke holdt på i mer enn rundt 6 mnd - 1 år.

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2033 på: 14. Mars 2012, 16:09 »
Er vel ikke så veldig vanlig i din alder å ha så mange eldre venner. Iallefall ikke nære nok venner til å kunne vurdere hvorvidt de sliter med psykiske lidelser o.l. Men for all del, det kan godt hende du er et sjeldent unntak ;)

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2034 på: 14. Mars 2012, 16:10 »
I motsatt rekke kan jeg fortelle om flere personer jeg har godt i klasse med og vokst opp sammen med som starta med cannabis og innleda heller uheldige vaner både med det og sterkere stoffer. Jeg tror ikke de angrer på at de etterhvert ikke nyter sterkere ting enn alkohol nå. 
Alkohol står så sterkt i kulturen vår og har gjort det så lenge at det er umulig å skulle forby det. Det å tillate canabisbruk vil derimot i mine øyne være ren og skjær ansvarssvikt fra myndigheter. Jeg ser at canabis han være aktuelt som medisinsk hjelpemiddel - utover det syns jeg det er helt riktig å forby.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

snkz

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2035 på: 14. Mars 2012, 16:15 »
Jeg kjenner ingen som har rusa seg på cannabis eller lignende og er egentlig imot en legalisering av dette til noe annet enn medisinsk bruk.
Men til medisinsk bruk er jeg 110 % sikker på at det kan gjøre mye for oss i kampen mot forskjellige sykdommer.

Peter

• Gjest
« Svar #2036 på: 14. Mars 2012, 19:30 »
Er vel ikke så veldig vanlig i din alder å ha så mange eldre venner. Iallefall ikke nære nok venner til å kunne vurdere hvorvidt de sliter med psykiske lidelser o.l. Men for all del, det kan godt hende du er et sjeldent unntak ;)

Hehe, nei de er ikke veldig nære venner. Men vi har jo vært sammen en 6-7 ganger i løpet av en 3 årsperiode, og så lenge jeg har kjent dem har jeg ikke fått inntrykk av at de sliter med noe. Men en 3 årsperiode er kanskje ikke bra nok vurderingsgrunnlag for å finne ut av om de lider av psykiske lidelser :)

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #2037 på: 14. Mars 2012, 20:50 »
Jeg kjenner ingen som har rusa seg på cannabis eller lignende og er egentlig imot en legalisering av dette til noe annet enn medisinsk bruk.
Men til medisinsk bruk er jeg 110 % sikker på at det kan gjøre mye for oss i kampen mot forskjellige sykdommer.

Medisinsk bruk er en annen sak, ja. Jeg argumenterer mot legalisering for at unger fritt skal bruke det som rekreasjon og nytelse på samme måte som vi i dag konsumerer alkohol. Sovepiller tar man når man må, og det er selvsagt da en god ting. Cannabis burde man også ta når man må. Problemet er å ta sovepiller eller cannabis når man ikke trenger å ta det. Da snakker man om skadelig misbruk.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2038 på: 14. Mars 2012, 22:33 »
Jeg tror nok hasj er mindre farlig for samfunnet enn alkohol, og hvis jeg spør meg selv om det norske samfunnet som helhet ville vært bedre med forbud for alkohol, så blir nok svaret nei. Jeg er absolutt for legalisering. Prinsipielt er jeg alltid for at folk skal ha ansvar for egne handlinger og at staten skal være vaktbikkje i færrest mulig saker.

"Gateway drug"-argumentet har jeg forøvrig aldri heller kjøpt. Tipper øl og sprit er en langt mer vanlig inngang til kokain og meth enn cannabis...

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2039 på: 14. Mars 2012, 22:43 »
Jeg er også enig i at folk må få lov til å stå til ansvar for egne valg, men jeg er alikevel i mot legalisering. Voksne mennesker er i stand til å ta egne valg, men det er ikke barn. Jeg tror, i likhet med olav, at dersom man legaliserer canabis vil barn/ungdom bruke det i lik grad med alkohol, noe som vil være veldig destruktivt. De jeg kjenner som bruker mye cannabis og har gjort det over lengre tid er blitt veldig sløve og fjerne av seg. De klarer ikke å konsentrere om studier, og de ødelegger rett og slett veldig mange muligheter for seg selv. Jeg tror det kommer til å bli mange fler i slike situasjoner dersom man legaliserer det. Rett og slett fordi det vil bli mer akseptert, og det smitter over på de unge.