20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334483 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1935 på: 23. Nov. 2011, 16:35 »
Jeg synes det er betimelig å stille et spørsmål ved AP sin håndtering i etterkant av hendelsen, og det vil jeg oppfordre hver enkelt til å vurdere. Alt har kanskje ikke vært like stuerent, og enkelte har nok vært mer i grenseland enn andre i mine øyne. Jeg kjenner flere som sitter relativt sentralt i AP-hierarkiet og uten at jeg kan gå så veldig inn på det så vet jeg at det er flere der som kan styre sin begeistring for enkeltes opptreden både offentlig og mer privat i den forbindelse.

Imidlertid er det ikke FRP og Sandberg sin oppgave å stille disse spørsmålene. Rent formelt må dette være gjenstand for debatt innad i AP etter min mening, også får de foreta de grep man mener er nødvendige der. Dette tror og vet jeg at blir gjort løpende, selv om de eventuelle følgene av dette naturligvis neppe vil vise seg helt enda.

Å si at AP har spilt offer er jo regelrett forkastelig. At man sørger åpent og snakker om at man har vært utsatt for et angrep når 69 av deres egne barn og ungdomspolitikere er drept og ytterligere 66 ble såret er jo så jævlig langt unna et spill man kan komme. Som Gahr Støre sier så er man et offer, og det må det være lov å gi uttrykk for.

Sandberg burde heller se seg selv i speilet og se hvilket parti som spiller offerrolle til stadighet. FRP fremstår for meg som et strutseparti som feier hele skap med skjelletter under teppet samtidig som de synes så synd på seg selv fordi folket til stadighet letter på teppekanten.

Jeg gjør mine egne tanker med at Sandberg kommer med denne kontroverse karamellen nå etter siste dagers hendelser i FRP, men det er vanskelig å si om de faktisk er så korket at de tror dette er bedre.

Flatline

• Midtbaneanker
  • HWTL
    • Vis profil
« Svar #1936 på: 23. Nov. 2011, 16:39 »
Er enig i at det ikke akkurat spretter ut av rette sauen når FRP begynner å beskylde andre partier for "offer-rolle". Men spørsmålet i seg selv er betimelig.

Angående alle FRP-skandalene så er det en ting, men media er jo værre enn en fat chick på macdonalds når det gjelder å hungre etter FRP-sladder. Venstresiden blir i mye større grad skånet. Om dette skyldes alle raddisene i Dagbladet og Aftenposten eller at partiapparatet er såpass mye større skal få stå usagt, men jeg er rimelig sikker på at det er en god del neddyssede partiskandaler i AP som nok ville blitt brettet ut i det lange og det brede hadde det vært FRP.

Det at pedofilisaken mot vågå-ordføreren kom opp bare 2 dager etter at kommunevalget var ferdig, skal jeg ikke spekulere i - men helvete for en timing i alle tilfeller.
If it has tits or wheels, count on problems!

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1937 på: 23. Nov. 2011, 16:56 »
Den saken du nevner der Flatline, er nok mest sannsynlig bare svada uansett. Det mener i alle fall så godt som alle i bygda med en viss kjennskap til begge parter. Ikke at man skal ta noe for gitt før man eventuelt har fått en dom, men alle tegn peker som sagt i den retningen.

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1938 på: 23. Nov. 2011, 16:56 »
Hehe, ja kontakter i pressen er nok en gode som FRP ikke nyter særlig godt av. Så kan man jo spekulere en hel del på det. Jeg tror nok at pressens tilbøyeligheter spiller en viss rolle ja.

Og jeg tipper at AP får begravd og trenert en del dritt ja, men man kan jo stille seg spørsmålet: "Hva med Høyre?". Man skulle jo tro at en venstreorientert presse ville ha interesse av å trekke også det partiet gjennom sølen noen ganger selv om de er et stykke unna FRP. De er jo en formidabel konkurrent, men det er jo relativt skandalefritt også der i gården?

Uansett så møter Sandberg og FRP seg selv så til de grader i døren her at det grenser til fadese.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1939 på: 23. Nov. 2011, 17:01 »
Den saken du nevner der Flatline, er nok mest sannsynlig bare svada uansett. Det mener i alle fall så godt som alle i bygda med en viss kjennskap til begge parter. Ikke at man skal ta noe for gitt før man eventuelt har fått en dom, men alle tegn peker som sagt i den retningen.

Det er veldig mye som virker rart i den saken ja, så jeg tror ikke man skal bruke den som inntekt for noen ting.

Flatline

• Midtbaneanker
  • HWTL
    • Vis profil
« Svar #1940 på: 23. Nov. 2011, 17:07 »
Uansett utfall er det en svært stygg sak, både om anklagene skulle vise seg å stemme - eller ikke.
Men hvis det er som dere sier har jeg stor sympati med ordføreren der. Det at man er uskyldig til det motsatte er bevist er vel en sannhet med modifikasjoner i dagens mediabefrengte samfunnsbilde.

Stoler uansett på at alle sider av saken blir belyst i etterforskningen, og forholder meg til domsavsigelsen.... 

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1941 på: 23. Nov. 2011, 17:09 »
Jeg er faktisk nesten helt sikker på at den saken er henlagt og derfor forbigås i stillhet. Etter hva jeg hørte var det vel faktisk mora til kjæresten til jenta som anmeldte forholdet også, noe jeg finner særdeles merkelig.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1942 på: 23. Nov. 2011, 17:12 »
Hehe. Mulig media faktisk er ute etter FrP som det hevdes - men jeg føler jo at media med enhver anledning går etter slike saker om det skulle være mulig uavhengig av politisk farve. Enkelte ganger nødvendig, andre ganger i lengda bare veldig irriterende og nesten heksejaktaktig. Vi har da flere saker opp igjennom åra som både har angått APere og SPere eksempelvis. Er av den oppfatning av at media ikke ville kjørt noe mindre hardt på en prostitusjonssak dersom det var en APer som gjorde det kontra enn FrPer. Generelt syns jeg snart den begynner bli ganske oppbrukt den offerrollen til FrP. Syns det er betimelig å spørre seg om de ikke selv bør gå noen runder med seg selv. Som du også sier - hvorfor ikke flere Høyre-skandaler dersom pressen er ute etter å ta høyresiden. Flåsete sagt: er det kanskje høyere andel fornuftige og anstendige mennesker i Høyre?

Mulig at enkelte APere har gått litt feil ut i media i etterkant av skandalen - men det er fortsatt en ting som har gått direkte inn på samtlige av de personlig, og det er på ingen måte gitt at det er noen "rett" måte å takle ting på. Sett i etterkant kan en kanskje evaluere og innse at en burde gjort ting annerledes - men jeg føler aldri at AP som parti har forsøkt slå politisk mynt på det som Per Sandberg her hevder. FrPs retorikk rundt innvandring og muslimer var gjenstand for kritikk fra flere politiske motstandere før 22. juli. Jeg føler at det er naturlig at den retorikken sees på i et kritisk lys i etterkant av 22. juli og det motivet som lå bak gjerningen. Jeg blir tidvis skremt av mennesker jeg kjenner med politiske sympatier og sågar medlemsskap i FrP hva ytringer angående slikt gjelder..
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Flatline

• Midtbaneanker
  • HWTL
    • Vis profil
« Svar #1943 på: 23. Nov. 2011, 17:21 »
Bare for å gå litt tilbake til det Geir sa vedr. Vågå saken. Kan godt hende han er uskyldig, men i alle tilfeller synes jeg det er JÆVLIG spesiellt at en gammal ordfører bestiller dobbeltrom til seg selv og en 13-15 år gammel jente. Det KAN ha en naturlig forklaring, men slik det fremstilles må jeg si at det maler et litt uggent bilde av det hele...

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1944 på: 23. Nov. 2011, 17:23 »
Jeg skal ikke si noe om skyld eller uskyld egentlig, men så vidt jeg forstod tok mannen seg ofte av jenta og de hadde et nært forhold. I det hele tatt er saken veldig spesiell og bevisenes tvilsomme stilling er vel grunnen til at det ikke ble noe stort mediaopprør pga dette som det ble i Birkedal-saken.

Flatline

• Midtbaneanker
  • HWTL
    • Vis profil
« Svar #1945 på: 23. Nov. 2011, 17:27 »
Okei, det er jo samtidig et greit alibi i den grad man kan forklare seg ut av dette.
Det tydeligvis få visste var at Rune Øygard innlosjerte denne jenten på 13 år i en dobbeltseng med seg selv på turene.  Og først vil man gjerne ikke tro at det en gang er sant (om man er i omgangskretsen til en som er beskyldt) men når Rune Øygard innrømmet dette og at det var slik de hadde reist i en periode på 1-2 år, ja da bør forholdet ha vært VELDIG nære. Ja kanskje nærere enn de fleste fedre har med døtrene sine...

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1946 på: 23. Nov. 2011, 17:29 »
Som sagt, jeg skal ikke vurdere om han er skyldig eller ikke. Det der er i alle fall ganske merkelig om det stemmer.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1947 på: 23. Nov. 2011, 17:57 »
Hehe, synes nesten litt synd på Siv Jensen. 90 prosent av hennes uttalelser det siste året har jo vært brannslokking. Jeg er ikke i tvil om at mange av mediene er ute etter FRP spesielt, men partimedlemmene og ledelsen gjør det ikke akkurat lett for seg selv.

Offerrolle-taktikken til Carl I Hagen virker forøvrig å ha brent seg kraftig inn i partikulturen, noe som er forståelig mtp at det var den retorikken som gjorde dem til et av Norges største partier. Det største varemerket til FRP er jo nettopp den evinnelige sutringen om at de blir tråkket på hele tiden. For meg virker det også til tider som om Siv Jensen forsøker å få til en profilendring og komme nærmere Høyre, men jevnlig kommer det jo uttalelser fra en eller annen av de utallige FRP-nissene som trekker i radikaliserende retning igjen, og som selvsagt blir slått stort opp i media. Skjønner godt at FRP er upopulære blant velgerne for tiden. Umulig å skjønne hvilken retning de egentlig trekker i.

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1948 på: 23. Nov. 2011, 18:10 »
For meg virker det også til tider som om Siv Jensen forsøker å få til en profilendring og komme nærmere Høyre, men jevnlig kommer det jo uttalelser fra en eller annen av de utallige FRP-nissene som trekker i radikaliserende retning igjen, og som selvsagt blir slått stort opp i media.
Ganske enig i den betraktningen, men jeg har en liten teori om at disse ekstremnissene er mer enn bare tilfeldigheter.  :D

Jeg har en liten mistanke om at man bevisst lar slike løse kanoner komme med noen ville bavian-utsagn for å vise de mer ekstreme elementene blant velgerne at FRP er partiet også for dem. Deretter går man sentralt ut og fordømmer det og tar avstand, mens offerkalven kommer i avisen noen dager senere med en kaffikopp i hånden og sier at dette er hans personlige meninger og ikke partiets, at det kom ut feil på grunn av entusiasme eller en annen årsak.

Da har man på en måte sanket velgere i de ekstreme fløyene som ser at det er rom for deres meninger i partiet selv om det ikke programfestes. Samtidig vil de mer moderate som likevel sitter med en FRP-tilbøyelighet bekjenne seg partiet med unnskyldninger om medieheksejakt, løse kanoner, takhøyde, kontekst eller hvilken rolle denne offerkalven og Siv har valgt å spille.  ;D

Om teorien er så veldig reell er muligens tvilsomt, men det er en utrolig morsom konspirasjonsteori å ha i bakhodet når man ser ett nytt regelmessig sprell fra partiet utfolde seg i media.  :lol:

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1949 på: 23. Nov. 2011, 18:14 »
Okei, det er jo samtidig et greit alibi i den grad man kan forklare seg ut av dette.
Det tydeligvis få visste var at Rune Øygard innlosjerte denne jenten på 13 år i en dobbeltseng med seg selv på turene.  Og først vil man gjerne ikke tro at det en gang er sant (om man er i omgangskretsen til en som er beskyldt) men når Rune Øygard innrømmet dette og at det var slik de hadde reist i en periode på 1-2 år, ja da bør forholdet ha vært VELDIG nære. Ja kanskje nærere enn de fleste fedre har med døtrene sine...
Disse dobbeltseng-opplysningene du kommer med Flatline har jeg faktisk ikke hørt noe om, og lurer veldig på om det er en troverdig kilde på akkurat det. Rykter har i alle fall lett for å oppstå i slike situasjoner. Faktum er i alle fall at Øygard (og hans kone, som har vært tilstede på så og si alle tidspunkter jenta og Øygard har vært sammen) har fungert som en slags verge for jenta, og det er derfor naturlig at de har fått et ganske nært forhold. Jenta, som etter det jeg husker opprinnelig er fra Nederland, har visstnok hatt det ganske vanskelig i en periode etter at foreldrene gikk fra hverandre, og moren begynte å flytte fra mann til mann. Til alt overmål er visst moren nå forlovet med søskenbarnet til Øygard. Det blir veldig spennende å se hva man kommer fram til, avhørene av rundt 60 vitner er nettopp avsluttet, og saken er langt ifra henlagt.