20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 335044 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1890 på: 13. Sep. 2011, 09:23 »
Valgresultatet ville ha vært et nært perfekt stortingsvalgreslutat. Et ekstremt godt valg for Høyre, og tilsvarende ekstremt elendig for både Frp og SV.

Det ligger vel også litt i kortene at SV får en langt mer venstrevridd leder nå. Lysbakken er nok mer aktuell enn Solhjell. Tror ikke akkurat Stoltenberg er kjempefornøyd med det.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1891 på: 13. Sep. 2011, 10:51 »
Stoltenberg kan få mene hva han vil, men jeg er kjempefornøyd dersom Lysbakken blir leder og dreier SV i retning av det de skal være, et radikalt alternativ til Arbeiderpartiet. Et parti som setter søkelyset på de sakene Ap glemmer. Når Jens skryter av at Rita har full sykehjemsdekning i Trondheim, så er det ingen som snakker om de som faktisk JOBBER innenfor omsorgssektoren (ja, bortsett fra Rødt, men de er så små at de blir ikke hørt, uansett hvor høyt de roper). Det er der Arbeiderpartiet har sviktet, og det er der SV ikke har vært tydelige nok. I stedet for å mase om "Norge ut av NATO", så kan de heller fokusere på saker de faktisk kan få gjennomslag for, og som velgerne ser resultater av.

Hvis det betyr at SV må sitte i opposisjon fremfor i posisjon, og at Jensemann velger å samarbeide med Sp, KrF og Venstre, så får det bare være. Da må heller SV sørge for å være tydelige i opposisjon, og gi velgerne en grunn til å velge dem, fremfor Arbeiderpartiet.

Høyre gjorde et så bra valg, at jeg fremdeles sitter og depper. Selv om Rødt gjør et okey valg og Trondheim fremdeles er rødgrønt. Synes det er trist å se at så mange tror at Høyre skal gjøre samfunnet bedre, når det er åpenbart at det ikke vil være tilfelle.

Jeg har dessverre innsett lenge at det blir borgerlig flertall etter valget i 2013. Men jeg håper i det lengste at så ikke skjer. Det er jo hyggelig å se at Frp går så kraftig ned. Håpet er at nedturen bare blir større i 2013, og at Høyres fremgang bremses.

Jeg håper også at sentrumspartiene skal bli enda mindre enn ved forrige stortingsvalg, og at velgerne derfra går til venstre, slik at Ap tar sentrumsvelgerne og SV tar Aps radikale venstrevelgere.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristian T

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1892 på: 13. Sep. 2011, 11:46 »
Veldig bra valg for min del, men som askerborger var det vel egentlig aldri noen tvil om hva utfallet ville bli, noe også resultatene viser :D

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1893 på: 13. Sep. 2011, 12:22 »
Ser jo nesten antydninger til to-partisystem her med AP og Høyre.
Syns det er særs vanskelig ut for SV (forsåvidt også SP) å skulle sitte i posisjon i to år til nå - for de må gjøre noe drastisk  for å trekke til seg velgere. Om valget etterhvert blir å gå ut av regjering slik at vi får en borgerlig regjering i et lite år eller noe slikt er ikke det meg i mot - for selv om AP nå har gjort mesterstykket å ha såpass mange gode valg på rad - tror jeg det faktisk kan bli såpass at Høyre spiser seg farlig nært APs oppslutning ved neste stortingsvalg dersom de får fortsette sitte i opposisjon fremover.

Forøvrig er det selvfølgelig gledelig at fløypartiene begge går på smeller. Jeg tror dog FrP vil vokse mye fremover nå når de får lov å falle tilbake på gamle synder og i tillegg irritasjonen over dyr sprit og "dyr" bensin tar overhånd. KrF kunne for mitt vedkommende fått langt mindre oppslutning. Ler dog kraftig over stuntet med å hente Carl I. tilbake! :)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1894 på: 13. Sep. 2011, 13:38 »
Jeg har faktisk litt sansen for både Lysbakken og Solhjell. Lysbakken ikke bare fordi han er fanatisk Brann-supporter, men han virker også som langt mer reflektert og oppegående enn mange av sine letterere gjennomskuelige partifeller, som Halvorsen og Inga Marte Thorkildsen. Solhjell er også en smart type, og en god del mer moderat enn partiet han tilhører. Tipper SV vil bli mer spiselige med en av disse to som leder. Uten at jeg tør å spå hva det vil ha å si for oppslutningen blant folk som burde være i målgruppen deres...

Jeg frykter uansett at FRP er kommet for å bli, og at de tar mange stemmer fra både H og AP før stortingsvalget. Ser man på meningsmålingene før 22.juli gjorde både H og FRP det veldig bra, mens det var en liten krise i AP. Det endret seg jo totalt. H kom seg igjen innen valget, AP sank ikke så mye at de gikk ned siden forrige kommunevalg, mens for FRP ble det jo en katastrofe. Men ting kommer til å normalisere seg innen to år. Jeg er nesten bombesikker på at det blir borgerlig flertall, og er egentlig mest "bekymret" for størrelsesforholdet mellom H og FRP.
« Siste redigering: 13. Sep. 2011, 13:41 av Berntsen »

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1895 på: 13. Sep. 2011, 15:24 »
Jeg tror også det blir en borgerlig regjering, men ber til Gud om at det skal være en mindretallsregjering. En flertallsregjering med Høyre og FrP (som nesten kan få flertall alene) vil være helt forferdelig. En flertallsregjering vil kunne gjøre hva pokker den vil, og jo færre partier de trenger for å få flertall, jo mer høyredreid blir politikken. Jo mer innflytelse vil FrP få. Skulle ikke forundre meg om de greier å forhandle seg til at Siv blir statsminister heller (får voldsomme frysninger bare av tanken). En ren høyreregjering, eventuelt Høyre-sentrum uten FrP kan til nød gå an for et lite år eller to (mens venstresida får reorganisert seg), men en flertallsregjering vil være død og pine.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1896 på: 13. Sep. 2011, 17:43 »
Tror ikke de får flertallsregjering uten Krf og/eller Venstre, men helt enig i at FrP kommer til å ta velgere fra både H og AP de kommende åra. Jeg syns Lysebakken er en veldig fin fyr - men mannen har uttalt seg som marxist og at han vil avskaffe børsen - og er i så måte ganske ekstrem.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #1897 på: 13. Sep. 2011, 20:00 »
Tror ikke de får flertallsregjering uten Krf og/eller Venstre, men helt enig i at FrP kommer til å ta velgere fra både H og AP de kommende åra. Jeg syns Lysebakken er en veldig fin fyr - men mannen har uttalt seg som marxist og at han vil avskaffe børsen - og er i så måte ganske ekstrem.

Alle SV-ledere som går lengre til venstre enn det Halvorsen har vært kommer til å dra dem enda lengre ned i søla, og det er jo topp!

Nå vet jeg at BBC gjør "alt" for å selge aviser, men dette blir litt for drøyt:
http://www.dagbladet.no/2011/09/13/nyheter/innenriks/frp/valg11/18115919/

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1898 på: 13. Sep. 2011, 21:06 »
Det tror jeg ikke nødvendigvis. Mulig at de trenger litt mer radikale røster etter å ha blitt et såkalt ansvarlig regjeringsparti kontra det opprørske partiet de var før.

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1899 på: 13. Sep. 2011, 23:19 »
Jeg hadde håpt på en forandring i Bergen. Spørs om Høyre klarer å fikse den elendige lufta og forholdene i nygårdsparken. De har hatt ganske langt tid på seg allerede. Selv om disse probleme ikke lar seg løse over natta finnes det ingen klar ambisiøs strategi på å løse disse problemene.

Virker som bergensere er glad i sin rushovedstad med giftluft.
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #1900 på: 16. Sep. 2011, 14:37 »
De normale sørger naturligvis over dette horrible regjeringsskiftet i Danmark i går. Trist, trist dag for hele Danmark.

Men kunne ikke forvente annet enn at kommunistene tok over da det er 10 % arbeidsledighet. Håper bare for Danmarks skyld at poengsystemet mtp innvandring ikke forsvinner.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1901 på: 16. Sep. 2011, 15:24 »
Hahahaha. Du imponerer stadig, plebUTG.

Jeg blir stadig like fascinert over dette kommuniststempelet som man får på seg hvis man tilhører den såkalte "røde fløyen" i norsk og internasjonal politikk. Ja, selv Obama er jo kommunist, sies det.

Jaja, jeg konstaterer bare at Danmark nå har fått en regjering som vil bidra til at de sosiale forskjellene utjevnes, at de rikeste i landet må bidra mer til fellesskapet, og at noen må ta tak for å snu den forferdelige arbeidsløsheten som har fått prege Danmark mer og mer i de siste ti årene.

Danmarks regjering har jo vært mer innvandringsfiendtlig enn Demokratene i Norge. Skulle tro det var et veldig, veldig stort problem med utenlandske terrorister i landet. Jeg kan ikke huske at det var så fryktelig mange av dem før 2001 heller... Danmark har såvidt meg bekjent heller ikke hatt noen Mulla Krekar boende hos seg i et utall år. Likevel har de nord-europas overlegent strengeste asylpolitikk.

Danske Venstre får jo Fremskrittspartiet til å se ut som sosialister.

Jeg registrerer forøvrig at Enhedslisten styres på den mest demokratiske måten som tenkes kan, av en ledergruppe på flere personer, som er direkte valgt av landsmøtet, eller årsmøtet, om man vil. Virkelig det man kan kalle et folkeparti. Deres standpunkter er forøvrig mer i retning av SV enn norske Rødt, selv om de er "ytterste venstre".

Du skulle ikke tilfeldigvis hete Øystein Stray Spetalen og nettopp ha sagt til landets aviser at SVs nestleder Audun Lysbakken er en samfunnsfiende?

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1902 på: 16. Sep. 2011, 15:36 »
Nå kan det jo være nettopp på grunn av disse reglene at de ikke har dette problemet med terrorister eller Mulla Krekar'er. Før 2001 var vel ikke dette så høyaktuelt i det hele tatt.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #1903 på: 16. Sep. 2011, 15:46 »
Selvfølgelig har den danske regjeringen skapt et utrolig godt samfunn de seneste årene. At fyren presterer å skrive at "Danmarks regjering er mer innvandringsfiendtlig enn Demokratene" og at "Venstre i Danmark går FRP en høy gang" (røfflig sitert, men tok hovedpoengene) viser jo bare hvor mye peiling han har. Er jo bare taxisjåførene jeg har snakket med som elsker socialdemokratene.

Nærmest samtlige i klassen mener at regjeringen har gjort en svært god jobb de seneste årene.

Skal være enig i at den politiske debatten i Danmark føres generelt lengre til høyre enn den gjør i Norge, men sammenligningene dine stemmer ikke helt. Og det gjør helt sikkert ikke min da jeg kalte dem kommunister heller, men det er i hvert fall jævlig synd at socialdemokratene får makten.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1904 på: 16. Sep. 2011, 15:56 »
Så det å ta hva økonomistudenter sier for god fisk er altså riktig da? Blir forøvrig bare for dumt når en skal starte en diskusjon med å stemple sosialdemokrater for kommunister :P
Kjekt med litt endring i Danmark også :)
« Siste redigering: 16. Sep. 2011, 15:58 av Kristoffer »