20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334579 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Sv: Politikk
« Svar #1845 på: 23. Aug. 2011, 13:13 »
Partitester er ikke til å stoles på, særlig ikke de som unnværer å røpe statistikk om hvordan testtakerne har fordelt seg på partiene. På NRK-testen ble jeg utrolig nok KrF, til tross for at jeg var totalt uenig i at kristne verdier burde tilbake i samfunnet. Antakelig hadde dette med mitt syn på skjenketider og homofiles rett til å adoptere. På Fremtida.no fikk jeg Arbeiderpartiet, noe som også er overraskende da jeg hadde forventet å komme enda lenger til venstre i en slik propagandatest.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1846 på: 23. Aug. 2011, 13:30 »
For meg blir utfallet likt hver eneste gang jeg tar en slik valgtest, og jeg har vel tatt mellom 5 og 10 av dem i min levetid. Høyre er alltid på førsteplass, med FRP og Venstre rett bak, og det er som regel lang avstand til neste parti. 

Jeg har ikke noen spesielle kjernesaker i politikken jeg brenner for som står sterkere enn graden av enighet med et parti, så det har vel alltid stått mellom Høyre og Venstre. Stort sett hyggelige partier med generell privatiseringslyst. :)

Hans J

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1847 på: 23. Aug. 2011, 13:52 »
Føler ikkje at Venstre er noko særleg til privatiseringsparti, samanlikna med H og spesielt FrP. Venstre framstår, i mine auge, meir som eit parti med et litt meir tolerant syn på privatisering enn Ap, der venstresida i Ap held fast på det gamle "bestemor på anbud"-argumentet og høgresida i partiet har meir til felles med H.

Jonas Gahr Støre sine barn går som kjent på privatskule. Drister meg til å spå at Jonas aldri blir Jens sin etterfølger, nettopp pga at hans synspunkt på en del innenrikspolitiske saker kolliderer med venstresida i partiet.

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1848 på: 23. Aug. 2011, 15:24 »
Lander som regel på samme hylle som deg Berntsen. Det vil si at jeg svinger endel mellom Høyre og Venstre i ulike tester. Svært ofte når jeg tenker/diskuterer med venner om en løsning som jeg synes virker hensiktsmessig så finner jeg svært ofte denne i partiprogrammet til disse partiene. :)

Forøvrig så har ikke Venstre meg bekjent tatt noe spesielt standpunkt i forhold til privatisering. Mitt inntrykk er at partiet ønsker gode offentlig tilbud og at dette kan oppnås med hel-/delprivatisering av ulike sektorer. Hvorvidt det er offentlige eller private aktører som drifter er prinsippielt mindre viktig enn det som gir det beste tilbudet.

Eksempelvis fra Venstre sine sider om privatisering av helsesektor:
Helse og omsorg
Frie samfunn har gode fellesskapsinstitusjoner og et sosialt sikkerhetsnett for alle. Venstre ønsker derfor gode, offentlig finansierte velferdstjenester. For Venstre er god kvalitet på tjenestene viktigere enn hvem som utfører dem; det offentlige selv, private eller ideelle aktører.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1849 på: 23. Aug. 2011, 16:24 »
Hehe - Hans, skal jo huske på at Jens selv har gått på privatskole, og blir vel ikke overrasket dersom han også har sendt sine barn på det.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1850 på: 23. Aug. 2011, 20:53 »
Jonas Gahr Støre sine barn går som kjent på privatskule. Drister meg til å spå at Jonas aldri blir Jens sin etterfølger, nettopp pga at hans synspunkt på en del innenrikspolitiske saker kolliderer med venstresida i partiet.
I stor grad kan man vel si at det er Jens Stoltenberg og kretsen rundt han som bestemmer hvem som overtar stafettpinnen etter han selv. Og da blir det neppe Trond Giske.

ALT avgjøres på bakrommet av noen få utvalgte personer i Arbeiderpartiet.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1851 på: 23. Aug. 2011, 21:09 »
Det er selvfølgelig slik i alle partier at enkelte mennesker sitter på større makt enn andre - det er det vel liten tvil om. Men - det er da fullt mulig å vinne saker selv der uten at de fra øverste hold vil det, som postdirektivet. Jeg tror dog at Gahr Støre er en ganske soleklar arvtager til Jens - og jeg føler heller ikke at de står så langt fra hverandre. Vil vel påstå at begge tilhører høyresiden i partiet.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1852 på: 23. Aug. 2011, 21:16 »
Ja, dere har nok rett i det dere skriver om Venstre, Hans og Hughie. Poenget mitt er vel mer at det er veldig stor forskjell på Venstres syn på privatisering enn venstresiden av dagens regjering. Når det er sagt, så har politikken til regjeringen vært bemerkelsesverdig høyrevridd i forhold til hva jeg ville trodd mtp hvem som satt ved makten, og det er tydelig at Jens Stoltenberg er flink til å få det som han vil. Venstre ligger nok ikke så altfor langt unna dagens politikk.

Forresten:

http://www.nettavisen.no/nyheter/valg2011/article3213288.ece

Det viktigste er tydeligvis ikke hva man mener, men at man bidrar til den økende polariseringen. :)

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1853 på: 23. Aug. 2011, 21:22 »
Hadde ikke trengt å dratt SÅ langt til venstre da :P

Hans J

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1854 på: 24. Aug. 2011, 07:41 »
Det er selvfølgelig slik i alle partier at enkelte mennesker sitter på større makt enn andre - det er det vel liten tvil om. Men - det er da fullt mulig å vinne saker selv der uten at de fra øverste hold vil det, som postdirektivet. Jeg tror dog at Gahr Støre er en ganske soleklar arvtager til Jens - og jeg føler heller ikke at de står så langt fra hverandre. Vil vel påstå at begge tilhører høyresiden i partiet.

For å ta det første først; så vidt eg veit har begge barna til Stoltenberg gått på offentlig skule, både grunnskule og vidaregåande. Fann ingen gode kilder på det (og også ei motstridande), så om du kan finne motbevis skal eg føye meg lett. Det at JS gjekk på privatskule er det vel dessutan foreldra hans som 'står til ansvar for'.

JGS og JS er neppe veldig ulike, all den tid han er ein av JS sine næraste støttespelarar. Men på ein del innenrikspolitiske spørsmål er eg av den oppfatning at JGS står lenger til høgre enn JS. Kanskje blåbær for oss som synest høgresida i Ap er den mest attraktive delen av partiet, men ikkje like greitt for LO-delen av partiet. JGS er meir pro-EU enn Jens, imot Israel-boikott og gjekk vel over eit par LO-lik også når han leda eit moderniseringsprosjekt av offentleg sektor eit par år tilbake.

JGS har talegåvene til å dekke over ein del av desse avvika mellom høgresida og venstresida i partiet, men eg er langt frå sikker på at han blir arvtakaren. Dette er eit fullstendig opent spm heilt fram til JS ein dag sender stafettpinnen vidare.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #1855 på: 24. Aug. 2011, 23:41 »
Det finnes kun èn mann som fortjener ordførertittelen i Oslo:

Fabian Stang. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10097871

Hadde vært ganske ille om de hadde byttet ut en av Norges beste politikere med feks Carl I Hagen eller noen på venstresiden.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1856 på: 25. Aug. 2011, 23:08 »
Det finnes kun èn mann som fortjener ordførertittelen i Oslo:

Fabian Stang. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10097871

Hadde vært ganske ille om de hadde byttet ut en av Norges beste politikere med feks Carl I Hagen eller noen på venstresiden.
Nå bor ikke jeg i Oslo, men jeg stemmer på partiene og sakene, ikke personer. Men når det er sagt, Fy Fabian virker som en bra fyr. Men tilhører feil parti.

I Trondheim er Rita Ottervik en mindre populær ordfører, men Arbeiderpartiet står knallsterkt. Og det gleder meg, selv om jeg trolig stemmer lenger til venstre.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1857 på: 25. Aug. 2011, 23:27 »
Trodde hun var populær, jeg?
Uansett skal ikke personen som er ordfører være viktigst nei. Byrådet i Oslo har vel gjort masse rare sprell de siste åra de - så hadde vel ikke vært så ille med utskiftninger der selv om Fabian Stang er ekstremt karismatisk.

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1858 på: 26. Aug. 2011, 00:10 »
Kan funke sånn i byene og større tettsted. Jeg kommer fra en kommune med 5500 innbyggere, og der blir stemmingen på enkeltpersoner sentral. Viktigere å ha en kompetent ordfører enn å ha et kompetent partiprogram (satt på spissen så klart).

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1859 på: 26. Aug. 2011, 00:13 »
Ser det i slike små kommuner. Men for Oslo sin del burde strengt tatt politikken som føres være viktigere enn et fint tryne.