20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 336655 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1830 på: 19. Aug. 2011, 14:07 »
Forresten er denne valgomaten veldig fin, og tilpasset alle lokalvalgene i landet. Jeg tror nok jeg skal følge tipset fra den, ihvertfall.

http://www.nrk.no/valg2011/valgomat/

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1831 på: 19. Aug. 2011, 14:14 »
Endte opp med det jeg har tenkt å stemme med god margin, så virker som en bra side. Jeg kommer forøvrig fra et lite sted så ofte stemmer man like mye på kompetansen til personer som parti. Heldigvis så er det for tiden stort sammenfall mellom hvem jeg mener er kompetente til å styre og partiprogram som jeg kan enes om.  :)

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1832 på: 19. Aug. 2011, 14:15 »
Ble tilfredsstillende for min del også, noe som var bra siden jeg allerede har forhåndsstemt. :P

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #1833 på: 19. Aug. 2011, 15:05 »
Forhåndsstemte i dag, men stemte på noe helt annet enn det jeg fikk på valgomaten. Fikk faktisk "tverrpolitisk" opplegg som kjempet utelukkende for miljøsaken. Jaja, samme det - er tross alt Bergen kommune som får min stemme da jeg ikke har giddet å melde flytting hjem før i dag.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1834 på: 19. Aug. 2011, 15:43 »
Hehe - fikk akkurat hva jeg har tenkt til å stemme på selv ja - og utfordrerne like etter. I utgangspunktet er det hjemme mer enkeltpolitikere jeg ønsker å stemme opp og fremd også.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Tim Buch

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1835 på: 19. Aug. 2011, 18:59 »
Det var en flott valgomat for meg som kan ca. nada om politikk. Valgomaten var dog enig i valget jeg gjorde før spørreundersøkelsen, så da virker det som at jeg også har bestemt meg.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1836 på: 21. Aug. 2011, 03:12 »
Jeg likte ikke denne valgomaten, den ga meg et forslag jeg overhodet ikke er i stand til å vurdere seriøst, fordi det overhodet ikke er det jeg egentlig står for. Handler vel mer om at mange av spørsmålene var irrelevante for min del, eller saker jeg ikke har gjort meg opp en mening om.

Det er sikkert noen her som vil stusse på at jeg avfeiet Norges Kommunistiske Parti som tull. Selv om det neppe er noen som er uenige i akkurat den vurderingen...
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

MortenM

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1837 på: 21. Aug. 2011, 16:05 »
Framtida.no sin valgomat er bedre enn NRK. I sistnevnte har partiene fått plassere seg selv, og det førertil litt rare ting. Demokratene har lagt seg tett opptil FrP og jeg får bedre på Rødt enn på SV og MDG scorer ganske høyt. Noe rart.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1838 på: 21. Aug. 2011, 16:52 »
MDG er lik miljøpartiet? Isåfall syns jeg det er rart at de kommer som nummer 2 på framtida sin valgomat - med hele 40% likt mitt syn. Skal visstnok også ha større sansen både for Rødt og KrF enn Høyre og Venstrem noe jeg også finner noe spesielt :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #1839 på: 21. Aug. 2011, 17:40 »
MDG er lik miljøpartiet? Isåfall syns jeg det er rart at de kommer som nummer 2 på framtida sin valgomat - med hele 40% likt mitt syn. Skal visstnok også ha større sansen både for Rødt og KrF enn Høyre og Venstrem noe jeg også finner noe spesielt :P

Ser ut til at NRKs valgomat driver med miljøpropaganda i år, dessverre. Fikk et såkalt "en-saks-miljøparti" på førsteplass til tross for at jeg ga sterkt uttrykk for at jeg synes Bybanen hemmer det kollektive tilbudet i Bergen betraktelig. Venstre fikk også en høy stjerne hos meg, noe som ikke helt stemmer da jeg aldri ville funnet på å stemme til venstre for Arbeiderpartiet uansett situasjon.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #1840 på: 21. Aug. 2011, 17:48 »
Mulig de er stilt opp slik på det politiske kartet, men i forhold til blant annet innvandring og integrering stiller de seg mer til venstre enn AP.

Nytt forslag fra Carl I Hagen: Hente spanjoler til å bygge store motorveier i Norge.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article4204515.ece

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1841 på: 21. Aug. 2011, 18:50 »
Det er fordi de er liberale - og en ekte liberal politikk betyr det motsatte av hva FrP står for akkurat i innvandrerpolitikken, i utgangspunktet. Det var forøvrig på den dårlige valgomaten til Framtida jeg fikk De Grønne, ikke hos NRK da.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1842 på: 21. Aug. 2011, 19:24 »
Jeg endte opp med en tverrpolitisk kommuneliste, selv om jeg selv mener jeg er uenig med dem i enkelte fanesaker. Tror likevel dette har noe for seg (valgomaten på NRK). Jeg fikk 1% større sammenfall med tverrpolitisk (sulalista) enn med Høyre. FRP langt ned på lista.

Altså; ikke veldig langt unna fasiten

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1843 på: 21. Aug. 2011, 20:54 »
Nei, den funka bra. Fikk også en prosent forskjell fra AP ned til Felleslista som er utbrytere fra AP i Hadsel pga stedskonflikter. Det er vel faktisk tre versjoner av AP i kommunen vår, så ille står det til der altså :P

Tim Buch

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1844 på: 22. Aug. 2011, 19:14 »
Fremtida.no gikk jo bare inn på fylke, ikke kommune.