20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334481 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Hakiki

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1815 på: 17. Aug. 2011, 12:45 »
Jeg er imot DLD også, men det er veldig vanskelig å argumentere mot direktivet med mindre man må henvise til et veldig usannsynlig "worst case"-scenario.

Allikevel ligger det noe i at staten ikke bør lagre sensitiv informasjon tilknyttet uskyldige, lovlydige borgere.

Det er faktisk ganske lett å argumentere mot direktivet, uten at scenarioene er veldig usannsynlige.

Det har seg nemlig slik, at staten ikke kommer til å lagre denne informasjonen.  Det er staten som gir kommandoen, men det er (i all hovedsak) ISP'ene (ja, privateide selskaper) som vil bli forpliktet å lagre denne informasjonen. 

Det påstås at tilgang til lagrede data skal være svært begrenset.  Bortsett fra at det allerede eksisterer selskaper som har stående konsesjon til å hente ut slik data uten meldeplikt/spesifikk tillatelse. (Advokatfirma Simonsen bl.a. har lenge hatt konsesjon til å hente ut informasjon fra mistenkte fildelere fra før, og har også fått konsesjon til ubegrenset tilgang til DLD etter hva jeg har sett.)

Det påstås at det kun skal brukes til etterforskning av forbrytelser av alvorlig grad og med høy strafferamme.   Bortsett fra at det allerede eksisterer paragrafer som gjør at alvorligheten og strafferammen av saken ikke er et absoluttkrav, men heller en retningslinje.

Det påstås at det ikke vil være mulig å få tilgang til DLD uten at etterforskerne i hvert enkelt tilfelle får tillatelse fra dommer/rett til å gjøre dette.  Dette har vel allerede vist seg i andre land å ikke stemme.

Så bottom line:
Det hadde ikke gjort meg noen ting om DLD eksisterte kun tilgjengelig for etterretningstjenesten i det øyenmed å holde landet vårt sikkert.  Men det skjer ikke.
Det hadde ikke gjort meg noe om politiet i særskilte tilfeller ved alvorlige forbrytelser fikk tilgang, men det vil aldri i verden bli overholdt.
Det er hinsides all fornuft å la lagringsplikten og innsynsrett ligge hos private aktører.

De man med DLD sier man ønsker å ta, kommer seg rundt det.  De som ikke fremstilles som målgruppen med DLD vil det bli misbrukt mot.  Dette har vel allerede datalagring i flere andre land vist, som feks Tyskland, Nederland, Polen med fler. 

DLD vil aldri bli godt brukt, men godt misbrukt.

Så med en boy-cat av både AP og Høre er det egentlig bare FrP igjen som et alternativ. Det er tross allt bedre å bli filmet av T-dawg Birkedal enn det er å bli rævkjørt av Erna med DiLDo.  FrP er jo også usaklig på ganske mye though, hva skal man gjøre da? Tror det blir å stemme blankt gitt, bare for å opprettholde min rett til å klage og banne over at alle landets politikere er maktsyke, ubrukelige løgnere som ikke fortjener å bo blandt oss saklige velgere.

(Nei, jeg gidder ikke kildelinke, viss du ikke tror/liker det jeg skriver er det helt greit.)

(Ja, jeg er JÆVLIG saklig når det kommer til politikk.) :D
Genius by birth. Slacker by choice.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1816 på: 17. Aug. 2011, 19:23 »
Rødt har alltid vært sterkt imot DLD. De sitter ikke på Stortinget, men de burde gjøre det. Og de er 100 ganger mer seriøse enn Siv Jensen.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1817 på: 17. Aug. 2011, 20:17 »
Venstre er et annet parti som er sterkt mot DLD i nåværende klesdrakt, men de sitter vel bare såvidt på Stortinget så man kan diskutere hvor mye man kan påvirke gjennom de selv om de skulle gjøre et godt valg når den tid kommer.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1818 på: 17. Aug. 2011, 21:00 »
Er vel strengt tatt bare to partier som er FOR DLD da..
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1819 på: 17. Aug. 2011, 21:07 »
Det er det nok, men de utgjør jo 89 av 169 som stemte på innføringen så da er vi like langt.

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1820 på: 17. Aug. 2011, 22:09 »
Aftenposten: Slik vil Stenersen og Baklien trygge demokratiet.

Må innrømme at jeg lo litt når jeg leste den her. Så måten å sørge for et demokratisk og nyansert nyhetsbilde er ikke å få media til å opptre slik, men å opprette en populistisk motpol. Med propaganda skal propaganda møtes?  ::)

Det er jo noen gode poeng skjult i ønskene til Stenersen og Baklien, men desverre så skyter de seg greit i foten når de mener det er dette som er problemet og løsningen. Godt mulig at størstedelen av norsk mediebilde er dreid i en politisk retning, men jeg er ikke helt overbevist. Kunne iallefall tenkt meg noen tall på det utover utallige kommentarfeltklager.

Synes egentlig Kokkvold oppsummerer det greit til slutt.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1821 på: 17. Aug. 2011, 22:28 »
Kokkvold har jo også vært i Adresseavisa som ofte har vært ganske høyrevridd i syne syn. Uten at jeg skal si det for sikkert så tviler jeg på at han stemmer venstresiden selv.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1822 på: 17. Aug. 2011, 22:50 »
Det er det nok, men de utgjør jo 89 av 169 som stemte på innføringen så da er vi like langt.

Det gjør de. Var egentlig myntet mot han som påsto at FrP sto igjen som eneste alternativ da - noe som absolutt ikke er tilfelle.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1823 på: 17. Aug. 2011, 23:47 »
Om man har sett et minimum av Fox News og MSNBC's politiske "opinion shows," så tror jeg man skjønner at det ikke fører til noe annet enn polarisering, forvirring og en enda mer forvridd TV-virkelighet. Det ødelegger jo også den politiske dekningen til "nøytrale" kanaler som CNN, som bruker mye av tiden sin på de absurde argumentene som dukker opp i skyttergravskrigen mellom de høyre- og venstre-vridde mediene.

Jeg har uansett sluttet å heve øyenbrynene over meningsløse utsagn fra FRP-representanter. De kommer jo ut månedlig. Jeg lurer dog ofte på om de har tenkt gjennom det de sier og om de mener det, eller om det bare er en slags rar mediestrategi de har.

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1824 på: 17. Aug. 2011, 23:59 »
Om man hever øyenbryn eller ikke, så blir det iallefall en del latter må jeg innrømme. Men enkelte utsagn fra diverse kanter evner fortsatt å føre til risting på hodet. Det må nesten være en slags form for pussig mediestrategi, for så mange løse kanoner og lite gjennomtenkte utsagn som eksempelvis FRP klarer å produsere kan nesten ikke komme ubevisst.

De snapper muligens opp fraksjonsstemmer fra ulike ekstreme minoriteter på den måten, så fordømmes det sentralt slik at større grupperinger fortsatt kan identifisere seg med partilinjen. Man tror kanskje at man på den måten ender opp med flere stemmer totalt? Ikke vet jeg, men jeg tror uansett partiet for sine egen del hadde vært tjent med noe opprydding i egne rekker og utsagn.

Hakiki

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1825 på: 18. Aug. 2011, 09:20 »
Det gjør de. Var egentlig myntet mot han som påsto at FrP sto igjen som eneste alternativ da - noe som absolutt ikke er tilfelle.

Neida, det er mange alternativer. Men poenget mitt var bare at de resterende ikke har "reell" makt.
SV, SP, KrF og V tilsammen har mindre representater på Stortinget enn det FrP alene har.

Politikk er uansett en tullesport frem til det kommer en lov som forbyr politikere å gå imot sine valgløfter, men det er det jo selvfølgelig ingen politikere som vil innføre. :D
Genius by birth. Slacker by choice.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1826 på: 18. Aug. 2011, 13:31 »
Politikk er uansett en tullesport frem til det kommer en lov som forbyr politikere å gå imot sine valgløfter, men det er det jo selvfølgelig ingen politikere som vil innføre. :D

Og godt er det. Jeg ser heller at byråkratene i finansdepartementet tvinger politikerne til å bryte noen valgløfter enn at vi ender opp med hyperinflasjon eller store, sprekkeferdige bobler.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1827 på: 18. Aug. 2011, 18:40 »
Forsåvidt enig i siste innlegg. Poenget må vel være at det ikke skal avgis løfter man ikke har mulighet å holde uten å sprenge oljefondet

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1828 på: 19. Aug. 2011, 10:11 »
Kokkvold har jo også vært i Adresseavisa som ofte har vært ganske høyrevridd i syne syn. Uten at jeg skal si det for sikkert så tviler jeg på at han stemmer venstresiden selv.
Adresseavisen er jo fremdeles nesten å regne for et talerør for Trondheim Høyre. Noe en forside av typen "nå blir Yngve ordfører" etter at en meningsmåling tre måneder før valget viser at Høyre har et knøttlite forsprang på Arbeiderpartiet.

Adresseavisen har også vært en av de sterkeste tilhengerne av konkurranseutsatt kollektivtrafikk i Sør-Trøndelag, og skryter den nye modellen opp i skyene, mens de slaktet fylkeskommunalt eide Team Trafikk.

Jeg kan godt skjønne at noen vil ha en konservativ motpol til Klassekampen og Dagsavisen. Men jeg vet ikke om jeg vil kalle det de skriver for propaganda, og de er på ingen måte udemokratiske. Jeg synes ganske så tydelig jeg ser at de sjelden eller aldri blander kommentarer og reportasjer, og jeg synes de generelt er flinke til å la FrP og Høyre komme med tilsvar i artikler som omhandler de partiene. Men nå er det jo opplest og vedtatt at alle som ikke liker FrP er udemokratiske. FrP er landets eneste demokratiske parti.

Kokkvold oppsummerer ganske enkelt hvorfor Fox News virkelig ikke er noe eksempel til etterfølgelse. De lyver jo så de tror det selv.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Hughie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1829 på: 19. Aug. 2011, 13:13 »
Vel nå var vel propaganda-kommentarene mer myntet på den virkelighetsfjerne oppfatningen til disse FRP'erne og FOX sin relle fremtoning. Jeg synes bare det er festlig at de mener at disse avisene bedriver propaganda for andre politiske syn, og at løsningen må være mer propaganda for deres politikk. Det blir jo for meg en håpløs tankegang.

Min oppfatning av avisene er som jeg sa selvsagt mer i tråd med det Kokkvold beskriver.