Jeg er imot DLD også, men det er veldig vanskelig å argumentere mot direktivet med mindre man må henvise til et veldig usannsynlig "worst case"-scenario.
Allikevel ligger det noe i at staten ikke bør lagre sensitiv informasjon tilknyttet uskyldige, lovlydige borgere.
Det er faktisk ganske lett å argumentere mot direktivet, uten at scenarioene er veldig usannsynlige.
Det har seg nemlig slik, at staten ikke kommer til å lagre denne informasjonen. Det er staten som gir kommandoen, men det er (i all hovedsak) ISP'ene (ja, privateide selskaper) som vil bli forpliktet å lagre denne informasjonen.
Det påstås at tilgang til lagrede data skal være svært begrenset. Bortsett fra at det allerede eksisterer selskaper som har stående konsesjon til å hente ut slik data uten meldeplikt/spesifikk tillatelse. (Advokatfirma Simonsen bl.a. har lenge hatt konsesjon til å hente ut informasjon fra mistenkte fildelere fra før, og har også fått konsesjon til ubegrenset tilgang til DLD etter hva jeg har sett.)
Det påstås at det kun skal brukes til etterforskning av forbrytelser av alvorlig grad og med høy strafferamme. Bortsett fra at det allerede eksisterer paragrafer som gjør at alvorligheten og strafferammen av saken ikke er et absoluttkrav, men heller en retningslinje.
Det påstås at det ikke vil være mulig å få tilgang til DLD uten at etterforskerne i hvert enkelt tilfelle får tillatelse fra dommer/rett til å gjøre dette. Dette har vel allerede vist seg i andre land å ikke stemme.
Så bottom line:
Det hadde ikke gjort meg noen ting om DLD eksisterte kun tilgjengelig for etterretningstjenesten i det øyenmed å holde landet vårt sikkert. Men det skjer ikke.
Det hadde ikke gjort meg noe om politiet i særskilte tilfeller ved alvorlige forbrytelser fikk tilgang, men det vil aldri i verden bli overholdt.
Det er hinsides all fornuft å la lagringsplikten og innsynsrett ligge hos private aktører.
De man med DLD
sier man ønsker å ta, kommer seg rundt det. De som ikke fremstilles som målgruppen med DLD vil det bli misbrukt mot. Dette har vel allerede datalagring i flere andre land vist, som feks Tyskland, Nederland, Polen med fler.
DLD vil aldri bli godt brukt, men godt misbrukt.
Så med en boy-cat av både AP og Høre er det egentlig bare FrP igjen som et alternativ. Det er tross allt bedre å bli filmet av T-dawg Birkedal enn det er å bli rævkjørt av Erna med DiLDo. FrP er jo også usaklig på ganske mye though, hva skal man gjøre da? Tror det blir å stemme blankt gitt, bare for å opprettholde min rett til å klage og banne over at alle landets politikere er maktsyke, ubrukelige løgnere som ikke fortjener å bo blandt oss saklige velgere.
(Nei, jeg gidder ikke kildelinke, viss du ikke tror/liker det jeg skriver er det helt greit.)
(Ja, jeg er JÆVLIG saklig når det kommer til politikk.)