20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334845 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1770 på: 23. Jan. 2011, 02:29 »
Jaja - dette blir vi aldri enige om.
Velkommen etter...

Synes Berntsen har argumentert veldig, veldig bra i det siste, når jeg har gått lei. Det er bare et visst antall ganger jeg gidder å gjenta meg selv til det kjedsommelige, bare for å se at alle andre også gjentar seg selv til det kjedsommelige. Det blir hele tiden påstand mot påstand, og to totalt ulike syn som aldri i verden er i stand til å nærme seg hverandre noe som helst (uten at det heller trenger å være målet). Men det blir ingen god diskusjon ut av det, det blir bare påstand mot påstand og til slutt er det ingenting annet igjen enn å slenge dritt mot personene en diskuterer med. Da er det like greit å slutte.

Jeg tror det norske samfunnet er såpass åpent at det ikke bør være noe problem å forutsette at personer ansatt i ulike institusjoner er i stand til å gjøre jobben sin ordentlig. Og at hvis så ikke skjer, så vil det få konsekvenser for den det gjelder.

Vi har en presse her i landet som har lært seg kunsten med gravende journalistikk, og både NRK og TV2 har flere programmer som baserer seg på etterforskningsjournalistikk. Medias rolle som samfunnets vaktbikkje fungerer i aller høyeste grad. Det viser også Maria Amelie-saken veldig godt.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #1771 på: 23. Jan. 2011, 20:24 »
Jeg er enig i at luften har gått ut av denne debatten. Her kokes det ned til verdiforskjeller, og da er det vel like håpløst å debattere som når en feminist og en islamist skal avgjøre kjønnsroller.
Vår fjerde statsmakt har riktignok samfunnskritikken som en viktig funksjon, men det er allikevel forstyrrende at media fremstår som én stemme i en sak der befolkningen finner seg selv splittet.
Er fornøyd med at regjeringen har vært såpass konsekvente. Asylsøkere uten beskyttelsesbehov kan selvfølgelig ikke bli. Juksemakere må ikke belønnes.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1772 på: 24. Jan. 2011, 16:07 »
Nå er det dog mye som tyder på at Amelies familie i det minste HADDE et reellt beskyttelsesbehov. Det er også direkte tåpelig at vi skal straffe godt integrerte personer bare fordi deres foreldre førte dem inn i landet, uten oppholdstillatelse. Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor Maria Amelie sendes ut av landet på grunn av noe foreldrene hennes har gjort.

Denne artikkelen belyser veldig godt hva som er så katastrofalt feil med norsk asylpolitikk.

Og hva angår Maria Amelies sak, så anbefaler jeg KrF-nestleder Inger Lise Hansens kommentar, som du kan lese her.

Dette er ikke det jeg kaller likhet for loven. Men så er jeg prinsipielt uenig med loven.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1773 på: 24. Jan. 2011, 23:57 »
Uansett er det interessant å se hva Maria Amelie-saken har gjort med regjeringen. Nesten hver eneste sak som blir slått stort opp i media virker jo å bekrefte grunnleggende verdisyn mellom SV på den ene siden og et Arbeiderparti som virker som om det blir mer og mer konservative som månedene går. Det er tydelig at grepene som til slutt ble gjort kun var for å holde regjeringen i livet fram til neste valg, og at de ikke var ment å hjelpe noen andre mennesker enn hovedpersonen i denne saken...

Jeg skjønner ikke hva Jens Stoltenberg tenkte på da han tydeligvis trakk i trådene før denne saken kom opp i media. Det er nok duket for en Høyre/FRP-regjering neste gang man skal holde stortingsvalg. Selvsagt uten at det på noen måte fører til en mer liberal innvandrings- eller asyl-politikk. Men de av oss som generelt holder til på høyresiden ideologisk har vel ihvertfall én grunn til å trekke litt på smilebåndet.

Håper bare ikke Siv Jensen blir statsminister...

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1774 på: 25. Jan. 2011, 00:10 »
Ser ikke hva Jens Stoltenberg har gjort galt annet enn å unngå billige populistiske løsninger i en sak ikke ulik noen annen asylsøknad. Tvert i mot syns jeg denne har avdekket heller stygge hyklerske holdninger blant en stor andel av Norges befolkning. Skal være relativt glad om noen dager når jeg slipper høre om søte Madina i media.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1775 på: 25. Jan. 2011, 00:39 »
Skal unngå å blusse opp debatten om akkurat denne saken igjen, men dette er jo bare tøys? Å rakke ned på noe ved å kalle det populistisk må folk slutte med. Ren idioti. En mening er ikke nødvendigvis negativ fordi folk flest er enige i den. Utrolig dum beskrivelse.

Og det er klart folk som er enige i utsendelsen nå vil slutte å høre om Maria Amelie, dere har jo fått det som dere vil. Skulle likt å se hvor mange som ville ønsket å kvele den offentlige debatten om avgjørelsen hadde blitt det motsatte av det de selv ville...

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #1776 på: 27. Jan. 2011, 03:47 »
Spennende situasjon i den muslimske verden akkurat nå. Tenker selvfølgelig på det vellykkede opprøret i Tunisia og hva som for øyeblikket foregår i Egypt og andre høyreautoritære muslimske stater. Håper at den sekulære, liberale og demokrativennlige venstresiden får et solid fotfeste. Dersom Det Muslimske Brorskap eller lignende islamistiske organisasjoner overtar for potensielt falne autoritære regimer går vi mot en stygg fremtid.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1777 på: 27. Jan. 2011, 07:21 »
Skal godt gjøres om Egypt / Tunisia får like mye oppmerksomhet som Maria amelia her i Norge. De er jo ikke søte nok og høyt nok utdannet. :p

Jeg er skeptisk til det som skjer i nord Afrika pga farene for religiøs fanatisme

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1778 på: 27. Jan. 2011, 09:51 »
Sitat
Maria Amelies kjæreste også «papirløs»

Plutselig har jeg blitt papirløs selv, og blitt bekymra for politiet. De nødvendige innreisepapirene ble ikke gitt på flyet, og jeg må innom immigrasjonskontoret for å registrere mitt opphold.

Hehe, virker som disse folka er helt sjokkert over at det finnes lover og regler. Til og med i andre land enn Norge!

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1779 på: 27. Jan. 2011, 12:06 »
Kven er Maria Amelie? ???

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1780 på: 27. Jan. 2011, 15:12 »
http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/1.7480787

Ja til Maria Amelie, nei til Anna.

"- Vår Anna hadde ikkje gjort noko gale. Ho hadde vore i Norge lovleg dei to åra ho kunne som au pair, og så forlot ho landet, seier Ole Anton Brekke."

Noko du ikkje kan sei om Maria Amelie.

Ja, som sagt: Grepene regjeringen har gjort er idiotiske, og kommer kun til å hjelpe en eneste person.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1781 på: 27. Jan. 2011, 18:19 »
Ja det er en skandale.... De burde ikke la seg presse av populistisk massesuggesjon. Et regelverk er til for å gi forutsigbarhet av hva som er rett og galt i et samfunn, og hvis dette regelverket beveger seg i takt med "den månedlige" til Kristin Halvorsen, så er det et problem...

Jeg ser for meg at neste protest fra en eller annen minoritet ender med at grunnloven bli avhengig av kulturell bakgrunn, religiøsitet og vellykkethet forøvrig. Til slutt kan vi egentlig bare la Disney konsernet skrive den etter mal fra "Free Willy" eller Pocahontas. Da sikrer vi oss at ingen med dådyrøyne eller lager nusselige lyder opplever vanskeligheter i landet vårt :p

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1782 på: 06. Feb. 2011, 02:54 »
http://www.vgtv.no/#id=36767

Siv jensen på engelsk. Virker som ingenting funker i norge.
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Hans J

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1783 på: 06. Feb. 2011, 12:18 »
Overraskande god uttale og intonasjon! Ikkje uventa smører ho tjukt på når ho står overfor ein journalist som ikkje har innsikt (og ideologi) til å stille kritiske spørsmål tilbake.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1784 på: 06. Feb. 2011, 16:42 »
Kvalmende kjerring.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida