20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334555 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1590 på: 25. Sep. 2010, 13:39 »
Jeg så ikke debatten, Ipt, men for meg høres hele saken ut som ren løgn fra politikerne. Selv Norge, et av Europas mest isolerte land når det gjelder kontakt med omverdenen, klarer ikke å sette igang en egen finanskrise om så den største boligboblen hadde sprukket her til lands. Det høres umiddelbart ut som om politikerne rett og slett trenger å flå folk for mer penger for å få råd til prosjektene de har lovet velgerne da de sannsynligvis tok litt hardt i under valgkampen 2009.

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1591 på: 26. Sep. 2010, 14:41 »
Jeg så ikke debatten, Ipt, men for meg høres hele saken ut som ren løgn fra politikerne. Selv Norge, et av Europas mest isolerte land når det gjelder kontakt med omverdenen, klarer ikke å sette igang en egen finanskrise om så den største boligboblen hadde sprukket her til lands. Det høres umiddelbart ut som om politikerne rett og slett trenger å flå folk for mer penger for å få råd til prosjektene de har lovet velgerne da de sannsynligvis tok litt hardt i under valgkampen 2009.

Tror det kun er et latterlig SV-forslag. Tror egentlig han(tror han var fra SV) sa det selv i debatten. "Tror ikke Høyre trenger å bekymre seg, for Arbederpartiet har ingen ønsker om å innføre noe slikt." Sånn sett en ganske meningsløs debatt. Men tror vi skulle sett tilstander hvis det ble en slik skatt. Tror vi kunne sett tendenser til opprør.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1592 på: 28. Sep. 2010, 19:54 »
Ved en flat skatt vil man jo også ha et minstefradrag slik man har i dag, dvs at man må tjene over en viss sum før man må begynne å betale skatt...

Er helt enig i hva som er sagt lengre opp. Det vil gi mindre byråkrati, dermed slipper man å bruke mye tid og penger på å holde dette systemet ved like. Det gir høyere insentiver til å jobbe, og dermed vil folk jobbe mer, og dermed skatte mer som en følge av at de tjener mer. Det vil gi flere arbeidsplasser, og flere som skatter. Summasummarum trenger ikke dette bety at skatteinntektene blir lavere, og heller ikke at det blir urettferdig for de som tjener lite.

Det er greit nok at vi skal ha en velferdsstat, og det er vel og bra for dem som trenger det. Det er også greit at vi skal ha en viss likhet, så forskjellen på fattig og rik ikke blir for stor. Men hva skal vi gjøre når vi ikke har oljepengene å støtte oss på lengre. Skal vi da fortsette å straffe de som prøver å skape noe i dette landet? Skal vi fortsette å straffe de som ønsker å ta seg en høyere utdannelse? Det er disse personene Norge vil bli mer og mer avhengig av i framtiden, når oljepengene en dag tar slutt. Før vi fant oljen var Norge et av de fattigste landene i Europa, og den eneste grunnen til at vi er så rike i dag er oljepengene, ikke at vi har hatt regjeringer som har gjort oss rike gjennom fornuftig politikk.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1593 på: 28. Sep. 2010, 20:20 »
Det er greit nok at vi skal ha en velferdsstat, og det er vel og bra for dem som trenger det. Det er også greit at vi skal ha en viss likhet, så forskjellen på fattig og rik ikke blir for stor. Men hva skal vi gjøre når vi ikke har oljepengene å støtte oss på lengre. Skal vi da fortsette å straffe de som prøver å skape noe i dette landet? Skal vi fortsette å straffe de som ønsker å ta seg en høyere utdannelse? Det er disse personene Norge vil bli mer og mer avhengig av i framtiden, når oljepengene en dag tar slutt. Før vi fant oljen var Norge et av de fattigste landene i Europa, og den eneste grunnen til at vi er så rike i dag er oljepengene, ikke at vi har hatt regjeringer som har gjort oss rike gjennom fornuftig politikk.

Det er forsåvidt sant - men det er også en sannhet med modifikasjoner. Fins jo land som har hatt enorme naturressurser som allikevel ikke har en såpass velstående land med ganske få klasseforskjeller. Et land som ikke har fått jackpot via olje men som allikevel kan sammenlignes med Norge hva styresett i etterkrigstiden angår er jo Sverige. Bare sånn for å slå et slag for sosialdemokratiet.
At det er forferdelig å starte opp bedrift i dette landet er også nokså feilaktig å si egentlig. Nå har jeg ikke dette fremfor meg - men der er laget en omfattende rapport som tvert om forteller at suma sumarum er betingelsene for å starte opp bedrift i Norge gode sammenlignet med andre land i verden. Det jeg derimot kan være enig i er at der fins en slags ukultur i dette landet hvor folk som lykkes blir sett på med misunnelse og stygge øyne. Sånn sett er Sverige bedre rustet for fremtiden som et industriland med en tradisjon for innovasjon. Men det er slettes ikke umulig å gjøre seg rik her, selv om SV har vært i regjering i 5 år...
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1594 på: 28. Sep. 2010, 22:51 »
Rundt 2020 vil vi ha ca 6000 milliarder i oljefondet, mot dagens 3000. Ved å bruke handlingsregelen og ikke overskride avkastningen, vil oljefondet kunne vokse også etter at vi har gått tom for olje.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1595 på: 28. Sep. 2010, 23:52 »
Det er jo en grunn til at enkelte velger å forlate landet også. Nå er det jo slik at mange av bedriftene og de rike som tjener penger tjener de pengene gjennom handel med utlandet, det vil si at de skaper verdier for Norge, som vi ikke hadde sett snurten av om de ikke hadde drevet med sin business. Nå er det jo en gang slik at Norge som land ikke tjener penger på at vi løper rundt og tørker hverandre i rævva og klipper hverandre, og da er vi avhengig av å tjene penger på handel med utlandet. 

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1596 på: 29. Sep. 2010, 00:27 »
Det er også de som velger å bli i landet, som også driver med eksport og har uttrykt akkurat det motsatte også! Det blir selvfølgelig veldig lettvint å si det slik ;)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1597 på: 29. Sep. 2010, 00:35 »
Selvsagt, men det er jo forskjellige motiver folk har for å bli i landet også. Du har jo mange som er familieserte i mindre bedrifter, som ikke bare kan pakke sammen og flytte bedriften til utlandet. Det finnes sikkert mange som ikke plages av den høye skatten, på lik linje som det finnes rike folk som ikke har noe i mot å betale en høy andel av lønna si i skatt.

Nå er det vel slik at de fleste tenker ut av egeninteresse, slik at de som tjener mest helst vil betale lite skatt, mens mange av de som tjener lite/går på trygd er meget fornøyd med den ordningen som er i dag.

Personlig mener jeg det er mest rettferdig at de som tjener mye skal kunne gjøre det uten å måtte betale halve lønna i skatt, og at de som har en bedrift skal få kunne drive den uten å måtte skatte mange ganger på inntekten sin.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1598 på: 29. Sep. 2010, 11:15 »
Ved en flat skatt vil man jo også ha et minstefradrag slik man har i dag, dvs at man må tjene over en viss sum før man må begynne å betale skatt...

Ja, og alle seriøse forslag for flat skatt har vel inneholdt et punkt om høyt bunnfradrag, tror jeg. Et bunnfradrag virker jo omtrent som en progressiv skattesats, men på en litt mer rettferdig måte. Jo mer du tjener, jo større prosentandel av hele beløpet skatter du av.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1599 på: 04. Nov. 2010, 12:12 »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1600 på: 04. Nov. 2010, 16:39 »
Nå er det snart bare KrF, V og SV på tinget som er negative til oljeboring hjemme! Da er det vel ingen tvil om hvordan dette ender, så lenge konsekvensutredningene ikke byr på uønskede overaskelser!

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1601 på: 05. Nov. 2010, 10:15 »
Hvorfor i all verden ønsker du oljeboring i Lofoten? Hva godt skal vi få ut av det, og hvilke enorme konsekvenser vil det ikke få, om det skjer noe?

Jeg greier bare ikke å se at argumentene for på noen måte trumfer argumentene mot.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1602 på: 05. Nov. 2010, 10:21 »
Jeg er fremdeles skeptisk. Skal se at den nye teknologien funker før jeg lar dem få gyve løs på landets vakreste kystområde.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1603 på: 05. Nov. 2010, 12:00 »
Vakreste kystområdet finner du nord for Lofoten - nemlig i Vesterålen!
Jeg liker tanken på å få spennende arbeidsplasser til min hjemregionen - annet enn trålfiske og fiskeoppdrett!

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1604 på: 05. Nov. 2010, 20:07 »
Høyteknologiske arbeidsplasser i Vesterålen er vel og bra det, men jeg er veldig skeptisk til om oljeboring er veien å gå.