20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334540 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1545 på: 07. Sep. 2010, 00:29 »
Så fint at du klarer å holde sarkasme genet ditt i sjakk. En som ser sarkastisk på andre folks synspunkter om innvandring bør i utganganspunktet ikke bli tatt seriøst.

Hmm, kanskje litt uheldig å anklage andre for å være for krasse når du selv har brukt de fleste innleggene om denne saken til å fortelle om at du ser andre meningsytrere som fremmedfiendtlige, egoistiske, ansvarsfraskrivende og "ikke gode i hodet"? Dine ord alt sammen. :)

Sitat
Jeg har selv jobbet med polakker og mennesker fra baltiske land. Og jeg frykter ikke deres arbeidskultur. Norges arbeidskultur er ikke mye å skryte av berntsen.

Du har tydeligvis misforstått. Det handler ikke om å frykte noen arbeidskulturer, og det handler ikke om hvilken kultur som er best. Det handler om de store forskjellene, og hvor vanskelig det er å passe inn i en ukjent kultur i arbeidslivet. I enkelte land i Afrika er det arbeidsfri overalt når det regner, fordi folk nekter å gå ut av døra. Uavhengig av om du synes en slik arbeidskultur er bedre eller dårligere enn vår, tror du innvandrere derfra enkelt passer inn i det norske arbeidslivet bare de får en sjanse?

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1546 på: 07. Sep. 2010, 01:43 »
Jeg har da lov til å si at jeg mener andres utsagn er fremmedfientlige og ansvarsfraskrivende. Det er bedre en å svare med sarkasme. Jeg vil heller at noen kaller meg naiv en at de lirer av seg sarkasme. Å si at noen ikke er gode i hodet var kanskje å dra det for langt, men det var til gjengjeld ingen her på forumet som fikk den beskrivelsen.

Det er du som først snakket om arbeidskulturen i flere land i europa ikke passet inn i den norske. Nå snakker du om regntiden i arfika.

Ja jeg tror de kan tilpasse seg arbeidslivet fint hvis de får en sjangse. Det finnes faktisk innvandrere som jobber idag, og har klart seg fint å komme inn i jobber i Norge. Om det er i en kebab sjappe, eller i Coop extra (hvor jeg jobber deltid) der vi har over halvparten Asiatere. Hvis du sikter til høyere stillinger er det ikke vits å diskutere siden de fleste innvandrere er lavtutdannede eller ikke har utdanning.
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1547 på: 07. Sep. 2010, 13:36 »
Herregud. Vurderte å svare deg igjen, men er så usikker på om du bare skaper deg. Jeg hadde uansett slitt med å svare på det siste innlegget ditt uten å være sarkastisk. Forøvrig sjarmerende at du ser på det som formildende at de du sier ikke er gode i hodet ikke er på forumet og har mulighet til å forsvare seg. Respektfullt...

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1548 på: 07. Sep. 2010, 14:15 »
http://frithjofjacobsen.vgb.no/2010/09/05/et-forsøk-pa-a-stikke-fingeren-i-jorda/

En relativt BRA kommentar.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1549 på: 09. Sep. 2010, 23:38 »
Jeg har da lov til å si at jeg mener andres utsagn er fremmedfientlige og ansvarsfraskrivende. Det er bedre en å svare med sarkasme.
Hvis du faktisk leste hva jeg skrev, så ser du at jeg ikke svarte sarkastisk, men at jeg var fristet til det. Nettopp pga grunnene Berntsen nevner over her.

Greit at i Norge har vi 10% innvandrere eller noe sånt, men ghvis du leser aviser så ser du at på 3(?) osloskoler så var det ingen Norsktalende som startet på skolen i år, så kan vel du også tenke deg at de Norske (eller europeiske verdiene) er meget pyttsan?

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1550 på: 09. Sep. 2010, 23:51 »
Helt riktig bjørni. Det morsomme er jo også hvem som styrer i Oslo da.
Interessant debatt på NRK i dag om nettopp dette - føler Tybring Gjedde ble rimelig greit overkjørt i dag. FrP er flink i så måte at de setter dagsordenen, problemet er bare at vinklinga er enkel - og i mine øyne ensporig negativ og skapt for å fremme fremmedfrykt.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1551 på: 10. Sep. 2010, 14:55 »
Ja. Enig med deg der. Hvis noen skulle greie å lese mine bidrag på forrige side som en støtte til FrP, så må de prøve å lese om igjen. Vi kan likevel tåle å ta diskusjonen om innvandringspolitikken vår er riktig, både med hensyn på antall et vi tar inn, hvor de kommer fra og ikke minst hvordan de integreres.

Jeg mener at en innvandrer, enten han er Polsk eller Somalisk, må prøve å tilpasse seg sitt nye samfunn. Det betyr ikke at han/hun skal gi avkall på sin historie, bakgrunn og kultur, men at de samtidig skal respektere kulturen i Norge når de er i det offentlige rom.

Det er enkelte kulturer som har vanskeligere for å akseptere dette, og det er der man må være restriktive fra Norsk side. Jeg tror at selv om bruk av tvang er ganske sterkt, så er det det eneste som hjelper for å integrere enkelte grupper, som Somaliske menn. Det oppfattes kanskje rasistisk av enkelte å dra fram en enkeltgruppe, men hvis man skuer til statistikken så er denne gruppen blant de minst integrerte i tillegg til at de er av de gruppene som er minst lik vår kultur.

Derfor: Sørg for at vi ikke får enklaver av andre nasjoner i våre storbyer, men spre folk rundt om i landet for å legge til rette for en bedre integrering.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #1552 på: 10. Sep. 2010, 21:18 »
Har en følelse av at folk som bor utenfor Oslo har et mye mer positivt syn på innvandring enn det Oslo- og Bærumsfolk har, naturlig nok. Om man ikke ser til problemet i det dagligdagse, så blir man fort veldig likegyldig til dem - og det er lett å stemple folk som rasister og liknende.

Møter folk fra hele landet nå som jeg studerer , og det er et soleklart skille på hvor man bor i forhold til dette. Tror det må en full innvandringsstopp til for å få integrert alle som er her nå.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1553 på: 10. Sep. 2010, 23:11 »
Bor selv i kommune med asylmottak - og her i Bodø bor og jobber jeg like ved både kommunalblokk og asylmottak - så jeg ser en hel del.
Forøvrig enig bjørni. Det er jo også en hel del integrerte somaliere som antakeligvis er hardest i kritikk og i det å fremsette krav til sin egen gruppe. Ikke uten grunn.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1554 på: 17. Sep. 2010, 23:36 »
Andre som har moret seg med hvor utrolig komisk regjeringen har fremstått i det siste? De virker jo totalt blottet for samarbeidsevne og intelligens i alle saker de uttaler seg om. Hardanger-saken og gave-tullet er vel det mest latterlige. Blå side har jo som et resultat en ganske enorm ledelse på meningsmålingene for tida, og jeg tipper Stoltenberg er rimelig oppgitt over nissene han valgte seg som ministere for tiden. :P

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1555 på: 18. Sep. 2010, 14:59 »
SP har driti seg totalt ut i alt de har foretatt seg i 2010. Hardanger-saken er den pinligste greia jeg har vært borti. At de ikke dura på skjønner jeg ikke...

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1556 på: 18. Sep. 2010, 21:18 »
De borgerlige partiene kan være uenige om så mye de bare vil, all den tid Stoltenberg og hans kompanjonger driver på som de gjør. Det er skandaløst at den rødgrønne regjeringen fremstår på denne måten, bare ett år etter at de med knappest mulig margin fikk fornyet tillit. En tillit de kanskje ikke fortjente. Men da var det Siv og Erna som dreit seg ut. Nå er det i særdeleshet Senterpartiet som tar kaka. Et komplett udugelig parti, som i likhet med Venstre og KrF ikke vet helt hva de er for noe, hva de skal stå for, og hvilken side de skal tilhøre.

Veldig mange sentrale personer i Sp som heller mot høyresiden, og mye heller vil samarbeide med sine tidligere regjeringspartnere Høyre, KrF og Venstre. Mens Liv Signe Navarsete sitter i regjeringen og driter så utrolig på draget.

Hele Hardanger-saken er en tragedie. Spesielt at man i hele tid vurderer å rasere et så vakkert område, for å få strøm til Bergen. Det er godt mulig Bergen behøver mer strøm, men det må da gå an å finne andre måter enn å ødelegge Hardanger-landskapet fullstendig.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1557 på: 18. Sep. 2010, 21:23 »
Ja har de ikke hørt om trådløst :p

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1558 på: 18. Sep. 2010, 21:26 »
Det er den mest oppblåste saken jeg har vært borti. Ei lita linje med høyspent vil knapt legges merke til. Det har blitt gjort i Sognefjorden og i utallige andre fjorder i dette landet uten at turismen har sunket med 20%. Det mest håpløse er at man ikke med en gang gikk ut å sa dette istedet for å la saken få eskalere så mye.
Ellers - ja, SP har driti seg så ekstremt mye ut. Jeg er spent på om denne regjeringa overlever hele stortingsperioden - og jeg er neimen ikke sikker på om jeg vil det. Tror allikevel ikke at et eventuelt valgresultat vil bli så ekstremt blått som dagens meningsmålinger. Høyre har jo egentlig ikke gjort en dritt, de har jo bare seilet på det at de er et tradisjonelt "trygt og ansvarlig" parti i økonomisk politikk og at slike farser har fått rast i regjeringa.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1559 på: 18. Sep. 2010, 21:29 »
Selvfølgelig vil det bli en mindretalls AP-regjering før stortingsperioden er omme. Det sier seg selv. Det er bare et spørsmål om tid før regjeringsskuta havarerer fullstendig.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon