20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334641 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1500 på: 30. Juni 2010, 23:24 »
Hadde vært litt gøy og se Frp i makten, bare for å se hvordan de skulle klare å vri seg ut av de lovnaden.

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1501 på: 30. Juni 2010, 23:27 »
Det er gjerne sant at de burde få beholde større del av overskuddet. Men det er uannsett helt feil å avsette en slik suksessfull styreleder mot hans vilje. Samme det om det har skjedd tidligere under en annen minister. Er ikke en grunn til å gjøre flere "bommerter". Hele saken lukter av svada og arroganse fra Giske.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1502 på: 01. Juli 2010, 02:33 »
Helt enig i det du sier Ipt. har lenge hatt oppfatningen om at Giskes opptreden i media styres altfor mye av selvbildet og markeringsbehovet hans. Helt utrolig latterlig det han sier og gjør noen ganger.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1503 på: 01. Juli 2010, 19:23 »
Giske er en av svært få i Arbeiderpartiets ledelse som har et riktig syn på EU-saken. Hvorvidt det var riktig av han å gå ut og nok en gang fronte sitt syn nå nylig kan en alltids diskutere, men at Norge bør holde seg milevis unna EU, bør der være liten tvil om.

Grunnen til at mange roser Giske er fordi han er en veldig synlig statsråd. Se bare på hvor kjedelig kulturpolitikken har blitt etter at kontorrotta Anniken Huitfeldt overtok posten, og se bare på hvordan det har blitt et sterkere fokus på regjeringens næringslivspolitikk, etter at Giske overtok posten som næringsminister. Dette var et godt grep fra Stoltenbergs side, og det er også med på å gi Giske mer tyngde som politiker, der han tidligere bare har hatt "lette" departement som utdanning og kultur.

Denne saken det snakkes om aner jeg lite om, men forestiller meg at en slik avgjørelse er tatt på et høyere plan enn på kontoret til Trond Giske. Det er ikke sjelden at statsråder må fronte saker de egentlig ikke er enige i, fordi Jens har bestemt det. Dette var tilfelle med den gangen Bjarne Håkon Hanssen frontet en sykelønnsreform, og fikk Gerd Liv Valla på nakken. Ordren kom fra Stoltenberg, Hanssen selv var i utgangspunktet uenig.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1504 på: 01. Juli 2010, 20:08 »
Elsker du bare Giske eller er du en betalt fan?

Fordi du deler hans EU-syn, bør det likevel ikke være noen grunn til at du kan forsvare disse utttalelsene. Det har ingenting med å fronte sitt syn, det er fullt lovlig. Men som politiker så bør man holde seg for god for å sitte på den høye hest, peke nese og fortelle at alle andre tar feil for all fremtid.
Hvordan Norge og verden utvikler seg i fremtiden har mye og si for vår framtid, og vår posisjon i forhold til EU. Gjelder å tenke litt mer enn 5-15 år frem i tiden.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1505 på: 01. Juli 2010, 20:16 »
Jeg er ingen betalt fan, men fan, det er jeg.
Har dog ingen problemer med å kritisere ham, om jeg ser grunnlag for det.
EU-uttalelsen synes jeg bare er morsom.

Denne sparkingen av en næringslivsleder vet jeg ingenting om, og spekulerer derfor bare. Men det er jo en kjent sak at du ikke kan kritisere regjeringen sånn uten videre. Særlig om regjeringen er din arbeidsgiver.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1506 på: 01. Juli 2010, 20:23 »
Trond Giske er arrogant - og i all overkant for selvsikker. Men han er dyktig - det er det ingen tvil om, flink til å sette politisk saker på dagsordenen. Lenge siden Norge har hatt en såpass synlig næringsminister, og det har trengtes det siste året - og det var derfor han ble satt i den posten. Hva styresaken angår - det er i realiteten vel ganske normalt at styreledere lever farlig straks de kritiserer eierne.

Syns i stor grad EU-motstanden bunner ut i egoisme og lite vilje til solidaritet med resten av Europa. Vekst i Europa de kommende årene er viktig for dette landet også, og jeg undres over hvor lenge resten av Europa skal la Norge yte godt av europasamarbeidets fordeler, uten å bidra i større grad selv. Tror EU kommer til å bli en realitet før eller senere i Norge.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1507 på: 01. Juli 2010, 23:30 »
Hva styresaken angår - det er i realiteten vel ganske normalt at styreledere lever farlig straks de kritiserer eierne.

Hehe. Jeg skjønner poenget, men det er i beste fall en ekstrem tynn sammenlikning som kan gjøres mellom politikerne som bestemmer over et statseid selskap og rike eiere som utelukkende er ute etter penger, spesielt i saker som denne. At takhøyden ikke bare er liten, men fullstendig ikke-tilstedeværende er uansett overraskende, selv med Giske ved roret...

Det bør være flaut for nordmenn at vi i verdens rikeste land ikke bryr oss om å bidra til at hele Europa skal utvikle seg, og at de fattigste landene får ordentlig drahjelp for alles beste. Venstresidens dobbeltmoral er rett og slett ganske uforståelig.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1508 på: 01. Juli 2010, 23:41 »
Vel - blir feil å si kun venstresiden! FrP er et mindre ja-parti enn AP, eksempelvis. Høyre og AP er jo de største EU-tilhengerne. Leste forøvrig her for litt siden at til og med blant Høyre-velgere er der nå flere nei-tilhengere enn ja-tilhengere. Jevnt over er det ganske negativ stemning til EU i dette landet, selvfølgelig styrket etter krisen i Hellas og uroen i i de resterende PIIGS-landene. Er dog ganske klar på at vi bør fortsette med vår egen valuta, selv om jeg er positiv til EU. Det er uansett åpenbart at Norge bør være med å bidra til å øke velstanden i andre deler av Europa gjennom EU.

Er enig i at det er arrogant oppførsel av Giske - men det er vel slettes ikke noe ekstremt eller unormalt tilfelle i politikken heller..
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1509 på: 01. Juli 2010, 23:45 »
Dette handler ikke om "solidaritet med resten av europa". EU er noe langt mer og langt verre enn som så. EU er en organisasjon som styres av Italia, Tyskland og Frankrike, land med sterke liberalistiske tradisjoner. Et medlemsskap i EU vil hindre norsk sjølråderett over fisk og olje. Et medlemsskap i EU vil føre til at vi blir påtvunget forferdelig usolidariske direktiver om det ene og andre, som strider mot all den fornuften Arbeiderpartiet tradisjonelt har stått for. EU er gutteklubben grei. En klubb vi overhodet ikke bør være medlem av. Norge må for alt i verden holde seg milevis utenfor EU.

Ja. Jeg er livredd for hva norsk EU-medlemsskap vil gjøre med norsk fisk, norsk olje og norsk kyst. Jeg er livredd for hva EU vil gjøre med Norge. Mitt kjære, sosialdemokratiske Norge.

EU er verre enn Fremskrittspartiet! Heller fire år med Siv Jensen som statsminister enn norsk EU-medlemsskap, en klubb vi aldri kan melde oss ut av, hvis vi ikke lenger liker det.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1510 på: 02. Juli 2010, 00:03 »
Vel - blir feil å si kun venstresiden! FrP er et mindre ja-parti enn AP, eksempelvis. Høyre og AP er jo de største EU-tilhengerne. Leste forøvrig her for litt siden at til og med blant Høyre-velgere er der nå flere nei-tilhengere enn ja-tilhengere. Jevnt over er det ganske negativ stemning til EU i dette landet, selvfølgelig styrket etter krisen i Hellas og uroen i i de resterende PIIGS-landene. Er dog ganske klar på at vi bør fortsette med vår egen valuta, selv om jeg er positiv til EU. Det er uansett åpenbart at Norge bør være med å bidra til å øke velstanden i andre deler av Europa gjennom EU.

Er enig i at det er arrogant oppførsel av Giske - men det er vel slettes ikke noe ekstremt eller unormalt tilfelle i politikken heller..

Ja, begrepet jeg brukte var litt galt. Jeg mente de bastante nei-partiene til venstre for AP.

Sitat
Dette handler ikke om "solidaritet med resten av europa". EU er noe langt mer og langt verre enn som så. EU er en organisasjon som styres av Italia, Tyskland og Frankrike, land med sterke liberalistiske tradisjoner. Et medlemsskap i EU vil hindre norsk sjølråderett over fisk og olje. Et medlemsskap i EU vil føre til at vi blir påtvunget forferdelig usolidariske direktiver om det ene og andre, som strider mot all den fornuften Arbeiderpartiet tradisjonelt har stått for. EU er gutteklubben grei. En klubb vi overhodet ikke bør være medlem av. Norge må for alt i verden holde seg milevis utenfor EU.

Ja. Jeg er livredd for hva norsk EU-medlemsskap vil gjøre med norsk fisk, norsk olje og norsk kyst. Jeg er livredd for hva EU vil gjøre med Norge. Mitt kjære, sosialdemokratiske Norge.

EU er verre enn Fremskrittspartiet! Heller fire år med Siv Jensen som statsminister enn norsk EU-medlemsskap, en klubb vi aldri kan melde oss ut av, hvis vi ikke lenger liker det.

Her ser jeg bare ett argument, og det handler om at vi ikke lenger får bestemme over de viktigste ressursene våre. Det er feil. Jeg vet at alle land i EU har vetorett i avgjørelser som tas rundt sine sensitive interesser. For Norge er selvsagt vår egen fisk og olje blant disse. EU hadde selvfølgelig ikke fungert om det gikk ut på at alle land med små folketall kun ble prakket på ting de ikke vil ha. EU-medlemsskap er ikke noe nei til selvstyre, EU-samarbeidet er ikke noe mer enn hva alle medlemslandene gjør det til.

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1511 på: 02. Juli 2010, 00:42 »
Det er bare et tidsspørsmål før vi er medlem av EU. Men det tar gjerne sin tid.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1512 på: 02. Juli 2010, 01:19 »
Et problem med norsk deltakelse i EU ville kanskje vært at vi mister statusen vi har som "nøytral" i dag. Norge kan gå inn i mange saker å mekle siden vi er et land som er kjent for å stå litt utenfor og for oss selv. Kanskje mister vi denne meklingsstatusen om vi hadde vært med i EU, selv om det kanskje også ville vært større problemer for andre land enn for oss selv.

Dette blir likevel selvfølgelig bare spekulasjoner.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1513 på: 02. Juli 2010, 07:33 »
Medlemsskap i EU vil medføre at vi må betale for at grekerne skal kunne pensjonere seg når de er 52. Kall meg usolidarisk, men hva er solidarisk ved å støtte korrupsjon? At ikke ressursene våre tappes ved EU medlemsskap er bullshit. Nei til EU herfra til evigheten. Er ikke sikker på om EU kommer til å bestå i sin nåværende form heller.

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1514 på: 02. Juli 2010, 11:46 »
Nei det er godt mulig at EU forrandrer seg. EU fungerer idag glimrende som en politisk og lovgivende union, men det er den økonomiske delen som sliter stort. Tror noen og enhver rundt skjønner at noe må gjøres for at EU skal komme seg ut av krisen, og hindre fremtidig kollaps.