20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 335029 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1485 på: 13. Juni 2010, 23:47 »
Tenkt eksempel: du søker drømmejobben og du er innstilt på førsteplass - for så å ikke få jobben. Den jobben krever sikkerhetsklarering - som du ikke får... Årsak? Datalagringsdirektivet har vist at du har uttalt deg ufordelaktig om styresmaktene eller skrevet noe som tas ut av sin sammenheng i en E-Mail...

Her har i så fall utrolig mye gått galt. Om man får tilfeller som dette i en stat som vår, med fri presse og stort fokus på ytringsfrihet vil jo denne typen misbruk blitt kjent og slått ned på umiddelbart. Jeg kan ærlig talt ikke tenke meg at en demokratisk valgt regjering i Norge skal gjøre noe sånt.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1486 på: 13. Juni 2010, 23:50 »
Jeg har vansker for å se noe slikt selv. Da måtte det jo være slik at Rødt hadde vokst seg svære i fremtiden...
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1487 på: 14. Juni 2010, 08:22 »
vi blir nok ikke enige om dette... Husk at jeg snakker om en generasjon eller fem inn i fremtiden, ikke dagens stortingspolitikere.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1488 på: 14. Juni 2010, 09:44 »
Det er vel noe som heter bedre føre var en etter snar. Uansett hvor liten sannsynligheten er for at noe slikt skjer, så er muligheten såpass skremmende at jeg tror datalagringsdirektivet er en dårlig ide.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1489 på: 14. Juni 2010, 12:27 »
Det er vel noe som heter bedre føre var en etter snar. Uansett hvor liten sannsynligheten er for at noe slikt skjer, så er muligheten såpass skremmende at jeg tror datalagringsdirektivet er en dårlig ide.

Det ordtaket kan brukers som argument for å innføre et sikkerhetstiltak som dette også. Det handler vel til syvende og sist om hva man ser på som den største og mest sannsynlige trusselen; Omfattende korrupsjon blant norske politikere eller terrorhandlinger på norsk jord. Vi er verdens mest opplyste befolkning. Jeg har faktisk stor tillit til at demokratiet i Norge vil overleve og fungere i all overskuelig framtid, og da ser jeg selvsagt på terror som en større trussel enn offentlig data-overvåkning.

Når dette er sagt har jeg ikke peiling på akkurat hva dette arkivet skal innebære eller benyttes til, og det virker som om det samme gjelder de fleste her inne. Jeg aner ikke om jeg er for eller imot...

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1490 på: 14. Juni 2010, 13:08 »
Vi skal ikke lengre tilbake i tid enn til Einar Gerhardsens dager før det var vanlig å overvåke RV sympatisører for eksempel... Ref Erling Folkvords "Få se mappa mi" aksjon...

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1491 på: 30. Juni 2010, 21:53 »
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/norskamerikaner-tok-ekstrajobb-kastes-ut-av-norge-3240401.html

Jeg blir så provosert! Her sendes en Amerikaner med norske aner ut av landet fordi han jobbet ekstra og ønsket å lære innvandrere matte+++, mens vi verner om folk som ikke gjør en dritt og hover inn penger fra staten.

Det samme med denne Jimmy Jump. Sendt ut av landet fordi han var en "fare for kongefamilien". Men Mullah Krekar og andre gærninger skal vi verne om.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1492 på: 30. Juni 2010, 22:16 »
Staten Norge sender ut alle andre enn Mullah Krekar :P

Skjønner virkelig ikke at det går an, spesielt når man ser at han hadde fått godkjenning fra politiet og hadde ringt UDI.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1493 på: 30. Juni 2010, 22:19 »
Det er en forferdelig teit sak, den som limes inn der.
Hva Mullah Krekar angår, så har nå to ulike regjeringer forsøkt å kaste ut ham. Vi har også diverse internasjonale regler vi må følge, og så lenge det er fare for at Mullah Krekar kan få dødsstraff i Irak, kan ikke Norge helt uten videre utlevere ham, om vi skal følge FNs lovverk.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1494 på: 30. Juni 2010, 22:52 »
Giske er en av de mest usmakelige politikere jeg vet om.

Her går han å skifter ut styrelederen(Arvid Grundekjøn) i Statkraft, som i fjor ble kåret til Norges beste styreleder, og som har sittet i jobben i seks år. For ikke så lenge siden var Grundekjøn ute å kritiserte næringsdepartementet for ikke å ville satse stort nok i utlandet. Så idag så skifter Giske han ut, og sier at dagens avgjørelse ikke i det hele tatt er påvirket av kritikken. Det er et naturlig "skifte". Jada, det virker troverdig.

Samtidig har Arvid Grundekjøn uttalt at han så frem til jobbe videre med selskapet og ta det til enda større høyder. Men vanskelig er det, når Giske alene utgjør hele generalforsamlingen til selskapet.

http://www.dagbladet.no/2010/06/30/nyheter/politiikk/nho/12367127/

Dette føyer seg bare inn i en rekke usmaklige og lite kloke avgjørelser fra Giske, både som næringsminister og kulturminister. Den forrige jeg husker var uttalelsen om at det ikke lengre er vits å diskutere EU-medlemskap for Norge og at Ja-siden bør skjønne at de har tapt og gi dette opp for all fremtid.

Skjønner ikke hvorfor AP har denne mannen med seg.
« Siste redigering: 01. Juli 2010, 13:46 av Ipt »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1495 på: 30. Juni 2010, 23:03 »
Må legges til at Ansgar Gabrielsen gjorde akkurat det samme da en styrelederen dengang i Statkraft klagde på akkurat det samme, for ordens skyld.

Hva Giske angår - jeg syns også EU-uttalelsene var jævla teite, og jeg tror også det er spesielt hans negative syn på EU som gjør at han aldri kommer til å bli noen leder i AP. Men slik jeg har skjønt det har han fått endel ros som næringsminister, fordi han har vært langt mer tydelig og på hugget i forhold til hva Brustad var, som forøvrig er en relativt dårlig politiker.

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1496 på: 30. Juni 2010, 23:09 »
Det kan så være at noen mener han er bedre en forgjengeren, men slik som han driver på, så gjør han seg lite fortjent til min respekt.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1497 på: 30. Juni 2010, 23:12 »
Jeg er enig i at det ikke er direkte fair av Giske, spesielt siden han selv var mannen som overrakte prisen som årets styreleder til ham. Men, jeg vil tro det ikke er spesielt uvanlig. Skjedde som sagt akkurat det samme under Ansgar Gabrielsen da han var næringsminister.
Det som i like stor grad kanskje heller bør diskuteres er hvorvidt Statkraft-styret bør få lov til å beholder mer av overskuddet sitt fremfor at staten skal ta en såpass stor bit av kaka.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1498 på: 30. Juni 2010, 23:13 »
Det er en forferdelig teit sak, den som limes inn der.
Hva Mullah Krekar angår, så har nå to ulike regjeringer forsøkt å kaste ut ham. Vi har også diverse internasjonale regler vi må følge, og så lenge det er fare for at Mullah Krekar kan få dødsstraff i Irak, kan ikke Norge helt uten videre utlevere ham, om vi skal følge FNs lovverk.

Nei, selvfølgelig er det en grunn til at vi ikke får ut fyren. Norge som stat kan rett og slett ikke være en stat som sender folk i en sikker død, uansett hva slags folk det er snakk om.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1499 på: 30. Juni 2010, 23:16 »
Riktig. Det som er så synd er bare at et populistisk parti spesielt sitter og drar velgere med sine lovnader om å sende ham ut. Har derimot ikke hørt Høyre vært spesielt på hugget i den saken, av såklart ganske åpenbare grunner..