20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334494 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1290 på: 18. Sep. 2009, 14:03 »
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2009/artikkel.php?artid=577193

Ting kunne vært enda finere etter dette valget. Hadde ikke vært dumt med Venstre og AP i samme regjering.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1291 på: 18. Sep. 2009, 15:51 »
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2009/artikkel.php?artid=577193

Ting kunne vært enda finere etter dette valget. Hadde ikke vært dumt med Venstre og AP i samme regjering.
Tenkte meg at du likte det der.
Jeg derimot mener det ville vært helt forferdelig. Arbeiderpartiet ville bare gått enda mer bort fra sine røtter. Flere lysår unna Tranmæl, Nygårdsvold og Gerhardsen, med flere. Hvis Ap hadde gått til valg på samarbeid med Venstre og KrF er jeg ganske sikker på at Siv Jensen ville blitt valget store, store, store vinner.

Arbeiderpartiet har gått kraftig frem fordi politikken deres har blitt dreid mer mot venstre, og gått mer tilbake til partiets ideologiske grunnlag.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1292 på: 18. Sep. 2009, 15:58 »
Forresten, de rødgrønne ville vunnet valget uansett, ifølge valgforsker Bernt Aardal.

Aardal har simulert valgresultatet og tatt vekk denne geografiske vektingen.

? Og da ser du at det er endel mandater som flytter seg. Men balansen mellom de rødgrønne og opposisjonen er den samme, forteller han.

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/valg/valg_2009/1.6781349

Men kjenner jeg Siv-sympatisørene på dette forumet rett, så vil de nå hevde at Aardal helt sikkert er kommunist, og at han derfor juger. Siv ville jo sikkert hatt rent flertall alene om ikke de helvetes sosialistene hadde gjort statskupp og jukset med folks stemmer.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1293 på: 18. Sep. 2009, 17:56 »
Jeg har et spørsmål som jeg mener jeg har stilt deg tidligere Joakim, uten at jeg kan huske jeg fikk noe svar på det. Du mener jo det er rettferdig at de som tjener mest betaler mest i skatt siden de er så heldige at de tjener mer enn andre folk. Dermed utfordrer jeg deg til å gi 10% av lønna/studielånet/trygda di til barna i Afrika i et år fram i tid, hadde du vært villig til å gjøre det?

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1294 på: 18. Sep. 2009, 18:14 »
Anbefaler å lese Economist's artikkel om det norske valget. Viser hvor lite politikk egentlig har å si i dette landet. Så lenge man klarer å holde alt til venstre for Stoltenberg og alt til høyre for Solberg borte fra alt som har med makt å gjøre er vi jo nærmest garantert å være verdens beste land å bo i. Men det klarer man altså ikke, selv om Stoltenberg og Sponheim sikkert gjorde et hederlig forsøk. :)

André: Uansett hva Joakim svarer, sosialistene er minst like egoistiske som "kapitalistene". De ser muligheten til å finansiere seg selv ved hjelp av de flinke og hardtarbeidenes innsats, og da støtter de jo det. Det er lov det, at de gjemmer seg bak uttrykket "solidaritet" er jo bare et tomt argument for de fleste, selv om det helt sikkert finnes unntak..

Det er derimot litt skuffende at folk som Jens Stoltenberg f.eks ljuger så det renner av han når han diskuterer skattepolitikk i debatter. Spesielt i valgkampen nå brukte han noen rimelig merkelige argumenter, noe som bare øker min egen avsky mot progressive skatter. :)

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1295 på: 19. Sep. 2009, 02:03 »
Anbefaler å lese Economist's artikkel om det norske valget. Viser hvor lite politikk egentlig har å si i dette landet. Så lenge man klarer å holde alt til venstre for Stoltenberg og alt til høyre for Solberg borte fra alt som har med makt å gjøre er vi jo nærmest garantert å være verdens beste land å bo i. Men det klarer man altså ikke, selv om Stoltenberg og Sponheim sikkert gjorde et hederlig forsøk. :)

Det kunne du ha lest deg til i DN under valget. Selv ikke SV har klart lage noen stor forskjell på hva pengene her til lands brukes på.
Sosialist eller liberalist, begge grupper mener deres ideologi er veien å gå for å sikre en best mulig verden. Det er vel slik med alle ideologier?
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1296 på: 19. Sep. 2009, 17:43 »
Alle ønsker jo å gjøre verden bedre, og vi har alle forskjellig utgangspunkt for å komme dit. Alle vil hevde at deres måte er den beste, og at alle andre bare vil gjøre ting verre.

Sånn er det uansett hvor i verden man bor. Taliban ønsker ikke å ødelegge Afghanistan de heller. De også vil bare det beste for Afghanistan.

Også Norgespatriotene tror at deres ideologi er den rette og den beste.
På samme måte som kommunistene gjør det. Det samme gjaldt Stalin og Hitler.

Ordet solidaritet er ikke bare noe vi sier.
Men det handler om mye mer enn bare "solidaritet med andre mennesker".

Men kall det gjerne egoistisk hvis du vil. Jeg mener det er det stikk motsatte. Men vi blir heller aldri enig om det.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1297 på: 20. Sep. 2009, 14:47 »
At alle ønsker å gjøre verden bedre tror jeg ikke på et sekund. Stein Erik Hagen stemmer FRP for å betale minst mulig skatt, trygdesnyltere stemmer SV for å fortsette å leve på deres naivitet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1298 på: 21. Sep. 2009, 19:06 »
Tror jeg er forelska i Mette Hanekamhaug.

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1299 på: 21. Sep. 2009, 19:13 »
Gjør et forsøk på å omvende hun i samme slengen!

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1300 på: 21. Sep. 2009, 19:24 »
Hva er det med Møre og Romsdal og bra damer? Jeg har inntrykk av at det er veldig mange av dem i det tullefylket.

Når det er sagt, jeg ser ikke helt hvordan jeg kan bli forelsket i noen som stemmer eller jobber for Fremskrittspartiet.

Men for all del, hun virker ikke å være av typen "dum og deilig", hun virker å ha litt i toppetasjen. Men når hun skal representere Frp på Stortinget må det være et eller annet galt.

Dessverre er hun visst allerede i dårlig selskap blant FRPs Stortingsgruppe i hovedstaden, og for alt vi vet kan hun dessverre også ha vært innom Nannestad på veien...

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1301 på: 21. Sep. 2009, 19:38 »
Gjør et forsøk på å omvende hun i samme slengen!

Hehe. Skal ikke lyve, sjansen er større for at hun lurer meg over på sin side! :P

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1302 på: 22. Sep. 2009, 14:56 »
Jokke: Folk fra Møre og Romsdal stammer fra folk som er sunne og fine. I tillegg er det et folkeslag med høy inteligens, noe som fører til at det stammer mange bra folk fra fylket. Ingen overraskelse at det er mange fine derifra. Ikke har de for vane å parre seg med folk fra mindre pene steder i Norge heller.

Hvordan du kan si at Møre og Romsdal er et tullefylke når du selv kommer fra det største harryfylket i Norge er et stort spørsmål for meg :)

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1303 på: 22. Sep. 2009, 21:07 »
Det største Harry-fylket? Jeg mente bestemt at det var Nord-Trøndelag jeg, som har Lotto-bygda Verdal, rockebyen Namsos, som har fostret de aller fleste trønderske artister og en god del bønder.

Hva er så forbanna Harry med Sør-Trøndelag? Røros, Oppdal, Trondheim. Hva er egentlig så harry med det?

Når det er sagt, jeg er veldig stolt av å være trønder. Og om jeg da er harry, så er jeg enormt stolt av det også.

Møre og Romsdal har jo en haug med irriterende dialekter. Imitasjoner av dialektene i Trøndelag og Nord-Norge. Dessuten er det fotballklubben Moldes hjemfylke. Røkke og Gjelsten er derfra. Et fylke som har fostret Kjell Magne Bondevik og sentralstyret i Kristelig Folkeparti.
Det eneste jeg har sansen for er nordmøre. Som burde vært en del av Trøndelag.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1304 på: 22. Sep. 2009, 21:19 »
Dersom et parti forslår å bygge en enorm vifte for bortblåsing av regnskyer i Trondheim før kommunevalget, så skal jeg garantere å stemme på dem.