20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334639 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1260 på: 15. Sep. 2009, 18:31 »
Jeg tror nok fort at en del folk som ikke under noen omstendighet ville se FRP i regjering, og som ellers ville stemt Venstre, har løpt til Arbeiderpartiet, bare for å sikre seg mot en regjering med FRP. For jeg tror faktisk det er en god del av dem i Venstre. Men det er også de som ville ha et borgerlig flertall som har løpt til Høyre i stedet. Det kan man ikke tvile på.

Det er jo så typisk at såre borgerlige velgere skal begynne å klage på valgsystemet, som har vært stort sett det samme i Norge i alle år, som er laget slik at stemmene i de store byene ikke skal overskygge stemmene på landsbygda. Og slik at hver eneste stemme teller sånn omtrent like mye. Men ettersom vi har parlamentarisme er det vanskelig å gardere seg 100% mot tilfeller som dette, hvor vi altså skal velge en flertallsregjering. Likevel har velgerne sagt ganske så tydelig fra at de vil at Arbeiderpartiet skal danne regjering. Og ettersom Arbeiderpartiet har gått til valg sammen SV og Senterpartiet, så er en stemme til Ap en stemme for fortsatt rødgrønn regjering.

Jeg gruer meg til Jens Stoltenberg eventuelt skulle starte business på egenhånd igjen. I 2001 gikk det til helvete. Hans liberale, Høyre-vennlige privatiseringspolitikk ga Arbeiderpartiet et KATASTROFEVALG i 2001. Og det resulterte altså i høyere arbeidsledighet med Kjell Magne Bondevik som statsminister. Samarbeidet med SV og Senterpartiet har reddet Arbeiderpartiet, og gjenreist partiet som Norges største parti. Derfor er det viktig at man opprettholder denne flertallsregjeringen. SV og Senterpartiet. Det har gitt landet en skikkelig sosialdemokratisk politikk. Og jeg kan ikke fatte og begripe at Arbeiderparti-velgere ser positivt på å gi fra seg makten til Fremskrittspartiet bare for å få voldtatt den dyrebare naturen i Lofoten og Vesterålen, uten den nødvendige oljevernberedskapen som er nødvendig for å akseptere dette. Her kommer ikke SV til å vike en tomme, og derfor er det også veldig gledelig at Senterpartiet også er imot oljeboring. Med 2 mot 1 kan ikke Arbeiderpartiet sette regjeringens fremtid på spill for å presse gjennom en sak som ikke er spesielt viktig for partiet. Dermed vil jeg tro at man ender med å utsette denne saken i minimum fire år, som sikkert vil være et kompromissforslag fra Senterpartiets side. Det bør også du være fornyød med Kristoffer. Jeg blir livredd når du snakker om å frivillig gi Fremskrittspartiet grønt lys til å voldta norsk natur sånn helt uten videre.
Arbeiderpartiet kan aldri "akseptere" Fremskrittspartiet på samme måte som de har legalisert det at deres velgere kan hoppe frem og tilbake mellom dem og Høyre. Jeg er kanskje mer opptatt av ideologi, enn folk flest. Men vi kan ikke begynne å dra det så langt at Høyre og Ap en dag danner regjering sammen, slik man har for vane i andre deler i Europa, hvor de konservative og sosialdemokrater danner regjering sammen.
Skrekk og gru.

Da vil jeg faktisk vurdere å bli kommunist på heltid.
For det vil være verdens undergang for norsk politikk. Vi trenger et skarpt skille mellom fløyene. Vi trenger rivalisering. Vi trenger to klare, og vidt forskjellige regjeringsalternativer. Og vi trenger enkelte småpartier til å utgjøre en opposisjon, en annen stemme.

Men nå ser jeg frem til fire nye år med SV, AP, SP i regjeringskontorene. Jeg ser frem til fire nye år med Kristin Halvorsen som en fornuftig og god finansminister (jobben hun har gjort som partileder for SV er det verre med), Jens Stoltenberg som en dyktig leder som er beredt på å gi og ta litt, for å få til et fruktbart samarbeid og et senterparti som får gjennomslag på de sakene som er viktigst for dem, å ta hele landet i bruk.

Jeg tror Venstre vil ha godt av å få mer fokus på politikk fremfor person. Venstre har alltid vært synonymt med Lars Sponheim, men ingen har vært riktig sikker på hvilken politikk de egentlig står for. Sponheim selv er jo sauebonde, men i det siste har de jo hatt større innflytelse i de store byene enn ute på landsbygda. Nord-trønderen Trine Skei Grande vil sannsynligvis være en fornuftig etterfølger.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1261 på: 15. Sep. 2009, 18:53 »
Du er ganske fascinerende. Rart ikke sosialistene vil forby skip ved Norges kyst. Hvor mye uraffinerte, naturlige hydrokarboner (vanlig olje) tror du man må slippe ut for å matche forurensingen til bittelitt raffinert fyringsolje fra et skip? Men vi får si som John Kerry sa til George Bush: "You've made up your mind, I won't confuse you with facts."

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1262 på: 15. Sep. 2009, 19:04 »
Jeg snakker ikke om forurensing. Jeg er først og fremst livredd for konsekvensene ved en eventuell ulykke, som det som skjedde utenfor Langesund i sommer. Når vi ser hvor store konsekvenser oljesøl fikk ved kysten utenfor byer som Larvik, Stavern og Langesund, så må man med gru tenke på hvor store konsekvenser en liknende ulykke kan få utenfor kysten av Lofoten og Vesterålen. Der er det betydelig mer værhardt, og naturperlene er enda mer verneverdige der, enn sørpå.

Og vi er ikke SÅ avhengig av den oljen vi ennå ikke har funnet, at vi MÅ bore utenfor Lofoten. Derfor sier jeg soleklart nei til dette.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1263 på: 15. Sep. 2009, 20:48 »
Hvor mye olje vi er avhengig av spørs hvem som regjerer. Jo mer liberalt, jo mindre olje trenger vi.

Uansett, hvorfor skal skipstrafikk som er tilknyttet oljeboring være en større risiko enn supertankere som allerede daglig farer langs hele kysten?

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1264 på: 15. Sep. 2009, 20:51 »
Du vet at det er skip med plenty av olje ombord som durer langs kysten vår hver eneste dag?? Rødt vil kanskje fjerne all skipstrafikk også?
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1265 på: 15. Sep. 2009, 20:56 »
Du vet at det er skip med plenty av olje ombord som durer langs kysten vår hver eneste dag?? Rødt vil kanskje fjerne all skipstrafikk også?

Selvfølgelig vil de det. Skipene eies jo av REDERE, som er et annet ord for satan. Ingen skal jo eie en bedrift, alle skal være arbidere.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1266 på: 15. Sep. 2009, 21:52 »
Jeg ville stemme Venstre, men stemte AP i frykt for FRP. Det samme gjorde minst 4 stk jeg kjenner, så ja, det er nok en del som har tenkt slik jeg har gjort.

Og JA, jeg angrer på at jeg ikke stemte Venstre.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1267 på: 15. Sep. 2009, 22:46 »
Jeg ville stemme Venstre, men stemte AP i frykt for FRP. Det samme gjorde minst 4 stk jeg kjenner, så ja, det er nok en del som har tenkt slik jeg har gjort.

Og JA, jeg angrer på at jeg ikke stemte Venstre.

Har selv en ordførerkandidat fra Venstre på facebook. Ser at folk i debatter med ham peker på at de antakeligvis hadde stemt Venstre dersom de hadde aliert seg med SP og AP. Så det stemmer nok mer enn vi aner.
Selv angrer jeg ikke på valget av AP. Så får vi se om 4 år hvordan ståa er da. Da er jeg forhåpentligvis siviløkonom med fast inntekt. Går lissom litt å håper at AP skal ha brutt med partnerne sine og kjører på solo til den tid.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1268 på: 15. Sep. 2009, 23:20 »
Venstre har nok tapt stemmer både til AP og Høyre tror jeg, mange egentlige venstrevelgere valgte nok å støtte et av partiene med realistiske muligheter til å få makt. Venstre sto litt i ingemannsland foran dette valget, og det fikk de lide for. Synd ikke flere så verdien av å ha dette partiet godt representert på tinget, tross minimale sjanser for regjeringssamarbeid.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1269 på: 15. Sep. 2009, 23:27 »
Venstre har nok tapt stemmer både til AP og Høyre tror jeg, mange egentlige venstrevelgere valgte nok å støtte et av partiene med realistiske muligheter til å få makt. Venstre sto litt i ingemannsland foran dette valget, og det fikk de lide for. Synd ikke flere så verdien av å ha dette partiet godt representert på tinget, tross minimale sjanser for regjeringssamarbeid.

Venstre faller mellom to stoler da. Tror Venstre helst ønsker en sentrumsvennlig regjering, ideellt sett med SP og KrF slik det var under Bondevik1. Det er ikke mulig da samtlige disse partiene stadig minsker. Så da blir Venstre stående som et parti uten sjans til annet enn å enten gi Jens Stoltenberg eller Siv Jensen makt. Dermed dette skredet av stemmer.
For min del kunne strengt tatt KrF, SP og V slått seg sammen til et eneste parti. Det hadde egentlig vært veldig fint om det skjedde i fremtiden, for å gjøre sentrumspartiene samla mer sterke, og bidratt til å minske rotet i norsk politikk. Det er for mange partier. Strengt tatt kunne vi hatt AP og FrP/H.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1270 på: 15. Sep. 2009, 23:31 »
Synes vi kan kutte ut oljen, shipping og alt som forurenser og i tillegg la skolen være like bedriden som den er i dag. Så kan vi leve av å klippe håret og neglene til hverandre.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1271 på: 15. Sep. 2009, 23:43 »
Jeg gruer meg til Jens Stoltenberg eventuelt skulle starte business på egenhånd igjen. I 2001 gikk det til helvete. Hans liberale, Høyre-vennlige privatiseringspolitikk ga Arbeiderpartiet et KATASTROFEVALG i 2001. Og det resulterte altså i høyere arbeidsledighet med Kjell Magne Bondevik som statsminister. Samarbeidet med SV og Senterpartiet har reddet Arbeiderpartiet, og gjenreist partiet som Norges største parti. Derfor er det viktig at man opprettholder denne flertallsregjeringen. SV og Senterpartiet. Det har gitt landet en skikkelig sosialdemokratisk politikk. Og jeg kan ikke fatte og begripe at Arbeiderparti-velgere ser positivt på å gi fra seg makten til Fremskrittspartiet bare for å få voldtatt den dyrebare naturen i Lofoten og Vesterålen, uten den nødvendige oljevernberedskapen som er nødvendig for å akseptere dette. Her kommer ikke SV til å vike en tomme, og derfor er det også veldig gledelig at Senterpartiet også er imot oljeboring. Med 2 mot 1 kan ikke Arbeiderpartiet sette regjeringens fremtid på spill for å presse gjennom en sak som ikke er spesielt viktig for partiet. Dermed vil jeg tro at man ender med å utsette denne saken i minimum fire år, som sikkert vil være et kompromissforslag fra Senterpartiets side. Det bør også du være fornyød med Kristoffer. Jeg blir livredd når du snakker om å frivillig gi Fremskrittspartiet grønt lys til å voldta norsk natur sånn helt uten videre.
Arbeiderpartiet kan aldri "akseptere" Fremskrittspartiet på samme måte som de har legalisert det at deres velgere kan hoppe frem og tilbake mellom dem og Høyre. Jeg er kanskje mer opptatt av ideologi, enn folk flest. Men vi kan ikke begynne å dra det så langt at Høyre og Ap en dag danner regjering sammen, slik man har for vane i andre deler i Europa, hvor de konservative og sosialdemokrater danner regjering sammen.
Skrekk og gru.

Da vil jeg faktisk vurdere å bli kommunist på heltid.
For det vil være verdens undergang for norsk politikk. Vi trenger et skarpt skille mellom fløyene. Vi trenger rivalisering. Vi trenger to klare, og vidt forskjellige regjeringsalternativer. Og vi trenger enkelte småpartier til å utgjøre en opposisjon, en annen stemme.

Men nå ser jeg frem til fire nye år med SV, AP, SP i regjeringskontorene. Jeg ser frem til fire nye år med Kristin Halvorsen som en fornuftig og god finansminister (jobben hun har gjort som partileder for SV er det verre med), Jens Stoltenberg som en dyktig leder som er beredt på å gi og ta litt, for å få til et fruktbart samarbeid og et senterparti som får gjennomslag på de sakene som er viktigst for dem, å ta hele landet i bruk.

Først nå leste jeg denne, og må vel svare på den. Spesielt ettersom jeg kommer fra Vesterålen, og per nå er veldig for oljeboring såfremst utredningene ikke tyder på at dette er uforsvarlig.

Dersom du tar deg tiden til å lese valgresultatet ser du at folket har stemt FOR oljeboring i disse områdene. AP gikk til valg på at de vil gå inn for oljeboring dersom utredningene viser at dette er forsvarlig. FrP gikk til valg på oljeboring, Høyre gikk til valg på oljeboring.
Derimot gikk altså Venstre ned, SV ned og KrF ned. Samtlige motstandere av dette. Det er enkelt å se hvordan ståa er i tinget for dette.
Det er dermed ikke prat om at AP isåfall gir makta til FrP. Det kan derimot likesågreit bety at AP vil bli nødt til å regjere alene, og søke mot høyre der det er fornuftig, og omvendt når det er påkrevd. Som de har gjort flerfoldige ganger før. AP har saker der de er enige med spesielt Høyre, men også FrP. Eksempelvis oljeboring og en strengere innvandringspolitikk.
Jeg er ingen idealist, og syns ikke det er friskt å låse seg opp i ideologier. Men jeg vil vel påstå at jeg har et rimelig sosialdemokratisk hjerte. Jeg har heller ingen problemer med å se at partiene i sentrum og mot høyre faktisk har sine gode poenger.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1272 på: 15. Sep. 2009, 23:46 »
Vi kan leve av å dra til Sverige og plukke jordbær om sommeren ihvertfall. Det er jo det som er sosialistenes drøm - å leve på u-hjelp fra resten av Skandinavia.

Forøvrig et merkelig valg når jeg tenker på det nå. Taperne, Høyre og FRP, er partiene som er mest grunn til å være fornøyd. SV er blitt knøttlite og får null innflytelse, de tre sentrumspartiene har ikke noe grunnlag lengre, og AP vant valget med å pøse ut milliarder av kroner på finanskrisa. At budsjettet nå må strammes kraftig inn samtidig med at velgerne er langt fra fornøyd med jobb mot fattigdom osv kan slå stygt ut. Forhandlingene med de to rene utgiftspartiene de samarbeider med kan også bli tunge.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1273 på: 16. Sep. 2009, 19:48 »
Jeg er oppvokst i en familie hvor fagbevegelsen alltid har stått veldig sterkt. Jeg er vokst opp i en familie som ikke nødvendigvis har vært bundet til Arbeiderpartiet, og hvor frykten for og motstanden mot høyrekreftene alltid har vært veldig stor.

Jeg fikk tidlig lære at Gro var bra, mens Kåre Dasslokk var fæl.
Det kan være derfor jeg er såpass steilt imot Høyre og Frp.
Men det kommer ikke til å forandre seg.

Joda, jeg ser at også disse partiene kan ha enkelte saker de er gode på. Men som regel har de helt feil innfallsvinkel til disse sakene.
Jeg kommer fra en familie hvor min bestefar var lokfører, min mor jobber i barnehage, jeg har en onkel som kjørte buss i sin tid og en tante som jobber innenfor omsorgssektoren.

I min stemmekrets har SV og Arbeiderpartiet alltid stått veldig sterkt. Og det er ingen hemmelighet at Trondheim etter hvert har blitt en svært så rødfarget by. Og selv om Marvin Wiseth var en likandes kar, så var hans politikk langt ute på jordet. Og jommen sørget ikke hans etterfølger i ordførerstolen, fru Slungård for å selge Trondheim e-verk og plassere pengene i et aksjefond. Det har jo ikke akkurat gjort at økonomien til Trondheim kommune er spesielt bra. Og finanskrisen har jo bare gjort det verre. Dette prøver man altså å gi de rødgrønne skylda for.
Snakk om ansvarsfraskrivelse.

Poenget mitt er altså at jeg helt naturlig ligger veldig langt til venstre, og mener derfor det er avgjørende at Jens Stoltenberg gjør som Rita Ottervik, og trekker Arbeiderpartiets politikk betydelig mer til venstre, enn hva som var tilfellet i for eksempel katastrofeåret 2001. Jeg tror også velgerne vil respondere på dette.

Det er mange Venstre-velgere som har stemt Arbeiderpartiet fordi de frykter FRP og Høyre. Venstre-velgere flest er vel ganske opptatt av miljøvern, og vil nok neppe se noen oljeboring i Lofoten og Vesterålen. Selv om de da stemte Arbeiderpartiet, betyr ikke det at de stemte for oljeboring.
Selv om Arbeiderpartiet er positive til dette i sitt program, så er det en forholdsvis lite viktig sak for Jens Stoltenberg. Og nettopp derfor ser det nå ut til at Ap er villig til å gi SV en seier i denne saken, mot å få fortsette å leke krig i Afghanistan. En byttehandel jeg motvillig kan akseptere, selv om min motstand mot krigen i Afghanistan bare vil øke, og jeg håper at nykommer Snorre Valen fra SV, markerer tydelig opposisjon mot dette ved enhver fornuftig anledning, ettersom Rødt ikke er representert på Stortinget.

Jeg mener vi trenger småpartiene. I stedet for tre-fire STORE parti, som kaprer 10-20-30-40 prosent av stemmene. Jeg synes KrF er noe forbanna tull, men de fronter en del viktige kristne verdier, som jeg mener trenger å komme til orde. Selv om de kan drite i å sammenligne abort med nazismen. Men de klarer seg fint med i underkant av 10%. Venstre er et parti som fortjener å komme tilbake på en seks-sju prosent.

Jeg vil bruke de neste fire årene på å sette meg inn i hvordan SV kan komme tilbake til gamle høyder på 13-14 prosent, og samtidig sitte i regjering med Arbeiderpartiet (dessverre vil nok Arbeiderpartiet bare fortsette å spise SV bit for bit).

Er det noe Arbeiderpartiet er vant med, så er det å føre en forsvarlig og fornuftig økonomisk politikk, som ikke går på bekostning av de viktigste sakene. Arbeiderpartiet er heller ikke et populistisk parti som er avhengig av å ha folkets støtte med seg hele tiden. Så lenge de får tillitt av velgerne ved valg, så er ikke Arbeiderpartiet særlig opptatt av hva meningsmålingene sier ett år etter Stortingsvalget, eller tre måneder før kommunevalget. Det vil garantert bli bråk når neste budsjett legges frem. Spesielt Siv vil være "sjokkert" over at det er mulig å kutte i ditt og datt, når man tidligere har øst om seg med penger til ditt og datt.

Arbeiderpartiet vet utmerket godt at de må spare inn det de brukte på å redde oss fra finanskrisen, og de kommer til å klare det. Det vil sannsynligvis gjøre at vi ikke får se halve statsbudsjettet brukt på eldreomsorg og skole. Til Siv Jensens store forferdelse. Jeg vet i hvert fall at Siv ville kjørt AS Norge konkurs på et blunk med 70 milliarder i skattelette i en tid hvor vi er nødt til å spare inn de milliardene som ble brukt på redningspakker under finanskrisen.

Den innstrammingspolitikken man nå kommer til å måtte føre kan potensielt føre til at Høyresiden får økt oppslutning i en del kommuner og fylker om to år. Men innen neste stortingsvalg kan jeg garantere at Arbeiderpartiet ikke kommer til å tape vesentlig mye. Men det er godt mulig de taper litt. Og det er godt mulig det vil bli borgerlig flertall (hvor den sosialistiske fløyen har fått flesteparten av folkets stemmer, uten at noen gidder å klage).

Jens Stoltenberg er såpass dyktig at jeg ikke ser hvordan han skal kunne ha vesentlige problemer med å forhandle med SV og Sp etter valget. Mye av politikken for de neste fire årene er lagt allerede.
Dessverre for alle som hater SV, så vil partiet få gjennomslag for noen få av sine hjertesaker. Sannsynligvis vil Jens Stoltenberg, til Kristoffers store skuffelse, inngå et kompromiss med SV om at det ikke vil komme på tale med oljeboring i løpet av de neste fire årene, slik Senterpartiets standpunkt er. Han vil sannsynligvis gi SV en mindre statsråd, og gi dem et litt mindre profilert departement i tillegg til Finansministerposten. Men de vil likevel få sine seire de også, og vil ha mer innflytelse med sine 11 mandater enn det FRP har med sine 42.

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1274 på: 16. Sep. 2009, 23:11 »
Tviler på at Jens er så egoistisk at han tenker: Oljeboring i Lofoten er lite viktig for meg og Ap. Tror faktisk han tenker på hva som er Norges beste, noe som også burde være enhvers politikers motto.

Og når det gjelder hva som er Norges beste i denne saken så har han sagt at de skal vente på utredninger. Så gjør han nok det.