20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334596 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1245 på: 15. Sep. 2009, 02:35 »
Oljeboringssaken er en sak som gjør at flertallsregjeringa går til faens. Liker ikke at FrP er så store da. Neste valg blir de muligens Norges største.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1246 på: 15. Sep. 2009, 02:46 »
Oljeboringssaken er en sak som gjør at flertallsregjeringa går til faens.

Det er faktisk det jeg har tenkt og håper på også. Best case scenario er jo at prøvene viser at oljeboring vil gå supert, men at det ikke blir noe av pga andre saker som prioriteres hos AP. Dette er ikke noe SV gir seg på. Det vil sannsynligvis føre til en ganske stor flukt fra AP til Høyre, kanskje også FRP.

Jeg tror uansett 2013 kan bli et helvete for AP. De hadde superflaks i år, da sakene som nisjepartiet SP og ideologipartiet SV ødelegger for ikke ble noe tema. Om saker som f.eks EU kommer opp kan Stoltenberg begynne å svette. Og den saken kommer garantert opp, Norge blir bare mer og mer isolert, Island gjør blant annet en god jobb for høyrepartiene for tiden.  :)

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1247 på: 15. Sep. 2009, 02:57 »
Jeg trodde dette valget skulle bli et helvette for AP da, så jeg er mildt sagt mektig imponert over at de befester stillinga som landets største parti. De har oppnådd en størrelse som i "gode gamle dager". Håper kanskje at AP bryter med rødgrønt til neste valg når en sak som EU garantert kommer til å være sentral. så om en tre år er det kanskje greit å la H-FrP overta på EU/oljeboringssaken, så kan AP bygge seg store til det neste stortingsvalget igjen, alene.
Samtidig skal vi ikke ta noen sorger på forskudd. Enda 4 år til neste valg, og Jensemann har jammen meg vunnet en sykt imponerende politisk seier historisk sett.
SP er jo egentlig valgets tapere i media. Det SP er klart dyktigst på - nemlig distriktspolitikk, har knapt vært nevnt med et ord i denne valgkampen - kommuneøkonomien var et hett emne forrige valgkamp derimot. De har alikevel klart seg ganske bra.

Forøvrig ganske enig med geordie-olav i at Sponheim skal ha ros for å stå på prinsippene. Sponheim er ansvarlig politiker, og jeg respekterer han veldig for akkurat det. Spranget fra AP til V er ikke så ekstremt langt som det blir forespeilet i valgkampstider. Forøvrig som spranget mellom alle partiene i grunn. Jeg hadde ikke dødd dersom SVs svake valg ville ført til ikke-rødgrønt flertall, det var egentlig verre da at V var så lite i det eventuelle borgerlige flertallet.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1248 på: 15. Sep. 2009, 03:34 »
Forøvrig ganske enig med geordie-olav i at Sponheim skal ha ros for å stå på prinsippene. Sponheim er ansvarlig politiker, og jeg respekterer han veldig for akkurat det. Spranget fra AP til V er ikke så ekstremt langt som det blir forespeilet i valgkampstider. Forøvrig som spranget mellom alle partiene i grunn. Jeg hadde ikke dødd dersom SVs svake valg ville ført til ikke-rødgrønt flertall, det var egentlig verre da at V var så lite i det eventuelle borgerlige flertallet.

Tja, er egentlig ikke enig i rosen av Sponheim i det hele tatt. Det er overvurdert å gå ned med flagget til topps, og en god taper forblir egentlig bare en taper. Han mistet min stemme på tullet sitt, og valget viser jo at det gjaldt for veldig mange. Da er det bedre å prøve å få i gang litt samarbeid, kompromissløshet kler et ambisiøst 4%-parti svært dårlig...

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1249 på: 15. Sep. 2009, 03:52 »
Det var vel for over-ambisiøst, og litt vel arrogant ja, men Sponheim gjorde jo dette med bakgrunn i de velgerne han hadde for 4 år siden. Nå viser det seg jo at mange av disse velgerne antakeligvis var Høyre-folk som stemte taktisk. Han satte alt på spill da han kom med denne garantien, og han er valgets soleklare taper. Men han går av med integriteten i behold, i det minste.
Vanskelig å se hvem som skal redde Venstre nå da.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1250 på: 15. Sep. 2009, 04:09 »
Dette tror Lars Sponheim er grunnen:
- Jeg tror jeg kjenner Venstre-velgere bedre enn Jensen eller andre. Det som har skjedd er en betydelig strøm til Ap. De har fryktet en regjering med Frp eller et blått Norge, sier Sponheim i natt.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #1251 på: 15. Sep. 2009, 11:33 »
Hørte fra TV-en at dersom alle stemmer hadde telt like mye, ville vi fått H/FRP-regjering. Hurra for det fantastiske systemet.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1252 på: 15. Sep. 2009, 11:43 »
Ja, tenk hvor fryktelig er at distriktene teller litt og ikke bare de store byene. Forferdelig!

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #1253 på: 15. Sep. 2009, 11:49 »
Alle skal vel telle like mye? Er du ikke enig i det?

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1254 på: 15. Sep. 2009, 13:56 »
Tror Sponheim tapte mange velgere til Ap, i frykt for Frps politikk. Idag sa han også at han hadde fått masse mld om folk som angret på at de hadde gått fra venstre til Ap.
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1255 på: 15. Sep. 2009, 14:40 »
Og det igjen understreker at V og AP ikke er så fryktelig langt fra hverandre politisk. Venstre havnet i en politisk spagat ved dette valget.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1256 på: 15. Sep. 2009, 15:15 »
Alle skal vel telle like mye? Er du ikke enig i det?

Det kommer an på hvordan du definerer det. På din måte teller ikke alle de små stedene noe i forhold til de store byene.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1257 på: 15. Sep. 2009, 15:17 »
Det har vært slik i alle år, så å klage på en slik ordning, som jeg finner fornuftig, nå - det blir bare dumt. Har nok gått motsatt vei ved andre valg.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #1258 på: 15. Sep. 2009, 17:20 »
Uenig i Sponheim og forumbrukere i at Venstre-velgerne dro til AP.

Etter tallene å dømme er det ganske tydelig at de strømmet til Høyre nesten alle sammen for å helgardere.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1259 på: 15. Sep. 2009, 17:31 »
Jeg synes også alle mennesker skal være like mye verdt, og også stemmene deres, men innser at det er litt sent å klage på det nå, ja. :P