20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334914 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1170 på: 07. Sep. 2009, 07:26 »
http://intern.forskning.no/arnfinn/oljepenger/askeladden.html

Hehe - en liten leksjon samfunnsøkonomi for dummies? :P

Hehe, fin video. Sikkert noen SV'ere og FRP'ere som klør seg litt i hodet etter den. Eller vent, FRP har jo en fantastisk løsning på dette problemet - spre oljeformuen ut over øst-europeiske gjestearbeidere som bruker pengene i sitt land i stedet... De mørkerøde har nok ingen løsning i det hele tatt, de har aldri hørt om inflasjon og valutakurs.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1171 på: 07. Sep. 2009, 15:23 »
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1172 på: 07. Sep. 2009, 15:49 »
Grøss og gru?
Hva er problemet med de seks punktene?
I riktig gamle dager var det Gerhardsens Arbeiderparti som sto for slike revolusjonerende ideer.

Nå blir Jens Stoltenberg så livredd at han pisser i buksa og løper inn på kontoret til Siv Jensen og strigråter når han hører ordet Rødt.

1. Fjerne egenandelene på SFO.
Fortell meg gjerne hva som er problemet med å fjerne egenandelene på SFO, og arbeidet for å gjøre det gratis?

2. Opprette en likelønnspott for å heve de lavtlønte i stat og kommune.

Å nei, vi skal heve de lavtlønte. Katastrofe. De fattigere må bli fattigere og de rikere må bli rikere, ikke sant, Jens?

3. Varige verne av områdene utenfor Lofoten og Vesterålen.
Det er overgrep på naturen vi snakker om her. Selvfølgelig må vi verne landets vakreste naturområder for oljeboring.

3. En straksbevilgning på 10 milliarder til kommunene for å starte arbeidet med å få kommuneøkonomien tilbake på fote.
God idé, men hvor gjennomførbart det er kan man alltids diskutere. Uansett, dette skjer ikke. Rødt kommer kanskje med et par mann på Stortinget, men i posisjon kommer de ikke og vil de ikke. Så hva er problemet?

4. Fjerne moms for frivillige lag og organisasjoner.

Dette burde jo være en selvfølge for den rødgrønne regjeringen.

5. Starte arbeidet med å fjerne helseforetakene, og overføre sykehusene til folkevalgt styring.
Etter at staten overtok sykehusene har situasjonen blitt betraktelig verre. Derfor må sykehusene overføres tilbake til fylkeskommunene.

6. Sette av 100 milliarder til fornybar energi over fire år.
Veldig viktig at vi satser STORT på fornybar energi. Men dette er jo altfor drøy kost både for Stoltenberg og Senterpartiet. Gudene vet hvorfor.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1173 på: 07. Sep. 2009, 16:12 »
Hehe.

http://www.nettavisen.no/nyheter/valg/article2701415.ece

Grøss og gru.

Haha! Tror de har regnet med noen nuller for mye når de skulle sette opp statsbudsjettet med de sakene. Synes uansett dette var den festligste:

9. Innføre en egen børsavgift for handel på børsen for å motvirke shortsalg og spekulasjon.

I tillegg ønsker fyren å forby shortsalg fullstendig. Her snakker vi IQ på nivå med en gullfisk.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1174 på: 07. Sep. 2009, 17:44 »
Var spesielt den jeg tenkte på. Her prater man kommunisme.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1175 på: 07. Sep. 2009, 18:14 »
Fy faen for en klovnegjeng!!!

1. Fjerne egenandelene på SFO.

Hva med de som velger å ha ungene hjemme, slik det har vært i min familie og sikkert også ganske mange andres. Skal de da betale mer skatt for en "gode" de ikke har lyst til å benytte. Snakk om kommunistisk tankegang, latterlig!! Tror ikke de har et snev av kunnskap om hvor mye noe sånt vil koste staten, og det er helt latterlig å ta fra folk valgmuligheten.

9. Innføre en egen børsavgift for handel på børsen for å motvirke shortsalg og spekulasjon.

Klovnegjeng!

Hvis man ser litt på disse to punktene, så skjønner man at kommunismen ikke er så veldig langt unna hos enkelte folk.

BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1176 på: 07. Sep. 2009, 18:38 »
Rødt og Frp har en ting til felles:  De vil begge bruke mye mer penger enn det som vil være forsvarlig for økonomien.

Jeg hadde også ønskeliste når jeg var liten.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #1177 på: 07. Sep. 2009, 22:06 »
Rødt og Frp har en ting til felles:  De vil begge bruke mye mer penger enn det som vil være forsvarlig for økonomien.

Korrekt, og derfor styrer jeg unna begge ved valget.

Men hvis jeg absolutt skulle støtte en av dem, så måtte det blitt FRP pga den geniale innvandrings- integrerings- og justispolitikken deres. For det er tre av mange punkter der FRP virkelig har forstått noe.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1178 på: 08. Sep. 2009, 00:10 »
FRP har enkelte gode poenger i sin innvandringspolitikk, men de drar det hele så forferdelig langt. Derfor må jeg fraråde på det sterkeste å stemme FRP.
Dessuten, FRP kan risikere å havne i posisjon, og skape inflasjon på kun 100 dager.

Rødt havner i beste fall på vippen i forhold til hvem som skal få flertall. Rødt kommer ikke til å ødelegge Norge med et latterlig høyt forbruk og alt det der som liksom er så forbanna ille.

Rødt er det folkelige, radikale venstrepartiet jeg har savnet. De kan fremdeles bli enda litt mer folkelige, og de kunne kanskje trengt en litt morsommere frontfigur enn økonomiprofessor Torstein Dahle. Aslak Sira Myhre var en sånn fyr. Men for all del, de fremstår mye mer folkelige og mye mer interessert i å være med i den offentlige debatten nå, enn for fire år siden, hvor de ikke ville høre snakk om noen rødgrønn regjering.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1179 på: 08. Sep. 2009, 00:59 »

Men hvis jeg absolutt skulle støtte en av dem, så måtte det blitt FRP pga den geniale innvandrings- integrerings- og justispolitikken deres. For det er tre av mange punkter der FRP virkelig har forstått noe.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/partiene/fremskrittspartiet/article3230270.ece

FrPs innvandrings- og justispolitikk er populistisk pisspreik.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #1180 på: 08. Sep. 2009, 01:45 »

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/partiene/fremskrittspartiet/article3230270.ece

FrPs innvandrings- og justispolitikk er populistisk pisspreik.

Jeg så ikke noe i den linken som kunne stemple FRPs innvandringspolitikk som "populistisk pisspreik". Det står faktisk ikke et ord om det.

Det FRP, og ikke så mange andre partier, har klart er å se sammenhengen mellom antall asylsøkere og kriminalitet i urbane strøk. Jeg vet ikke om du så justisdebatten på TV2 her om dagen?

Når en så uintelligent mann som Sandberg vinner den lett, så sier det vel sitt om hvor de andre tråkker.
Det å sende kriminelle innvandrere hjem til soning er ikke annet enn en svært, svært god idè. Og jo, den lar seg løse i praksis.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1181 på: 08. Sep. 2009, 10:40 »
Dessuten, FRP kan risikere å havne i posisjon, og skape inflasjon på kun 100 dager

Feil. FRP risikerer aldri å få over 50 prosent i dette valget.

Jeg vil uansett mye heller ha FRP enn SV i regjering, selv om begge må barnepasses av sine samarbeidspartnere. Liberalisme er i utgangspunktet mye mer tiltrekkende enn sosialisme for meg. Men det ser ikke ut som om FRP kommer i regjering uansett hva som skjer. Det blir enten dagens løsning eller H/V/KRF.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1182 på: 08. Sep. 2009, 10:49 »
FRP har på papiret mange gode poenger, og hadde alt vært gjennomførbart og de hadde hatt andre politikere enn det de har så hadde det vært et parti jeg kunne stemt på. Problemet er at landet ville blitt økonomisk skakkjørt og at alle løftene deres ikke er gjennomførbare.

Problemet med å sende hjem innvandrere for å sone er at det er like lett for dem å komme seg tilbake hit igjen. Den største utfordringen er at vi må sørge for at kriminelle og id-løse innvandrere aldri kommer inn i landet vårt i det hele tatt...

Jeg mener at FRP på papiret har den beste innvandringspolitikken. Det virker som de andre partiene er så redde for å bli kalt rasistiske at de ikke tørr gjøre noe med den latterlige innvandringspolitikken landet vårt fører. Jeg mener at vi helt klart bør ta inn flyktninger som virkelig trenger hjelp. Utfordringen ligger i å gi de flyktningene som kommer et verdig liv, hvor vi i mye større grad enn i dag er i stand til å integrere dem. Slik det er i dag tar vi inn flere flyktninger enn vi er i stand til å ta oss av, og det gir både oss nordmenn og dem problemer.

Når det gjelder strengere straffer er jeg litt splittet i synet der. For "vanlige" kriminelle tror jeg ikke at det de har godt av å sitte lengre i fengsel. Vi bør heller i større grad sørge for at de er klare for et liv etter soning når de kommer ut, slik at de ikke begår nye lovbrudd. Tror lengre fengselsstraffer gjør det mer sannsynlig at folk gjør nye lovbrudd når de kommer ut igjen.

Når det gjelder alkoholavgiften kan jeg være enig i at dette kun er for å sanke stemmer. Alkoholavgiften bør ikke fjernes.

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1183 på: 08. Sep. 2009, 11:08 »
Er veldig usikker på hva jeg skal stemme. FRP har den beste innvandringspolitikken, men om jeg vil ha alt det andre de kommer med er heller usikkert. Uansett syns jeg det kunne vært spennende med FRP med makten i noen år. Tror ikke de klarer å revolusjonere Norge på den korte tiden mtp privatisering og tappingen av oljefondet.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #1184 på: 08. Sep. 2009, 15:38 »
Venstre (og antakelig Høyre/Krf også) er jo for mye strengere kontroll når det kommer til inntak av innvandrere og asylsøkere. De ønsker også å opprette en helt egen enhet for å samle informasjon om de som kommer inn i landet. FRP vil jo bygge lukkede asylmottak og asylmottak i Afrika (!). Det viktige er jo å samle informasjon og lære innvandrere og asylsøkere norsk. Det vil Venstre arbeide hardt for.

Problemet i dag er jo at vi har altfor mange identitetsløse gjerningsmenn som løper rundt og begår kriminalitet, og som har misbrukt systemet. Dette fordi regjeringen er så pinlig blåøyde. Dessuten er det altfor mange innvandrere som står uten jobb på grunn av språkproblemer.

Jeg er imidlertid enig med FRP om at det er på tide å få en innvandringspause. Vi har jo 10 % arbeidsledige innvandrere i dette landet! Hvorfor ikke konsentere oss om å få disse ut i arbeid før vi begynner å fylle opp med enda flere?