20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334456 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1140 på: 31. Aug. 2009, 15:31 »
Det er selvfølgelig ikke det det er noe galt i nei. Synes det kommer ganske godt fram i mitt forrige innlegg jeg.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #1141 på: 31. Aug. 2009, 17:28 »
Jeg mener vi ikke kan stå stille og se på Øyvind Heian og David Irving uten å ytre et ord, uten å gjøre noe som helst. Vi MÅ være synlige og vise klar motstand mot slike folk og deres meninger. De har full rett til å ytre seg, men de må gjøre regning med å møte motstand for sine ytringer.

Problemet er ikke faktumet at det er motstand i seg selv, men heller måten denne motstanden kommer til uttrykk på. Hvis de ikke hadde vist sin misnøye ved å ty til vold eller ved å forhindre folk i å uttale seg, da hadde jeg helt klart støttet deres kampanje. Alt de gjør er jo å fremstå som useriøse.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1142 på: 04. Sep. 2009, 15:00 »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1143 på: 04. Sep. 2009, 15:16 »
Jeg tror dette blir et elendig valg for AP, men slike ting som det derre gjør i hvertfall ikke tingenes tilstand verre! :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1144 på: 04. Sep. 2009, 15:24 »
Tror dette er mest positivt for de tre minste partiene på høyresiden jeg. De har vel fjernet en del usikkerhet blant folk nå.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1145 på: 04. Sep. 2009, 18:11 »
Jeg vet ikke hva du mener med elendig valg, Kristoffer. Men jeg har et godt håp om at Arbeiderpartiet skal havne sånn omtrent rundt 2005-nivå. Jeg tror SV vil gå litt tilbake og Sp en god del frem, slik at de blir større enn SV (synd, men sånn blir det trolig). Forhåpentligvis blir Arbeiderpartiet fortsatt største parti etter valget. FRP virker å ha mistet momentum, og vil forhåpentligvis falle litt i oppslutning frem mot valget. Kanskje innser rikfolka at Siv ikke er mer trofast mot valgløftene sine enn noen andre partier.

Jeg håper og tror at Rødt får sine to mandater på Stortinget, selv om de sannsynligvis ikke havner i vippeposisjon. Thorstein Dahle og Erling Folkvord trengs i aller høyeste grad på Stortinget.

Sannsynligheten tilsier at det vil bli et knepent borgerlig flertall etter valget. Da gjenstår det å se hvor trofast Lars Sponheim er mot sin "for alt i verden, ikke FRP"-argumentasjon, og hvor samarbeidsvillig frk. Jensen er.
Forhåpentligvis blir det enten en mindretallsregjering med Arbeiderpartiet (det er bedre enn alternativet, i det minste) eller en sentrum-høyre-regjering uten FRP (selv om jeg ikke vil ha Erna som statsminister).

Min spådom er kaos etter valget, og at det tar litt tid før Stortingspresidenten kan råde Kongen til noe som helst.

Mitt drømmescenario for valget er at Rødt kommer på vippen. Men det virker for tiden lite sannsynlig.

Og hvis Arbeiderpartiet ikke skulle være i nærheten av noen som helst form for regjering etter valget, så er det på tide at partiet går tilbake til sine røtter og henter frem en kar fra fagbevegelsen og setter på toppen. For alt i verden, ikke mer Jens Stoltenberg, hvis Ap gjør et katastrofevalg.

Uansett: Hva du nå enn måtte mene, hva du nå enn måtte gjøre: IKKE stem Høyre/FRP!

Og helt til slutt: Stem Rødt!
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1146 på: 04. Sep. 2009, 22:23 »
Heller mest mot at jeg gir faen i hva som skjer egentlig. Ender vel opp med samme regjering uansett, spørsmålet er om de får noe makt eller ikke. Men av alle scenarioer hadde det kanskje vært greit med dagens løsning i en mindretallsregjering. Halvorsen gir seg ikke før vi har så mange fattige at de ikke kan kalles fattige lengre. Muligens er det løsningen for at hennes velgere skal skjønne at de er lurt.

Forøvrig merkelig at AP/SV/SP får kjøre på med at "en stemme på Erna er en stemme på Siv", mens "en stemme på Jens er en stemme på Kristin" står ubrukt fra opposisjonen. I og med at velgere hopper mellom FRP og AP stadig vekk må det da være mye å tjene på det.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1147 på: 04. Sep. 2009, 23:04 »
Det er fra FrP AP må ta de fleste stemmene, det er nok der muligheten ligger.
Forøvrig Joakim, trodde en ble mer fornuftig og mindre rebelsk med alderen. Rødt!? Vi trenger mindre ytterpartier på Stortinget. Selv om SV har et par enkeltsaker som er fornuftige, i likhet med FrP, hadde det vært fint å sluppet begge disse partiene.
Jeg er på en måte litt lysten på AP-mindretallsregjering. Ville sørget for privatisering på et forsvarlig nivå, antakeligvis oljeboring, og fortsatt opprettholdelse av velferdsstaten. Problemet er vel da at AP ved neste valg kommer til å sitte igjen med svarteper og bli valgets store taper.
Uansett - det er ganske vanlig Norge å hoppe fra ene siden til andre siden for hvert valg, så regjeringene får ikke gjort så revolusjonerende mye. Som SV kommer ikke FrP dersom de skulle kommet til makten fått igjen sine villeste løfter fordi de fornuftige partiene som har styrt dette landet før hindrer dem. Og siden vi er så jævla "bortskjemte" her, taper regjeringa nestevalget uansett..
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1148 på: 04. Sep. 2009, 23:12 »
Forøvrig, hva har du mot Jens Stoltenberg? At han i motsetning til Kristin Halvorsen og Siv Jensen kan samfunnsøkonomien sin?
Ser forøvrig at rødgrønt leder med knappest mulig margin, 85 mot 83 mandater - i siste TV2-måling. AP som sørger for det. Høyre går forøvrig fortsatt frem.
« Siste redigering: 04. Sep. 2009, 23:16 av Kristoffer »

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1149 på: 04. Sep. 2009, 23:51 »
Det store problemet til AP for min del er SV, et parti som etter min mening er langt værre enn FRP. SV motarbeider det private næringslivet i Norge, er helt i harnisk over enkelte av standpunktene deres. Når det gjelder FRP, så er det selvsagt ikke bra hvis de får styringa, de har verken flinke nok folk eller noen fullgod plan for hvordan styringen skal gjennomføres. SV har en plan, men de er helt på trynet, hvis man skal fokusere på at Norge skal utvikle seg! AP er et ok parti, de er fornuftige, og jeg er ikke redd for at de skal gjøre en dårlig jobb, men når man skal dra inn elendighetene fra SV i regjering, så er jeg overbevist på at de mister masse stemmer. Jens har nok lært litt i denne perioden, at han må være litt mer nøye på hvem han setter på ministerpostene sine blant annet.

Selv mener jeg Lars Sponheim og Venstre står for det beste programmet, men har liten tro på at de kommer i regjering. Skal et under til for at KRF, V og H får flertallet. Viktigste med dette valget blir å få SV under sperregrensa og ut av regjering. Også får vi håpe de hobbykommunistene fra Rødt holder seg langt unna tinget. Men det spørs..
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1150 på: 05. Sep. 2009, 00:00 »
Ja, jeg er ikke uenig. SV er og blir en slags hemsko for AP. Jeg er litt lysten på mindretallsregjering med AP.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1151 på: 05. Sep. 2009, 00:02 »
Skam dem som gir sin stemme til Rødt!

De ønsker å fjerne alle skillene og skape et klasseløst samfunn, men er ikke sikre på om de vil fjerne all form for autoritet eller erstatte det med en urokkelig, ukritiserbar Storebror. De ønsker konsekvent å fjerne karakterene i skolen, fordi dette visstnok legger opp til et urettferdig samfunn. Hvordan de skal ordne det med opptak til universiteter har disse bitre skoletaperne åpenbart ikke klekket ut (det er nok ikke så lett når ingen av dem klarte å stå i matte), men jeg antar at det ikke er så viktig når staten kan bestemme hvilke fabrikker vi skal arbeide i.

En Rødt-politiker meddelte meg i dag hvor intenst han hatet jøder. Han gikk faktisk så radikalt og provoserende langt, at han visstnok kunne sprengt både seg selv og israelske sivile i lufta dersom han fikk muligheten til det!! De bruker vestlig imperalisme til å rettferdiggjøre hatet mot våre demokratiske og vestlige verdier. De hyller organisasjoner som Hamas og Taliban, og ser opp til systemet som er innført i Nord-Korea. Men selvfølgelig vil vi få det så mye bedre, for vi er jo tross alt mye rikere enn Nord-Korea!

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1152 på: 05. Sep. 2009, 00:12 »
SV er en vits de også.

Fattigdommen skulle ned, men den har økt i løpet av siste stortingsperiode. Vi skulle kutte 2/3 av klimautslippene, men istedet har Co2-utslippene gått opp. Det skulle bli full barnehagedekning for mange år siden, men fremdeles er de langt unna. Gratis skolemåltid gikk fullstendig i glemmeboken. Dessuten har de også lekt med tanken om å fjerne karakterene i skolen. De er totalt subjektive i Israel-Palestina-konflikten, og ønsker at Taliban skal få makta i Afghanistan.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1153 på: 05. Sep. 2009, 01:01 »
Jeg er helt enig, geordie-olav. Hvordan de skal klare å kjøre et halvveis-kommunistisk samfunn skjønner ikke jeg. Det må da være umulig. Løsningen må da være å tildele alle et fremtidig yrke fra fødselen, kanskje det er noe du kan tipse dine ekstremistkompiser om, Joakim?

Også får vi håpe de hobbykommunistene fra Rødt holder seg langt unna tinget. Men det spørs..

Hehe, jepp. Hadde egentlig vært bedre med hobbyrasisten Øivind Heian enn en hobbykommunist på stortinget. Han er det ihvertfall ingen andre partier som ville turt å gjøre seg avhenging av. Fordelen er vel uansett at dersom partier som AP og SP går med på å deale med Rødt etter valget så mister de sikkert mye oppslutning. Uten at det trenger å ha mye å si om 4 år...

Kristoffer; Jepp, det virker umulig å forandre noe som helst i Norge. Den største "store" politiske forandringen jeg kan huske er egentlig røykeloven. Men å få meldt seg inn i EU for eksempel virker helt utenkelig. Ikke bare fordi nordmenn er for rike og egoistiske til å gå med på det, men også fordi alt av forandringer krever samarbeid mellom 3-4 partier som er grunnleggende uenig i masse...

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1154 på: 05. Sep. 2009, 01:08 »
Vil vel alikevel ikke være umulig med EU. Igjen, det går neppe verken med dagens regjering, eller med V og KrF sammens med Høyre. Skulle derimot AP danne mindretallsregjering, eller H og FrP gjøre det samme kan det bli aktuelt. Nå er vel fortsatt ikke FrP et klart ja-parti?