20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 335196 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Sv: Politikk
« Svar #1125 på: 29. Aug. 2009, 22:00 »
En sentrumsregjering er selvfølgelig helt urealistisk per i dag, og jeg vet at min stemme ikke går til et parti som kommer til å sitte i den kommende regjeringen. Men det er fortsatt min stemme, og den vil jeg skal være med på å styrke sentrum.

Styrker ingen sentrum, samtidig som at venstresiden stadig går lenger til venstre og høyresiden stadig går lenger til høyre, vil vi over tid til slutt sitte igjen med valget mellom pest og kolera.

http://tb.no/article/20090828/VALG09/764882335/1011/NYHETER&template=video_art

Forøvrig, selv om dette var idiotisk dumt, måtte jeg le av dette. Fyren fortjente det.

Jeg ser at flere syns at dette er greit, men i demokratiet syns jeg ingen skal knebles, og i demokratiet syns jeg at alle skal ha samfunnet beskyttelse - især de som har noe radikalt på hjertet. Det er det som gjør samfunnet vårt til hva det er.

En gang var det radikalt å si at jorda stod i sentrum av universet, og disse ble kneblet. Jeg sier OVERHODET ikke at nazister og rasister har rett i sitt budskap, men at de må være under samfunnets beskyttelse og få lov til å ytre seg de også. For hvis ikke, vil vi plutselig ikke lenger en dag beskytte de som mener noe annet enn majoriteten - selv om de har noe veldig veldig viktig å si. Da er vi ikke lenger et demokratisk progressivt samfunn.

Uten demokratiet, som tar var på alle de som tenker annerledes og som tenker "mot strømmen", ville vi kanskje fortsatt vært rasister, for kun 100 år tilbake var det antirasistene som var de radikale, og lenger tilbake var det "jorda i sentrum"-menneskene som var de radikale.

Folk som hindrer folk i å ytre seg, uansett hvor radikale disse måtte være, er fiender av demokratiet. 
« Siste redigering: 29. Aug. 2009, 22:05 av geordie-olav »

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1126 på: 29. Aug. 2009, 22:17 »
Jepp, enig. Det virker som om folks generelle holdning er at om ekstremister skal få uttale seg må de komme fra ytre venstreside. Blitzer-demoer er helt vanlig og akseptert, og da bør nazistaksjoner også være det. Budskapene er jo like ille, men det er da tross alt færre som er dumme nok til å ikke gjennomskue Vigrid og NP. Det samme kan dessverre ikke sies om motsatt pol.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1127 på: 30. Aug. 2009, 05:42 »
Begge sider bør få lov til å styre. Faktumet er at dette er sosiale tapere som føler de MÅ stikke seg frem i media. Føler ikke at blitzere er noe mer godtatt enn slike folk som Heian og co. Begge sider består av mennesker som ikke funker sammens med andre uansett....
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #1128 på: 30. Aug. 2009, 16:31 »
Man blir frikjent i så mangt. Uansett er Øyvind Heian og Norgespatriotene jævllig skumle. Ingen tvil om at han fortjente det han ble utsatt for. Selv om det kanskje ikke var helt riktig måte å vise motstand mot NP på. Et så rasistisk parti som np er livsfarlig.

Vet ikke om du er klar over hvor mange som er medlem i norgespatriotene? Er vel max 300-400 stykker av 4,5 millioner mennesker. så å kalle dem for "jævlig skumle" er kanskje litt drøyt foreløpig?

Den jevne nordmann har i hvert fall vettet i behold til å skjønne at man skal ta avstand fra sånne sosialt tilbakestående folk.

der er videoen kristoffer snakka om. selv om han moldensern er "litt" irriterende, så er det en helt OK film. "kjønnet" vises etter ca 14 min :P

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1129 på: 30. Aug. 2009, 16:34 »
De er farlige nok da. Da jeg enda var på Nettby dreiv jeg å sneik litt rundt på de derre folka, og det er ubegripelig mange som sympatiserer med dette, og syns det er helt okei. Ikke bare uvitende teens, men også godt voksne folk som burde ha mer innabords. Øyvind Heian er jo en taper, rett og slett. For at han er en miserabel person må han finne noen å skylde det på.
Forøvrig, angående blitzere vs naziene. Blitzeres motiver er ikke bunnet i noe hatefullt mot bestemte mennesker.
« Siste redigering: 30. Aug. 2009, 16:41 av Kristoffer »
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1130 på: 30. Aug. 2009, 17:33 »
Forøvrig, angående blitzere vs naziene. Blitzeres motiver er ikke bunnet i noe hatefullt mot bestemte mennesker.

Tja, det er vel ingen som hater flere folk og sparker i flere retninger enn blitzerne... De er jo uansett noen bortskjemte, egoistiske tapere som vil ha samfunnet slike det passer dem, og har vel ikke noe særlig til overs for de som gidder å gjøre en innsats for å lykkes. Og jeg er rimelig sikker på at de er i Norgestoppen når det gjelder voldelige demoer. De stiller helt på linje med NP og Vigrid i min bok ihvertfall.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1131 på: 30. Aug. 2009, 17:37 »
Det er forsåvidt sant. Sosiale tapere er de, hele gjengen.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1132 på: 30. Aug. 2009, 19:46 »
Norgespatriotene er farlig fordi et rasistisk parti ikke skal få lov å stille til Stortingsvalget. De har rett til å eksistere, rett til å ytre seg. Men jeg mener de blir ekstremt farlige når de stiller til valg på nasjonalt plan. Enda verre når de får delta i skoledebattene.¨

Norgespatriotene bygger sin retorikk på fremmedfrykt. Det er mange som mener Mulla Krekar må sendes ut av landet. Til og med jeg mener han er en trussel for rikets sikkerhet. Norgespatriotene forteller på en folkelig måte at Islam er en terrorreligion. De forteller hvordan muslimer har skylda for alt som er galt i verden, på samme måte som Hitler skyldte på jødene. Men på 30-tallet, på samme måte som nå, ligger fremmedfrykten ganske tjukt over hele samfunnet, og folk flest kan være mottakelige for entusiastiske ledere som forteller dem at muslimene (eller jødene den gang) er farlige mennesker. Alle er de terrorister. Alle vil de oss noe vondt.

Det de sier makes sense for en god del mennesker. Folks frykt for begrepet "væpna revolusjon" er også ganske sterk. Så når en sentral skikkelse i SOS rasisme, Tjen Folket og andre kommunistiske organisasjoner/partier snakker om at væpna revolusjon fremdeles er målet, så er det klart at det er lett å nikke anerkjennende til det Norgespatriotene sier.

Det er også mye lettpåvirkelig ungdom rundt om i landet. Mange som ikke har lært tilstrekkelig historie til å ha forstått hvorfor Hitler kunne komme til makten, og hvorfor Hitlers mantra ikke var så forferdelig ekstremt som man kanskje kan ledes til å tro. Det er få av oss som forbinder ordet jøde med noe galt i dag. Annet enn at det er en del av oss som er motstandere av staten Israels handlinger. Men det er noe annet. Hitler tok ikke jødehatet ut av løse luften. Og Norgespatriotene (eller FRP for den del) tar ikke muslimhatet ut av løse luften de heller.

Så lenge det finnes en nynazistisk organisasjon som har såpass stor oppslutning at de får lov å stille til stortingsvalget, så er de farlige. Veldig farlige. Selv om sjansen er one in a billion for at Øyvind Heian kommer inn på Tinget.

Nazistpartiet startet i det små de også. Hitler hadde kanskje noget mer karisma enn Øyvind Heian, men like fullt. De er farlige. Livsfarlige.

Aldri mer 1940!

Og det bidrar ikke akkurat til å begrense NPs oppslutning når historieforfalskeren David Irving får taletid i beste sendetid på TV2.
Når TV2 gir David Irving taletid på Tabloid, så bidrar de til at flere folk blir proppet full med historieforfalsket svada og at organisasjoner/partier som Vigrid/Norgespatriotene får økt oppslutning. Det finnes mennesker der ute som tror at Holocaust aldri har funnet sted! Og av 4,4 millioner vil jeg tro det er mer enn bare 200-300 stykker.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #1133 på: 30. Aug. 2009, 22:53 »
Men da må de møtes med argumenter, og ikke med demokrati-fiendtlig voldsbruk! Når folk gjør sånt, så er det bare med på å gi nazistene enda mer sympati. Å la vold og knebling kompensere for manglende argumentasjon i møte med nazister, er nok det farligste vi kan gjøre.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1134 på: 31. Aug. 2009, 00:58 »
Helt rett. Sett gjerne Øyvind Heian inn i TV-debatter. Han kommer til å drite seg så sykt ut mot normale, intelligente politikere. Det hadde vært skammorsomt.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1135 på: 31. Aug. 2009, 01:10 »
Det er derfor jeg tror grupper som SOS Rasisme og Natur og Ungdom faktisk er negative for antirasisme og naturvern. De benytter seg av helt utrolig barnslige og idiotiske markeringer og uttalelser. Organisasjonene burde hete Fjortiser mot Rasisme og Natur og Fjortiser, så hadde man skjønt hvor alvorlig man skulle ta dem.

Det er vel uansett én bra ting med ekstrempartier som NP, Vigrid, Rødt osv. De stjeler kun velgere fra SV og FRP.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1136 på: 31. Aug. 2009, 01:14 »
Joa, spesielt SOS Rasisme skyter seg selv i foten. Bra med slike ting som å snu ryggen til, men når de går slik til verks driter de bare på draget.

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1137 på: 31. Aug. 2009, 09:30 »
Sos rasisme og natur og ungdom gjør en kjempejobb berntsen.
Det står i artikkelen at de ble oppfordret til å snu ryggen til Heian. Det vil si at de var en smarting som kastet den flaska. De ville ikke ta avstand fra kastingen først, men sendte ut en pressemelding etterpå hvor de tok avstand fra det.
« Siste redigering: 31. Aug. 2009, 09:34 av annern »
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1138 på: 31. Aug. 2009, 11:50 »
Javel, da er vi veldig uenige. Jeg tror ikke de overdrevne dommedagsprofetiene og konspirasjonsteoriene til NU fører til mer miljøbevissthet, det kaster bare vann i mølla til folk som ikke tror det finnes noe menneskeskapt miljøproblem... Kontroverser og ulovlige aksjoner hjelper forsåvidt heller ikke på troverdigheten. Tror de folk er så dumme at de ikke gjennomskuer mangel på saklige argumenter? De er miljøaktivister, de burde absolutt hatt nok av dem...

SOS Rasisme er minst like ille. Hva er poenget med å bekjempe rasisme med hat og vold? Noen som tror det hjelper? Å angripe for eksempel FMI eller NP under demoer har ihvertfall ingen positiv virkning. Det bygger nok heller sympati og oppmerksomhet for rasistene.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1139 på: 31. Aug. 2009, 15:00 »
Jeg kjenner ikke godt nok til SOS Rasismes arbeid, men har aldri opplevd at de møter hat med hat. De er bare veldig synlige og tar klart avstand fra all form for rasisme. Jeg mener vi ikke kan stå stille og se på Øyvind Heian og David Irving uten å ytre et ord, uten å gjøre noe som helst. Vi MÅ være synlige og vise klar motstand mot slike folk og deres meninger. De har full rett til å ytre seg, men de må gjøre regning med å møte motstand for sine ytringer.

Hvis du mener det er noe galt i det, er du fullstendig på jordet, Berntsen.

Som ordtaket sier: Det eneste som skal til for at ondskap skal få grobunn, er at gode mennesker ikke løfter en finger.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon