20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334466 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1095 på: 14. Juni 2009, 04:32 »
Og så? Det har da lenge vært en kjent sak at de private sykehusene og klinikkene i Norge er langt bedre enn de offentlige.
Personlig har jeg i flere år hatt en fastlege som ikke kunne noen verdens ting, og som er livredd for å spørre sine kolleger om råd. Skiftet nettopp fastlege, så får vi se om den nye er noe bedre. Det vil jeg tro, det skal ikke så mye til.
Det er sånt som skjer i det norske helsevesenet. Det er sånn det har blitt. Jeg hadde en gang en god fastlege, men tror han forsvant ut i privat praksis ganske fort.

Det betyr bare at vi har en stor jobb å gjøre, for å gjøre det offentlige helsevesenet konkurransedyktig med det private. Og da må vi desverre kutte i midlene til private aktører, og satse knallhardt på offentlige. Slikt blir det selvsagt sosialisme av. Så hvis man fremdeles tror at sosialismen er djevelens verk, så emigrer til Danmark, så er det kanskje håp om at du slipper unna alt som har ordet sosial i seg.
Gudene skal vite at jeg blir svensk om Jerna og Siv overtar AS Norge fra høsten av. Selv om det for tiden er en borgerlig regjering også hos Söta Bror.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1096 på: 15. Juni 2009, 08:39 »
Du setter stadig nye rekorder i pølsevev Joakim. Greit å ha avvikende meninger fra det de fleste andre har - fair enough - men det finnes ingen rød tråd eller logikk i argumentene dine, bortsett fra privatisering er tegn på dommedag.

Tenk over det Andre skriver over deg. Så kobler du det opp mot antallet personer som står i helsekø, og enten er uføre/sykmeldte eller jobber i redusert stilling mens de venter. Kanskje har de hjelpemidler fra staten for å ha et noenlunde verdig liv. Da kan du kanskje ta frem kalkulatoren, og sjekke realøkonomien i dette. Jeg regner med at også du vil ha best mulig valuta for pengene, og best mulig menneskeverd for alle?

Jeg kan komme med to konkrete eksempler:
1 skipper i rederiet der jeg jobbet tidligere, hadde problemer med kne-leddet, og gikk til fastlegen sin. Fikk vite at det var nesten 6 mnd ventetid for utredning hos spesialist, og deretter opptil 6mnd ventetid på operasjon, altså opp imot 1 år. En skipper tjener en plass mellom 650-750.000 Kr i året, og dette er penger arbeidsgiver og staten måtte betale ham for å gå hjemme og drive dank. Vi løste dette med å betale for operasjon hos Medi 3. Det kostet 25.000 kr, og han var sykemeldt 1 mnd etterpå. (Det var kun 14 dagers ventetid før dette, så totalt 6 uker). Får du regnestykket til å gå opp i det offentliges favør Joakim?

Jeg selv måtte gjennom en snorkeoperasjon for snart 2 år siden. Jeg hadde veldig dårlig nattesøvn pga noe som heter søvn-apne (altså pustestopp om natten). Jeg gikk til fastlegen min, og skulle sendes til utredning. Samme tidsperspektiv som i eksempelet over. Jeg ringte til Medi 3. Fikk komme inn til spesialist innen 1 uke, og ble operert ei uke etter det igjen. Dagkirurgi, dvs jeg var hjemme igjen 3 timer etter operasjonen, og på jobb neste arbeidsdag... Dette kostet meg den nette sum av 6000 Kr, som jeg ikke fikk refundert av staten pga at jeg ikke hadde henvisning av offentlig utnevnt spesialist. DEt var helt greit, for jeg fikk det utrolig mye bedre med søvn og konsentrasjon etterpå, for ikke å snakke om at slike lidelser ofte kan lede til hjerte og kar sykdommer på sikt hvis de ikke behandles tidlig nok.
Jeg skulle gjerne sett deg argumentere logisk med hvordan slike eksempler påvirker samfunnet vårt i negativ retning?

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1097 på: 15. Juni 2009, 13:21 »
Flat skatt vil jo øke forskjellene mellom de som tjener mye og de som tjener lite.

Dersom en person som tjener 1million kun må skatte 30% i stedet for 40-50% vil den personen sitte igjen med mer penger netto enn det han gjorde tidligere. Noe som vil øke forskjellene i forhold til slik det er i dag.

Jeg regner med at jeg kommer til å tjene godt etter en lengre økonomiutdanning, samt at dama skal bli lege. Men jeg har ingen problemer med å bidra med mitt til fellesskapet gjennom høyere skatter enn det en som tjener 300.000 må. Folk tar høyere utdanning uavhengig av lønn! Det er ikke bare penger som spiller inn når noen bestemmer seg for å studere økonomi eller jus, det er like mye prestisje, selvrelasiering og interesse som spiller inn.

Om legelønnen står på stedet hvil de neste 10 årene vil det forstatt vært massiv pågang for å bli lege.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1098 på: 15. Juni 2009, 16:42 »
Hva er det egentlig du vil frem til, bjørni? Jeg har jo allerede sagt at det private helsevesenet er mye mer effektivt og bedre enn det offentlige. Det er forsåvidt vel og bra, men det er også et problem for dem som ikke har råd til å betale en privatklinikk for en slik operasjon som du snakker om.

Derfor vil jeg at vi reduserer offentlig støtte til private klinikker for å bruke på å ruste opp det offentlige helsevesenet, og gjøre det mer effektivt og bedre. Jeg vet selv at det tar 20 år før en henvisning fra min fastlege når frem, og jeg har selv måttet ta noen snarveier for å få fortgang i ting og tang. Og dette er ikke bra.

Det er vel og bra at vi har private alternativ som fungerer bra, men det er ikke alle som har råd til å betale 25 000 for en operasjon. Derfor MÅ det offentlige helsevesnet bli bedre.

Så hva er egentlig problemet? At det offentlige helsevesenet må bli bedre, og at det bør være høyt prioritert?

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1099 på: 15. Juni 2009, 18:30 »
Problemet er at du vil løse problemet med å senke kvaliteten på noe som funker, sånn at vi får en jevnere (og dårligere kvalitet) akkurat som i skolen...

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1100 på: 15. Juni 2009, 18:47 »
Joakim: Hva med privatisering, og at det offentlige betaler?

Da vil vi få private sykehus som må ha de beste legene og det beste utstyret for at folk skal ville velge de. Og ALLE i Norge vil få dekket sykehuskostnadene av det offentlige.. Dette vil staten også spare penger på siden de slipper å drive et lite effektivt offentlig tilbud slik de gjør i dag.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1101 på: 15. Juni 2009, 19:02 »
Jeg venter i spenning på svaret fra Joakim...
Når det kommer til ditt forrige innlegg Kesse, så er jeg delvis enig, og for egen del er nok selvrealisering drivfaktoren. Men; hvis det ikke var godt betalt hadde nok ikke kona og ungene godtatt all overtiden og reisingen... Det gir meg nemlig muligheten til at kona kan jobbe i redusert stilling (noe hun selv vil - uten påvirkning fra meg).

Men poenget er ikke oss vanlige lønnstakere, men grunderne, som bruker lønna/overskuddet på bedriften eller ny grundervirksomhet. Når da venstresiden ikke ser forskjell på lønn og næringsmidler, da ødelegger de for mange potensielle arbeidsplasser med dertilhørende statlige og kommunale intekter over skatteseddelen.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1102 på: 15. Juni 2009, 19:34 »
Jeg er selvsagt enig i at personer som lykkes skal ha belønning for det. Men jeg synes det er helt greit at de som har mye bidrar litt ekstra til fellesskapet. Og selvom 30% av en million er mer enn 30% av 300.000, så vil det være en faktor som kan skape et større skille mellom de forskjellige inntektsgruppene.

Det er på ingen måte umulig å tjene mye penger i Norge i dag, selvom man da må bidra med mer i skatter.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1103 på: 16. Juni 2009, 01:37 »
Det er helt greid med privat eide og drevne sykehus, så lenge staten betaler regninga di.
Flott idé. Skulle bare ønske den var praktisk gjennomførbar.

Flott at det er andre som ser at flat skatt ikke er så fantastisk rettferdig som onde tunger vil ha det til.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1104 på: 16. Juni 2009, 12:55 »
Ganske mye rart her (overraskende nok...)! Og at Joakim snakker om hva som er praktisk gjennomførbart og ikke er moro. Skulle likt å se analysen som ligger til grunn der. :)

At lønna har mye å si for utdanningen og jobbene man tar er en selvfølge. Det er klart interesse har mye å si, men det er nok ikke sååå mange folk som har interesse av å grave i kjeften til folk at det blir overflod av tannleger uten en hyggelig lønn. Lønna må definitivt reflektere tilbud og etterspørsel i arbeidsmarkedet, og progressive skatter fucker opp dette. Uansett hvordan man vrir og vender på det.

Jeg er selvsagt enig i at personer som lykkes skal ha belønning for det. Men jeg synes det er helt greit at de som har mye bidrar litt ekstra til fellesskapet. Og selvom 30% av en million er mer enn 30% av 300.000, så vil det være en faktor som kan skape et større skille mellom de forskjellige inntektsgruppene.

Det er på ingen måte umulig å tjene mye penger i Norge i dag, selvom man da må bidra med mer i skatter.

Det er jo ingen som ikke vil det. Skattene i Norge blir aldri helt flate, og jeg tror alle de fornuftige partiene som ønsker flatere skatter vil ha et høyere bunnfradrag.

Jeg skjønner ikke helt problemet. Er det økte forskjeller i seg selv som er et problem? Alle skjønner at de rike vil tjene på at skattene blir flatere. Du som sier du studerer økonomi bør ha innsikt til å skjønne at de fattige også vil dra store fordeler av det. Det er disse folka konjunktursvingningene går ut over, disse som mister jobbene under nedgangstider som finanskrisen, og det er disse som vil slite mest pga. det. De vil også slite mest med andre langsiktige følger av nedgangstider, høyere rente favoriserer de rike (med formue) og er verst for de fattige (med lån). Det er dyrt å være fattig. Å forhindre fall i etterspørselen etter billige anleggsjobber og alle andre arbeid for lavtlønnsyrker er definitivt i de lavest lønnedes interesse. Tryggere jobber for de fattige er gull verdt, og vil definitivt ikke bidra til økte forskjeller. Snarere tvert imot. 

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1105 på: 16. Juni 2009, 13:52 »
Vil bare presisere at jeg ikke nødvendigvis er i mot flat skatt. Men at jeg kan se problemene med å innføre flat skatt i et system som på ingen måte takler dette i dag. Høyere bunnfradrag vil være et must.. Jeg synes i utgangspunktet vi burde hatt et høyere bunnfradrag slik vi har dag også. Norge er allerede i lønns og pristoppen, så en økning i lønn er lite verdt i forhold til en økning i bunnfradraget.

Men jeg er ikke like sikker som deg på at dette vil gå helt smertefritt og at alle vil nyte godt av det. Men dersom det er muligheter for "pareto forbedring" så er det ingenting som som taler i mot ;)

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1106 på: 17. Juni 2009, 00:09 »
Tror nok ikke det blir noen paretoforbedring. Det vil sannsynligvis gå hardt ut over en god del statsvitere, samfunnsøkonomer, revisorer og byråkrater på statens lønninsliste om skattesystemet forenkles. ;) Forøvrig en pris jeg synes vi skal være villig til å betale. Folk vil få det bedre på sikt i det private næringslivet uansett.

Men jeg må innrømme jeg ikke ser de helt store negative konsekvensene flatere skatter + høyere bunnfradrag vil føre med seg for de fattige. Jeg har vanskelig for å tro at statens inntekter skal senkes noe særlig som følge av dette.

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1107 på: 18. Aug. 2009, 00:53 »
Det nærmer seg valg og derfor tar jeg opp denne tråden som har ligget død en stund.

Jeg velger å starte med et morsomt klipp av Siv Jensen

http://www.youtube.com/watch?v=99Eq0OiSKZ0
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1108 på: 18. Aug. 2009, 16:13 »
Møtte du deg selv i døra der, Siv?

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1109 på: 25. Aug. 2009, 12:29 »
Har snakket med en kompis som driver enkeltmannsforetak, og myndighetene gjør visst jobben hans til et helvete. Meget høy skatt, masse unødvendige regler for både regnskap og hans mini-AS. Man må vel være milliardær, ha en fagforeningspamp i styret og starte en enorm bedrift som helst forurenser for at AP/SV/SP-regjeringen skal synes at du har noe i et næringsliv å gjøre. De hater smågründere med gode idéer ihvertfall.

Vurderer å starte noe for meg selv når jeg er ferdig med studiene, og tror kanskje jeg skal stemme venstre i år. De virker å ha en litt mer menneskelig og fornuftig politikk her.