20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334708 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1080 på: 09. Juni 2009, 20:32 »
Så arbeidstakere skal ikke ha rettigheter, og de skal ha minst mulig ordnede, faste forhold? Bedriften skal altså kunne ture frem og gjøre nøyaktig som det passer dem? Jaja. Du får støtte deg til Høyre og FRP da. Og slutte å klage på SV. Alle partier har enkelte merkelige meninger. FRP har en god del av dem de også. Jeg er mer redd for at FRP skal få gjennomført sine gale prosjekt enn at SV skal få gjennomslag for noe så tåpelig som lik lønn for alt arbeid. Men foreløpig er det mer en persons meninger enn SVs meninger. SVs politikk er ikke alltid synonymt med ALT frk. Thorkildsen sier i enhver anledning.

Har du langt høyere inntekt enn andre, så skal du betale mer skatt. Selv om du har brukt lang tid på utdanninga. Men har du stor studiegjeld, så er det jo begrenset hvor stor formue du har da. Da sier det seg selv at du ikke kan betale like mye som han som har vært lege i 20 år, og som sitter med flere millioner i både inntekt og formue. Du kan da vel ikke være uenig i at han skal bidra mer til fellesskapet ettersom han har det såpass romslig og godt økonomisk? Det vil jo uansett ikke merkes på kontoen.

Nei, jeg er overhode ikke enig i at de som tjener mer skal betaler mer skatt. I allefall ikke mye. Siden alle har de like mulighetene i Norge er det jo rettferdig at alle bidrar med like mye av sin inntekt. Om man har en flat skatt på 30% som alle lønnstakere betaler bidrar du jo fortsatt mer om du tjener 1 000 000 enn om du tjener 300 000. 30 % av 1 mill er jo 300 000 og 30 % av 300 000 er 90 000. Så da i dette tilfelle bidrar du jo fortsatt med over tre ganger så mye som han som tjener 300 000. Det finnes jo også flere alternativer av flat skatt, ikke kun det alternativet hvor alle betaler for eksempel 30%. Et eksempel kan være at du får noe fratrekk om du er ugift, og du kan få trekt fra en viss sum pr barn du er forsørger for. Det kan også være alternativer hvor alle er sikret et visst minstebeløp og du betaler skatt på beløpet over det minstebeløpet.

Uansett hvordan du vrir og vender på alternativet med flat skatt vil fortsatt de "rike" bidra med mer enn de som ikke tjener like godt...

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1081 på: 10. Juni 2009, 19:07 »
Selvfølgelig burde det vært flat skatt i Norge, men de regnestykkene til André skjønner nok ikke Joakim.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1082 på: 10. Juni 2009, 19:16 »
Jeg mener flat skatt favoriserer de som har litt å rutte med. Jeg er redd for at det vil gå utover de som har aller minst. Der vil for eksempel 30% føles som vanvittig mye, selv om de betaler mye mindre enn andre.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1083 på: 10. Juni 2009, 21:22 »
Men uansett, så må jo en med lang utdanning få valuta for den... Går jo ikke an å håpe folk tar utdanning hvis det ikke ligger en gullerot der et sted.. Men så mener jo SV at alle skal være middelmådige, så slik sett rimer det bra

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1084 på: 10. Juni 2009, 22:31 »
Hvis staten trenger mer penger,  hvor skal man få dem fra? Skal man øke alle skattene, slik at de som tjener minst såvidt skal komme seg gjennom dagen, eller skal man øke skattene litt hos dem som er økonomisk uavhengige?
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1085 på: 10. Juni 2009, 22:59 »
Hvis staten trenger mer penger,  hvor skal man få dem fra? Skal man øke alle skattene, slik at de som tjener minst såvidt skal komme seg gjennom dagen, eller skal man øke skattene litt hos dem som er økonomisk uavhengige?

Eller kanskje man kan innse at det finnes andre måter å skaffe penger på? Bare ved å legge om til et enklere system vil vi jo tjene inn store penger.

Sitat
Men uansett, så må jo en med lang utdanning få valuta for den... Går jo ikke an å håpe folk tar utdanning hvis det ikke ligger en gullerot der et sted.. Men så mener jo SV at alle skal være middelmådige, så slik sett rimer det bra

Ja, jeg lurer på hvordan sosialister vil at man skal skape verdier på sikt her i landet. Men de ville vel ikke skjønt bæret av hva man mente om man spurte. Der har du problemet.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1086 på: 10. Juni 2009, 23:54 »
Jeg mener flat skatt favoriserer de som har litt å rutte med. Jeg er redd for at det vil gå utover de som har aller minst. Der vil for eksempel 30% føles som vanvittig mye, selv om de betaler mye mindre enn andre.

Men hvem sin feil er det at de har lite å rutte med da? Ikke de som tjener godt i allefall...

Uansett så er det lite trolig at det ville blitt innført en ren 30% flat skatt. De som har aller minst ville det selvfølgelig blitt tatt hensyn til. Det hadde garantert blitt noen minstefradrag...

Et system som jeg synes er ganske spennende er et system der alle er sikret 100 000 i året. Det vil si at de første 100 000 er skattefrie. Tjener du 20 000 i året så får du utbetalt 80 0000 slik at du får 100 000. Er du arbeidsledig får du også utbetalt 100 000 i året. Utover de 100 000 betaler du en fast prosent av det du tjener. Det hadde også vært en god ide med tanke på å innskrenke det latterlige trygdesystemet vi har her i Norge, hvor du kan leve som en greve på arbeidsledighetstrygd eller uføretrygd... I et land hvor vi har så gode muligheter for å få en utdannelse og hvor vi har alle forutsetninger for å være friske, så er det helt sykt at 400 000 av de i arbeidende alder går på trygd...

På den måten kan vi legge ned hele NAV og det bedritne systemet de har. Denne regelen erstatter arbeidsledighetstrygd og uførhetstrygd.
Man kan kutte ekstremt ned i skatteetaten. Det er veldig forutsigbart for folk hva de skal betale i skatt så de hele året har god kontroll på hvordan de ligger an.

Men uansett Joakim? Kan du svare meg på hvorfor det er rettferdig at de som tjener godt sitt ansvar at de som har satt seg selv i den posisjonen at de tjener mindre godt skal ha det bedre økonomisk? Du er jo veldig opptatt av at alle i dette landet har like muligheter, hvorfor skal da de som benytter seg av de mulighetene bli straffet for det?

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1087 på: 11. Juni 2009, 17:49 »
De som har satt seg selv i den posisjonen? Det er vel heller få som er fattige fordi de har valgt det sjøl. Det kan være utallige grunner til at folk er fattige her i landet, og det trenger ikke være fordi de bruker pengene på dop og alkohol. Det er ikke alle mennesker som kan velge og vrake blant jobber, enkelte har ikke engang råd til utdannelse. Og de har liksom satt seg i den posisjonen sjøl?

Jeg sier ikke at det er de "rikes" feil at noen er fattige. Det er heller ikke de som skal betale for de fattige. Men samfunnet må da for faen ta like mye hensyn til dem som har veldig lite, som dem som har mye og er økonomisk uavhengige. Jeg vil ikke straffe noen for noe jeg. Med mindre de har gjort noe galt. Fattige mennesker i Norge skal ikke straffes fordi de ikke har det særlig romslig. Hva nå enn grunnen er til det. Samtidig skal vi heller ikke straffe de rike for at noen er fattige. Men de som har mest må nødvendigvis bidra mest til fellesskapet. Sånn er det bare.

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1088 på: 11. Juni 2009, 18:11 »
De som har satt seg selv i den posisjonen? Det er vel heller få som er fattige fordi de har valgt det sjøl.

Går det ikke an å se litt nyansert på det, da? SV'ere mener at "alle" fattige er sviktet av samfunnet, og aldri fikk sjansen til å lykkes her i livet, mens andre mener at "alle" fattige har hatt muligheten til å lykkes, og at de kan skylde seg selv for at de sviktet.

--> Det er selvfølgelig flere grunner til at folk er fattige, og man kan faktisk ikke se på de "fattige" som en gruppe hvor alle hadde samme forutsetninger til å lykkes. Men andelen av fattige som faktisk har/hadde evnen til å gjøre noe med egen skjebne, er urovekkende stor! Derfor er det viktig at det ikke blir "for lukrativt" å være fattig - det vil i såfall være et system som MANGE kommer til å utnytte - akkurat som i dag!

enkelte har ikke engang råd til utdannelse. Og de har liksom satt seg i den posisjonen sjøl?

---> Tull. Utdanning i Norge er GRATIS. Man kan også benytte seg av lånekassen.

Du gjentar stadig at det rettferdige vil være at de som har mest, skal bidra mest... Men sånn ER DET jo med flat skatt! Er det så jævla vanskelig? Det er hele vitsen med en prosentsats som skatt, og ikke et fastsatt beløp!

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1089 på: 11. Juni 2009, 18:24 »
Bidrar ikke de rike mest til felleskapet med flat skatt også? 30 % av 1 000 000 er fortsatt mer en 30 % av 300 000. Står det så dårlig til med deg at du ikke klarer å se at 300 000 er over tre ganger så mye som 90 000?

Det er vel ikke de alle fattigste vi snakker om her nå, er det det da? De som driver med dop og narkotika betaler vel ikke skatt av lønna si i det hele tatt. De som tjener lite har aldri betalt en særlig høy andel av lønna si i skatt, og det kommer de fortsatt ikke til å gjøre med en flat skatt. For som jeg sier så kommer det garantert ikke til å bli en ren flat skatt, hvor all inntekt beskattes med den gitte prosenten. Det kommer helt sikkert til å komme en regel som gir fradradg for de som tjener aller minst. Den største forskjellen med eller uten flat skatt er vel i grunnen at toppskatten forsvinner.

Selvsagt er det forskjellige grunner til at folk er fattige eller "bare" tjener 300 000 i året. Men faktum er jo at alle i dette landet har like muligheter. Hvis du er en lat jævel som driter i livet ditt skal du ikke kompenseres for det med at du betaler mindre skatt enn de som tjener bedre enn deg. Man trenger vel heller ikke å velge og vrake i jobber for å få seg en ok jobb, men er du i den posisjonen at du ikke er i stand til å få deg en eller annen jobb da har du gjort noe alvorlig galt i livet ditt.

Hvordan du kan si at enkelte ikke har råd til utdannelse? Alle får jo lån hos lånekassen, og det er ikke umulig å få seg en ekstrajobb utenom studiene heller. Og hvis det så er slik at de ikke har råd til å ta seg en utdannelse da får de skaffe seg en jobb man ikke trenger utdannelse til da. Så kan de gjøre en god innsats der for å kunne bli forfremmet senere.

Ja det finnes folk som er for syke til å jobbe i dette landet (eller har andre problemer som gjør at de ikke er i stand til å jobbe), men utenom dem har alle i dette landet like muligheter til å få seg en god jobb. Jeg mener selvsagt ikke at man skal drite i de som ikke er i stand til å jobbe, eller for en kortere periode er uten jobb. Men fakta er at slik som det er i Norge i dag har de uten jobb det alt for bra. Med de synspunktene du har er det faen ikke rart at dette landet er på vei nedover. Man kan rett og slett gi faen så får de rike ta ansvaret for at du skal ha det bra...

Men hvis det er slik at de som har mest skal bidra mest til felleskapet har jeg en utfordring til deg. Av den lønna du får utbetalt fra den jobben du eventuelt har/kommer til å få etter utdannelse kan du beholde 10 000 som du kan bruke for å dekke bolig, mat og det du trenger. Resten av pengene kan du sende til de som har det ille i Afrika. De har det jo mye verre enn deg, så det er jo urettferdig at du skal sitte i Norge å ha det så bra, mens de sulter i hjel i Afrika...
« Siste redigering: 11. Juni 2009, 18:29 av André S »

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1090 på: 11. Juni 2009, 22:46 »
Jeg ser at 300 000 er mer enn 90 000. Jeg ser poenget. Jeg mener likevel at flat skatt vil favorisere de som har aller aller mest, og gå i disfavør av de som har aller aller minst, og det er den urettferdigheten jeg vil til livs. Basert på min lille økonomiforståelse.

Det er ikke like enkelt å få seg en hvilken som helst jobb heller da. Arbeidsløsheten er liten her i Norge, men for enkelte er arbeidsløshet likevel et problem. Og lånet fra Lånekassen må du betale tilbake før eller senere. Og byråkratiet der venter ikke lenge med å sende deg regning. Ja, du kan ta opp så mye lån du vil, men det må betales tilbake, og hvis du ikke er i stand til å få deg jobb, blir det vanskelig å få betalt gjelda til Lånekassen. Og hvis du har problemer med å skaffe deg arbeid fra før av, så kan du fort få problemer med det også etter fullført utdanning. Og nåde deg hvis du prøver å få hjelp av NAV, da er du jo fullstendig fortapt. Da kommer du deg aldri ut i arbeidslivet. Og NAV kan ikke betale gjelda di for deg.

Joda, jeg spisser blyanten her, og gjør det hele veldig dramatisk. Dette er selvfølgelig bare unntakstilfellene. Men de finnes.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1091 på: 11. Juni 2009, 23:28 »
Joda. Men de som har aller, aller minst vil uansett ikke måtte betale den samme prosenten i skatt. Man vil nok aldri måtte betale skatt av den første kronen man tjener, verken med eller uten flat skatt... Hvis de rike får en lavere skattesats, trenger ikke det bety at andre må betale høyere skatt. Med en lavere skattesats kan det føre til at de som tjener godt har incentiver til å jobbe mer slik at de får mer utbetalt. På den måten vil de betale like mye i skatt som med en høyere skattesats. Du er enig i at det for mange vil være lite motiverende å jobbe noen dager ekstra, hvis du må betale halvparten av det du tjener i skatt...

Alle klarer å få seg en jobb om du vil. Du kan få deg jobb som vaskehjelp, på bossbilen, telefonselger, avisbud eller noe i den dur uansett hvor liten kompetanse man har. For 98 % av den arbeidsføre befolkningen er det viljen det står på.

Om det ikke er så lukrativt å være mindre rik, vil kanskje folk gjøre en liten innsats for å forbedre seg. Om en gjør det bedre i livet, betyr ikke det at en annen får det dårligere. Det som vil skje er at Norge blir bedre.

Med enkelte former av flat skatt kan man erstatte NAV med en ordning hvor folk uten jobb får en utbetaling i året fra skatteetaten. Selvfølgelig må man betale tilbake lånet til lånekassen, men du klarer jo å få deg en eller annen jobb etter utdanning. Det er ikke slik at man må studere for å få en grei jobb heller :)

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1092 på: 12. Juni 2009, 00:10 »
Det nesten alle glemmer i denne diskusjonen, er HVORFOR tjener enkelte mye penger (med unntak av høy utdanning). Jo det er noe som heter grundere, som bygger opp bedrifter basert på en god ide og utallige timer med blodslit. Se på Røkke, Stordalen, Rimi Hagen, Rema Reitan og mange av offshore-rederne våre: De har svetta blod i mange år, og sikkert hatt dårlig nattesøvn og blødende magesår mer enn en gang i livet. Hva gjør de med pengene sine? Jo de spytter dem inn i nye prosjekter (iallefall mesteparten), som igjen kommer landet til gode i form av nye arbeidsplasser eller økt omsetning og dermed inntekt på annen måte.

Greit nok at enkelte tjener en million når de er 25 år, men har det liv? Niks! Jobb jobb jobb. Man må jo forsake noe for å oppnå noe annet. Dessuten er det vel slik at det lønner seg å ha talent, og slik må det være. Hvis ingen får betalt for utdanning, blodslit og talent; hvem gidder bygge landet da?

Jeg har ikke løsningen på skattemodellen, annet enn at jeg mener vi MÅ ha en viss forskjell mellom de som tar seg bryet med å gjøre en egeninnsats, og de som bare følger strømmen og er gratispassasjerer. Det er deres soleklare rett og leve av nedfallsfrukt, men da må de faen ikke klage heller...

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1093 på: 12. Juni 2009, 00:22 »
Helt enig bjørni. De som tjener virkelige mye er en så liten promille av befolkningen at det de betaler i skatt bare er piss i havet uansett. Så det er bedre å la de betale litt mindre skatt og heller la de produsere arbeidsplasser.

De som tjener mindre har det som regel bedre på andre områder, med tanke på lite slit med utdannelse og mye fritid utenom jobb. Man får sjelden i både pose og sekk...

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1094 på: 13. Juni 2009, 10:10 »
Noen som så nyhetene på tv2 morges? Intervju med en kirurg som gikk over fra å jobbe i det offentlige til å jobbe i det private. I det offentlige opererte han 5 pasienter i uken. Etter at han gikk over til det private kunne han operere 25 pasienter i uken, det vil si 5, FEM ganger så mange pasienter i uken. I tillegg kunne han utføre operasjonene til halv pris...