20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334535 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1065 på: 07. Juni 2009, 01:27 »
Å tilpasse seg virkeligheten vet jeg ikke helt om er et begrep jeg vil bruke om for eksempel Fremskrittspartiet. Men det er nok bare meg.
FRP skal jo avskaffe ALT som heter avgifter, og heller få staten til å betale ut i dyre dommer for enorme veiprosjekter, for en fantastisk skole hvor alle får undervisning tilpasset sitt individuelle behov. Til en eldreomsorg som skal skinne som aldri før. Til en helsepolitikk som verden aldri har sett maken til. Fattigdommen skal avskaffes og folk flest skal bli rikere. Alt dette med klart mindre statlige inntekter enn i dag.
Hvis det er kontakt med virkeligheten, så må det være noe alvorlig galt med meg. For jeg ser ikke helt hvordan det skal kunne gå i hop. Det vil si, nå overdriver jeg kanskje litt, for FRP sier jo ikke et kløyva ord om hvordan de vil finansiere alle disse prosjektene sine, men å fjerne en god del skatter og avgifter, og redusere dem som må bestå betraktelig, det skal de gjøre.

Jeg kaller ikke det virkelighetsforståelse. Jeg kaller det minst like mye idealisme som at SV liksom skal ha lik lønn for alt arbeid.
Jeg søkte intensivt etter utsagn om likelønn og likestilling hos SV generelt og frk. Thorkildsen spesielt, men fant ikke en døyt som kunne tyde på at disse påstandene er sanne. Jeg synes idealisme er sunt, så lenge det ikke går over stokk og stein, så lenge det ikke går på bekostning av demokratiet. Så lenge det ikke blir misbruk av makt. Da er det ikke lenger idealisme. Da kan vi begynne å snakke om helt andre ismer.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

ScandinavianMagpie

• Gjest
« Svar #1066 på: 07. Juni 2009, 09:47 »
Finnes ikke en jævel i Norsk topp politikk som har tatt sin hånd i godt gammeldags arbeid. Er jo kun skolepolitikkere, også innavlingen i AP da igjen i Norsk politikk. Har mistet ALL tiltro til alle og en hver i norsk rikspolitikk. Inga Marte Thorkilsen burde forøvrig vært beskyttet mot seg selv.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1067 på: 07. Juni 2009, 11:14 »
Å tilpasse seg virkeligheten vet jeg ikke helt om er et begrep jeg vil bruke om for eksempel Fremskrittspartiet. Men det er nok bare meg.
FRP skal jo avskaffe ALT som heter avgifter, og heller få staten til å betale ut i dyre dommer for enorme veiprosjekter, for en fantastisk skole hvor alle får undervisning tilpasset sitt individuelle behov. Til en eldreomsorg som skal skinne som aldri før. Til en helsepolitikk som verden aldri har sett maken til. Fattigdommen skal avskaffes og folk flest skal bli rikere. Alt dette med klart mindre statlige inntekter enn i dag.
Hvis det er kontakt med virkeligheten, så må det være noe alvorlig galt med meg. For jeg ser ikke helt hvordan det skal kunne gå i hop. Det vil si, nå overdriver jeg kanskje litt, for FRP sier jo ikke et kløyva ord om hvordan de vil finansiere alle disse prosjektene sine, men å fjerne en god del skatter og avgifter, og redusere dem som må bestå betraktelig, det skal de gjøre.

Jeg kaller ikke det virkelighetsforståelse. Jeg kaller det minst like mye idealisme som at SV liksom skal ha lik lønn for alt arbeid.
Jeg søkte intensivt etter utsagn om likelønn og likestilling hos SV generelt og frk. Thorkildsen spesielt, men fant ikke en døyt som kunne tyde på at disse påstandene er sanne. Jeg synes idealisme er sunt, så lenge det ikke går over stokk og stein, så lenge det ikke går på bekostning av demokratiet. Så lenge det ikke blir misbruk av makt. Da er det ikke lenger idealisme. Da kan vi begynne å snakke om helt andre ismer.

De vil jo forby innvandring, så der har du finansiert hele pakken du snakker om  ;)

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1068 på: 07. Juni 2009, 14:40 »

Ingen som sier FRP er realistiske. Men de er langt bedre enn SV. SV vil jo sørge for at alt av verdiskapning og skatteinntekter stopper opp. Du skal i utgangspunktet ikke være noen rakettforsker for å skjønne at det ikke er noe sjakktrekk.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1069 på: 07. Juni 2009, 14:49 »
Men FRP vil jo kaste alle utlendinger ut med en gang de så mye som nasker på butikken, tigger etter penger, eller drikker alkohol på offentlig sted. Det koster penger. Mye penger. Så da er de på'n igjen. Det hjelper ikke med innvandringsstopp, og sparte penger der, så lenge de skal kaste alle som allerede er her ut igjen. Og selv om det vil være bra å bli kvitt folk som Mulla Krekar, så vil det koste så uendelig mye penger, at de ikke har råd til noe som helst annet, uten å bruke opp oljefondet, eller få private aktører til å "sponse" regjeringen med penger.

"Regjeringen er sponset av Nordea."

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1070 på: 07. Juni 2009, 17:35 »
Fra Ingamarte sin blogg: Sittende regjering, dermed også SV, har nå kort tid igjen på å innfri hva de lovet i Soria-Moria erklæringen, ?I arbeidslivet vil vi sikre lik lønn for arbeid av lik verdi?.
 Ikke helt det samme som hun sa på radioen, men likefullt; hun mener da(sannsynligvis) at noen skal sitte med nøkkelen til "verdien" av alt arbeid, og sette lønna utfra det...

Neste er hentet fra SV sin hjemmeside. Den er forkortet, men ikke endret, av meg:
SV krever likelønnskommisjon
Norge har hatt likelønn på den politiske dagsorden siden 1959. Likevel har vi ikke oppnådd lik lønn for arbeid av lik verdi. Dette viser at ulikhetene ikke går over av seg selv. SV krever det må gjennomføres tiltak på sentralt politisk plan for å utjevne disse lønnsforskjellene mellom kjønn. Uttalelse fra SVs landsstyremøte i november:
I tillegg må arbeidet med arbeidsvurdering på lokalt plan gis prioritet, slik at lønnsforskjellene utjevnes.

SV krever en likelønnskommisjon som arbeider med disse spørsmålene. Kommisjonen bør i tillegg se på:

?reduksjoner av arbeidstid og 6-timersdagen
?Lovfestet rett til heltidsstillinger
?Likestilling av turnus og skift
?Et nasjonalt likestillingsregnskap

Et tredje nettsted: SV vil øke trygden for på den måten heve inntekten slik at ingen skal ha mer enn andre. Hadde det vært opp til SV ville det vært innført lik lønn for arbeid; ja du leste riktig. SV?s Inga Marte Thorkildsen har tidligere uttalet at hun vil ha lik lønn for arbeid: Alle skal tjene likt uavhengig av hva de produserer av verdier.
(http://www.dnof.no/index.php?option=com_content&task=view&id=20&Itemid=2)

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1071 på: 07. Juni 2009, 21:23 »
Men FRP vil jo kaste alle utlendinger ut med en gang de så mye som nasker på butikken, tigger etter penger, eller drikker alkohol på offentlig sted. Det koster penger. Mye penger. Så da er de på'n igjen. Det hjelper ikke med innvandringsstopp, og sparte penger der, så lenge de skal kaste alle som allerede er her ut igjen. Og selv om det vil være bra å bli kvitt folk som Mulla Krekar, så vil det koste så uendelig mye penger, at de ikke har råd til noe som helst annet, uten å bruke opp oljefondet, eller få private aktører til å "sponse" regjeringen med penger.

"Regjeringen er sponset av Nordea."

Du klarer nok engang ikke å se lenger enn skotuppene, skjønner jeg. FrP vil selvsagt ikke kaste ut innvandrere som nasker - de vil kaste ut innvandrere som ikke bidrar en dritt til fellesskapet, og innvandrere som bedriver grov kriminalitet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1072 på: 08. Juni 2009, 18:41 »
Fra Ingamarte sin blogg: Sittende regjering, dermed også SV, har nå kort tid igjen på å innfri hva de lovet i Soria-Moria erklæringen, ?I arbeidslivet vil vi sikre lik lønn for arbeid av lik verdi?.
 Ikke helt det samme som hun sa på radioen, men likefullt; hun mener da(sannsynligvis) at noen skal sitte med nøkkelen til "verdien" av alt arbeid, og sette lønna utfra det...

Neste er hentet fra SV sin hjemmeside. Den er forkortet, men ikke endret, av meg:
SV krever likelønnskommisjon
Norge har hatt likelønn på den politiske dagsorden siden 1959. Likevel har vi ikke oppnådd lik lønn for arbeid av lik verdi. Dette viser at ulikhetene ikke går over av seg selv. SV krever det må gjennomføres tiltak på sentralt politisk plan for å utjevne disse lønnsforskjellene mellom kjønn. Uttalelse fra SVs landsstyremøte i november:
I tillegg må arbeidet med arbeidsvurdering på lokalt plan gis prioritet, slik at lønnsforskjellene utjevnes.
Okey. Hva er problemet med dette? Lik lønn for arbeid av lik verdi er vel noe de fleste er enige om. Okey, hva SV legger i "lik verdi" vet ikke jeg, men i mine øyne er det ikke noe forskjell på "arbeid av lik verdi" og "likt arbeid". Det er bare en penere måte å si det på.

Sitat
SV krever en likelønnskommisjon som arbeider med disse spørsmålene. Kommisjonen bør i tillegg se på:

?reduksjoner av arbeidstid og 6-timersdagen
?Lovfestet rett til heltidsstillinger
?Likestilling av turnus og skift
?Et nasjonalt likestillingsregnskap
Okey. Hva er så problemet med dette? Er visjonen om 6-timersdagen et problem på noen som helst måte? Enn den gangen de krevde åttetimers arbeidsdag. DA var det ramaskrik da. Det ville jo føre til verdens fullstendige undergang. Dommedag var rett rundt hjørnet. Du store. De aller fleste barn og ungdommer er vel på skolen i omtrent 6 timer hver dag. Hva er da problemet med at de voksne skal jobbe i 6 timer? Jobber de i 6 timer får de jo muligheten til å hente barna i barnehagen i rimelig tid, og det må jo være den ultimate løsningen på "tidsklemma" som det ble mast så mye om for et par år siden. Vil AS Norge bli skadelidende av at folk er på jobb i 6 timer?
- Lovfestet rett til heltidsstillinger skulle jo bare mangle. Mange bedrifter vil helst bare ha deltidsstillinger, fordi det visstnok skal være økonomisk lønnsomt for bedriften. Mange heltidsstillinger koster mer penger enn deltidsstillinger. Men heltidsstillinger er en sikring av folks rettigheter som arbeidstakere. Det sørger for at man har en arbeidstid å forholde seg til, man kan ikke bli sagt opp bare sånn uten videre. Det kan vel nødig være negativt?

Sitat
Et tredje nettsted: SV vil øke trygden for på den måten heve inntekten slik at ingen skal ha mer enn andre. Hadde det vært opp til SV ville det vært innført lik lønn for arbeid; ja du leste riktig. SV?s Inga Marte Thorkildsen har tidligere uttalet at hun vil ha lik lønn for arbeid: Alle skal tjene likt uavhengig av hva de produserer av verdier.
(http://www.dnof.no/index.php?option=com_content&task=view&id=20&Itemid=2)
Okey. Skulle fortsatt likt å ha hørt/lest Thorkildsen selv uttale dette, men for all del, lik lønn for arbeid er et villspor. Men det bekymrer meg ikke. SV kommer aldri til å få regjeringsmakt alene, og de vil aldri ha innflytelse nok over Arbeiderpartiet til at dette lar seg gjennomføre.
En grei likhetstanke, men samfunnet som helhet vil nok dessverre ikke fungere helt som ønskelig om det er null forskjeller overhodet. Forskjeller vil der alltid være. Det handler bare om å prøve å utjevne forskjellene, og gjøre dem minst mulig. Men at alle i Norges land, uansett yrke, skal tjene nøyaktig det samme er ikke veien å gå.

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1073 på: 08. Juni 2009, 19:18 »
Okey. Skulle fortsatt likt å ha hørt/lest Thorkildsen selv uttale dette, men for all del, lik lønn for arbeid er et villspor. Men det bekymrer meg ikke. SV kommer aldri til å få regjeringsmakt alene, og de vil aldri ha innflytelse nok over Arbeiderpartiet til at dette lar seg gjennomføre.
En grei likhetstanke, men samfunnet som helhet vil nok dessverre ikke fungere helt som ønskelig om det er null forskjeller overhodet. Forskjeller vil der alltid være. Det handler bare om å prøve å utjevne forskjellene, og gjøre dem minst mulig. Men at alle i Norges land, uansett yrke, skal tjene nøyaktig det samme er ikke veien å gå.

Akkurat det der er noe av det som skremmer meg med SV og de andre partiene lengst til venstre. Skal det ikke være lov å lykkes? Folk som skaper noe bra og lykkes fortjener å gjøre store penger, og det skal bare være en positiv ting! Alt dreier seg om konkurranse, de som gjør størst innsats på skole, studier og jobb fortjener å tjene bedre penger enn en som ikke gjør like stor innsats gjennom skolen, ender opp uten utdannelse og kassajobb. For all del vi trenger de også. Men sånn er det her i livet, de som jobber hardest vinner, og da fortjener de det etter min mening også. Sånn er det i idrett også, de som jobber hardest vinner. Det handler om å ta ansvar for sitt eget liv, og alle har muligheten til å få noe ut av livet sitt her i Norge, men det er slettes ikke alle som tar muligheten de er gitt. Etter min mening så blir det urettferdig ovenfor de som jobber steinhardt på skolen og tar en hard utdannelse, hvis ikke skal få tjene betydelig mer penger enn en person som tar skolen piano, dropper utdanning og står bak kassa på en butikk.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1074 på: 08. Juni 2009, 19:42 »
Fullstendig enig med deg der kø1. Det skal være lov å lykkes. Og de som er av den late typen som ender i kassa på Rimi har det det jaggu ikke ille de heller...

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1075 på: 08. Juni 2009, 20:11 »
Selvfølgelig skal det være lov å lykkes. Det mener jo også de aller fleste oppegående politikere på venstresiden. Men de sosiale og økonomiske forskjellene mellom folk bør likevel ikke være for store. Det vil skape et klassesamfunn, hvor vi har "de velstående", "middelklassen" og "røkla". Det er overhodet ikke en heldig samfunnsutvikling. Det skal i utgangspunktet ikke være noen forskjell på Kong Salomon og Jørgen Hattemaker, selv om Salomon har mer penger og en helt annen jobb. Deres verdi for samfunnet er likevel like stor. Ingen mennesker er verdt mer enn andre. Det er det som er poenget her.

Økonomiske og sosiale forskjeller vil der alltid være. Noen er mer velstående enn andre. Sånn er det bare. Men vi skal ikke opphøye de som har mye penger til noe mer enn de som ikke har det. Selv om du jobber på fabrikk eller er lege, så er du like forbanna viktig for samfunnet. Og det er derfor viktig at de som tjener mye mer enn andre bidrar mer til fellesskapet enn resten. Altså at en høyt utdannet lege med millioninntekt skal betale mer skatt enn en fabrikkarbeider med et par hundretusener i årslønn.

Jeg har aldri sagt at det ikke skal være lønnsforskjeller. Men forskjellene bør ikke være for store, og det er også viktig at de som tjener mye mer, betaler mer skatt. Alle skal selvfølgelig bidra, så fremt de kan. Men noen har mer enn andre, og da må de også bidra med mer enn andre til fellesskapet. Det er god, gammel sosialdemokratisk politikk, og det kan da ingen oppegående sjel være uenig i?

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1076 på: 08. Juni 2009, 20:44 »
Vil AS Norge bli skadelidende av at folk er på jobb i 6 timer?
- Lovfestet rett til heltidsstillinger skulle jo bare mangle. Mange bedrifter vil helst bare ha deltidsstillinger, fordi det visstnok skal være økonomisk lønnsomt for bedriften. Mange heltidsstillinger koster mer penger enn deltidsstillinger. Men heltidsstillinger er en sikring av folks rettigheter som arbeidstakere. Det sørger for at man har en arbeidstid å forholde seg til, man kan ikke bli sagt opp bare sånn uten videre. Det kan vel nødig være negativt?

Selvfølgelig vil Norge gå dårligere med flere restriksjoner på næringslivet. Det bør ikke være vanskelig å forstå. Og hvor mange er det egentlig som tjener på at det blir vanskeligere og vanskeligere å si opp folk? Det er svært få. Det er negativt for arbeidsledigheten, det er negativt for bedriftene og det er negativt for de mest verdifulle og flinkeste i arbeidsstyrken. Det bør blinke noen varsellamper når enkelte bedrifter gleder seg til nedgangstider så de får en nødvendig unnskyldning for å sparke sine udugeligste arbeidere.

Sitat

Så det et parti mener er greit dersom de aldri får makt til å utføre det? Merkelig logikk...

Sitat
Økonomiske og sosiale forskjeller vil der alltid være. Noen er mer velstående enn andre. Sånn er det bare. Men vi skal ikke opphøye de som har mye penger til noe mer enn de som ikke har det. Selv om du jobber på fabrikk eller er lege, så er du like forbanna viktig for samfunnet. Og det er derfor viktig at de som tjener mye mer enn andre bidrar mer til fellesskapet enn resten. Altså at en høyt utdannet lege med millioninntekt skal betale mer skatt enn en fabrikkarbeider med et par hundretusener i årslønn.

Du har tydeligvis ikke skjønt hvordan et marked fungerer. Hvorfor tror du søppeltømmere har så høy lønn? Det har ikke med samfunnsverdi eller menneskeverdi, men med arbeidsetterspørselen å gjøre. Tror du det hadde vært noen som hadde giddet å gjøre disse jobbene dersom skattene hadde jevnet ut lønnsforskjellene mellom søppeltømmere og lagerarbeidere? Tror du flinke folk gidder å utdanne seg som lege om de ikke får noe økonomisk ut av det bortsett fra en saftig studiegjeld? Når vi ser på rekrutteringen til yrker som dette i dag ser vi at lønnsforskjellene allerede er for små. Skattene bør være langt flatere enn i dag. Både av økonomiske grunner for staten og privatpersoner, og de rettferdighetsgrunnene kø1 nevner.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1077 på: 08. Juni 2009, 22:37 »
Joakim. Selvsagt er alle viktige for samfunnet, uansett om de er søppelkjørere, leger eller advokater. Poenget mitt er at man bør bli belønnet for å ta en lang utdannelse uten å måtte betale mer i skatt enn andre av den grunn. Som det blir påpekt her sitter du igjen med et saftig studielån etter en lang utdannelse, som de som tjener mindre slipper. I tillegg har du brukt 5 år + på å skaffe deg utdannelsen, dette er år hvor de som tjener mindre har brukt til å tjene penger og opparbeide seg kapital, pensjonspoeng, og ha begynt nedbetalinga av eiendom. 5 år ekstra med verdistigning på et hus/leilighet er verd en god del penger det også.

Som det er nevnt bør det også være lønnsforskjeller for de forskjellige yrkene så folk skal ha incentiver til å gidde å ta bryet med en utdannelse. Det er jo selvfølgelig ganske greit å jobbe fra du er 20 i en greit betalt jobb som også har greie arbeidsoppgaver.

Alle har jo mulighetene til å få seg en god utdannelse/god jobb, det er jo bare å gidde å ta utdannelsen og å ha pågangsmot og ork til å stå på for å komme seg oppover i systemet...
« Siste redigering: 08. Juni 2009, 22:41 av André S »

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1078 på: 09. Juni 2009, 11:32 »
Så arbeidstakere skal ikke ha rettigheter, og de skal ha minst mulig ordnede, faste forhold? Bedriften skal altså kunne ture frem og gjøre nøyaktig som det passer dem? Jaja. Du får støtte deg til Høyre og FRP da. Og slutte å klage på SV. Alle partier har enkelte merkelige meninger. FRP har en god del av dem de også. Jeg er mer redd for at FRP skal få gjennomført sine gale prosjekt enn at SV skal få gjennomslag for noe så tåpelig som lik lønn for alt arbeid. Men foreløpig er det mer en persons meninger enn SVs meninger. SVs politikk er ikke alltid synonymt med ALT frk. Thorkildsen sier i enhver anledning.

Har du langt høyere inntekt enn andre, så skal du betale mer skatt. Selv om du har brukt lang tid på utdanninga. Men har du stor studiegjeld, så er det jo begrenset hvor stor formue du har da. Da sier det seg selv at du ikke kan betale like mye som han som har vært lege i 20 år, og som sitter med flere millioner i både inntekt og formue. Du kan da vel ikke være uenig i at han skal bidra mer til fellesskapet ettersom han har det såpass romslig og godt økonomisk? Det vil jo uansett ikke merkes på kontoen.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1079 på: 09. Juni 2009, 17:37 »
Så arbeidstakere skal ikke ha rettigheter, og de skal ha minst mulig ordnede, faste forhold? Bedriften skal altså kunne ture frem og gjøre nøyaktig som det passer dem? Du kan da vel ikke være uenig i at han skal bidra mer til fellesskapet ettersom han har det såpass romslig og godt økonomisk?

1. Nei
2. Nei
3. Nei

Verden er ikke svart-hvitt.