20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334697 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #915 på: 24. April 2009, 17:34 »
Du kan snakke om hva du vil, poenget er at man må ha penger til å utføre ting, det er det alt koker ned til. Jeg synes ikke regjeringen i dag i praksis er så utrolig radikal, men det er det kanskje Stoltenberg som har størst fortjeneste for. Han er nok den flinkeste profilerte politikeren i Norge, og har marginalisert SVs påvirkning helt ypperlig.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #916 på: 25. April 2009, 19:45 »
Jens er flink til å holde orden i budsjettet, og han kan gruse enhver norsk politiker i debatt. Men når det kommer til handling, så er Jensemann ganske tafatt. Ordene i Soria-Moria-erklæringen var ganske store. Men jeg har problemer med å se at Jens har greid å gjøre om store ord til handling på noen måte.

Selvfølgelig må man ha penger til å utføre ting, og man kan ikke dele ut penger i hytt og gevær til alle gode formål, uten å tenke på at man har et budsjett å balansere. Det betyr at man må gjøre noen vanskelige valg og at man må kill some darlings. Likevel mener jeg Jens og co bør kunne bruke mer penger på sosiale formål, uten å sprenge budsjettet. Man må kunne få til å ruste opp eldreomsorgen som man har sagt man skal gjøre, uten å trenge å sprenge banken, og bruke flere milliarder av oljekronene.

Regjeringen har vært for passive i forhold til å oppfylle egne, moderate, løfter fra Soria Moria. Og de har ennå flere mil igjen før de nærmer seg uforsvarlig bruk av penger.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #917 på: 26. April 2009, 13:48 »
Han er ikke tafatt når det kommer til handling, han har bare skjønt at pengebruken må stå i forhold til det vi har. Tror ikke du hadde blitt så glad for USA-tilstander den dagen det hadde skjedd her heller. Dessuten er vel oljepengebruken slik at den følger handlingsregelen, kan ikke bare bestemme seg for å bruke mange flere milliarder da...

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #918 på: 27. April 2009, 18:10 »
Men så har jeg da heller aldri snakket om å bruke oljepenger. Vi skal være rik nok foruten oljepengene, til at vi skal klare å fordele godene bedre enn det Jens Stoltenberg gjør, som danser villt etter EUs pipe.

Det er en grunn til at jeg på fredag sannsynligvis kommer til å gå rundt med plakater om Nei til EU, Norge ut av EØS.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #919 på: 28. April 2009, 00:50 »
Det er mulig å fordele godene bedre ja, men ikke med en mer sosialistisk løsning enn i dag. Da hadde landet stagnert helt.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #920 på: 28. April 2009, 17:40 »
Selvfølgelig hadde ikke landet stagnert med en mer sosialistisk politikk. Snarere tvert imot. Landet ville blomstret. Det tør jeg love deg. Hvis vi hadde fått prøvd det, så kan jeg garantere at Norge hadde blitt en mye, mye, mye bedre plass å bo. Selv for Kjell Inge Røkke, eller for den del, Stein Erik Hagen.

Lær deg Internasjonalen, gutt. Og våkn opp, og innse at høyrekreftene ikke er til det beste for landet.
Det er svært få land i denne verden som ikke har tatt skade av et sosialistisk styre. Men bland for all del ikke sosialisme med kommunisme og Stalin. Det er to vidt forskjellige ting.

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #921 på: 28. April 2009, 17:40 »
Norge ut av EØS.

Det er en rimelig god grunn til at vi er medlem av EØS. Vi klarer oss ikke uten. Ikke faen. Selv en SVer bør klare å se det, selv om jeg nå sikkert får et innlegg langt som et vondt år om hvordan EØS-avtalen BURDE vært utformet, så gidder jeg faktisk ikke å diskutere den saken. Det blir bare for dumt. Norge MÅ ha avtalen, og det er derfor den koster oss mer enn brennevin - vi kan ikke si nei.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #922 på: 28. April 2009, 19:21 »
Selvfølgelig hadde ikke landet stagnert med en mer sosialistisk politikk. Snarere tvert imot. Landet ville blomstret. Det tør jeg love deg. Hvis vi hadde fått prøvd det, så kan jeg garantere at Norge hadde blitt en mye, mye, mye bedre plass å bo. Selv for Kjell Inge Røkke, eller for den del, Stein Erik Hagen.

Lær deg Internasjonalen, gutt. Og våkn opp, og innse at høyrekreftene ikke er til det beste for landet.
Det er svært få land i denne verden som ikke har tatt skade av et sosialistisk styre. Men bland for all del ikke sosialisme med kommunisme og Stalin. Det er to vidt forskjellige ting.

Tror ikke jeg trenger å våkne opp. Til forskjell fra deg ser jeg på argumenter og konsekvenser før jeg trekker konklusjoner, det pleier som regel å være bedre enn å gå motsatt vei. Du lærer ikke noe om hvilken vei som er best å gå ved å kunne internasjonalen. At alle ville fått det bedre med sosialistisk politikk tror jeg ikke et sekund på. Når verdiskapingen og konkuransesettingen blir dårligere er det veldig lett å tenke seg at noen må få det verre. Det er heller ikke vanskelig å argumentere for at dette først og fremst vil være de som i dag har det vanskeligst og er dårligst utdannet.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #923 på: 28. April 2009, 22:52 »
Enig med deg i dette....
Forøvrig stort sett det eneste jeg er enig med deg i.
Man lærer på barneskolen at det er en argumentrekke som leder til en konklusjon. Du skulket sikkert den timen.  ;D

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #924 på: 29. April 2009, 21:05 »
Jeg har skulket så mange timer jeg, så hva jeg har gått glipp av er ikke godt å vite :PØ
Forøvrig klarer vi oss utmerket godt uten hundretusener av EU-direktiver som vi får gjennom EØS-avtalen. EØS-avtalen er den eneste virkelig store skampletten på Gro Harlem Brundtlands ettermæle.
De direktivene som Jens nå danser etter, er urettferdige. De er ikke til det beste for menigmann.

Ved å gå ut av EØS, så vil vi stå veldig mye friere. Handelsavtaler med EU-land kan vi inngå uavhengig av EØS.
Vi bestemmer selv over oljen vår. Vi har fisk vi kan leve av. Jeg klarer ikke se hvordan Norges eksistens er avhengig av EØS. Det er det reneste tøv jeg noen gang har hørt.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #925 på: 29. April 2009, 21:39 »
Hehe utrolig altså... Hver gang noen sier deg imot kommer du ikke med argumenter, men med masse sinte setninger om hvor ille ting er og hvor bedre ting kunne vært om du fikk bestemme, heeelt uten å begrunne hvorfor. Du høres mer ut som om du kommer med et sykt religiøst budskap enn politikk asså...

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #926 på: 29. April 2009, 22:22 »
Der har du det! Han er grunnleggeren av den nye religiøse retningen "Jokkismen"... Høres forøvrig gøyere ut enn det er :-)

Og som de fleste ny-religiøse trender, er det mye prat og lite substans. Sorry Jokke, kunne ikke dy meg.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #927 på: 30. April 2009, 01:08 »
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #928 på: 30. April 2009, 18:50 »
HJEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEELP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kill me. Kill me now!

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #929 på: 30. April 2009, 19:01 »
Nå er det jo bra at begge sider avfeier dette ganske umiddelbart da, og med ganske store ord.
Likevel, bare det å tenke tanken er direkte fryktinngytende. Snakk om å kjøre landet rett til helvete. Da er det faktisk bedre med FRP.
Ja, tro det eller ei. Det er faktisk det.

En kombinasjon av det verste fra Arbeiderpartiet, kombinert med Høyre, er det absolutt verste som kan skje.
Jeg har store nok problemer med å svelge Jensemanns flørting med Kjell Mangle da han overtok SMK i 2005. ("Rødt og gult er fine farger")

Hva angår EØS, så har jeg argumentert. Sånn delvis ihvertfall. Vi har mer enn nok ressurser til at vi skal klare oss utmerket godt på egenhånd. Vi har fisk, vi har olje, vi har en god og sunn økonomi. Vi har arbeidslivsavtaler her i landet, som er totalt forskjellig, men ti ganger bedre for arbeidstakerne enn EUs direktiver, som blir tredd over hodet vårt, fordi vi er medlem av EØS. Enten får vi ta skrittet helt ut og melde oss inn i EU, og dermed avskaffe all form for sosialisme en gang for alle, og la høyrekreftene regjere til evig tid. Med alle de forferdelige tingene det følger med seg, eller så må vi melde oss ut av EØS-samarbeidet, og klare oss utmerket godt på egenhånd. Forsette å lage gode avtaler for arbeidstakenre, med sekstimers arbeidsdag, gode sykelønnsordninger osv.

Gode, sosiale avtaler for arbeidstakere i landet, går på tvers av den generelle holdningen i EU. Og EØS er ikke uavhengig av EU. EØS gjør oss avhengige av EU. Da må vi heller melde oss ut av EØS, enn å melde oss inn i EU. Det er ren fornuft.