20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334469 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #885 på: 13. April 2009, 20:53 »
Er det egentlig en fordel å skulle ha bare 5ere og 6ere som lærer. Jeg er selv lektorstudent og vet ikke alltid om det er disse typene som nødvendigvis blir de flinkeste. Du må ha 5 i snitt for å komme inn der, noe som faktisk er ganske greit. Dette skulle vel sørge for at det blir utdannet gode lektorer fremover i alle fall?

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #886 på: 13. April 2009, 20:55 »
Du har helt rett, Geir. Studenter som kun har 6ere er ikke nødvendigvis de menneskene med de beste sosiale antennene - og som lærer er det jævla viktig. De skal tross alt fungere og lære fra seg.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #887 på: 13. April 2009, 22:32 »
Hvordan skal du fikse 15 elever per lærer uten privatisering da? Tømme oljefondet og håpe på å få finansiere resten med lån i utlandet?

hehe, jeg tror nokk ikke vi trenger å tømme oljefondet å ta opp lån i utlandet for å få råd til 1 lærer pr 15 elev. Jeg mener at problemet i grunnskolen er at det jevnt over er for dårlige resultater, og om de beste fikk gå spesielle skoler ville ikke dette hevet nivået særlig. De som sitter igjen vil få mindre å strekke seg etter, og de "beste" som sitter igjen er egentlig ikke mer en gjennomsnitlige. Jeg tror det går an å heve snittet til norske elever ved å bruke andre metoder en privatisering.

Privatskoler hvor staten betaler for skolegangen til elevene hadde vært veldig bra. Så lenge alle nordmenn får helt like muligheter til utdanning uten at penger og andre ting spiller noen rolle har jeg ingenting imot privatisering av skoler.

Det kommer uansett til å koste enormt med penger å doble antall lærere her i landet, i tillegg til å bygge nok klasserom osv. Skolene i Norge har jo så vidt råd til å følge det dårlige opplegget de kjører i dag, det skal kuttes MYE i andre budsjetter eller brukes mye oljepenger om det skal bli en realitet. Om staten skal kaste penger inn i alle privatskoler løser jo det heler ingen av de økonomiske problemene... Skal vanlige privatskoler ha noen hensikt må de finansieres av privatpersoner. Da får vi også råd til å heve nivået i den offentlige skolen betraktelig, og gjøre den minst like attraktiv. Hva er problemet?

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #888 på: 14. April 2009, 02:21 »
Problemet er at de som bor i dette landet har krav på like muligheter til utdanning. De som har god råd kan sende en kanskje mindre talentfull, bråkete og bortskjemte sønn/datter på en privatskole, mens de som har dårlig råd må sende sin talentfulle og pliktoppfyllende sønn/datter på offentlig skole. Da er det noe som skurrer litt her.
Er ikke meningen at vi skal prøve å heve snittet og antall høyt utdannede personer i landet?

Privatisering vil føre til at de dårligste elevene blir dårligere og de som har god råd blir litt bedre. Og selv om du går på steinerskolen så betyr det ikke at du blir rakettforsker heller. Det kan tenkes at Høyre ville brukt ørlite mer på den offentlige skolen siden den private ville lettet en del av utgiftene. Men hva hjelper det når de beste lærerne ville jobbet i privatskole pga bedre lønn, fassiliteter osv. Så kan resten av de elevene som ikke har råd til privatskole sitte igjen med middels lærere selv om de har talent og vilje.

Jeg tror kunnskapsministeren må se på hva som kan forbedre grunnskolen på det rent faglige. Det har vært debbatert om ekstragrupper for de flinkeste, og de som vil noe mer. Det bør også bli opprettet egne tiltak for de som falder helt utenom, og bare kommer på skolen for å bråke, og ikke eier lyst til å gå videre på skole etter 10 klasse, eller ikke gidder å fullføre 10 klasse. Yrkesrettet skole med bare praksis finnes i fåtall. På denne måten vil støyen i klasserommet bli litt mindre. Det finnes flere tiltak som kan settes i gang for å gjøre offentlig skole bedre.
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #889 på: 14. April 2009, 10:51 »
Poenget er jo nettopp at den offentlige skolen kan ta opp konkurransen med privatskoler i Norge, fordi staten har råd til det! Konkurransen i markedet om både lærerlønninger, fasiliteter osv er mulig å matche når byrden av utgifter blir fordelt ut også på private aktører, hele poenget er jo å gjøre den offentlige skolen like god som en privat. En liten forskjell på offentlig og private skoler i markedet må det selvfølgelig være, men vi vil definitivt ikke ha USA-tilstander, og alle vil ha muligheten til en bedre utdanning enn i dag. Det er ganske utrolig at mange nordmenn er så bortskjemt med rikdom uten å løfte en finger at man tror det er mulig å fortsette i samme spor uten å dra utdanninga i landet opp av søla.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #890 på: 14. April 2009, 12:34 »
Du har helt rett, Geir. Studenter som kun har 6ere er ikke nødvendigvis de menneskene med de beste sosiale antennene - og som lærer er det jævla viktig. De skal tross alt fungere og lære fra seg.
Greit nok. Jeg ser den. Poenget er likevel at jeg selv har hatt opptil flere lærere som faktisk har kunnet mindre enn meg. Og det i matematikk av alle fag! Et fag som alle som kjenner meg vet at aldri har vært mitt yndlingsfag. Når jeg opplever at jeg, på grunnskolen, er bedre enn læreren min i mitt dårligste fag, da er det noe som skurrer.

Derfor mener jeg at vi må ha lærere som 1. kan fagene sine, 2. forstår hva pedagogikk er, og hvorfor det er så viktig, og 3. er i stand til å bruke sin fagkunnskap og pedagogikk til å lære bort sin kunnskap til elevene. Elever som ikke har sosiale antenner tror jeg ikke er i stand til å forstå pedagogikk i praksis. Derfor tror jeg heller ikke at de vil komme helskinnet gjennom en god lærerutdanning.

Jeg er særdeles opptatt av at ingen andre skal oppleve å kunne mer enn sin egen lærer i sitt dårligste fag.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #891 på: 17. April 2009, 16:58 »
Aktiv pirat som jeg er kan ikke stemme Høyre allikevel, hadde egentlig bestemt meg for å gå for de denne gangen. Da blir det AP igjen ! ;)

http://www.dagbladet.no/2009/04/17/kultur/fildeling/the_pirate_bay/5791151/

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #892 på: 17. April 2009, 18:59 »
Jeg kommer til å stemme nesten utelukkende til hensyn på fordeling av politiressurser i år.

Fildelingsdebatten er viktig, men ikke avgjørende.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #893 på: 18. April 2009, 16:28 »
Aktiv pirat som jeg er kan ikke stemme Høyre allikevel, hadde egentlig bestemt meg for å gå for de denne gangen. Da blir det AP igjen ! ;)

Ja, det er dessverre ikke store forskjellen.
Det burde vært umulig å hoppe mellom Høyre og AP.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #894 på: 18. April 2009, 19:22 »

Hehe, jeg kan love deg at det er langt fra noen umulighet eller uvanlighet ;)
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #895 på: 18. April 2009, 23:56 »
Ja - polarisering er veien til løsningen. La alle gå i hver sin retning - da blir det orden i sysakene...

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #896 på: 19. April 2009, 13:37 »

Hehe, jeg kan love deg at det er langt fra noen umulighet eller uvanlighet ;)
Jeg vet det, og det er derfor jeg reagerer. AP og Høyre ligger altfor nær hverandre, all den tid høyrefløyen i Det Norske Arbeiderparti dominerer.

Merkelige greier, jeg blir mer og mer sosialistisk av meg, og samtidig blir jeg stadig mer religiøs. Uvanlig kombinasjon. Men en fin en.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #897 på: 19. April 2009, 14:31 »
Hvordan få to lærere per 30 elever? Penger, penger, penger. Enkelt og greit. Gjøre læreryrket til landets suverent mest attraktive yrkesvalg. Gjør konkurransen om plassene på lærerskolen like stor som konkurransen for å komme inn på, la oss si journalisthøgskolen. Jeg vil ha lærere som har femmere og seksere i samtlige fag. Ikke de som har treere og firere. Konkurransen om å få de beste nyutdannede lærerne må være enorm. For å få til det, trenger man som sagt penger, penger, penger. Sett opp lærerlønna flere tusen hakk. Skap blæst om læreryrket. Gjør det attraktivt. Gjør det fornemt. Gjør det eksklusivt.

Norske skoler skal være palasser. De skal ha ALT det nyeste innen læremateriell og teknologi. De IT-ansvarlige skal være de beste IT-ekspertene i landet. Rektorstillingene skal ikke være forbeholdt hvemsomhelst. Og også gamle lærere må oppfordres og oppmuntres til å stadig søke ny kunnskap. Den offentlige skolen skal kunne utdanne Norges smarteste barn. Og de skal kunne gjøre vanskeligstilte unger til professorer.

Helt enig med deg, Joakim. Noe som burde være en sensasjon i seg selv. Men du har helt rett - det er dette som må til! Det vil skape framtida til Norge.

I tillegg må foreldre gjøre en bedre jobb. Du verden så mange bra foreldre vi har i Norge, men dessverre finnes det noen som ikke gir barna det de trenger. Men kanskje foreldre blir flinkere til å ta imot lærernes råd om læreryrket har høyere status.

Det skal ikke være sånn at barn med dysleksi, dyspraksi eller andre små eller store funksjonshemminger, for å bruke et dårlig uttrykk, bare kan oppnå så og så mye. De skal kunne nå minst like langt som de flinke, smarte barna uten "utfordringer" av noe slag.

Jeg er enig i dette også, men vi må legge til at det er viktig å gi alle barn utfordringer. Jeg vil at de ressurssterke elevene skal få utfordringer i skolen som gjør at de også utvikler seg. Det er dessverre ofte disse barna som får minst oppmerksomhet i skolen i dag.
Toon, Toon,
Black and white army

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #898 på: 19. April 2009, 16:32 »
Greit nok at en sosialistisk drøm sikkert er bra, men man har jo ikke råd til noe i nærheten i virkeligheten. Målet må jo være å fikse en situasjon hvor flest mulig har det best mulig, med reelle midler...

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #899 på: 19. April 2009, 22:56 »
Man har råd til det hvis man vil. Det bør være mulig med et gedigent, tverrpolitisk prosjekt som går på å totalrenovere den offentlige skolen. Hvis de ulike partiene har noe ønske om å gjøre noe for å bedre den offentlige skolen da. Det er mer der problemet ligger i mine øyne. Viljen til å gjøre det som trengs. Det er så mye mer behagelig å bruke penger på skattelette.