20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334470 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Sv: Politikk
« Svar #870 på: 04. April 2009, 19:54 »
Jeg har ikke giddet å lese gjennom alle innleggene i denne debatten av forståelige årsaker. :P

Men jeg har fått inntrykket av at Joakim vil ha bort karakterer i videregående skoler. Stemmer dette? I tilfellet kan han vel ikke seriøst mene at dette kan fungere i praksis?  ??? Hvordan skal da nordmenn få studert i utlandet? Hvordan skal opptak til universiteter i det hele tatt fungere?

Skal man da kun vurdere elever utfra eksamen? Og skiller man ikke da de sløve og skarpe hodene uansett?

SV er nok ikke rødt nok for deg, Joakim. Dessuten svikter de velgerne sine igjen og igjen og igjen. At noen fortsatt kan stemme på det drittpartiet er for meg fortsatt et mysterium.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #871 på: 04. April 2009, 20:00 »
Er drita lei hele SV, jeg. Faen meg imponerende at Jens enda makter holde regjeringens sjanser til å sitte etter valget ved like.
Nok et eksempel på SVs latterlighet er scootersaken som de skal nekte for alt det er verdt....
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #872 på: 05. April 2009, 14:27 »
Når har jeg ymptet frempå om at jeg vil fjerne karakterer i den videregående skolen?
Selvsagt vil jeg ikke det. Jeg er da ikke gal.
Jeg har sterke meninger, og SV er på ingen måte rødt nok for meg i en del saker. Men jeg vil overhodet ikke ha bort karakterer i den videregående skolen.

Jeg har sagt at jeg vil skille minst mulig mellom de veldig gode og de veldig dårlige i grunnskolen. Eneste skillet jeg vil ha er individuelt tilpassede arbeidsoppgaver. Og det bør være fullt mulig å få til. Og vi bør overhodet ikke innføre karakterer tidligere enn det vi gjør i dag.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #873 på: 05. April 2009, 19:45 »
Hvordan tenker du å legge opp dette med individuelt tilpassede arbeidsoppgaver da Joakim? 30 elever pr lærer, med stor spennvidde i kompetanse og lærenemhet.  Det gir ca 90 sekunder pr elev pr time hvis du utnytter tiden maksimalt...
Når da enkelte trenger veldig mye hjelp, sier det seg selv at de som er gode ikke får noe særlig hjelp. Dermed stagnerer de eller man må iallefall satse på at noen av dem tar tak i ting hjemme istedenfor da..

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #874 på: 06. April 2009, 20:29 »
Poenget er jo at det skal være maks 15 elever per lærer. Jeg ser for meg to lærere for en klasse på 30 elever. En hovedlærer som underviser elevene, og en kanskje lærerstudent, som kan være der som en hjelpende hånd for de elevene som trenger det. Kanskje først og fremst de som sliter litt, og som trenger spesielt mye hjelp. Da kan man tilpasse arbeidsoppgavene litt mer etter elevenes nivå, slik at hver enkelt føler litt mestring, samtidig som de blir utfordret og kan ha behov for hjelp innimellom.

Ser ikke for meg at dette noen gang blir en realitet. Men det er drømmen. Og den vil jeg selvsagt realisere gjennom å investere 100 ganger så mye penger i skolen, som det gjøres i dag. Urealistisk er sikkert det også. Men det vil gjøre skolen bedre, lærerne flere og bedre, og elevene enda bedre.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #875 på: 07. April 2009, 12:53 »
Det siste innlegget ditt er jeg helt enig i Joakim.

Den eneste måten vi gjøre ALLE elevene i den norske skolen litt flinkere er ved mindre klasser med mer fokus på den enkelte elev, dette gjelder enten man er flink eller mindre flink.

Man skal ikke straffes dersom man ligger foran de andre, men man skal heller ikke falle av lasset dersom man ikke henger med.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #876 på: 08. April 2009, 14:12 »
Men det er da også problemet dit Joakim. Du argumenterer for noe du ikke tror kan bli en realitet. Og selv om du tror det; hvor har du tenkte å hoste opp 2 lærere pr 30 elever?

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #877 på: 12. April 2009, 15:38 »
Den beste (og sikkert eneste) måten å fikse det på er jo nettopp privatisering. :)

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #878 på: 12. April 2009, 19:31 »
Det er ikke til å unnga at privatisering av grunnskolen fører til klasseskille. Tror også at Høyre ikke ville jobbet like hardt for den "normale" grunnskolen hvis f. eks 50 % av alle skolene i norge hadde vært private.

De privatskolene som finnes nå har sikkert bedre lærere en de kommunale skolene, men hvis privatiseringen øker vil de også de "dårlige" lærerne begynne å få jobb i private skoler. Virker også som Høyre folk tror at de som har mest penger er de smarteste. De som har penger til å sende ungene sine på privatskoler har mye smartere unger.. Man kan også se for seg et skille mellom innvandrere og nordmenn i de private og kommunale skolene. For en bedre integrering må innvandrere gå på skole med nordmenn.

Jeg mener at alle elever i norges land har rett til like muligheter. En som er smart og har lyst til å gjøre noe stort med liver sitt bør ikke bli stoppet av penger. Derfor bør alle ha like muligheter til å få god utdanning. Derfor virker Frps lovnader om å betale kostnadene av privatskoler interresante.

(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #879 på: 12. April 2009, 19:48 »
Lånekassen dekker jo dette, og det er ikke sånn at man ender opp med et uholdbart lån etterpå.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #880 på: 12. April 2009, 20:47 »
Det er ikke til å unnga at privatisering av grunnskolen fører til klasseskille.

Åh? Hvorfor er det jeg har skrevet tidligere om at dette ikke må bli tilfellet nødvendigvis galt?

At et generelt bedre utdanningsnivå vil kunne føre til større skiller stemmer sikkert, men det er absolutt ikke noe godt argument for å trykke alle sammen ned i søla, og det behøver ikke å ha noe med privatisering å gjøre. I Norge skal man kunne oppnå det man vil med godt arbeid og talent, ikke med foreldrenes lommebok. Det som er helt sikkert er ihvertfall at om vi er for sent ute med å forbedre utdanningsnivået kan en oljekrise plutselig tvinge oss til å privatisere dette på en måte vi absolutt ikke ønsker. Og da blir det nok lett slik at de rikere ungene blir født inn i en bedre skjebne enn de mindre velstående. Partiene til venstre for AP er utrolig naive og kortsiktige, det er ikke slik at vi har en utømmelig kilde av rikdom i Norge som krever null innsats og verdiskapning for å opprettholde...

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #881 på: 12. April 2009, 23:34 »
Pr dags dato vet jeg ikke om lånekassen dekker 1-10 klasse...

Jeg er helt enig i at grunnskolene må bli langt bedre og at elever med talent må få lov til å bli god. Så lenge det ikke går på bekostning av de som er middels/dårlige på skolen. 15 elever pr lærer ville gitt resultater med en gang. Det er jeg sikker på. Jeg har inntrykk av at flere høyre folk tror at privatisering er løsningen på alt.

(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #882 på: 13. April 2009, 10:17 »
Hvordan skal du fikse 15 elever per lærer uten privatisering da? Tømme oljefondet og håpe på å få finansiere resten med lån i utlandet?

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #883 på: 13. April 2009, 12:05 »
Hvordan skal du fikse 15 elever per lærer uten privatisering da? Tømme oljefondet og håpe på å få finansiere resten med lån i utlandet?

hehe, jeg tror nokk ikke vi trenger å tømme oljefondet å ta opp lån i utlandet for å få råd til 1 lærer pr 15 elev. Jeg mener at problemet i grunnskolen er at det jevnt over er for dårlige resultater, og om de beste fikk gå spesielle skoler ville ikke dette hevet nivået særlig. De som sitter igjen vil få mindre å strekke seg etter, og de "beste" som sitter igjen er egentlig ikke mer en gjennomsnitlige. Jeg tror det går an å heve snittet til norske elever ved å bruke andre metoder en privatisering.

Privatskoler hvor staten betaler for skolegangen til elevene hadde vært veldig bra. Så lenge alle nordmenn får helt like muligheter til utdanning uten at penger og andre ting spiller noen rolle har jeg ingenting imot privatisering av skoler.
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #884 på: 13. April 2009, 15:36 »
Men det er da også problemet dit Joakim. Du argumenterer for noe du ikke tror kan bli en realitet. Og selv om du tror det; hvor har du tenkte å hoste opp 2 lærere pr 30 elever?
Hvordan få to lærere per 30 elever? Penger, penger, penger. Enkelt og greit. Gjøre læreryrket til landets suverent mest attraktive yrkesvalg. Gjør konkurransen om plassene på lærerskolen like stor som konkurransen for å komme inn på, la oss si journalisthøgskolen. Jeg vil ha lærere som har femmere og seksere i samtlige fag. Ikke de som har treere og firere. Konkurransen om å få de beste nyutdannede lærerne må være enorm. For å få til det, trenger man som sagt penger, penger, penger. Sett opp lærerlønna flere tusen hakk. Skap blæst om læreryrket. Gjør det attraktivt. Gjør det fornemt. Gjør det eksklusivt.

Norske skoler skal være palasser. De skal ha ALT det nyeste innen læremateriell og teknologi. De IT-ansvarlige skal være de beste IT-ekspertene i landet. Rektorstillingene skal ikke være forbeholdt hvemsomhelst. Og også gamle lærere må oppfordres og oppmuntres til å stadig søke ny kunnskap. Den offentlige skolen skal kunne utdanne Norges smarteste barn. Og de skal kunne gjøre vanskeligstilte unger til professorer.

Det skal ikke være sånn at barn med dysleksi, dyspraksi eller andre små eller store funksjonshemminger, for å bruke et dårlig uttrykk, bare kan oppnå så og så mye. De skal kunne nå minst like langt som de flinke, smarte barna uten "utfordringer" av noe slag.