20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 336364 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #780 på: 21. Jan. 2009, 18:02 »
Sansen din for internasjonal politikk virker omtrent like bra som for finans- og pengepolitikk Joakim! Og det sier veeeldig mye.  ;D

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #781 på: 21. Jan. 2009, 21:59 »
Joakim: er du alvorlig nå?
Jeg skal gi deg noen hint, så kan du prøve å tenke litt istedenfor å kun stole på RØDT.
1: Russland er forbanna på utvidelsen av NATO
2: Russland er forbanna og føler seg truet at rakettskjoldet som Bush & Co prøver å få utplassert i Europa
3: Russland danner allianser med Latin/Sør-Amerikanske land for å undergrave USA sin posisjon i verdensdelen.
4: Russland driver stadige provokasjoner mot andre land, ref Ukraina, Estland(i fjor eller året før), Polen, trusler mot Polen og Tsjekkia, stadige overtredelser av Norsk luftrom og ikke minst kystlinje. Hva forteller det deg når du ser Russland sende opp jagerfly fra hangarskip innen visuell avstand fra Norske oljeinnstallasjoner? Og JA-OLJEN (og fisken) er punkt 5...
5: Norge har Nordsjøens største sokkel, med dertilhørende mye Olje. Vi har et utall av gode isfrie havner. Hvor mange har Russland? 1!!! Kaliningrad...
6: Russland har Putin som den store leder selv om Medjejev sitter som marionett i Kreml. Hva er Putin flink til? Jo han bygger Nasjonalistisk selvbilde gjennom å vise kreftene sine (ref den Russiske Bjørnen). Hvordan skal han vise kreftene sine? Jo - gjennom etablering av ytre fiender - verdens eldste triks. Har du hørt om brød og sirkus? Gjenkjenner du det når du ser det?
7: Akkurat nå går det dårlig med Russisk økonomi, med dertilhørende nedgansgtider og økt arbeidsledighet. Svakhet skal ikke synes i Russisk tradisjon, (ref dostojevski, trotskij, tolstoj, gogol og pusjkins litteratur. dette gjenspeiles forøvrig ennå i den jevne Russer, ved at han bruker pengene sine på bil og klær og andre luksusartikler, mens hjem og barn går for lut og kaldt vann. Dette har jeg sett ved utallige besøk til St.Petersburg og Kaliningrad de siste 6 åra) Da gjenstår spørsmålet: Hva er løsningen når regimet sliter? Jo -vis kraft overfor omverden...

Nå gidder jeg ikke mer i kveld, men jeg utfordrer deg til å komme med gode motsvar

*EDIT*: Kom på en ting til: Du spør hva som er forskjellen på Norge/Russland i dag kontra Norge/Sovjet på 70-80 tallet. To ting rinner meg umiddelbart i hu.
1: Russland har behov for å gjenreise æren som en supermakt, kanskje mye pga Bush og NATO sin utvidelse mot øst.
2: Vi har Oljen. Den hadde vi også på 70 tallet, men da var det stort sett bare EKOfisk feltet, så kom Troll og resten utover 80-tallet. MEN på den tiden var ikke SOVJET opptatt av olje og gass. Siste halvdel av 80 tallet var forsåvidt også preget av GLASNOST.
« Siste redigering: 21. Jan. 2009, 22:09 av bjørni »

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #782 på: 22. Jan. 2009, 17:42 »
Skal ikke Russland få lov å føle seg truet av rakkettskjoldplanene til Bush, som heldigvis kanskje kan bli reversert av Obama?
Skal ikke Russland få lov til å yppe seg mot USA, når de har hatt en så gal mann som Bush som president i åtte år. Hvis Russland ikke har demokrati, så har ihvertfall ikke USA hatt demokrati de siste åtte år.

Jeg vet da utmerket godt at Russland ikke er Guds beste barn, og at Vladimir Putin kan minne om gamle Sovjet-ledere. Jeg vet godt at det er han som trekker i trådene og styrer showet. Jeg vet utmerket godt at Medvedev er president på grunn av lojalitet til herr Putin, og hans venner. Jeg vet også utmerket godt at det er vår venn Abramovic og hans pengesterke venner som holder Putin og hans venner ved makten.

Jeg er også forbanna på rakettskjoldplanene. Jeg ser ingen grunn til at Russland ikke skal få lov å utfordre USAs posisjon i den delen av verden.

Likevel mener jeg at Russland ikke vil komme til å invadere Norge på noen måte. Ikke fordi vi er medlemmer av NATO, men fordi jeg ikke tror at de har til hensikt å kontrollere norsk territorie, selv om de åpenbart misunner oss nærheten til sjøen.

Likevel mener jeg at Russlands fremste fiender ligger i øst. Ikke i vest.
Hvis vi ser bort i fra USA, selvfølgelig.

Putin er jo et geni i forhold til Bush, så at de så ut som gode venner da Georg var på statsbesøk til Vladimir for noen år siden, vet jo alle at bare var et spill for galleriet. Kanskje også Bush, gjennom disse rakettskjoldplanene, selv om han hevdet at de skulle være der på grunn av trusselen fra Iran.

Putin er et barn av det kommunistiske Sovjet-unionen, så det er ingen overraskelse at han har gjort sitt ytterste for å bygge opp Russlands ry som en militær stormakt igjen, etter at han overtok for klovnen Jeltsin, som sannsynligvis var for full til å ane konsekvensene av utnevnelsen av unge Putin som statsminister i sin tid.

Likevel føler jeg meg ganske sikker på at Russland som sådan ikke er noen trussel for Norges rikes sikkerhet, og at de heller ikke ville vært det uten NATO. Selvfølgelig vil de drive en del tjuvfiske og prøve å rappe litt av oljen vår. Selvfølgelig vil de teste Norge litt. Men det er bare sånn Russland er, under Vladimir Putins ledelse. Men denne kjeden vil bli brutt etterhvert den også, og da vil nok Russland begynne å ta større steg i demokratiets retning enn tilfellet er under Putin.

Det er all grunn til å være på vakt overfor den russiske bjørnen, men redd trenger vi ikke være. Enten vi er medlem av NATO eller ikke.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #783 på: 22. Jan. 2009, 23:14 »
Likevel føler jeg meg ganske sikker på at Russland som sådan ikke er noen trussel for Norges rikes sikkerhet, og at de heller ikke ville vært det uten NATO. Selvfølgelig vil de drive en del tjuvfiske og prøve å rappe litt av oljen vår. Selvfølgelig vil de teste Norge litt. Men det er bare sånn Russland er, under Vladimir Putins ledelse. Men denne kjeden vil bli brutt etterhvert den også, og da vil nok Russland begynne å ta større steg i demokratiets retning enn tilfellet er under Putin.

Det er all grunn til å være på vakt overfor den russiske bjørnen, men redd trenger vi ikke være. Enten vi er medlem av NATO eller ikke.

Dobbeltmoral?? Og hvis man føler seg "ganske" sikker på at de ikke er en trussel, er det noe å gamble med? Jeg synes det ihvertfall er godt å vite at vi har backingen til en haug med andre land gjennom NATO, hvis det skulle skje noe dritt. Jeg heller tror ikke at Russland gidder å angripe oss nå, men det har vel aldri vært dumt å være litt føre var hvis noe skulle skje! Det er jo nettopp det NATO handler om. Man kan jo overhodet ikke vite hva som skjer om 10 år, kanskje bildet ser helt annerledes ut da. Og da ville det jo vært en inni helvettes stor tabbe om vi hadde meldt oss ut av NATO!!

BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #784 på: 22. Jan. 2009, 23:51 »
Det er ikke særlig mer enn 10-15 år siden en viss Vladimir Sjirinovskij nesten kom til makten... Need I say more?
Joakim: Jeg sa ingenting om at det ikke var forståelig at Putin mislikte Bush. alle mislikte Bush.

Forøvrig klinger det ikke særlig godt når du argumenterer: " Russland kommer aldri noensinne til å ville angripe Norge - TROR JEG /FØLER JEG/MENER JEG.....

Stian89

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #785 på: 23. Jan. 2009, 21:01 »
Er det noen her som vet om Norge har vurdert å bruke euro som valuta noen gang? Eller om det kan bli aktuelt?

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #786 på: 23. Jan. 2009, 21:10 »
Vil tro vi først må komme oss inn i EU, hvilket enda virker noe vanskelig :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Stian89

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #787 på: 23. Jan. 2009, 21:21 »
MÅ vi være i EU for å få bruke euro?

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #788 på: 23. Jan. 2009, 21:23 »
Ser nå at der ikke bare er EU-medlemmer som bruker Euro som valuta. Men jeg har vel til nå sett lite av en slik debatt, da er vel faktisk debatten om EU-medlemskap straks mer sentral!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #789 på: 24. Jan. 2009, 16:37 »
EU er fornuftig, men tror egentlig ikke euro er noen god ide uansett.

Øyvinden

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #790 på: 24. Jan. 2009, 19:07 »
No er Norge verdens beste land å bu i, og det uten EU-medlemskap. Vart vel sist berre slått av Island men nektar å tru situasjonen der er den samme. Då begriper eg ikkje kvifor enkelte vil endre på dette med gjere ei så stor endring som eit EU-medlemskap vil føre til.

Et enkelt, men godt nok argument for at Norge ikkje skal bli med i EU.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #791 på: 24. Jan. 2009, 19:12 »
Den norske krona er jo sterkere enn de fleste utenlandske valutaer om dagen, så jeg ser ingen vits i at vi skal ha euro her i landet.
Som du sier, Øyvinden, Norge er verdens beste land å bo i, og det uten EU-medlemsskap. Så hvorfor skal vi da bli medlem? Nei, nettopp. Hold oss unna den dritten. Vi er mye sterkere alene.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #792 på: 24. Jan. 2009, 20:02 »
Fælt så egoistiske folk er da. Vi kommer ikke til å få det noe særlig verre, og å få bidra til fred, samarbeid, et sunt miljø og solidaritet internasjonalt er jo flott. I tillegg er det greit med litt innflytelse på tiltak som rammer oss selv uansett.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #793 på: 24. Jan. 2009, 20:59 »
Norge er det landet i Europa som tar til seg mest EU-direktiver, var ihvertfall det for et par år siden.
Jeg heller litt mot ja, jeg også!

Stian89

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #794 på: 24. Jan. 2009, 23:05 »
EU er fornuftig, men tror egentlig ikke euro er noen god ide uansett.

Hvorfor er ikke euro noen god ide om du er for eu?