20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334501 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #750 på: 06. Jan. 2009, 22:16 »
Kristoffer og Geir: Da må det bli som i England, hvor pubene stenger på ett tidspunkt, utestedene på ett, og nattklubbene er oppe hele natta. Glimrende løsning!

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #751 på: 06. Jan. 2009, 22:23 »
Det hørtes faktisk jævlig smart ut!

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #752 på: 07. Jan. 2009, 18:58 »
Jeg vil på ingen måte de "rike" og de som driver suksessfulle bedrifter alt vondt. Men det er ikke DE vi nødvendigvis bør bygge samfunnet rundt, og som vi må justere skattene etter. Det er jo disse som i normale tider bør ha langt høyere skatter enn samfunnsøkonomen Jens Stoltenberg vil gi dem (jeg liker ikke helt at vi har en økonom som statsminister. Han kunne godt overtatt Kristins jobb, og latt noen som virkelig vet hvordan man lager et bedre samfunn overtatt hans egen jobb. Kristin kunne fått jobben som assisterende, godsnakkende, rævslikkende finansminister uten en dritt å gjøre).

Er helt enig i at offentlig sektor kan moderniseres noe, og at man kunne fått private aktører til å samarbeide med staten i større grad. Staten bør betale for utdanning og helse, men de trenger ikke finansiere absolutt alle skoler og sykehus/sykehjem selv. Det kan vi få private aktører med på, uten at disse sykehusene/skolene nødvendigvis drives av private aktører. Jeg er litt skeptisk til konkurranseutsetting av kollektivtrafikken. Jeg synes ikke NSB er noen unødvendig statlig utgiftspost. Jeg synes det er viktig at staten finansierer kollektivtrafikken nasjonalt. Men også her kan man kanskje få private aktører med på en utbygging av jernbanetraseene i landet, et spleiselag, slik at vi får flere rettstrekninger, flere spor, flere tog, bedre tog og høyere hastighet, uten at det går ut over sikkerheten. Men staten skal fremdeles finansiere driften av NSB.

Det er mange grunner til at Sovjetunionen gikk til helvete. En dårlig økonomisk styring er bare én av dem.

Jeg skal ikke påstå at jeg vet bedre hvordan statens økonomi skal drives i økonomiske nedgangstider, enn Jens Stoltenberg. Men jeg kan ikke skjønne at utallige skattekutt og rentekutt skal føre noe godt med seg på lang sikt.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #753 på: 07. Jan. 2009, 23:29 »
Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan du skal få politikken til å gå opp, jeg er ihvertfall usikker på om du er klar over konsekvensene av hva du ønsker. Du vil ha høyere skatter, måten å finansiere det på er en mye større offentlig sektor. Både en økende konkurranse fra offentlige investeringer og en høyere skatt gjør at flere norske bedrifter tvinges til å legge ned, og skatteinntektene man sitter igjen med blir til syvende og sist ikke veldig mye større enn tidligere. For å ikke gå på et enormt underskudd må staten selvfølgelig begrense utgiftene, og det er uunngåelig at arbeidsledigheten vil øke og eksportinntektene også vil gå ned. BNP'en vår raser selvfølgelig. Husholdninger og bedrifter får mindre å rutte med, etterspørselen vil gå ned, og BNP'en raser igjen. De rike får det veldig mye verre, de heldigste av de fattige får det i beste fall bare ganske mye verre. De største ulikhetene jevnes sannsynligvis ut! Dette som er idealsamfunnet ditt?

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #754 på: 08. Jan. 2009, 18:17 »
Som sagt, jeg har ikke peiling på økonomi, så nøyaktig hvordan mine tanker og ideer vil se ut i den virkelige verden har jeg ikke den fjerneste anelse om. Men det betyr ikke at jeg stoler blindt på Jens Stoltenberg.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #755 på: 08. Jan. 2009, 21:47 »
hvordan mine tanker og ideer vil se ut i den virkelige verden har jeg ikke den fjerneste anelse om.

Landets økonomi er grunnlaget for at all annen politikk skal kunne realiseres, det skjønner du uansett hvor lite peiling du har. Du stemmer altså på et parti som vil destruere hele grunnmuren den norske velstanden er bygget opp på, og du vet det ikke selv engang. Samtidig kaller du faktisk FRP'ere dumme og resten egoistiske? På tide å se seg litt i speilet, forhåpentligvis før neste valg.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #756 på: 09. Jan. 2009, 00:13 »
Det var iallefall årets innrømmelse Jokke. Det skal du ha ;-)

I tillegg til arrestasjonen Berntsen foretok mot deg, har jeg lysst å spørre deg: Hvem i all verden skal skape verdiene hvis det private næringsliv går på ræva? Det offentlige er i all hovedsak forbruk av penger, ikke inntektsgivende nasjonalt sett

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #757 på: 11. Jan. 2009, 00:48 »
hvordan mine tanker og ideer vil se ut i den virkelige verden har jeg ikke den fjerneste anelse om.

Landets økonomi er grunnlaget for at all annen politikk skal kunne realiseres, det skjønner du uansett hvor lite peiling du har. Du stemmer altså på et parti som vil destruere hele grunnmuren den norske velstanden er bygget opp på, og du vet det ikke selv engang. Samtidig kaller du faktisk FRP'ere dumme og resten egoistiske? På tide å se seg litt i speilet, forhåpentligvis før neste valg.
Vil destruere hele grunnmuren den norske velstanden er bygd opp på? Og hvilket parti skulle så det være?Og på hvilken måte mener du at dette partiet vil destruere det samfunnet vi lever i?

Jeg synes det at Arbeiderpartiet gjør en like god jobb som høyre i å rasere den norske velferdsmodellen er et større overgrep enn at jeg vil ha høyere skatter og mer samarbeid mellom stat og private aktører, for å bedre velferden for det norske folk.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #758 på: 11. Jan. 2009, 05:30 »
Du har for faen et jævla forskrudd syn på DNA. DNA er faen meg bevarerer av dagens herlige velferdssystem! Må ikke la deg lure av all mulig rød propaganda, Jokke!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #759 på: 11. Jan. 2009, 16:19 »

Vil destruere hele grunnmuren den norske velstanden er bygd opp på? Og hvilket parti skulle så det være?Og på hvilken måte mener du at dette partiet vil destruere det samfunnet vi lever i?

Jeg synes det at Arbeiderpartiet gjør en like god jobb som høyre i å rasere den norske velferdsmodellen er et større overgrep enn at jeg vil ha høyere skatter og mer samarbeid mellom stat og private aktører, for å bedre velferden for det norske folk.

Trodde du var fan av SV? Er ihvertfall de jeg snakker om. Og måten de vil ødelegge grunnmuren for velferdssamfunnet er nettopp høyere skatter og en mer omfattende offentlig sektor. Hvorfor dette vil være et veldig stort problem har jeg allerede forklart ganske nøye. Kan jo legge til at en generelt høyere inntektsskatt for husholdninger nok også vil ha en kjip effekt på arbeidsledigheten, noe som kan være ganske katastrofalt dersom det er de som i dag har det vanskeligst i samfunnet du først og fremst tenker på.

Du sliter om du tror Arbeiderpartiet og Høyre er interessert i å gå vekk fra den sosialdemokratiske tradisjonen i landet, det er ingen som snakker om å rasere den norske velferdsmodellen. Det er bare noen som har skjønt at det er vel så viktig å sikre at verdiene som skal deles ut faktisk også skal skapes.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #760 på: 13. Jan. 2009, 15:31 »
Det er soleklart at den nordiske velferdsmodellen svekkes med Jens Stoltenberg som statsminister. Nøyaktig hva har Jens Stoltenberg gjort som er så fantastisk for den nordiske velferdsmodellen?

Det Norske Arbeiderparti er i utgangspunktet et fint og flott parti. Men Jens Stoltenberg er feil mann til å styre dette landet. Han er nesten høyremann. Han ligger lenger til høyre enn noen annen leder av Arbeiderpartiet jeg har vært borti i mine 26 år på denne jord.
Skattepolitikken hans forteller alt om det.

Dette var et hovedmål for regjeringen. Nøyaktig hva var så forbanna fornuftig med dette?
    * videreføre det samlede skatte- og avgiftsnivået som gjaldt for 2004

Skatte- og avgiftsnivået fra 2004 var lagt av en sentrum-høyre-regjering. Ikke kom her og si at skattelettene til Høyre var bra for dette landet. Da kan vi jo like godt gjøre Siv til statsminister, og legge ned venstresiden for godt.
Regjeringen sier selv at inntektene fra skatter og avgifter er nødvendig for å sikre et godt velferdstilbud. Dette velferdstilbudet har blitt vesentlig dårligere i løpet av Stoltenbergs fire år som statsminister. Dette er et stort problem. Nøyaktig hvordan kan Jens Stoltenberg forsvare at skatter og avgifter ligger på Høyre-nivå, når eldreomsorgen bare blir verre og verre og verre.
Det er ikke akkurat sånn at Siv Jensens stoppeklokke-omsorg vil gjøre ting særlig bedre, når omsorgsyrkene allerede er sterkt preget av en stoppeklokke-mentalitet.

Sykehusene har ikke råd til nybygg og nytt utstyr. De eldre får ikke en verdig alderdom. På sykehjemmene er det bare én ENESTE pleier på vakt på nattestid. Én pleier på 30 pasienter, hvor flere er sterkt pleietrengende og kanskje én eller to er døende hver eneste natt. Hvorfor har ikke Jens Stoltenberg gjort noe som helst med det i løpet av fire år? Regjeringen sier at målet om 10 000 flere hender i eldreomsorgen vil bli overoppfylt. Så hvorfor merkes ikke det på de enkelte sykehjemmene? Og hvordan kan Jens Stoltenberg greie alt dette, uten å øke skattene, når han selv sier at skatte-inntektene er viktige for å bedre velferden i dette landet. Synes også regjeringen kunne gjort noe med den tusenlappen du må betale bare du går inn døra til tannlegekontoret. Men det har aldri vært i deres tanker.

Og alle vet om de sakene der Jens har overkjørt SV. INGEN av de sakene har vært til det beste for landet vårt. INGEN!

Jeg er ikke noen veldig mye større fan av SV enn jeg er av DNA. Og Rødt er i overkant radikale for meg.
Med andre ord, jeg vet ikke helt hvor jeg hører hjemme. Jeg vet bare at jeg er sosialist, og veldig stolt av det!

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #761 på: 13. Jan. 2009, 18:31 »
Herregud, hvor lite reflektert er det egentlig mulig å bli? Selvfølgelig er skatter og avgifter nødvendige for å opprettholde trygder og omsorgstilbud, det er jo statens inntektskilde! Dersom du tror de private norske bedriftene (som selvfølgelig bidrar enormt mye til norsk velferd) kan drives med profitt uansett hvor mye de skattlegges lever du i en drømmeverden. Og hvor mange ganger må jeg si at høyere skatter for bedrifter ikke nødvendigvis bidrar til høyere statlige inntekter, men helt garantert til lavere BNP og større fare for arbeidsløshet. Og jeg har ikke sett ETT argument for hvorfor du mener inntektene av en skatteøkning i dag vil overskride både utgiftene og i tillegg de negative konsekvensene.

Det er ingen her på en stund som har sagt at Siv Jensens plan for landet har noe for seg, så jeg skjønner ikke helt hva alle referansene til henne skal føre til. FRP er ihvertfall marginalt bedre enn SV når det gjelder en forsvarlig politikk, så får du bedømme selv hvem det sier mest om. Men joda, rekrutteringen til omsorgsyrkene har vært et problem, så kanskje SV's plan er å få arbeidsledigheten opp på et så sykt nivå at folk ikke har noe valg, de MÅ jobbe på pleiehjem? I så fall en plan som står i stil med resten av partiet. Alternativet må jo være at private aktører kommer inn og at markedskreftene forbedrer tilbudet både for arbeidstakere og pasienter, men det innebærer jo konkurranseutsetting, og det er jo en kjennsgjerning at det kan vi ikke ha noe av...

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #762 på: 13. Jan. 2009, 19:09 »
Joakim. Når man danner en politisk oppfatning  basert på dogmer, kan man ikke forvente at man også til enhver tid greier å sette iverk de tiltakene som trengs til enhver tid. God politikk er å iverksette tiltak som begrenser eller tilrettelegger for dynamikken i det som skal reguleres. Dvs at det som funket for Gerhardsen eller Gro, ikke nødvendigvis funker nå.

Når du sier at alt som SV har blitt nedstemt i, har vært et tap for landet, så mistenker jeg deg for å ha tatt av deg tenkehatten og satt på deg skylappene. Som Berntsen så utmerket presiserer her i denne tråden, så er det ikke sikkert at balansen mellom inn og ut på kontoen blir noe bedre av økt skattenivå. Husk at det er næringspolitikken som skaper arbeid og inntekter til staten, og du MÅ ha inntekter for å kunne forsvare utgifter. Joda - vi har Olje, men hva skjer den dagen Oljen tar slutt eller noen finner et substitutt?

For å kunne ha et fungerende samfunn må vi ha forskning og utvikling, og alle vet at om marginene blir små, vil man ikke ta seg råd til forskning. Uten forskning i bedriftene vil vi tape konkurransen med utenlandske bedrifter, og staten vil ikke ha råd til det som i dag er en selvfølge.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #763 på: 14. Jan. 2009, 01:23 »
Det beste for landet hadde vel nesten strengt tatt vært å la Jens være statsfinansminister, eventuelt oppgradere Gahr Støre og sette Jens som statsminister!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #764 på: 14. Jan. 2009, 19:59 »
Olje? Når snakket jeg om olje?
Jeg vil heller ta inn mer skattepenger, for å bruke mindre oljepenger. Regjeringen har jo gjort det motsatte.
Det er økt bruk av oljepenger som kan skape inflasjon, og skade oss i fremtiden.

Jeg snakker ikke om å sette opp skattene på et helt vanvittig sykt nivå. Jeg snakker om å sette skattene opp noe fra Høyre-nivå, og opp på et forsvarlig nivå, som vil gi staten mer inntekter, som de kan fordele på sosiale goder over statsbudsjettet.

Det er jo det et stort flertall av det norske folk vil.

De aller fleste av de sakene hvor SV har blitt nedstemt, så har det vært negativt for det Norge jeg vil ha.
Dere snakker som om SV var et kommunistisk parti, som styre Norge med knallhard hånd.

Jeg har aldri hatt planer om å fjerne ordet privat sektor. Jeg har aldri hatt planer om å gjøre det sånn at private aktører ikke har mulighet til å drive her i landet. Men det er ikke sånn at en liten skatteøkning vil gjøre at samtlige private bedrifter i dette landet må legge ned driften. Men vi kan ikke bare ta hensyn til det private næringslivet heller. Selv om det er viktig for norsk økonomi.

Når har SV hatt planer om å sørge for at arbeidsledigheten skyter i været? Arbeidsløsheten må ned. Men jeg ser ikke hvordan skattene må ned for at arbeidsløsheten skal gå ned. Såvidt meg bekjent skal det være fullt mulig å få til høyere skatter og lavere arbeidsløshet. Så hva er det egentlig dere snakker om?

Dere vrir og vender på nesten alt jeg sier.

Nå finner jeg ikke igjen de sakene SV tok dissens på i året som gikk, men jeg synes huske at for eksempel i Asylpolitikken gikk Arbeiderpartiet til høyre, overkjørte SV totalt, og la an til FRP-politikk. DET er bra, det!

I høst var det også mye snakk om EUs tjenestedirektiv. Der var nok SV med i laget, merkelig nok. EUs tjenestedirektiv er en uting, som fort kan føre til sosial dumping, selv om regjeringen hevder det motsatte. Men regjeringen aner ikke hva den gjør.