20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334485 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #585 på: 14. Okt. 2008, 00:47 »
Selvfølgelig vil ikke teatersjefen ta mer av en FRP'er i praksis, poenget er at ingen FRP'ere vil konverteres pga dette. De vil bare bli mer provosert. De er allerede lei av å bli stemplet som stokk dumme og mindreverdige i forhold til andre. Prøv heller å bruke fornuft og fakta om du vil nå fram til folk som "ikke vet hva de stemmer på". Der bør det være mer enn nok å ta av, dumme PR-stunts senker som sagt FRP-motstanderne ned på et laaavt nivå.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #586 på: 14. Okt. 2008, 01:01 »
Dette er jo utelukkende basert på fakta.

De har beregnet hva det hadde kostet for hver person om FrP hadde fått det som de ville. Og det er det INGEN som kan si noe på, selv ikke Carl I. Hagen.

Jeg NEKTER å tro at størsteparten som sier de stemmer FrP faktisk vet hva det innebærer for feks. kultur. Jeg har stemt FrP, og jeg ante det ikke. Hvis alle som stemmer FrP hadde gått inn i seg selv og tenkt over hva de vil stå for, for så å gått igjennom partiprogrammet til FrP, tror jeg ikke FrP lenger ville utgjort en reel trussel for regjeringen.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #587 på: 14. Okt. 2008, 01:59 »
Skal en få bukt med FrPs hullete poltikk må en faen meg se til å fokusere mer på egen argumentasjon og mål med sin politikk istedet for å rakke ned på FrP. Burde være relativt klart nå at slik taktikk bare smeller rett tilbake på egen pung. Dette bør vel godeste Don Kolberg også skjønne.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #588 på: 14. Okt. 2008, 10:46 »
Lasse: Jeg husker du klikka som bare det og kalte en fyr dit og datt pga et bilde av noen særdeles femi spurs spillere som han kalte for jenter. Du kalte det diskriminering. Men den linken din synes du er helt grei liksom? Skjønner ikke helt hvordan du tenker. Vet ikke om du gjør det selv engang. For noen mnd siden argumenterte du for FRP på alle områder, men nå er de den store stygge ulven for deg...

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #589 på: 14. Okt. 2008, 14:34 »
Dette er jo utelukkende basert på fakta.

Det er et PR-stunt, verken mer eller mindre. Det gir ingen mening å si at det er basert på fakta. Det blir som å si det samme om måten religiøse tullinger demonstrerer med skremmeskilt og ekle brosjyrer foran abortklinikker. Tror du det lønner seg å gå ned på det nivået om du skal vinne frem hos velgere?

fredd

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #590 på: 14. Okt. 2008, 16:18 »
Denne skattemetoden ville vært rettferdig hvis det var slik at man fikk lønn etter utdanning, men det finnes mange mennesker som går mange år på skolen og fortsatt ikke får særlig bra betalt. Og mange av disse gjør en utrolig viktig jobb for samfunnet. Førskoleutdanning er et eksempel og med den barnehagemangelen som fortsatt finnes vil det ikke hjelpe å få svekke statusen deres enda mer. Lærere er et annet eksempel. Mange lærere på vidregående har massevis av år på universitet. Er det rettferdig at de skal rammes via dette systemet siden de velger å bruke deres kunnskap til å utvikle fremtidens arbeidstakere? Da er det enkelt å dra tilbake til næringslivet der nå både lønnes og da også stausen blir enda bedre. Et slikt skattesystem vil ikke bare virke urettferdig for mange yrkesgrupper, men vil også føre til større mangel på ansatte i yrker som allerede sliter med rekruteringen.

Hva tror du hadde skjedd om folk hadde sluttet å studere for å bli lærere da? Lønna hadde gått opp siden etterspørselen etter lærere hadde økt.... Nå skal det også sies at lærerne har 8 uker lang sommerferie, og verdien av de ekstra ukene i lønn er jo ganske stor.

Når det gjelder lærere har 75% av de lærerne jeg har hatt fra barneskolen til videregående vært udugelige/late/psykopater/alkoholikere/pedofile, gjerne en fin blanding av hele pakken. Slik det er i dag er lærerutdanningen til en viss grad og førskolelærerutdanning i en veldig stor grad preget av at det er folk som ikke kommer inn på andre studier som ender opp der. Hadde man klart å gjøre læreryrket til et attraktivt yrke med høyere lønn og mye høyere inntakskrav hadde vi vært på god vei for å gjøre skolen bedre.

Mulig du har hatt mange uduglige lærere og det er det sikkert flere grunder til (blant annet lønn), men det blir ikke noe bedre av at forskjellen på lønnsnivået blir enda større slik det ville blitt med flat skatt. Personlig har jeg en mange gode lærere nå på vidregående som lett kunne gått inn i næringslivet hvis de ville. Om lønnsnivået hadde blitt enda lavere tror jeg sjansen for at de heller vil dratt dit tror jeg blitt enda større. Jeg skjønner også dette med etterspørsel og det er dette som hadde skjedd i næringslivet, men jeg er usikker på om staten hadde økt lønnen selv om man hadde fått færre søkere. Da tror jeg heller de hadde tatt til takke med det de hadde fått, og tilbudet blitt dårligere. Poenget var egentlig at mange yrkesgrupper har en bra utdannelse, men likevel ikke tjener all verden. En flat skatt gjør at de som tjener mye nå vil ha råd til enda mer og det kommer ikke til å bli sett på som rettferdig for disse yrkesgruppene.

Angående frp så er mitt inntrykk at mange (ikke alle) stemmer dem pga. enkeltsaker som bedre veier og innvanrding. Har noen slektninger i tønsberg og der skal de nærmest ha vunnet valget for noen år siden siden de ville fjerne en bomstasjon. Det er en grunn til at frp kommer så høyt i meningsmålingene, og bedre veier og sykehjem virker jo som åpenbare ting man kan forbedre, men på mange spørsmål er det alt for ekstreme til at jeg i det hele tatt kan vurdere å stemme dem når jeg for første gang kan stemme neste høst.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #591 på: 14. Okt. 2008, 17:37 »
Skal en få bukt med FrPs hullete poltikk må en faen meg se til å fokusere mer på egen argumentasjon og mål med sin politikk istedet for å rakke ned på FrP. Burde være relativt klart nå at slik taktikk bare smeller rett tilbake på egen pung. Dette bør vel godeste Don Kolberg også skjønne.
Nå overvurderer du Don Martin kraftig, Kristoffer.
Den mannen mener jo alt å ha løst FRP-koden, og rakker ned på FRP i annenhver setning.
Jeg tror det er en stund igjen til Don Martin Kolberg skjønner at dette ikke er løsningen på den såkalte FRP-koden.

Men det er liten tvil om at kun et fåtall av de som stemmer FRP, neppe har tenkt spesielt godt igjennom hva DE står for. Hva DE mener er rett. "Vi vil fjerne avgiftene på alkohol og tobakk", sier Siv Jensen, og velgerne sier "jøsses, det var en god idé, det har jeg ikke tenkt på før". Siv Jensen sier "Vi må bevilge mye, mye mer penger til vei. Veiene i Norge er helt forferdelig dårlige" og folket sier "jøss og jammen, den dama der er søren ta meg smart".
Men jeg tror ikke nordmenn flest er enig i at man skal kutte såpass drastisk i kultur-Norge, og jeg er ikke så sikker på at nordmenn flest er enig i at all offentlig støtte til kultur skal fjernes.

Jeg tror det kun er et fåtall nordmenn som mener at kultur er noe forbanna tøv, som bør holdes milevis unna norske myndigheter.

At FRP kan vinne valget på "å fjerne en bomstasjon" er ikke noe nytt. Så at folk neppe har lest veldig godt gjennom partiprogrammet er det liten tvil om.

Skal regjeringen få fire nye år, er de nødt til å vise til faktiske resultater. Det virker jo som at Jensemann delvis har forstått dette. Selv om også han må rakke ned på FRP i annenhver setning, og truer med en FRP-regjering til de som ikke er helt enig i absolutt alt regjeringen sier og gjør.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #592 på: 14. Okt. 2008, 19:36 »
Denne skattemetoden ville vært rettferdig hvis det var slik at man fikk lønn etter utdanning, men det finnes mange mennesker som går mange år på skolen og fortsatt ikke får særlig bra betalt. Og mange av disse gjør en utrolig viktig jobb for samfunnet. Førskoleutdanning er et eksempel og med den barnehagemangelen som fortsatt finnes vil det ikke hjelpe å få svekke statusen deres enda mer. Lærere er et annet eksempel. Mange lærere på vidregående har massevis av år på universitet. Er det rettferdig at de skal rammes via dette systemet siden de velger å bruke deres kunnskap til å utvikle fremtidens arbeidstakere? Da er det enkelt å dra tilbake til næringslivet der nå både lønnes og da også stausen blir enda bedre. Et slikt skattesystem vil ikke bare virke urettferdig for mange yrkesgrupper, men vil også føre til større mangel på ansatte i yrker som allerede sliter med rekruteringen.

Hva tror du hadde skjedd om folk hadde sluttet å studere for å bli lærere da? Lønna hadde gått opp siden etterspørselen etter lærere hadde økt.... Nå skal det også sies at lærerne har 8 uker lang sommerferie, og verdien av de ekstra ukene i lønn er jo ganske stor.

Når det gjelder lærere har 75% av de lærerne jeg har hatt fra barneskolen til videregående vært udugelige/late/psykopater/alkoholikere/pedofile, gjerne en fin blanding av hele pakken. Slik det er i dag er lærerutdanningen til en viss grad og førskolelærerutdanning i en veldig stor grad preget av at det er folk som ikke kommer inn på andre studier som ender opp der. Hadde man klart å gjøre læreryrket til et attraktivt yrke med høyere lønn og mye høyere inntakskrav hadde vi vært på god vei for å gjøre skolen bedre.

Mulig du har hatt mange uduglige lærere og det er det sikkert flere grunder til (blant annet lønn), men det blir ikke noe bedre av at forskjellen på lønnsnivået blir enda større slik det ville blitt med flat skatt. Personlig har jeg en mange gode lærere nå på vidregående som lett kunne gått inn i næringslivet hvis de ville. Om lønnsnivået hadde blitt enda lavere tror jeg sjansen for at de heller vil dratt dit tror jeg blitt enda større. Jeg skjønner også dette med etterspørsel og det er dette som hadde skjedd i næringslivet, men jeg er usikker på om staten hadde økt lønnen selv om man hadde fått færre søkere. Da tror jeg heller de hadde tatt til takke med det de hadde fått, og tilbudet blitt dårligere. Poenget var egentlig at mange yrkesgrupper har en bra utdannelse, men likevel ikke tjener all verden. En flat skatt gjør at de som tjener mye nå vil ha råd til enda mer og det kommer ikke til å bli sett på som rettferdig for disse yrkesgruppene.

Angående frp så er mitt inntrykk at mange (ikke alle) stemmer dem pga. enkeltsaker som bedre veier og innvanrding. Har noen slektninger i tønsberg og der skal de nærmest ha vunnet valget for noen år siden siden de ville fjerne en bomstasjon. Det er en grunn til at frp kommer så høyt i meningsmålingene, og bedre veier og sykehjem virker jo som åpenbare ting man kan forbedre, men på mange spørsmål er det alt for ekstreme til at jeg i det hele tatt kan vurdere å stemme dem når jeg for første gang kan stemme neste høst.

Mulig du misfortsto meg litt. Det jeg mente var at grunnen til at lønna til lærerne ikke er høyere enn den er er fordi at det er såpass mange som ønsker å bli det, og kravene for å bli lærere er såpass lave. Hadde færre ønsket å bli lærere ville også lønna gått opp siden konkurransen om de som faktisk ønsket å bli lærere hadde blitt høyere. Det er også slik at lærere har en god del mere ferie enn gjennomsnittet. I tillegg er alle lærerstudenter klar over hva lærerlønna er før de begynner på studiene. Summa sumarum synes jeg ikke synd på de lærerne som i dag syter over lav lønn...

Det jeg derimot synes er synd er at mange av de personene som i dag ønsker å bli lærere faktsik blir utdannet lærere. Det er alt for mange udugelige personer som blir lærere/førskolelærere. Det jeg hadde ønsket var at læreryrket hadde vært et bedre ansett yrke, hvor lønna hadde vært høyere, kravene for å bli lærer hadde vært høyere og kvaliteten på lærerne hadde blitt høyere. For å ta min egen omgangskrets har alle mine kompiser som har gått inn i de studiene vært personer som har hatt for dårlige karakterer til å komme inn på andre studier... Hadde det vært slik at læreryrket i dag hadde vært et yrke hvor karakterkravene for å komme inn på studiet hadde vært høyere og lønna ligget på en 5-600 000 i året er jeg ganske sikker på at jeg hadde kommet til å blitt lærer.

Nå er jeg også klar over at det er stor forskjell på de som er lærere i førskole/barneskole/ungdomskole og de som er adjunkter i videregående skole.
« Siste redigering: 14. Okt. 2008, 19:38 av André S »

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #593 på: 14. Okt. 2008, 20:05 »
Jo mer AP og alle andre hamrer løs på FrP, jo desto flere stemmer sanker de inn.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #594 på: 14. Okt. 2008, 20:55 »
Siden folk er så opphengt i at det er så synd på lærerne som har lang utdanning og lave lønner: De har valgt det selv, og pengene er da sannsynligvis ikke en viktig faktor for dem. Og om en kar starter med å ta en 5-årig master i antikk historie uten å vite at det ikke finnes en dritt jobber bortsett fra lærer som er aktuelle etter utdanning så synes jeg ikke synd på han. At det offentlige ikke vil presse opp lærerlønningene om for få velger lærerutdanning er selvfølgelig bare tull. Hva er alternativet? Dette er absolutt ikke noe godt argument for progressive skatter.

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #595 på: 14. Okt. 2008, 21:35 »
Jeg er enig i 99% av alt du skriver, Berntsen! Hvilket parti stemmer du? Jeg er jævla usikker nå, se!

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #596 på: 14. Okt. 2008, 22:41 »
Lasse: Jeg husker du klikka som bare det og kalte en fyr dit og datt pga et bilde av noen særdeles femi spurs spillere som han kalte for jenter. Du kalte det diskriminering. Men den linken din synes du er helt grei liksom? Skjønner ikke helt hvordan du tenker. Vet ikke om du gjør det selv engang. For noen mnd siden argumenterte du for FRP på alle områder, men nå er de den store stygge ulven for deg...

Dette er ikke diskriminering. Dette er et stunt, hvor det kommer frem hvor usannsynlig talentløs FrPs programm egentlig er. Som sagt, så ville teatersjefen aldri gjort forskjell på folk, uansett. Dette er utelukkende for å få frem et poeng. Og det gjør han meget godt. Dette går ikke utover noen som helst, bortsett fra samvittigheten til FrPvelgere.

Og du har helt rett i at jeg var FrP'er før. Men så begynte jeg å lese partiprogrammet, diskuterte med andre FrP'ere og tok en slags indre reise. Jeg hadde det rett og slett ikke bra med meg selv når jeg diskuterte med andre, og jeg var pro FrP. Det har jeg heller aldri vært, men jeg har likevel fortsatt. Det er personlige grunner til at jeg først gikk inn for å være en FrP'er, men det har ikke du noe med. Det viktigste nå er at jeg fant ut hva FrP egentlig står for, og jeg så for meg Norge og resten av verden med FrP som det største partiet i Norge. Og jeg ble kvalm.

DERFOR er FrP den store stygge ulven for min del. Altfor få vet hva de stemmer på. De stemmer FrP fordi det er "kult", fordi det ganger dem selv best og fordi FrP er eksepsjonelt populistiske.

Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #597 på: 14. Okt. 2008, 23:44 »
Og det er fint at det faktisk går an å endres til det bedre :D
Tipper Berntsen stemmer Venstre eller Høyre, jeg.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #598 på: 15. Okt. 2008, 01:43 »
Tipper også Berntsen stemmer høyre. Hadde nok gjort det selv hadde det ikke vært for at de muligens samarbeider med FRP... Dersom Høyre går for distanserer seg selv fra FRP får de min stemme, hvis ikke går den til AP.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #599 på: 15. Okt. 2008, 14:13 »
Jeg er enig i 99% av alt du skriver, Berntsen! Hvilket parti stemmer du? Jeg er jævla usikker nå, se!

Usikker selv jeg. ;) Er tross alt en stund igjen til valget, men er 95% sikker på at det blir venstre eller høyre. Hadde valget vært i dag hadde det blitt høyre.