20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334522 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #525 på: 06. Okt. 2008, 21:35 »
Må du pokker meg slutte kalle Jens Stoltenberg høyremann selv om han ikke heller fullt like mot venstre som jævla Torstein Dahle.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

ratatosk

• Midtbaneanker
  • Sunt pueri pueri, puerilia tractant
    • Vis profil
« Svar #526 på: 07. Okt. 2008, 11:14 »

http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2009/Statsbudsjettet-fra-A-til-A/Snus/

Skulle vært mulig å bare stemme mot politikk, så hadde man sluppet å irritere seg over politikerne.
Det vil vel da føre til Anarki, hmm nei er vel kanskje likså greit å betale litt ekstra for snusen da.
Heldigvis har man Sverige ikke langt unna også da :)
sunt pueri pueri puerilia tractant

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #527 på: 08. Okt. 2008, 18:41 »
Må du pokker meg slutte kalle Jens Stoltenberg høyremann selv om han ikke heller fullt like mot venstre som jævla Torstein Dahle.
Jeg ønsker ikke at Thorstein Dahle skal være statsminister, det er ikke det jeg sier. Men høyresiden i Arbeiderpartiet er jammen ikke så langt unna partiet Høyre. Jagland var kanskje en tydeligere høyrepolitiker enn Jens Stoltenberg, men ikke mye.

Jeg er ikke alltid like glad i Jens Stoltenberg, og da er det lett å kalle ham høyrepolitiker. For han oppfører seg enkelte ganger som en.

Men i dag er jeg godt fornøyd med Stoltenberg og regjeringen. Det var jeg kanskje spesielt i går. De har lagt frem et godt budsjett, godt i tråd med rød-grønn politikk. Det er noen huller her og der. Men det er betydelig bedre enn forrige budsjett.

Det er bare morsomt å høre at Siv Jensen synes budsjettet er uansvarlig og helt forferdelig dårlig, i og med at formueskatten ikke er fjernet. Og dermed er det lagt opp til et rettferdig skattesystem. Jeg klarer ikke helt se at verken Siv eller Erna har noe som helst grunnlag for de klagesangene de rettet mot regjeringen i går.

Hehe, de som klager på at snusen blir dyrere, på at tobakken blir dyrere og at alkoholen blir dyrere skal med glede få stemme på Fremskrittspartiet for min del. Hvis de anser billig alkohol og tobakk som viktigere enn bedre sykehus og billigere barnehager, så skal de med glede få stemme på Fremskrittspartiet, så får vi se hvor god hjelp de får når de har knust en flaske over hodet sitt, må sendes til pumping for å ha drukket for mye, har fått lungekreft som følge av mye røyking og et ødelagt tannkjøtt som følge av aktiv snusing.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #528 på: 08. Okt. 2008, 22:02 »
Det er bare morsomt å høre at Siv Jensen synes budsjettet er uansvarlig og helt forferdelig dårlig, i og med at formueskatten ikke er fjernet. Og dermed er det lagt opp til et rettferdig skattesystem. Jeg klarer ikke helt se at verken Siv eller Erna har noe som helst grunnlag for de klagesangene de rettet mot regjeringen i går.

Noe som egentlig kun sier noe om din evne til å sette deg inn i andres syn på rettferdighet. Selv mener jeg bla. Høyres politikk for skatter og avgifter i utgangspunktet er langt mer rettferdig enn venstresidens. Jeg vil nesten gå så langt som å si at jeg per i dag heller stemmer på FRP enn på noen av regjeringspartiene. Og det skal faktisk litt til.

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #529 på: 09. Okt. 2008, 00:11 »

Dagens skattesystem er en skam, og langt ifra rettferdig! Det progressive skattesystemet oppfordrer folk til å sette seg på ræva og ta ut trygd - det lønner seg jo faktisk! Man vil tydeligvis ikke at det norske folk skal ta lange og gode utdannelser, når man plasserer grensen for toppskatt på latterlige 450 000 (?). Jeg blir sinnsykt provosert når jeg tenker på at jeg må ut med 50% av hele min kommende inntekt, slik at Kristin Halvorsen skal få utjevnet forskjellene sine. Forskjeller er jævla farlig, Kristin?!

I Norge får man janteloven inn med morsmelka. I barneskolen skal man ikke få spesialundervisning. Neida, de flinke skal heller måtte rive seg i håret og "hjelpe" de stakkars etternølerne. Videregående skoler skal neimen ikke privatiseres - det ville jo ført til at vi faktisk fikk et visst nivå i dagens skole, gud forby.

Flat skatt burde vært en selvfølge. Hvis man har fulgt med i timen, vet man at da bidrar hver og én med like mye - i forhold til hvor mye man tjener! Dette er rettferdig! Men det er kanskje det som er problemet? At den norske skolen i dag er så kjørt i grøfta at folk ikke har lært prosentregning?

Fy faen, jeg blir kvalm bare jeg tenker på Kristin Halvorsen. Kvalm!
« Siste redigering: 09. Okt. 2008, 00:13 av EivindI »

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #530 på: 09. Okt. 2008, 21:40 »
Haha.
Ja du får bli kvalm du.

Det er jo tydelig at du tilhører dem som ser ned på de som har lite penger og mener det er "deres egen feil at de har satt seg i en slik situasjon" og da får de bare ha det så godt, jævla tapere. Det er jo tydelig at du mener de med mest penger er de som bidrar mest til det norske samfunnet, og er de viktigste brikkene i samfunnet. La maskinene overta alt arbeid, send alle arbeidsløse til utviklingsland, og gjør forskjellene større. La de idiotene som har brukt opp alle pengene sine på tøv og tøys betale mer skatt enn de som har mye penger, og hemmelige bankkontoer i Sveits og store villaer på den franske riveraen.

Jantelov meg her, og jantelov meg der. Hva er problemet med likhet? Hva er problemet med solidaritet? Hva er problemet med å prøve å motstrebe konkurranse blant de yngste barna? Vi har da flere private videregående skoler her i landet. Men hva er egentlig problemet med å ha en sterk, offentlig skole som er for alle barn, uansett hvor god eller dårlig økonomi foreldrene har?
Hvorfor skal skolene legge opp til at elevene reiser på svindyre klasseturer til London, slik at de dårligere stilte elevene ikke får være med, fordi foreldrene ikke kan betale? Er det et problem med gratis skolemateriell i den videregående skolen også, kanskje? Skolebøkene burde kanskje vært reklamefinansiert? Ja, reklame i skolen må jo være en ypperlig idé.
Skal vi ikke også fjerne den tåpelige loven som forbyr reklame rettet mot barn?

Skal vi ikke heller sette opp prisen på barnehagene og sette ned avgiftene på alkohol og tobakk i samme slengen?

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #531 på: 09. Okt. 2008, 22:05 »
Noen ganger lurer jeg på om du har moro av å misforstå folk, eller om du rett og slett bare er dum?!

Det er jo tydelig at du tilhører dem som ser ned på de som har lite penger og mener det er "deres egen feil at de har satt seg i en slik situasjon" og da får de bare ha det så godt, jævla tapere. Det er jo tydelig at du mener de med mest penger er de som bidrar mest til det norske samfunnet, og er de viktigste brikkene i samfunnet.

Syns du det er tydelig? Jeg ser ikke ned på folk som JOBBER og har lite penger, men ja; jeg ser ned på folk som ikke gidder å jobbe! Har jeg gitt uttrykk for at jeg mener at de som tjener mest er viktigst? Mener du det?

Jantelov meg her, og jantelov meg der. Hva er problemet med likhet? Hva er problemet med solidaritet? Hva er problemet med å prøve å motstrebe konkurranse blant de yngste barna?

Hvorfor skal vi absolutt strebe etter likhet? Folk er ikke like! Sånn er det bare. Likhet og solidaritet er langt ifra det samme, det burde du vite. Konkurranse er, og har alltid vært, sunt!

Skal vi ikke heller sette opp prisen på barnehagene og sette ned avgiftene på alkohol og tobakk i samme slengen?

....Og der gikk du som vanlig helt tom for dårlig argumenter?

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #532 på: 10. Okt. 2008, 00:45 »
Poenget er jo at progressiv beskatning er til fordi mennesker som har lavtlønnet arbeid ikke skal måtte betale like mye som mennesker som har råd til å bidra i større grad.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #533 på: 10. Okt. 2008, 01:02 »
Poenget er jo at progressiv beskatning er til fordi mennesker som har lavtlønnet arbeid ikke skal måtte betale like mye som mennesker som har råd til å bidra i større grad.

Sånn er det jo med flat skatt også. En som tjener mye betaler mer enn en som tjener lite. Progressiv skatt er sikkert rettferdig om man kun klarer å se saken med en sosialdemokratisk tankegang, men det er ikke optimalt (rettferdig eller ikke) at det skal lønne seg mindre og mindre jo mer man jobber ekstra.

En stor del av de som har tatt mye utdanning for å få vanskelige jobber gjør det for å tjene mer penger. Vi kan ikke ta fra de som er villige til å gjøre en ekstra innsats den motivasjonen.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #534 på: 10. Okt. 2008, 10:14 »
En lege som tar en 6 årig utdanning tjener da mer enn en person som tar en bachelor i sykepleie??

Ser ikke helt problemet.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #535 på: 10. Okt. 2008, 13:54 »
Problemet er jo at du får sterkt reduserte muligheter til å oppnå en målsetning. En som jobber mye tjener nok f.eks litt mer enn en som jobber lite, men forskjellen er altfor liten når du ser på hvor mye av tiden sin han mister til sosiale aktiviteter eller andre ting han måtte ha lyst til å gjøre. Dere synes likhet høres fantastisk ut, men hva med frihet, muligheter og retten til å være annerledes? Det er verdier jeg setter mye høyere ihvertfall. Det er ikke sånn at vi automatisk får nok folk som jobber hardt og skaper noe, de må faktisk få lov til å høste belønningene for det.

Og når det gjelder skolene alle har vært så opptatt av her inne, så er det en bra tanke at alle fortjener en sjanse uavhengig av opphav. Og sånn er det jo ikke i dag. De barna som har foreldre som følger dem opp er de som klarer seg best. Og naturlig nok er jo dette som oftest de mer ressurssterke familiene. I stedet for å prøve å gjøre noe med denne utfordringen har regjeringen funnet ut at de skal bruke energi på å fucke opp hverdagen til de få som går på friskoler. Tviler sterkt på at kvaliteten blir noe høyere på den offentlige skolen av det...

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #536 på: 10. Okt. 2008, 14:16 »
Syntes faktisk statsbudsjettet var helt greit, jeg.

Spesielt bra var det jo at de endelig gjorde noe med den håpløse arveavgiften vi har her til lands...

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #537 på: 10. Okt. 2008, 15:20 »

Sånn er det jo med flat skatt også. En som tjener mye betaler mer enn en som tjener lite. Progressiv skatt er sikkert rettferdig om man kun klarer å se saken med en sosialdemokratisk tankegang, men det er ikke optimalt (rettferdig eller ikke) at det skal lønne seg mindre og mindre jo mer man jobber ekstra.

En stor del av de som har tatt mye utdanning for å få vanskelige jobber gjør det for å tjene mer penger. Vi kan ikke ta fra de som er villige til å gjøre en ekstra innsats den motivasjonen.

Jeg ser poenget, men samtidig skal man jo innse at alle ikke er laget for lengre utdanning, eller evner å ta dette. Dermed tar disse lavtlønnet arbeid. At utdanning her til lands bør belønnes med høyere lønn, det er jeg fullstendig enig i. Men jeg syns heller ikke progressiv beskatning er feil. Spørsmålet bør vel være i hvor stor grad da.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #538 på: 11. Okt. 2008, 13:42 »
Godt å se noen fra feil side i politikken forstå tankegangen. De er det faen ikke for mange av...  ;D

Det er ikke sånn at de som ikke klarer å jobbe eller har noe som setter dem tilbake fra å yte noe særlig skal forlates til seg selv. Folk som kommer drassende med sånne påstander har tydeligvis ikke satt seg nok inn i motpartens politikk. Venstresida må ikke tro de har monopol på å bry seg, det er definitivt ikke tilfellet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #539 på: 11. Okt. 2008, 18:04 »
Jeg skjønner ikke hvor høyresiden har det fra at likhet er det samme som et strømlinjeformet samfunn hvor absolutt alle mennesker skal ha lik lønn, uansett arbeid, hvor ulike mennesker skal strebe etter å være helt like. Den likheten jeg snakker om betyr ikke at naboen skal få ha sine interesser og sine meninger, mens jeg har mine. Likhet er ikke det samme som null frihet.
Så jeg skjønner ikke hvorfor den likheten jeg snakker om er så farlig.

Konkurranse er selvfølgelig sunt. Men ikke all konkurranse er sunn konkurranse.
Jeg synes ikke barn i 10-11 års-alderen bør konkurrere i form av karakterer og liknende. Jeg synes elevene i størst mulig grad bør være samlet i klasserommet, selv om de ligger på et ulikt ferdighetsnivå i de ulike fagene.

Å skille mellom de "beste" og de "dårligste" kan vi gjøre på videregående.
La barn være barn, er min mening.
Og jeg synes ikke konkurranse mellom barn er sunt på noen måte.

Man kårer ikke vinnere og tapere i barneskirenn. Det er en grunn til det.
Man trenger ikke skape vinnere og tapere på barneskolen heller. Selv om man i større grad må kunne legge til rette undervisningen på en slik måte at de beste kan arbeide mer selvstendig, mens de dårligste skal få den hjelpen de trenger. Men det bør være mulig uten å skille elevene fysisk.

EDIT: Diskusjonen om skatt holder jeg meg unna. Det har jeg ikke peiling på. Bortsett fra at jeg mener at man må beskatte folk ulikt. Og at de som har minst å rutte med skal betale mindre skatt enn de som har mye å rutte med.