20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334589 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #510 på: 30. Sep. 2008, 19:11 »
Ro, ro, til fiskeskjær.

Svar heller på første avsnitt av det han skrev Joakim!

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #511 på: 30. Sep. 2008, 20:36 »
Jeg blir ofte så sterkt provosert over folk som stemmer FRP at jeg ser ned på dem. Enkelt og greit...

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #512 på: 30. Sep. 2008, 21:13 »
Lars Thomas....Så du ser ned på 25% av norges befolkning som er over 18 år?

Og Joakim....hva er galt med å satse på næringslivet? Det at AP og SV nedprioriterer det private næringslivet på den måten de gjør bidrar jo til at folk i dette landet blir arbeidsledige. Så når de sier at de skal få ned arbeidsledigheten, så skyter regjeringen egentlig seg selv i foten!! Hadde det ikke vært for folk som Petter Stordalen, Kjell Inge Røkke, Odd Reitan, Olaf Thon osv. hadde det jaggu meg stått dårligere til med dette landet!

En ting som slår meg med spesielt SV og til dels AP er at de vil ikke at folk skal lykkes på egenhånd, de vil bare sette folk i båser, tvinge unger til å gå i barnehagen, tvinge ungene til å være på skolen fra 8-4(heldagsskole), få folk til å jobbe i fabrikker og andre statlige tiltak. De vil ikke ha karakterer i på grunnskolene. Poenget mitt er at hvorfor skal ikke folk som jobber steinhardt i jobb og skole få belønning for det i forhold til folk som sitter på rævva og ikke gidder!?? Janteloven, det er det dette dreier seg om. En djelvesk tankegang om at folk ikke skal få lov til å lykkes!

BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #513 på: 30. Sep. 2008, 21:36 »
Kø1: Nei, ikke alle. Men svært svært mange av de! 60% av stemmer mest sannsynlig uten å helt vite hva de stemmer. Men de vil ha alle de "godene" som FRP lokker så fint med.

Ellers så er jeg enig ang. privatisering. Jeg liker ikke SV i det hele tatt..

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #514 på: 30. Sep. 2008, 21:43 »
En ting som slår meg med spesielt SV og til dels AP er at de vil ikke at folk skal lykkes på egenhånd, de vil bare sette folk i båser, tvinge unger til å gå i barnehagen, tvinge ungene til å være på skolen fra 8-4(heldagsskole), få folk til å jobbe i fabrikker og andre statlige tiltak. De vil ikke ha karakterer i på grunnskolene. Poenget mitt er at hvorfor skal ikke folk som jobber steinhardt i jobb og skole få belønning for det i forhold til folk som sitter på rævva og ikke gidder!?? Janteloven, det er det dette dreier seg om. En djelvesk tankegang om at folk ikke skal få lov til å lykkes!

FANTASTISK skrevet! Akkurat sånn tenker jeg, også. Spisskompetansen i Norge går til helvete, bare fordi alle barn skal behandles likt i skolen. Hvorfor ikke la geniene være genier?

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #515 på: 30. Sep. 2008, 22:04 »
Jeg er enig i det jeg også. Men det er en fin linje mellom å tilby undervisning for de flinkeste og det å skape et klasseskille. Dersom vi skal tilby undervisning for de aller flinkeste så må dette være noe alle offentlige skole tilbyr. Hvis ikke blir det urettferdig.. Dersom det dukker opp private (eller offentlige skoler for den saks skyld) som skal tilby undervisning for de aller flinkeste i alle store byer vil jo det være urettferdig for de som ikke bor i nærheten. En person som er fra Rakkestad i inder Østfold har krav på like god undervisning som en fra Oslo vest. Derfor bør alle offentlige skoler tilrettelegge mer for at de som er flinke kan utfolde seg sammen med andre dyktige elever.. I stedet for at de skal "dra opp" de som er skoletrøtte eller skolesvake.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #516 på: 01. Okt. 2008, 00:15 »
Sitat fra: kø1
En djevelsk tankegang om at folk ikke skal få lov å lykkes? Jantelov?
Hva faen er det for sprøyt du lirer av deg her?

Selvfølgelig vil man skape selvstendige individer. Men karakterer i grunnskolen skaper en konkurransesituasjon som jeg mener er usunt for unger i den alderen. Hva tjener vi på å skille ungene i tredje klasse i matematikkundervisningen, mellom de som tar det kjapt, og ikke trenger nevneverdig mye hjelp - og de som har vanskelig for det, og som trenger mye hjelp. Vil du at vi skal skille dem fysisk, kan hende? De flinke i ett klasserom, de ikke fullt så flinke i et annet? Hva skal det være godt for?

Hvorfor skal ikke Per få lov å lære av Pål, når Pål er bedre i matte enn Per er? Og hvorfor kan ikke Per bidra til å gjøre Pål bedre i norsk?

Selvfølgelig trenger vi typer som Stordalen, Thon, Reitan m.fl.
Men det er ikke sånn at vi trenger å gjøre disse personene mer verdige enn "gutta på gølvet". For det er de ikke. Gutta på gølvet er like viktig som de krative gründerne med en hel masse penger. Det er også sånn at det er rett og rimelig at samfunnstoppene betaler mer skatt enn de som sliter med å få regnestykket til å gå opp med kone, tre barn, hund og katt.

Likhetstanken betyr ikke at vi ikke vil skape selvstendige individer. Det betyr ikke at vi ikke vil ha rike mennesker i Norge. Det betyr ikke at vi ikke vil at skoleflinke barn skal få muligheten til å dyrke sitt talent. Men jeg tror samtidig at de som er veldig skoleflinke kan motivere de som ikke er like skoleflinke. Vi trenger ikke ha vidt forskjellig matematikkundervisning. Vi kan heller legge opp til at matematikkundervisningen er tilrettelagt på en sånn måte at de som er veldig gode i dette faget, kan få flere oppgaver med stadig større vanskelighetsgrad. Mens de som ikke er like flinke kan velge oppgaver på et lavere nivå enn de andre. Slik kan Per og Pål sitte ved siden av hverandre i klasserommet, og jobbe med matteoppgavene, hver på sitt nivå.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #517 på: 01. Okt. 2008, 02:02 »
Verdt og merke seg, bare for å skyte inn, er at menn som Røkke og Stordalen har bidratt med støtte til AP.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #518 på: 01. Okt. 2008, 09:48 »
Hvorfor skal ikke Per få lov å lære av Pål, når Pål er bedre i matte enn Per er? Og hvorfor kan ikke Per bidra til å gjøre Pål bedre i norsk?

Fordi Per bør har tilrettelagt mattematikk sammen med en lærer, ikke en jevngammel elev. Og fordi det ikke er Pål sitt ansvar å lære Per matte, han bør heller fokusere på å bli så flink han kan selv. Fra og med ungdomskolen synes jeg det er helt greit at man skiller på de med forskjellig ferdighetsnivå i de forskjellige fagene.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #519 på: 01. Okt. 2008, 13:16 »

Det stemmer jo faktisk til en viss grad. Om man gir en ekstra belønning til de flinkeste elevene på en skole i Norge blir det slått opp i avisene som en skandale. Det er visst ikke lov til å belønne folk for å jobbe bra og være flinke. Du kan belønne innsats, ydmykhet og snillhet på skolen, men ikke flinkhet. Det må endres på, folk må belønnes for å jobbe bra. I form av mer penger i arbeidslivet og allerede på skolen. Selv synes jeg det er helt utrolig at man i det hele tatt må diskutere det, det er jo så opplagt, men det er tydeligvis ikke alle som er enige.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #520 på: 01. Okt. 2008, 17:32 »

Fordi Per bør har tilrettelagt mattematikk sammen med en lærer, ikke en jevngammel elev. Og fordi det ikke er Pål sitt ansvar å lære Per matte, han bør heller fokusere på å bli så flink han kan selv. Fra og med ungdomskolen synes jeg det er helt greit at man skiller på de med forskjellig ferdighetsnivå i de forskjellige fagene.
Ungdomsskolen er noe helt annet.
På barnetrinnene bør man ikke gjøre det.

Spørsmålet er hvordan man skal skille på de med forskjellig ferdighetsnivå.

Jeg mener fremdeles at bestevennene Per og Pål har bedre av å sitte ved siden av hverandre i klasserommet, selv om den ene er på et annet ferdighetsnivå enn den andre, og får oppgaver tilpasset sitt nivå.
Deretter må vi sørge for å ha lærere som faktisk kan fagene sine. Der har vi nok en vei å gå.

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #521 på: 01. Okt. 2008, 19:21 »

Mener du at janteloven ikke eksisterer i dette samfunnet, eller hva er det som er så jævla sprøyt av det jeg sier..? Det er jo SV sin politikk; at folk ikke skal skille seg ut(litt satt på kanten selvfølgelig), det burde da du vite som stemmer SV..

Jeg snakker aldeles ikke om at unger skal skilles etter hvor flinke de er på barneskolen, men ungene skal få lov til å være flnke. Jeg vil ikke ha karakterer på barneskolen, er vel heller ingen partier som mener det tror jeg. Men på ungdomsskole så er det vikttig med karakterer, fordi når man kommer i puberteten så er det viktig for ungdommen å modnes på det personlige plan i takt med alt det fysiske som skjer(hehe)...jeg mener det er viktig for å skape selstendige individer, at vi har karakterer. Og da er det selvfølgelig opp til en selv hva man vil få ut av det.

Jeg påstår heller ikke at f.eks Petter Stordalen eller Reitan osv. er mer verdige enn de som jobber "på gulvet"...men jeg mener de fullt og helt fortjener penga de har tjent, for de har faktisk hjulpet samfunnet med å skape arbeidsplasser for flere titusener mennesker, og det er utrolig viktig. De bidrar jo også med mye penger i statskassa, så jeg har for å være helt ærlig problemer med å forstå hvorfor SV og AP ikke er begeistret for disse næringslivtoppene.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #522 på: 02. Okt. 2008, 12:31 »
Jeg påstår heller ikke at f.eks Petter Stordalen eller Reitan osv. er mer verdige enn de som jobber "på gulvet"...men jeg mener de fullt og helt fortjener penga de har tjent, for de har faktisk hjulpet samfunnet med å skape arbeidsplasser for flere titusener mennesker, og det er utrolig viktig. De bidrar jo også med mye penger i statskassa, så jeg har for å være helt ærlig problemer med å forstå hvorfor SV og AP ikke er begeistret for disse næringslivtoppene.

Hvorfor påstår du at AP ikke er begeistret for slike næringstopper?
Både Stordalen og Røkke har jo støttet AP! Røkke har jo flere ganger pratet varmt om arbeiderbevegelsen, som han selv sier at han egentlig stammer fra.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #523 på: 02. Okt. 2008, 18:36 »
Greit, tenkte spesielt på SV. Men AP skal søren meg ha de også for at de ligger langflate etter LO, drar LO folkene inn i sitt partistyre og dermed så blir de ikke partiet for de som vil opp og frem i næringslivet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #524 på: 06. Okt. 2008, 20:08 »
LO har ingen planer om å hindre de som ønsker å lykkes i næringslivet. LO jobber for å styrke arbeidstakernes interesser. Dersom de ansatte i Stordalens hoteller har dårlige lønnsforhold, dårlig arbeidsklima, bare for at Stordalen skal tjene flest mulig penger, så reagerer LO. Men LO har da ingen planer om å rive ned Stordalens hoteller. LO har da ingen planer om å stoppe Reitans investering i Narvesen, 7-Eleven og liknende. LO arbeider for at de som faktisk jobber i Narvesen-kiosker, på Shell-stasjoner og på 7-Eleven skal ha best mulige arbeidsforhold og klare lønnsavtaler. Det er ikke noe negativt ment mot Reitan som næringslivstopp.

LO og NHO har da egentlig ikke så fryktelig ulike interesser. Selv om de sitter på hver sin side av forhandlingsbordet.

At LO og Arbeiderpartiet blandes på den måten de har for vane er helt klart uheldig. Men det hjelper ikke stort at LO ikke har en sterk, venstreorientert leder til å holde samfunssøkonomen og Høyre-politikeren Jens Stoltenberg i ørene, og dra han i riktig retning.