20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 336507 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
Politikk
« Svar #330 på: 10. Nov. 2005, 15:50 »
De rødgrønne sviktet studentene igjen. Utgiftene våre steiler men har vel snart ikke fått en ny krone på 5 år!

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #331 på: 10. Nov. 2005, 18:57 »
Sitat fra: "Åsmund Singstad"
De rødgrønne sviktet studentene igjen. Utgiftene våre steiler men har vel snart ikke fått en ny krone på 5 år!

Jeg vet. Man lover og lover og lover. Men studentene er faktisk den gruppen som glemmes mest av alle. Og det er synd at ikke regjeringen har tatt et krafttak for det. Men jeg satser på at de kommer sterkere tilbake til oss studenter senere.

Forøvrig synes jeg alle svartmaler budsjettet enormt. Dette er et budsjett i tråd med god og ansvarlig rødgrønn politikk, og jeg har stor tro på at dette er en god begynnelse.

Men det er klart det blir bråk når ikke Høyre får gjennomslag for sine skattelettelser.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Politikk
« Svar #332 på: 10. Nov. 2005, 21:27 »
Det er bullshit, Jokke! Heldigvis er det ingen tydelig rødgrønn profil. De har tatt utgangspunkt i et relativt godt forslag til statsbudsjett, og klattet litt på det. Ingen klar profil over det i det hele tatt. De har bare brutt det de har klart av løfter.

Heldigvis har de gjort mindre endringer i forhold til den avgåtte Bondevik-regjeringen enn det FrP klarte å få til med sine budsjettavtaler for 2005. For de marxistiske og stalinistisk velgerne som virkelig hadde troen på denne regjeringen må det være et nederlag. For de velgerne som lot seg lure av tomme valgløfter må det være et kjempenederlag. Og for oss fornuftige velgere som hadde liggi unna dissa kommunistsvina i utgangspunktet er det selvfølgelig et nederlag. Det regjeringa har gjort er å svikte alle spektrene i den politiske linja. Bare å få til noe sånt er godt gjort. Men hvem av oss ville ventet noe fornuftig fra tidenes mest tragiske finansminister?
Toon, Toon,
Black and white army

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #333 på: 12. Nov. 2005, 18:06 »
Regjeringen fortsetter å pisse på folket!

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=109370
Toon, Toon,
Black and white army

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #334 på: 13. Nov. 2005, 00:08 »
Vel. FRP er jo ikke akkurat barnehagenes beste venn heller da.

Nå skal vi forøvrig huske på det at i mange tilfeller så opplever de barnehageansatte at DE må oppdra barna, fordi de ikke har fått oppdragelse hjemme.

Kanskje litt feil å si at det er barnehagene som skal oppdra ungene, det bør foreldrene gjøre sjøl. Men jeg synes ikke vi trenger å ta helt av her. Vi trenger ikke reise mistillit mot statsråden på grunn av at han har formulert seg noe uheldig. Vi har opplevd verre før.
Men han prøver å få frem at barnehagene har en svært viktig rolle å fylle. Og det er riktig. Det er gjennom barnehagen at mye av sosialiseringen skjer, det er i barnehagen man legger grunnlaget for den kompetansen en skal ta med seg inn i skolen. Og de barnehageansatte fortjener mye mer heder og ære, og en god slump mer penger for den jobben de gjør, enn de får i dag.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #335 på: 13. Nov. 2005, 01:55 »
At barnehagen har en viktig rolle i sosialiseringen er vi helt enig i. Også at de som jobber i barnehagen fortjener mer penger, heder og ære er vi enige i. Men at det er barnehagen som skal oppdra barna er helt feil. Det er foreldrenes ansvar, og de er og blir best egnet. Djupedal kom med rettelser i forhold til det han uttalte i Dagsavisen. Djupedal trodde vel han hadde skutt gullfuglen når han kom med en slik uttalelse til sosialistavisa. For å ha alt på det rene. Djupedal sa: "Jeg mener rett og slett at det er et forfeila syn på barneoppdragelse å tro at foreldrene er de beste til å oppdra barn". Djupedal ønsker en sosialdemokratisk oppdragelse av alle norske barn, og det oppnår han best ved å sende alle barn i barnehage. Dette var ingen feilsitering eller uheldig formulering. Dette er hva SV faktisk mener. I tillegg mener Djupedal at vi ikke trenger pedagogiske ledere i barnehagene. Jeg er skremt, urolig og engstelig over at denne regjeringen skal sitte i 4 år. Det vil bli et slit for en borgerlig regjering å rydde opp etterpå.
Toon, Toon,
Black and white army

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #336 på: 14. Nov. 2005, 10:08 »
Dette var ikke feilsitering, men det var slurvete sagt av Djupedal.

Poenget er at enkelte barn vil ha bedre av å bli oppdratt i barnehagen enn hjemme hos foreldrene. For det finnes faktisk enkelte fryktelig dårlige foreldre som ikke barnevernet oppdager, fordi de har plettfri vandel, rører ikke narkotika, drikker måteholdent med alkohol, men har ikke det minste peil på barneoppdragelse. Og det er god sosialdemokratisk politikk at alle som ønsker det, skal ha barnehageplass.
Vi vil ikke tvinge noen til å ha barna i barnehagen, men vi vil legge opp til at barnehagen er det beste tilbudet, og det er det vi vil prioritere.
For det er der barna har det tryggest og best.

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
Politikk
« Svar #337 på: 14. Nov. 2005, 10:47 »
Men det finnes også en hau med elendige barnehage tanter!

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #338 på: 14. Nov. 2005, 17:45 »
Det er nettopp det som er poenget. Generelt sett er foreldre mer glad i sine barn enn ansatte i en barnehage. De aller fleste foreldre ønsker det aller beste for sine barn, og vil derfor være den beste oppdrageren. Det burde det da ikke herske noen som helst tvil om. Ja, det er viktig med barnehage som et sosialiseringssted. Men det burde da ikke være noen som helst tvil om at de aller fleste barn får for lite tid sammen med sine foreldre. Og det er svært synd. Jeg har selv barn i barnehage, og vil gjerne ha lavere barnehagesatser. Men det skal ikke være på akkord med det å ha barna hjemme litt mer enn vanlig. Kanskje man burde hatt kontantstøtte to dager om barna var i barnehage tre dager i uka. Kanskje det kunne fått noen fedre, eller mødre for den saks skyld, til å være litt mer hjemme. Da får barna den utrolig viktige, kjærlige oppdragelsen. Samtidig får de den utvikling sosialisering i barnehagene gir.

Man må ikke forledes til å tro at barnehagene er det eneste rette for barna. Og det er skremmene når vår kunnskapsminister uttaler at barnehagen er et bedre oppdragelsessted enn hjemmet.

Selv om du er sosialdemokrat må du kunne stille kritiske spørsmål til SV, Joakim. De gjør ikke alt rett! De vil slite med å holde de løftene de har gitt. Vi vil resten av høsten og vinteren se løftebrudd på løftebrudd fra den sittende regjering.
Toon, Toon,
Black and white army

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #339 på: 14. Nov. 2005, 19:15 »
Løftene som ble gitt i valget, og i Soria Moria-erklæringen er ment på en fireårsbasis. Man kan umulig greie å oppfylle alle løftene i løpet av 2006. Og kanskje ikke heller i løpet av de fire årene man har til rådighet, men et solid flertall av løftene vil garantert bli gjennomført i løpet av de neste fire årene. Vent til 2009, så skal dere se.

Jeg vet at ikke SV er perfekte, og jeg støtter ikke partiet i tykt og tynt. Det gjør jeg faktisk heller ikke med Ap. Eller noen andre sosialistiske partier. Alle de røde partiene har sine feil og mangler. Spesielt SV. Og ja, de vil nok slite med å oppfylle alle sine egne valgkampløfter. Først og fremst fordi de allerede har tapt en god del på Soria Moria. Som ventet.

Men når det gjelder barnehager, så mener ikke statsråd Djupedal at barnehagene alltid er bedre til å oppdra barna enn foreldrene. Og selv om det kom frem sånn, så mener han heller ikke at barnehagen skal oppdra barna våre. Men han mener at barnehagen i enkelte tilfeller vil være en bedre plass for barna enn hjemme, fordi de ikke får noen god oppdragelse hjemme. De lærer seg ikke forskjellen på rett og galt, de får herje rundt som de vil uten at foreldrene bryr seg. Eller uten at foreldrene er konsekvente i oppdragelsen. Og da er det liten tvil om at barna kanskje vil ha det bedre på barnehagen, selv om det på ingen måte er barnehagen som skal oppdra barna. Da må vi jo bare frata alle foreldre deres rett til å være foreldre med en gang da, og sperre alle barna inne i barnehagen 24/7. Men det er ikke det Djupedal vil. Han mener bare at barnehagen er veldig viktig, og at regjeringen vil satse stort på barnehager.
Noe jeg er helt, helt enig i.

Men at Djupedal har opptrådt klønete i media, er det liten tvil om.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #340 på: 14. Nov. 2005, 20:11 »
Da ville vel ikke Djupedal uttalt seg sånn? Han sier jo faktisk at barnehagen er et mer egnet sted til oppdragelse av barn. Og jeg er redd han mener dette. Jeg tror han mener det han sier, og har heller ikke noe grunnlag for å mene noe annet.

Jeg tror også den sittende regjering vil skuffe mang en sosialdemokrat. At dere kanskje heller vil beholde den i 2009 er jeg ikke i tvil på. Dere lytter jo ikke til fornuft. Men jeg tror dere blir skuffet.
Toon, Toon,
Black and white army

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #341 på: 14. Nov. 2005, 20:23 »
Jeg vil ta opp et bestridt tema i norsk politikk. Et tema FRP har tjent stort på gjennom årenes løp. Innvandring er noe den gjengse nordmann blir mer og mer skeptisk til. Vi ser hva innvandringen fra fremmedkulturelle land fører til, og da spesielt fra muslimske land.

I enkelte land som har hatt stor grad av innvandring fra muslimske land, ser vi nå store problemer. Jeg tenker da i første rekke på Frankrike i dag. Innvandrere sloss som gale der nede, skyter på alt og alle, sprenger skoler og barnehager, og har satt fyr på over 1000 biler. Kan vi tro at noe sånt ikke vil skje i Norge om noen år?

En arabisk innvandrer litt nord for Paris kommenterte dette opprøret. Han sa: "Vi har tilpasset oss til det franske samfunnet, men franskmennene vil ikke tilpasse seg oss!" Jada, han har jo et godt poeng. Araberne må da kunne forlange at franskmennene forandrer levesett og kultur når innvandrerne kommer! Hvis de absolutt skal være franske, kan de vel finne seg et annet sted å være det. De behøver da ikke på død og liv fly rundt og være franske i Frankrike.
Toon, Toon,
Black and white army

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Politikk
« Svar #342 på: 14. Nov. 2005, 23:06 »
Sitat fra: "Mack"
"Vi har tilpasset oss til det franske samfunnet, men franskmennene vil ikke tilpasse seg oss!" .

HAHA, WOOOOOOORD!!!!!!!!!!

det er AKKURAT dette jeg misliker meget sterkt hos maaange innvandrere i norge.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #343 på: 15. Nov. 2005, 12:43 »
Poenget i Frankrike er jo at regjeringen der lar innvandrere få leve på lut og kaldt vann. Ihvertfall etter det jeg har fått med meg. Det er derfor de protesterer. De har en god grunn til å protestere. De setter ikke fyr på biler og skyter ned folk for fote bare for å ha det morsomt. Det vil fort kunne skje i Norge dersom FRP får makten. For da fryses jo utlendingene ut av samfunnet.
Franrkike er dessverre et land, som på tross av mange afrikanskættede fotballspillere sliter med rasisme fra høyeste hold. Den franske regjeringen har ingen spesielt god integreringspolitikk. Nå er begeret overfullt for franske innvandrere, og de protesterer nå vilt. Kanskje har de valgt feil metode for å vise regjeringen at de eksisterer, men regjeringen gjør heller ikke det rette når de aldri prøver å komme demonstrantene i møte. Her setter man hardt mot hardt og driver samme type poltiikk som Israel gjør overfor palestinerne. Og det fører ingensteds. Vold avler vold.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #344 på: 15. Nov. 2005, 18:43 »
Dette viser at du er fullstendig på jordet, Joakim. Her mangler du virkelig kunnskap. Frankrike er det landet i Europa med nærmest tilknytning til muslimske land. Det var Frankrike som var steilest på å rydde opp i Irak. Frankrike har også særdeles liberal innvandringspolitikk. Og nå ser vi resultatet. For å få bukt med dette må FRP få mye større innflytelse. Det ser forhåpentligvis det norske folk om fire år.
Toon, Toon,
Black and white army