20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hjelp til valg av studentby  (Lest 6191 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
Hjelp til valg av studentby
« på: 30. April 2006, 22:16 »
Tiden er muligens kommet. Jeg er må komme igang med studiene.. Det eneste som kan sette en stopper en en "jordarundt tur" som jeg og en kompis er svært lystene på å få til.

Noen her som kan gi meg noen grunner til å flytte/ikke flytte til en av disse byene:

- Oslo
- Bergen
- Trondheim

Dama skal studere medisin, vi må til et av de store universitetene.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #1 på: 30. April 2006, 22:27 »
Dette kommer GARANTERT til å bli en useriøs diskusjon som vi aldri kommer noe vei med, men jeg skal starte med hva jeg syntes.

Bergen vil jeg si er verdens flotteste by. Jeg har på mine få år, vært i endel byer rundt om i verden. Likevel vil jeg helt ærlig si at jeg ikke har opplevd noe slikt som Bergen.

Det er noe eget med Bergen. Noe helt spesielt, som er umulig å forklare. Det er atmosfæren, folkene, bygningene, fotballlaget, butikkene, utesteden, det er alt. Bergen er en by for seg selv.

Nå skal ikke jeg slenge så mye dritt om de andre byene, men jeg hadde en ukes opphold i Oslo for ikke lang tid tilbake. For å være helt ærlig, så holdt den uken. Jeg får ikke samme følelsen i Oslo.

Jeg får ikke den følelsen jeg får av å sitte på Bryggen i Bergen å sitte og se på menneskene gå rundt. Jeg får ikke samme følelsen noen andre steder som jeg får av å gå i byen etter Brann har vunnet cupfinalen. Jeg finner ikke den stemningen.

Den magiske stemningen som jeg kun finner i Bergen by.

Denne stemningen og atmosfæren kan du ta del i om du flytter til Bergen. Og du kommer ikke til å angre, det kan jeg love deg. For, for min del, er Bergen verdens vakreste by.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #2 på: 30. April 2006, 22:30 »
Når det gjelder universitet vet jeg ikke nok til å uttale meg :wink:
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3 på: 30. April 2006, 22:42 »
Når sant skal sies så har jeg sansen for Brann! Spesielt etter at de knuste enga i kveld!:) hehe.. Takk for innlegget. Har hørt litt forskjellig om Bergen, men mye positivt også.

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #4 på: 30. April 2006, 23:31 »
Velg Bergen. Siterer til Lasse om hvorfor :D
iverpool FC

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
« Svar #5 på: 30. April 2006, 23:47 »
Trondheim skal visstnok ha den beste medisin utdanningen i landet. Det betyr vel litt. Kan personlig anbefale bergen, fin by! Oslo er fin plass det og, men er vel litt stort og litt for mange pendlere på universitetet slik at det ikke blir det samme studentmiljøet som i bergen og trondheim!

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #6 på: 30. April 2006, 23:58 »
hmm, det er et godt poeng Åsmund.

Selv bor jeg i Sarpsborg, så det er bare en times tid unna Oslo. Er jo kjekt det også. Siden de fleste av vennene mine studererer der, men har også lyst til å prøve noe nytt. Har aldri vært i verken Bergen eller T.heim =/

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #7 på: 01. Mai 2006, 21:18 »
Jeg skal ikke si at jeg vet noe om medisinstudiet i Trondheim, men det er sikkert ikke dårlig. Jeg kjenner flere som har studert medisin her i byen, og jeg har ikke hørt noe negativt.

Her i Trondheim kan vi by på mye rart. Årlige bybranner, for eksempel :lol:
Studentmiljøet i byen er meget bra. Og samlingspunktet er Studentersamfundet, med landets frieste talerstol. Her er det mange gjenger å bli med i, og de fleste studiene har morsomme linjeforeninger, som ivaretar dine interesser og sørger for gode fester. Det røde, runde huset kalt Studentersamfundet har blitt kåret til byens beste utested utallige ganger. Her har du alt du trenger. Du har diskotek, danseplass, pub og kafeer. Lørdagsmøtene i Storsalen er en klassiker, og her kan du få hete politiske debatter mellom ytterste høyre og ytterste venstre fløy. Du får servert morsomme aftener med Are Kalvø, som forteller sin egen versjon av Karius og Baktus. Du kan få aftener om språk, film, musikk og alt du ellers måtte tenke deg. Storsalen er også byens beste og største rockescene. Her trives både Turboneger, DumDum Boys, Madrugada og hvem det nå måtte være utmerket godt. Huset har også flere andre gode scener.

Studentmiljøet i Trondheim er, uten at jeg har sammenlinget med andre byer, second to none.
Annethvert år arrangerer vi også UKA. Som er langt større enn bergensernes UKEN, og som trekker langt større artister, og som kan by på en alltid meget god revy.

Ellers har vi Rosenborg og Lerkendal. Vi har flere gode fotballpuber, med tilgang til det meste av fotball. Enten det er spansk, italiensk, norsk eller engelsk. Trondheim er en passe stor by, med det meste av attraksjoner, utesteder og boliger innen gangavstand. Vi er en by under utvikling. Og vi har en koselig by. Trøndere er trege, ja, men vi er stort sett ganske hyggelige.

Bergenserne skryter av Bryggen. Greit det. Men vi har fine brygger vi også. Vi har flere bryggerestauranter vi også. Dessuten har vi Bakklandet, og vi har Norges fineste elv. "Ei utmerka elv te å spøtt i", som det heter i Otto Nielsens vise.

Jeg skal ikke rakke ned på Bergen. De har sikkert mye som Trondheim ikke har, men vi har samtidig mye som Bergen ikke har. Og jeg vil tørre å påstå at vi har landets beste studentmiljø.

Og hva angår NTNU, så vil du sikkert irritere deg litt, men stort sett er det et ganske greit universitet. Men det er et stykke mellom campusene (men ikke verre enn at det er en fin sykkeltur).
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

plebbster

• Gjest
« Svar #8 på: 01. Mai 2006, 22:19 »
Det var god reklame for Trondheim, det her, Joakim. Personlig så veit jeg ikke så mye om Trondheim som by, så jeg kan ikke sette byene opp mot hverandre. Det kan heller ikke du.

Men jeg tror allikevel at Bergen er en mye mer hjemmekoselig by med mindre du ikke møter opp med trønder-aksent. Bergen har den sjelen som gjør at det nok er Norges beste studentby.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #9 på: 01. Mai 2006, 22:47 »
Syntes ikke Joakim setter T.heim opp imot Bergen. Men det var et svært godt innlegg om T.heim, det er sikkert og visst! Er det noen bra puber med Newcastle på skjermene der oppe??

Dama er ganske klar for T.heim egentlig, så skal ikke se bort i fra at det blir det. Selvom jeg blir litt fristet av Bergen...

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #10 på: 01. Mai 2006, 23:10 »
Jeg vil si jeg har et ganske godt utgansgpunkt til å kommentere både Trondheim og Bergen. Jeg er født i Trondheim, men er vel oppvokst i Kristiansund som ligger ca 3 timer utafor Trondheim. Har en del slekt i Trondheim og har også vært der uendelig mange ganger utenom å besøke de. Nesten alle kompisene mine studerer også i Trondheim...

Trondheim er en veldig fin by, og som det blir nevnt her så er det en veldig bra studentby. Tror ikke det er mange som har opplevd nok av studentlivet i Bergen eller Trondheim til å kunne si hvem som er best, men det er ingen tvil om at begge er veldig bra studentbyer, og da spiller det vel egentlig veldig liten rolle hvilken av de som er hakket bedre enn den andre.

Det er selvsagt både fordeler og ulemper med begge byer. Været i Trondheim er vel generelt bedre enn i Bergen, selv om det er veldig mye kaldere og mer vinter der enn i Bergen. Og været i Trondheim er vel heller ikke noe å skryte enormt over.

Begge byene har gode fotballag, hvor det er bra stemning på hjemmekampene. Rosenborg har europacup, men der er det uansett dyrt og vanskelig å få billetter.

Begge byene har også et ganske bra uteliv, spesielt for en gutt som nærmest kommer fra landsbygda ;)

Arrester meg om jeg tar feil, men de fleste studenter som bor i Trondheim har vel generelt ganske mye lengre vei til skolen enn det de som bor i Bergen har?

Selv studerer jeg i Bergen, er snart ferdig med 1 året, og jeg liker byen bedre og bedre for hver dag som går. Det tar alltid litt tid å venne seg til nye plasser, og etter at jeg vente meg til alt regnet og bergenserne går det i grunnen veldig greit. Bergen hadde vel nedbørsrekord høsten i fjor, og jeg skal innrømme at det ikke var så veldig gøy. Etter jul derimot har været i Bergen vært veldig bra og over all forventning. Uansett er været noe man vender seg til, og jeg vil ikke sette det som et minus for å flytte til Bergen...

Det sies vel også at Bergen er en by med mange idioter, og det stemmer vel kanskje forsåvidt også ;) Neida, flesteparten av de er ganske hyggelige, men de er vel ikke helt som andre folk i Norge. Som student vil du uansett ikke møte så mye på bergenserne, da du gjerne vil henge mere sammen med andre studenter.

For min egen del valgte jeg Bergen fordi jeg ville komme meg litt bort fra Kristiansundsområde. Hadde jeg skulle bodd i Trondheim ville jeg reist hjem nesten hver helg, og vært veldig mye sammen med den gjengen jeg alltid har vært sammen med... I tillegg hadde de ikke det studie jeg helst ville ta der. Hvis du velger Trondheim eller Bergen, noe jeg synes du bør gjøre vil det uansett ikke bli noe problem for deg...

Jeg synes du bør velge Trondheim eller Bergen, og tørr påstå du vil bli kjempefornøyd uansett hvilken av de to byene du velger...

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
« Svar #11 på: 01. Mai 2006, 23:26 »
Bergen er da som sådan en mye finere by enn Trondheim. Det første som slo meg i fjor vår da jeg for første gang var i Bergen i "voksen" alder var at her var det fint. Den tanken har aldri slått meg i Trondheim, heller ikke spesielt i Oslo!

plebbster

• Gjest
« Svar #12 på: 01. Mai 2006, 23:29 »
Sitat fra: "kesse"
Syntes ikke Joakim setter T.heim opp imot Bergen. ...

Det har jeg heller ikke sagt at han har gjort.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #13 på: 01. Mai 2006, 23:46 »
okei. Trodde det var det du mente med "det kan heller ikke du".

Veldig mange gode svar her!:)

Har egentlig tenkt mest på Oslo siden det er så praktisk med tanke på venner og avstand hjem. Men syntes det er mer spennende med enten Bergen eller Trondheim. Men det er nok som Supersylthe sier, at begge er bra steder. Og siden jeg vurderer ingeniør utdanning så er jo egentlig T.heim stedet for meg.. Men jeg er usikker!

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
« Svar #14 på: 02. Mai 2006, 10:08 »
Hva slags ingeniør er det da du tenker på?