20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Steven Taylor  (Lest 226602 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Steven Taylor
« Svar #45 på: 17. Feb. 2007, 19:31 »
Jeg skjønner Solano. Jeg skjønner poenget med de aller fleste. Men Taylor har vært sort og hvit så lenge han har visst hva fotball har vært, og han er oppvokst bare noen få kilometer unna Newcastle. At han er født i London og ikke i bykjernen har utrolig lite å si i mine øyne. Taylor var bare uker gammel da familien flyttet til Whitley Bay.

Erik Hoftun er født og oppvokst i Hemne ikke langt fra grensa til møre og romsdal. Betyr det at han ikke er trønder? Er han ikke da en "ekte" rosenborger?

Må man være født i selve bykjernen i Bergen for å kunne være "ekte" Brann-supporter eller "ekte" bergenser?

Geordie-området er utvidet. Og såvidt meg bekjent er det ikke mange igjen av den generasjonen som hevdet at du måtte være født midt i selve bykjernen i Newcastle for å kunne regne deg som geordie. Greit nok at jeg ikke har noen tilhørighet til området selv, men jeg kan ikke forestille meg annet enn at når du tilnærmet er oppvokst på St. James' Park, som Steven Taylor er, da er du faen ta meg geordie så god som noen.

Jeg gir blaffen i om Lee Clark ikke er enig med meg. Steven Taylors oppvekst ble tilbrakt nærmest mulig Newcastle United FC, og hvis fødselsattesten og foreldrenes bosted da er det eneste som forhindrer ham i å kunne kalle seg "ekte" geordie, ja da kaller jeg det enkelt og greit flisespikkeri.

Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
« Svar #46 på: 18. Feb. 2007, 11:46 »
Utrykket Geordie kan ikke sammenlignes med Trønder. Trøndelag er jo gigantisk. Og det er ikke slik at Trøndere bare kommer fra Trondheim da? Stor forskjell på Newcastler og geordie?
En Bergenser er en Bergenser og må i det minste være fra byen.
Kaller denne sammenligningen for roing og for å prøve å støtte opp om dine påstander, med å dra inn saker som ikke har noe med saken å gjøre.

Det finnes flere Geordier som ikke holder med NUFC og Geordie er ikke et navn og uttrykk som bare forbindes med NUFC, men et uttrykk som blir brukt på folk fra området. Faktisk så er det et gammelt skjeldsord.

Som du påpeker er uttrykket geordies blitt enormt utvidet på grunn av folks fra sør-england som "misbruker" uttrykket og bruker det på alle fra nordøst-england. Ergo området utvides på grunn av folks uvitenhet. Det ser ut som en del nordmenn og har denne tendensen. Dette er en av grunnene til at det blir skilt mellom Geordies og "proper" Geordies.

Siden du liker så godt å snakke om trondhjem: Det blir som om folk fra Melhus plutselig skal kalle seg for trondhjemsgutter. Det blir jo helt feil. Trøndere er de jo, men ikke noe trondhjemsgutter.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #47 på: 19. Feb. 2007, 20:33 »
Jeg har aldri prøvd å antyde at Geordie er noe som har med NUFC å gjøre. Men NUFC er veldig viktig for de aller fleste såkalte "proper geordies", så jeg ser ikke helt hva som er problemet med å trekke inn NUFC i forhold til Taylor.

Og jeg vet at det er mange geordies som ikke har noe som helst med NUFC å gjøre. Det finnes til og med dem som ikke er stolt av sin fortid.

Men det forhindrer meg ikke fra ikke å skjønne hvorfor ikke folk fra blant annet Wallsend og Whitley Bay kan kalles geordies. For meg er ikke det en del av "nordøst-England". For meg er det sentrale områder like utenfor byen Newcastle. Og det er områder som har fostret mange av klubbens beste "local lads".

Okey, bruken av ordet "trønder" var litt feil. Jeg er enig der. Trøndelag er hele to fylker, så det blir litt i overkant. Poenget mitt var at vi ikke kan si at "ekte rosenborgere" bare er folk som er født og oppvokst i bydelen Rosenborg, hvor klubben oppsto.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal sammenligne Whitley Bay med Melhus. Etter det jeg har lest så er Whitley Bay et område tettere knyttet til byen Newcastle enn Melhus vs. Trondheim. Whitley Bay fremstår som meg som like mye Geordie-land som Wallsend. Og forstår jeg deg riktig, så er heller ikke folk fra Wallsend "ekte" geordier? Bare folk som er født innenfor SENTRUMskjernen av Newcastlle Upon Tyne har rett til å kalle seg Geordie.

Slik var det for 50-100 år siden. Da Newcastle United F.C. ble stiftet på slutten av 1800-tallet, så var de aller aller fleste spillerne fra selve byen Newcastle. Men byen har blitt større, og områdene rundt er blitt tettere knyttet til byen, gjennom bedre infrastruktur. Og klubbens lokale spillere i dag kommer flesteparten fra områder rett utenfor Newcastle.

Whitley Bay er et Newcastle-område, såvidt jeg har greid å lese meg til. Og selv om avstanden er stor i antall km, så betyr ikke det at Whitley Bay er det samme som Sunderland.

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
« Svar #48 på: 19. Feb. 2007, 20:56 »
Som du opplagt ikke har lagt merke til så har jeg hele tiden sagt at det blir feil å kalle Taylor for en ekte Geordie, men man kan gjerne kalle han for Geordie. Han kommer aldri til å bli proper Geordie. Jeg forstår egentlig ikke hvor du vil hen Joakim!

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #49 på: 19. Feb. 2007, 21:05 »
Like lite som jeg forstår hva poenget ditt er.

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
« Svar #50 på: 19. Feb. 2007, 21:22 »
Du får vel bare fortsette å leve i uvitenhet. For om du ikke har forstått poenget til nå, er jeg redd du aldri kommer til å forstå.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #51 på: 19. Feb. 2007, 21:32 »
Jeg kan ikke annet enn å si det samme til deg.

Jeg forstår at du har attenhundretalls-tanker om den perfekte Geordie. Og joda, jeg vet det du sier er et faktum. At mange ser på "proper geordies" som folk som er født og oppvokst i sentrumskjernen av Newcastle Upon-Tyne.

Mitt poeng er at jeg mener det er foreldet tankegang, og at det ikke er noen vits i å si at Taylor ikke er en "proper Geordie" fordi han er født i London og har bodd hele livet i Whitley Bay noen ytterst få mil utenfor Newcastle. Et tettsted som er å regne for en forstad til Newcastle.
Om du ikke skjønner poenget mitt, så skjønner ikke jeg poenget ditt.

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
« Svar #52 på: 19. Feb. 2007, 22:32 »
Det er noe med at en spade er en spade.

Erlend Simonsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #53 på: 20. Feb. 2007, 02:22 »
jeg er igjenn enig med Joakim...

Bor du i nærheten, har full tilhørlighet og har aldri vært knyttet opp imot noe annet. så er det ingen tvil. Da må du kunne kalles Geordie...

Det er jo som å nekte en som kom til norge som 1 åring, å kalle seg selv norsk.... og si at han aldri vil bli sett på som en nordmann... uansett om en spade er en spade...
Han kom, ble mett og dett var dett....

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #54 på: 20. Feb. 2007, 10:45 »
Skjønner veldig godt Åsmund sine poenger her. Det er jo rett og slett bare fakta om geografi og tilhørighet, men vi må selvfølgelig få kalle han akkurat hva vi vil, men ikke dermed sagt at han er det!

Etter som jeg har forstått dette, er Geordie ett utrykk/beskrivelse av personer født og oppvokst i Newcastle, ikke alle forstedene som ligger rett utenfor.

"proper Geordie", er et nyere utrykk av Geordie, ettersom flere begynner å "misbruke" betydnigen av det gamle utrykket om personer fra Newcastle, til å omregnes hele "nord øst England".

Geordie og proper Geordie, er sikkert ikke så viktig for oss som ikke har noe spesielt forhold til dette/denne utrykket/beskrivelsen. Men dette er sikkert viktig poenger, ja faktisk viktigere enn noen av oss tror, for personer født og oppvokst i Newcastle.

Stemmer det Åsmund? Er ihvertfall slik jeg nå har forstått det!!!
« Siste redigering: 20. Feb. 2007, 10:56 av Frode »

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
« Svar #55 på: 20. Feb. 2007, 11:11 »
Fantastisk Frode. Bra oppsumering. Du har fått med deg akkuratt det jeg har PRØVD å påpeke!

VepsoO

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #56 på: 20. Feb. 2007, 15:48 »
I det store og det hele så er det bare et definisjonsspørsmål. Så da finner jeg det ganske fantastisk at det skal være så mye å kverulere om.
Jeg gjentar gjerne "Strengt tatt så finnes det ingen definisjon av hva en georide eller hva det betyr" som Åsmund så fint sa det selv.
Nettopp!
Skal man ta hensyn til geografi, historie, fødselssted, nyere eller eldre definisjoner. Man kan sikkert finne 1000 forskjellige meninger om dette bare man spør 1000 forskjellige tilskuere på St'James. Da blir det bare dumt at vi sitter her og kverulerer om dette. 
Hvis Taylor er geordie nok for meg så la han være det. Og selv om han ikke er det for enkelte andre av dere så tror jeg Taylor driter ganske langt i det
Feel free to drink as much tequila as you want, but if you do not drink you could have some beer

You are never stuck in traffic - you are traffic

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #57 på: 20. Feb. 2007, 15:54 »
Konklusjon, Steven Taylor er geordie!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #58 på: 22. Feb. 2007, 23:52 »
Så en Liverpoolsupporter på tv i dag som kallte John Arne Riise for en proper Liverpoolboy i dag...

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
« Svar #59 på: 23. Feb. 2007, 09:32 »
Jaja, merkelig engelskmann det da! Riise altså! Mickey mouse!

Taylor var stor i går, hissig offensiv og hadde vel bare en liten svak detalj bakover i går!