20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Et lag er noe mer enn summen av delene  (Lest 3223 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Jarle

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Et lag er noe mer enn summen av delene
« på: 19. Mars 2006, 17:27 »
Da vi ble rundspilt av Liverpool i romjula skrev jeg at de to lagene - på papiret - har jevngode spillere. Den påstanden slenger jeg også ut i dag.

Den veldig store forskjellen er at Liverpool fremstår som et lag langt bedre enn summen av delene. De har karakter i laget. De har vinnerinstinkt. De har vinnerkultur.

Newcastle har ikke noen av delene.

Spesielt mangelen på karakter i laget skremmer meg. Rent fotballmessig har Newcastle flere gode spillere, men det holder ikke. Jeg savner et lag som har stolthet; et lag som har evnen til å mobilisere og slå tilbake. Med andre ord savner jeg det som defineres som karakter.

I dag har Newcastle kun en eneste spiller utpå banen med karakter. Han heter selvsagt Alan Shearer. Se bare på den manglende kommunikasjonen under kampene! Hvor mange, bortsett fra Alan Shearer, er det som brøler og kjefter? Ingen! Det er ikke bare en kapteins rettighet å stille krav til medspillere, om noen skulle tro det! Nettopp det skiller også Scott Parker fra de virkelig store. Scott Parker er god rent ferdighetsmessig. Jævlig god. På det mentale plan blir det derimot blasfemisk å nevne ham i samme åndedrag som Frank Lampard og Steven Gerrard. Scott Park åpner jo knapt kjeften under kampene. Er det en ledertype? Nei! Bør han bli Newcastles neste kaptein? Overhodet ikke.

Liverpool hadde til sammenlikning i dag tre solide karakterer på banen: Jamie Carragher, Sami Hyppia og Steve Gerrard.

De gamle ledelsesprinsippene gjelder i aller høyeste grad on-pitch i dagens fotball. Newcastle har 10 spillere som er fullstendig avhengig av en solid leder for å fungere. Hvis vi deler Newcastles kompetansebeholdning inn i tekniske og mentale ferdigheter, vil nivået på det rent mentale ligge veldig lavt. Jeg skulle svært gjerne ha byttet noen overstegsfinter mot mentalt sterke fotballspillere, for å sette det på spissen. Nettopp derfor tør jeg ikke tenke på hva som skjer når Alan Shearer - vår eneste påle - legger opp i mai.

Den eneste som jeg tror kan fylle hans sko på det mentale planet er Steven Taylor. Han kan raskt også få tilnærmet samme status som Shearer blant fansen.

Det blir nærmest klisjeaktig å antyde at fremtiden til Newcastle ligger i hendene på en 19-åring, men per i dag kan ting tyde på det. Dessverre.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #1 på: 19. Mars 2006, 17:32 »
Nei, for Shay Given har ingen karakter i det hele tatt.

Jarle

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #2 på: 19. Mars 2006, 17:38 »
Sitat fra: "geordie-olav"
Nei, for Shay Given har ingen karakter i det hele tatt.

>> I mine øyne er det på det mentale Shay Given har sin svakhet. Noe jeg for øvrig har sagt mange ganger. Hvor ofte ser du at han irettesetter medspillerne? Hvor ofte kommanderer han folk rundt omkring på corner?

Kan hende blir kritikken litt urettferdig akkurat nå, for de siste par årene har han forbedret seg ganske mye på området.

På keepernivå er Peter Schmeichel prototypen på det jeg snakket om. Hadde Schmeichel spilt sammen med Boumsong så hadde sistnevnte pisset på seg av frykt flere ganger per kamp!

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #3 på: 19. Mars 2006, 19:45 »
Sitat fra: "Jarle"

Hvor ofte ser du at han irettesetter medspillerne? Hvor ofte kommanderer han folk rundt omkring på corner?

Ca. rundt omregnet hele tiden.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4 på: 19. Mars 2006, 19:58 »
Du har flere gode poenge jarle! Vi har like gode spillere som Pool og manu, men vi taper rett og slett fordi vi heter newcastle. Vi har ingen vinnerkultur.
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Nordin

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
« Svar #5 på: 19. Mars 2006, 20:02 »
Sitat fra: "annern"
Du har flere gode poenge jarle! Vi har like gode spillere som Pool og manu, men vi taper rett og slett fordi vi heter newcastle. Vi har ingen vinnerkultur.

Foran hver (borte)kamp mot lag som Arsenal, Liverpool, Chelsea og ManUtd så har jeg ingen forhåpninger om poeng. Jeg er alltid 100% innstilt på tap. Vi har ingen vinnermentalitet og taper med 2-3 mål selv om vi har et lag som bør klare å ta poeng mot dem, selv på bortebane. Hvorfor skal feks lag som Fulham klare å hamle opp med Chelsea både hjemme og borte, mens vi blir knust hver gang? Det ligger nok oppe i hodet på spillerne.
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #6 på: 19. Mars 2006, 20:47 »
Det Newcastle trenger er en god manager med psykologiske evner.

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #7 på: 19. Mars 2006, 22:44 »
Vi trenger også en spiller som kan få opp vinnerkulturen. En som haaater å tape. En som tørr å si ifra og som medspillere respekterer. En som forventer å vinne hver kamp, og forventer at medspillere skal prestere 110%. Jeg er ingen speider og kjenner ikke til så mange slike spillere.
Jeg tror Gravesen kunne fått litt gass i sakene. Han har den fandenivolskheten som trengs for å sparke skikkelig ifra.  

En Keane type.
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Abel

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #8 på: 19. Mars 2006, 22:49 »
Vi trenger også en spiller som kan få opp vinnerkulturen. En som haaater å tape. En som tørr å si ifra og som medspillere respekterer. En som forventer å vinne hver kamp, og forventer at medspillere skal prestere 110%. Jeg er ingen speider og kjenner ikke til så mange slike spillere.
Jeg tror Gravesen kunne fått litt gass i sakene. Han har den fandenivolskheten som trengs for å sparke skikkelig ifra.  

En Keane type.

Vi har typer i laget som hater å tape, Scott Parker omtales som verdens dårligste taper. Vi mangler rett og slett kvalitet på topp og i forsvaret.
an sparker ikke Bobby Robson??

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #9 på: 20. Mars 2006, 16:21 »
Vi har flere spillere med karakter. Vi har flere ledertyper, men de er litt ulike.

Shay Given har med årene blitt stadig bedre i kjeften. Han kommanderer forsvaret sitt, han klapper spillerne sine på skuldra når de gjør noe bra, og han blir stadig en bedre keeper. Han har aldri vært som Rudolf (Peter Schmeichel), og han har aldri vært som Slakteren (Roy Keane). Han har heller aldri vært som Alan Shearer, men han forbedrer seg stadig.

Steven Taylor er en annen. Han er bare 19 år gammel, men kommanderer og kjefter som om han var godt over 30. Han er litt Shearer, litt Keane og litt Psycho. Men først og fremst er han Steven Taylor, og en særdeles talentfull midtstopper som har det like mye i kjeften som i beina.

Scott Parker er en annerledes type. Han er ikke den som kjefter og smeller, men han er den som går foran med et godt eksempel når det trengs som mest (med unntak av de siste par kampene. Hva nå enn det skyldes). Parker er ferdighetsmessig meget, meget god, og en god ledertype, selv om han ikke er den ledertypen Jarle vil ha. Han har et vinnerinnstinkt, men også Parker kan ha dårlige dager. Men vi har sett flere eksempler på at kjeften er tilstede også hos Parker. Og det har kostet ham minst ett gult kort denne sesongen. Og sikkert mange flere i Charlton.

Nolberto Solano er en annen ledertype. Kanskje ingen kapteinstype, men han fremstår likevel som en leder. Han er en flott rollemodell for de yngre gutta, og er typen som går foran med et godt eksempel. Vi vet alle at Nobby er en vinnertype. Selv om han ikke er samme type som Shearer.

Men igjen, hvorfor sammenligne med Shearer? Vi vet alle at Alan Shearer er one of a kind. Han er en type som elsker Newcastle United, like mye som han elsker å spille fotball. Han er en fremtrende person sosialt, står bak mange pracitcal jokes, og er en naturlig leder. Han er en person som har lett for å gripe til orde, og som bruker kjeften jevnlig under kamp. Både til medspillere, motspillere og dommere. Enkelte har tidligere kritisert Shearer for at han ikke er som Roy Keane. Nei, Shearer er ikke voldelig, hvis det er det du mener, og han er ikke like gal i toppetasjen som Keane. Men han er en veldig engasjert fyr, som ikke er redd for å si sin mening.
Men han er ikke den som oppsøker problemene selv, han forsøker å trekke medspillerne unna slike situasjoner. Roy Keane oppsøkte bråk, og hvis motstanderne startet det, var det han som avsluttet det. Er det en god egenskap for en kaptein?

Michael Owen er også en ledertype. Er vel en av flere mulige visekapteiner på landslaget, og en naturlig en sådan. Han er ikke den som gjør mest utav seg i media, men han er en rolig, avbalansert person, som først og fremst er en fantastisk fotballspiller. Du ser heller ikke Owen rope og kjefte under en kamp, men gjør det han til en dårlig kaptein? NEI! For han forventer fortsatt at medspillerne gjør sitt aller ytterste, hvis ikke får ikke han som spiss til all verden heller. Owen har killerinstinktet, og er en type som går foran med et godt eksempel. Men han er langt unna Alan Shearer.

Steven Gerrard er nok mer høylytt enn Owen, Given og Parker. Men han er ikke like høylytt som Shearer eller Keane. Men han er typen som selvsagt bruker kjeften til å roe ned medspillere når det trengs, eller som forklarer dommeren hvor landet ligger. Men han er ikke den som kjefter på alt og alle under en kamp. Han er, i mine øyne, først og fremst den typen som går foran og viser vei.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

BegBie

• Supersub
    • Vis profil
    • http://www.ratemycameltoe.com
« Svar #10 på: 21. Mars 2006, 19:00 »

En Keane type.

Vi hadde en spiller med vinnerkultur, men han shippa souness og fansen ut av klubben. Kalte han en løgner og en bedrager. Se på Bellamy hvordan han har hevet Blackburn til tider, og han er den type spiller vi mangler!
ouness:""I am the most attack-minded coach this club has had in recent history"

3 Kamper uten mål, kun en spiss.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #11 på: 21. Mars 2006, 20:23 »
Er litt lett å legge all skyld på Souey og fansen for den da...

Ellers er jeg ganske så enig i det Joakim sier... Oppsumerer det ganske greit egentlig :)