20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Michael Owen  (Lest 368638 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Michael Owen
« Svar #2145 på: 02. Jan. 2009, 18:14 »
Mats: Aller først: Kan du vennligst definere ordet målfarlig?

Min definisjon av ordet målfarlig er en spiller som scorer på en stor andel av sjansene han blir tildelt, uavhengig av hvilke ferdigheter han har eller ikke har ellers. Så lenge en spiller scorer mål på en stor andel av sjansene han får, så er han i mine øyne målfarlig.

Hvordan han kommer til disse sjansene er uvesentlig. At Owen er en type som "lukter" målsjanser på samme måte som Shearer gjorde, hjelper han selvfølgelig. De aller fleste toppscorere har denne egenskapen.

Oba Martins er en driblertype. Jeg vet lite om hans uttellingsprosent på de sjansene han får, men basert på det jeg kan se av de kampene de spiller, så er Martins en type som scorer på de mindre opplagte sjansene, og bommer på de store 100%-sjansene. Han er ingen "clinical finisher". Men målfarlig er han så definitivt. En spiller som kan score mål ut av ingenting er jo en soleklar ressurs. Men jeg ville ikke hatt den ene i stedet for den andre. Martins og Owen er begge målfarlige på hver sin måte. Og begge er verdt sin vekt i gull på grunn av sine egenskaper. Owen fordi han ALLTID er på rett plass, på rett tid. Fordi han ALLTID setter en stor andel av sjansene sine, og fordi han har klart å veie opp for sin manglende fart, med et utrolig smart bevegelsesmønster, som setter motstanderen i ubalanse. Martins fordi han kan score mål ut av ingenting. Fordi han har fantastiske egenskaper med ballen og fordi han er stor fart, og kan utfordre rommet BAK motstanderens forsvar.

Jeg ville ALDRI ha byttet Owen med humørspilleren Cissé eller kranglefanten Bellamy.
Jeg personlig kunne vurdert å bytte Owen med Torres, men jeg sier bare at jeg hadde vurdert det. Jeg vet ikke hvilken konklusjon jeg ville kommet frem til.

En spiller som har scoret 25 mål på 59 kamper totalt i denne klubben, er selvfølgelig målfarlig. Og han er ikke mindre måfarlig nå, enn han var i 2005. Owen har denne sesongen spilt 17 kamper og scoret totalt 9 mål. Og han er liksom ikke målfarlig, bare fordi han ikke har scoret mot topp 4?

Hvilke kamper mot topp 4 har Owen spilt denne sesongen, og hvor mange sjanser har han og laget blitt til del i de kampene?
Hvor mange kamper mot topp 4-lagene har Owen spilt totalt i tiden i Newcastle, og hvor mange sjanser/mål har Owen og laget blitt til del i de kampene?
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

steppe

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #2146 på: 02. Jan. 2009, 18:47 »
Du ville ikke byttet Owen med Torres? Det tror jeg ikke Liverpool supporterne hadde villet heller.
Personlig hadde jeg kjørt Owen fra Newcastle til Liverpool, om jeg kunne fått med Torres i retur

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2147 på: 02. Jan. 2009, 18:50 »
Hehe, hvis man ikke hadde villet bytte bort Owen for å få Torres er det noe som er virkelig galt.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2148 på: 02. Jan. 2009, 19:02 »
Du ville ikke byttet Owen med Torres? Det tror jeg ikke Liverpool supporterne hadde villet heller.
Personlig hadde jeg kjørt Owen fra Newcastle til Liverpool, om jeg kunne fått med Torres i retur
Når sa jeg at jeg ikke hadde byttet Owen med Torres?
Jeg sa at jeg ville vurdert det, men at jeg ikke kan si her og nå hva konklusjonen ville blitt.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2149 på: 02. Jan. 2009, 23:56 »
Hehe, at du i det hele tatt er usikker sier jo at noe er stein galt... City bød £50 mill for han i forrige vindu! Get a grip!

Anders

• NewUtd.no
  • Kaptein
  • 1892
    • Vis profil
« Svar #2150 på: 03. Jan. 2009, 01:33 »
Det er jo bare en subjektiv mening Joakim har.
Sier ikke at jeg er enig med han, for all del, men kan forstå synspunktene hans. Må jo få lov til å ytre sine meninger, er jo et diskusjonsforum :P
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2151 på: 03. Jan. 2009, 01:42 »
Det er ganske spesielt å mene at Torres vs. Owen er en vurderingssak! Torres er kanskje verdens beste spiss sammen med Eto'o, Villa og Zlatan....Owen er ikke der.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Anders

• NewUtd.no
  • Kaptein
  • 1892
    • Vis profil
« Svar #2152 på: 03. Jan. 2009, 02:45 »
Neida, men som sagt, sier ikke at jeg er enig.
Dog har de mange forskjellige kvaliteter, men Owen havner nok dessverre på hylla under i mine øyne..
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

BallaJazz

• Gjest
« Svar #2153 på: 03. Jan. 2009, 04:07 »
Torres stiller i egen klasse om vi skal sammenligne med Owen.Uten tvil!.Alle som har peil på fotball burde da forstå såpas..

steppe

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #2154 på: 03. Jan. 2009, 12:28 »
Sier ikke at jeg er enig med han, for all del, men kan forstå synspunktene hans. Må jo få lov til å ytre sine meninger, er jo et diskusjonsforum :P

Selvsagt er det lov og ytre sine meninger.
Men hvilke kvaliteter besitter owen som ikke Torres besitter?

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2155 på: 03. Jan. 2009, 13:11 »

Selvfølgelig, men noen emner er det ikke vits i å diskutere og Torres vs Owen er et av dem.
Skal man bli tatt seriøst må man også vise at man har litt peil på fotball. Det er masse emner innen fotball som ikke har noen fasit og som gir grobunn til en skikkelig diskusjon, som også er morsomt....  :)

Men akkurat Torres vs Owen er ikke noen vits i å diskutere pr dags dato. Owen har aldri skoret over 20 mål (tror det er 19) på èn sesong i PL. Torres banka inn 24 i PL på sin første sesong, med veldig mange kamper som han atpåtil spilte alene på topp. Imponerende!!

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2156 på: 03. Jan. 2009, 13:14 »
Owen kan nå dra til en varm plass etter min mening. Ved å utsette kontraktsforhandlingene til sommeren unngår han at han blir upopulær i klubben - noe han ville ha blitt hvis han nå hadde sagt han vil forlate klubben til sommeren - og han forlater klubben gratis og for et fett sign on fee av sin nye klubb

Synes Owen kunne ha vært ærlig og gitt beskjed i forkant slik at castle kunne ha fått tilbake litt av den enorme invisteringen klubben har gjort på en spiller som stort har vært skadet.

Inuz

• Supersub
  • Demba Ba <3
    • Vis profil
« Svar #2157 på: 03. Jan. 2009, 13:24 »
Det er joh bare vi Newcastle fans som overvurderer Owen no inni hel.... Hvis du spør nesten alle andre PL fans så spør de seg hva vi gjør med Owen på banen. Jeg har veldig mange seriøse Arsenal, Liverpool, Man U, Tham, og en del andre lag i PL fans som veldig gode venner.. Og alle sier med hånda på hjertet at han er altfor overvurdert og når vi ser Newcastle kamper iblant sammen så spør de ofte langt uti kampen om Owen er på banen.. Jeg liker Owen og vil som alle andre i Newcastle og håper han skriver under en ny kontrakt med oss, men jeg greier også se at det er de ti spissene pluss 5-6 stk som er bedre enn Owen i PL. Men jeg er glad vi har han i Nufc fordi vi kan ikke få bedre spillere for øyblikket. Og sammenligne han med Torres er det nok bare en litt i overkant av Newcastle fans som ville gjort. Hadde aldri tørt og nevne det forran noen andre enn Newcastle fans. Men helt ærlig så håper jeg vi får inn en ung spiss som kan spille med Oba på topp så vi slipper å se Owen i mange år fremover på topp hos oss bare fordi han engang var "Enlands Micheal Owen" Hun duger ikke så mye og ville sagt en spiller som Martins er bedre å ha. Vil kunne si med hånda på hjertet at Martins vil bli bedre fotballspiller mens Owen vil bli dårligere.

Håper vi henter en god sulten spiss som f.eks Gomis. Men jeg vil prio. andre lagdeler før spissens.
Ba Ba Ba!!!

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2158 på: 03. Jan. 2009, 13:48 »
Du mener det er 16 bedre spisser enn Owen i PL, og at ikke vi har sjans på bedre, men du håper han signerer ny kontrakt.

Alikevel håper du vi kjøper en annen spiss slik at vi slipper å se Owen "Enlands Micheal Owen"?

Herregud hvor gammel er du? Og hvor gamle er dine "seriøse" venner som er PL fans? Hehe

Mats

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #2159 på: 03. Jan. 2009, 14:23 »
Mats: Aller først: Kan du vennligst definere ordet målfarlig?

Min definisjon av ordet målfarlig er en spiller som scorer på en stor andel av sjansene han blir tildelt, uavhengig av hvilke ferdigheter han har eller ikke har ellers. Så lenge en spiller scorer mål på en stor andel av sjansene han får, så er han i mine øyne målfarlig.

Hvordan han kommer til disse sjansene er uvesentlig. At Owen er en type som "lukter" målsjanser på samme måte som Shearer gjorde, hjelper han selvfølgelig. De aller fleste toppscorere har denne egenskapen.

Oba Martins er en driblertype. Jeg vet lite om hans uttellingsprosent på de sjansene han får, men basert på det jeg kan se av de kampene de spiller, så er Martins en type som scorer på de mindre opplagte sjansene, og bommer på de store 100%-sjansene. Han er ingen "clinical finisher". Men målfarlig er han så definitivt. En spiller som kan score mål ut av ingenting er jo en soleklar ressurs. Men jeg ville ikke hatt den ene i stedet for den andre. Martins og Owen er begge målfarlige på hver sin måte. Og begge er verdt sin vekt i gull på grunn av sine egenskaper. Owen fordi han ALLTID er på rett plass, på rett tid. Fordi han ALLTID setter en stor andel av sjansene sine, og fordi han har klart å veie opp for sin manglende fart, med et utrolig smart bevegelsesmønster, som setter motstanderen i ubalanse. Martins fordi han kan score mål ut av ingenting. Fordi han har fantastiske egenskaper med ballen og fordi han er stor fart, og kan utfordre rommet BAK motstanderens forsvar.

Jeg ville ALDRI ha byttet Owen med humørspilleren Cissé eller kranglefanten Bellamy.
Jeg personlig kunne vurdert å bytte Owen med Torres, men jeg sier bare at jeg hadde vurdert det. Jeg vet ikke hvilken konklusjon jeg ville kommet frem til.

En spiller som har scoret 25 mål på 59 kamper totalt i denne klubben, er selvfølgelig målfarlig. Og han er ikke mindre måfarlig nå, enn han var i 2005. Owen har denne sesongen spilt 17 kamper og scoret totalt 9 mål. Og han er liksom ikke målfarlig, bare fordi han ikke har scoret mot topp 4?

Hvilke kamper mot topp 4 har Owen spilt denne sesongen, og hvor mange sjanser har han og laget blitt til del i de kampene?
Hvor mange kamper mot topp 4-lagene har Owen spilt totalt i tiden i Newcastle, og hvor mange sjanser/mål har Owen og laget blitt til del i de kampene?

I mine øyne er en målfarlig spiller av typen Torres, den gamle Ronaldo e.l. Eksplosive spisser som på egenhånd kan være en trussel for motstanderen i 90 minutter. Jeg husker så sykt mange 100% sjanser i fjor hvor Owen på mirakuløst vis har klart å bomme. Glemmer blant annet ikke hjemmekampen mot Blackburn i fjor da KK var manager. På de sjansene Owen fikk så var det jo seriøst umulig å bomme. Vi tapte 1-0. Senest mot Tottenham nå nylig da vi vant 2-1 klarte han jaggu meg å skyte over fra 4 meter hvis jeg ikke overdriver litt, mener og huske at det var helt sykt. Jeg som spiller midtstopper i 3 div kunne satti den sjansen med feil bein. Ja, alle spisser bommer på noen sjanser, men jeg synes Owen bommer på for mange sjanser og jeg syns heller ikke han er god mot bedre lag. Men uansett, jeg mener Martins som helt på egenhånd skaper målsjanser en langt mer målfarlig enn Owen som er fullstendig avhengig av og ha Martins ved siden side samt gode spillere rundt seg for og ha en vel gjennomført kamp. Nå har begge scora like mange mål i år ut ifra hvor mange kamper de har spilt, men. Jeg tror midtstopperne til de vi har møtt i år frykter Martins langt mer enn Owen, tror de ser på Martins som mer målfarlig. Tror Vidic og Ferdinand koser seg når de spiller mot Owen, men hvis de spiller mot Martins så får de alltid litt problemer og noen målsjanser i mot seg. Og hvorfor det? Jo det er jo fordi han er mer målfarlig. Men, dette er bare min mening. Vet godt at folk her inne forguder Michael Owen og ønsker at han blir i klubben mer enn noe annet. Men jeg ser helst Martins i en viktig kamp enn Owen. Folk her glemmer vel ikke avslutningen til Martins mot Tottenham for to år siden. Avslutningene til Martins står i verdensklasse. Han kan score fra hvilken som helst posisjon, uansett hvor nærme eller langt unna mål han er. En spiller som scorer stort sett hver gang han starter og er i Form er da vel mer målfarlig enn Owen, som kun er en trussel mot svakere motstand og når han får ballen servert.
Alan Shearer. Ingen over, ingen ved siden.