Med fare for å hisse på meg noen og enhver her inne, så stiller jeg spørsmålet om hjemmepublikum på SJP er så gode som mange skal ha det til.
Har veldig inntrykk av at hele laget får en enorm støtte når de virkelige store lagene kommer på besøk. Da Arsenal gjestet SJP i desember fikk jeg som tv-seer inntrykk av at det var enorm stemning på tribunene. Det bruker også å være enorm stemning når lag som Man Utd og Liverpool er på besøk - samt i viktige E-Cup kamper mot gjeve lag. Mot mindre klubber som Charlton var stemningen nede på et bunnivå, noe vi alle kunne observere sist onsdag. Dette til tross for at det var en såkalt "late kick-off" kamp - noe som burde bety litt liv iallfall.
Nå skal det vel i rettferdighetens navn sies at stort sett alle klubber (spesielt PL klubbene) sliter med et litt kresent hjemmepublkum. Men det skuffer meg at hjemmepublikum på SJP som har hatt rykte på seg gjennom flere år på å lage mye liv å røre ikke greier dette i en kveldskamp mot Charlton. En kamp som egentlig var veldig viktig etter mitt syn på å få den nødvendige kontakten med lagene oppunder E-Cup plasser. Her kunne da fansen ha hjulpet gutta frem. Nå er ikke Charlton det eneste eksemplet. De to hjemmekampene mot tampen av fjorårssesongen mot Palace og Boro var det også dødens stille. Enkelte fans kastet til og med papirfly rundt om kring istedet for å lage litt liv.
Leser også på Newcastle-Online forumet at Ambrose skal ha blitt hetset av noen brusehoder, og at det skal ha blitt ropt bemerkninger om hans seksuelle legning da han tok cornere mot slutten av kampen. (Nei, Ambrose er ikke homo, men det gikk noen ville rykter iløpet av fjorårssesongen). Nå vet jeg at dette sannsynligvis gjelder noen få idioter - sannsynligvis de samme idiotene som pep mot Viana og Robert i den livsviktige kampen mot Wolverhampton på tampen av 03/04 sesongen.
Som sagt så er et kresent hjemmepublikum noe nær sagt alle toppklubber sliter med. Men jeg synes likevel at Newcastle som har hatt rykte på seg for å ha et fantastisk og støttende hjemmepublikum burde stått mer frem og produsert mer liv og røre på SJP. Publikum på SJP må leve opp til dette ryktet også mot de mindre glamorøse klubbene, og også når vi sliter med å få hull på byllen - som på onsdag. Det gjorde de dessverre ikke.
Dessverre så er nok ikke publikum på SJP noe særlig mye bedre enn f.eks publikum på Anfield, WHL osv. per dags dato. Men det trofaste bortepublkumet til Toon Army må sies å være blant de aller beste. Var selv og så Chelsea - Newcastle i desember 2004 hvor man tapte 4-0, men bortefansen var helt fantastiske. Men jeg tror nok vi bare må innse at hjemmepublikumet er litt "overhypet" og at det har vært slik noen år nå :-(