20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Norsk talentutvikling.  (Lest 4133 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
Norsk talentutvikling.
« på: 16. Feb. 2006, 15:29 »
Ja da kommer jo denne diskusjonen som ikke omhandler ett bestemt lag eller en bestemt spiller men utviklingsfilosofien til hvem det nå er som er ansvarlig for det.

I norge begynner ikke skikkelig talentutvikling før en spiller passerer eller når 16 år. Og som folk sikkert har funnet ut er det veldig mangen unge spillere som sliter med å komme seg gradene opp i akademiene, og når du samenligner med Spania som hele tiden "produserer" nye talent i en alder av 12.

Men det som da er spørsmålet er: Er dette for tidlig?
                                                 Er det for sent med 16`s "grense"??.

Osv.....

Håper dere tar dere tid til å tenke godt  i gjenom saken.

Link: http://pub.tv2.no/nettavisen/sport/tippeliga/valerenga/article561192.ece.
iverpool FC

plebbster

• Gjest
Norsk talentutvikling.
« Svar #1 på: 16. Feb. 2006, 16:15 »
De fleste som har et godt talent viser det i en veldig ung alder, men jeg syntes ikke man burde drive talentutvikling før man er 15-16 år.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Norsk talentutvikling.
« Svar #2 på: 16. Feb. 2006, 16:37 »
Hvis dette handler om diskusjonen om hvor gamle spillerne må være før at toppklubbene skal kunne knytte dem til seg, og utvikle dem, så er jeg ganske klar på at spillerne må være over 16 år. Vi har råd til å vente. Etter det jeg har forstått av Bjørn Hansen, så er det først rundt den alderen du kan se om det virkelig er noe spesielt.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Erlend Simonsen

• Kaptein
    • Vis profil
Norsk talentutvikling.
« Svar #3 på: 16. Feb. 2006, 19:18 »
Jeg er Uenig.

Den motoriske "Gull Alderen" er jo ifra 8-14 år. det er viktig å ta barna når de er ung. det er jo ingen vits i å ta tak i dem allerede i 8 års alderen, men når man nærmer seg 12 år så er det på tide å videre utvikle disse barna og legge forholdene til rette for utvikling...

hvordan det skal gjøres vil det bestandig strides om, og vil bestandig vært en stor utfordring for treneren å legge opp et slikt opplegg...

i barne fotball idag så er det et stort problem... de som er gode skal holdes igjenn... slik at de som ikke er like god ikke føler seg dårlig... vi vil ikke ha noen spillere som er bedre en andre... men en stabilt grei stall..

så det at man tar tak i barn og jobber med de i en tidlig alder er bare godt for fotball norge, og kan sikkert vært artig for de som blir valgt ut til dette... og virkelig har en stor innteresse... Hvis dette betyr at folk får reise til Oslo av og til og spille litt fotball og leke ilag med nye barn, så er jo det en sunnhet. og A-Lags spillere vil jo sikkert vært på disse trenings samlingene, og Barn liker jo bestandig å bli trent av store kjendis spillere.

Men det må jo være en regional sak. Vålerenga kan ikke hente spillere fra f.eks troms fylke... det blir feil!

jeg mener at man skal gi mulighet til de som ønsker det
Han kom, ble mett og dett var dett....

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Norsk talentutvikling.
« Svar #4 på: 16. Feb. 2006, 20:54 »
Jeg tror at det beste for barn (de under 16 år) er å drive allsidig trening. Derfor ser jeg ikke poenget i at de skal konsentrere seg om å utvikle fotballferdighetene sine. Alle fotball på dette stadiet skal være lek og moro. Allsidig trening gjennom lek er tingen for disse barna.
Toon, Toon,
Black and white army

lucky_luque

• Supersub
    • Vis profil
Norsk talentutvikling.
« Svar #5 på: 16. Feb. 2006, 21:42 »
en kompis av meg (14 år) har blitt tilbudt kontrakt fra Reading!

plebbster

• Gjest
Norsk talentutvikling.
« Svar #6 på: 16. Feb. 2006, 21:54 »
Jeg har også mottat et brev fra Feyenoord der de spurte om jeg ville komme på prøvespill. Jeg har både brevet og konvolutten ennå!

Det var en til på laget mitt som fikk det brevet da vi kom på andreplass i Sandar Cup anno 2003.

Rolfern

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Norsk talentutvikling.
« Svar #7 på: 17. Feb. 2006, 12:40 »
Sitat fra: "lucky_luque"
en kompis av meg (14 år) har blitt tilbudt kontrakt fra Reading!

Men du som har kontakter i styret til NUFC, kan jo sørge for at vi får et norsk talent i stallen? :D
Carr har altfor få landskamper for England!

Noreng

• Gjest
Norsk talentutvikling.
« Svar #8 på: 17. Feb. 2006, 18:01 »
Sitat fra: "plebbster"
Jeg har også mottat et brev fra Feyenoord der de spurte om jeg ville komme på prøvespill. Jeg har både brevet og konvolutten ennå!

Hvordan gikk det? Du reiste vel?

plebbster

• Gjest
Norsk talentutvikling.
« Svar #9 på: 17. Feb. 2006, 18:10 »
Sitat fra: "Noreng"

Hvordan gikk det? Du reiste vel?

Nei, jeg reiste ikke. De ville ikke engang betale flyreisen. Det ville vært en gyllen sjanse til å prøve seg, men jeg er fornøyd med den klubben jeg spiller i nå. Han andre som fikk det forespørselen dro heller ikke. Han er nok hakket bedre enn meg uansett.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Norsk talentutvikling.
« Svar #10 på: 17. Feb. 2006, 18:22 »
Kom igjen gutter, litt seriøse kan vi være!
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Noreng

• Gjest
Norsk talentutvikling.
« Svar #11 på: 17. Feb. 2006, 18:25 »
Er du gal, kjære Amund? En flyreise til Nederland er ingenting! Du kunne prøvespilt for Feyenoord! De er bedere enn alle norske klubben!

plebbster

• Gjest
Norsk talentutvikling.
« Svar #12 på: 17. Feb. 2006, 18:39 »
Er du gal, kjære Amund? En flyreise til Nederland er ingenting! Du kunne prøvespilt for Feyenoord! De er bedere enn alle norske klubben!

Hmm. Jeg var bare 13 år. Jeg kommer til å angre bittert om jeg ikke får en slik sjanse igjen, men det er heller tvilsomt at jeg, blant sikkert 20 andre, skulle få kontrakt med Feyenoord på den tiden.

Lars

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
Norsk talentutvikling.
« Svar #13 på: 18. Feb. 2006, 16:34 »

Hmm. Jeg var bare 13 år. Jeg kommer til å angre bittert om jeg ikke får en slik sjanse igjen, men det er heller tvilsomt at jeg, blant sikkert 20 andre, skulle få kontrakt med Feyenoord på den tiden.

Er man god nok så får man nok av sjanser til å vise seg frem.. .Både 1. div og 2. div tar i mot spillere som vil vise seg frem, må ha noe å vise til selvf!

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
Norsk talentutvikling.
« Svar #14 på: 22. Feb. 2006, 23:53 »
Tror personlig att det er seriøsiteten til "talentene" som gjør att alt for mangen ikke slår igjenom. Fester i helgene, minimalt med egentrening, og er mer opptatt av håret enn selve kampen (treningen).
iverpool FC