20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Nå begynner lokalpressen å bli litt for drøy...  (Lest 3270 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Jarle

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Nå begynner lokalpressen å bli litt for drøy...
« på: 25. Jan. 2006, 15:33 »
Edit: Jeg ser nå at man har forandret, og at saken var skrevet av Michael Martin i True Faith fanzine. Det forandrer selvsagt det hele, men jeg lar innlegget mitt stå uansett ;)

... Riktignok støtter jeg absolutt all kritikk som rettes mot Souness, men den bør være saklig. Det syns jeg også den har vært stort sett, selv om svært uvanlig ordbruk og subjektive meninger har begynt å skinne fullstendig igjennom etter tapet mot Blackburn.

Når man begynner å skrive på denne måten, og i tillegg ikke signerer med journalistens navn, begynner det å bli for dumt:

Link

Riktignok vet vi alle sammen at kredibiliteten til Souness er på et bunnivå, og at mannen er og blir en klovn. Avisene trenger derimot ikke å dra med seg mange spillere i dragsuget. Som for eksempel Albert Luque, som reiste fra la Liga som en profil og med stempel som en profesjonell rollemodell. 4 måneder senere er han av pressen på Tyneside omgjort til en grisk fotballspiller uten klubbfølelse.

Hva de bør huske på er at de nå snakker om spillere som kan komme til å blomstre stort NÅR (ikke hvis) vi får en ny manager.

Når vi først er inne på griskhet, er det for øvrig er det liten tvil om at det er pengene som holder Souness igjen på SJP. Han har nå samtlige skribenter i samtlige aviser på Tyneside i mot seg, og hver eneste dag bruker de anledningene på å granske og slakte Souness-uttalelser. I det siste har de begynt å signere med 3-4-5 journalister i en og samme reportasje, slik at han ikke skal kunne gå til motangrep mot en bestemt person, slik tilfellet var med Alan Oliver.

Poenget er at han nå kommer til å ha pressen i mot seg i all fremtid, om man så skulle gå på 10 seire på rad. Jeg fatter ikke at han velger å bli. Som på søndag, da han ble holdt igjen inne på SJP fordi politiet ikke greide å få styr på demonstrasjonene utenfor. Foran et fulltallig pressekorps inne i presserommet kunne man høre oppropene utenfor, og fyren virket i følge pressen fullstendig uberørt. I stedet gikk han og god-snakket med damen som serverte te.

Det får meg til å stille spørsmålet:

Hva fanken er Graeme Souness lagd av rent mentalt?[/b]

NUFranC

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Re: Nå begynner lokalpressen å bli litt for drøy...
« Svar #1 på: 25. Jan. 2006, 15:56 »
Sitat fra: "Jarle"

Hva fanken er Graeme Souness lagd av rent mentalt?

PUND!
Who else...... Alan Shearer

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2 på: 25. Jan. 2006, 16:08 »
Greame Souness er jo en dust.
Og jeg synes den artikkelen var bra. Jeg er litt uenig i det som sies om Luque selvsagt, men det får så være.

Bramble er et perfekt eksempel på hvor dårlig det er mulig å bli som følge av elendig coaching. Han har tatt store steg bakover etter Souness' intreden. I løpet av noen få kamper i fjor uten å ha gjort noen særlig feil eller spilt særlig risikofylt, trodde vi at Bramble var et resultat av Souness' gode man management-egenskaper.
I forsvaret trengte han bare å erstatte Woodgate med en annen rutinert forsvarsklippe, og kjøpte Boumsong.
Bramble og Boumsong gjør nå begge GROVE feil i hver eneste kamp, og den som skal være "sjefen", mangler visst de helt grunnleggende teoretiske retningslinjene for forsvarsspill.
Og han drar Bramble med seg ned i gjørma.
Når Babayaro i tillegg fremstår litt giddaslaus, og ikke helt vet hvor han skal gjøre av seg, så kan vi trygt konkludere med at Souness har gått fra et tidvis vaklende forsvar under Sir Bobby Robson, til et totalt fraværende forsvar, som kun består av fire individer uten peiling på hva de skal gjøre. Forsvarsspillet vårt foregår etter innfallsmetoden!!!
Og vår eneste virkelig kompetente forsvarsspiller, er sweeper og keeper Shay Given.

Hva Greame Souness er laget av? Kvikksand, kanskje?
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #3 på: 25. Jan. 2006, 16:27 »
Jeg syntes heller ikke den artikkelen var så ille. Jeg er til og med litt enig angående Luque. Synes ikke han viser iver nok for laget mitt. Men jeg er villig til å gi han littegrann mer tid.
Toon, Toon,
Black and white army

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4 på: 25. Jan. 2006, 16:32 »
Jeg er enig i at han ikke viser spesielt mye iver. Men jeg forventer ikke å se det fra Luque. Jeg forventer ikke at han skal ha samme klubbfølelse som Lee Clark. Og hvem blir inspirert til å jobbe når ting er som de er? Luque føler ikke at han lykkes på fotballbanen, fordi han ikke får noen positive opplevelser. Da blir han overhodet ikke inspirert til å jobbe hardere.
Hvis vi derimot kan sørge for å gi han noen positive opplevelser, gi han utfordringer der han er god. Gi han ballen når han er i bevegelse fremover på banen. Da tror jeg vi kan se en annen tone. Men det kommer ikke til å skje så lenge Greame Souness er sjefen.

Jarle

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #5 på: 25. Jan. 2006, 16:33 »
For å svare på mitt eget spørsmål: rent mentalt er Graeme Souness ekstremt sterk. Han står som en påle midt i orkanen, og han står fast på sine meninger uten å rokke. I tillegg er han ekstremt god til å snakke for seg. Kort sagt er han en vinnertype. Det skal han ha for! Jeg er helt sikker på at mange managere ikke hadde taklet denne situasjonen.

Bare så altfor synd at det hjelper lite og ingenting i forhold til det fotballfaglige.

Tilbake til artikkelen: jeg syns heller ikke den er gal mtp. at det er en supporter som har skrevet den. Som sagt stod den i flere timer kun signert Evening Chronicle. Hadde den vært signert en Chronicle-journalist syns jeg det hadde blitt litt for hard kost.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #6 på: 25. Jan. 2006, 16:37 »
Jeg skal ikke legge skjul på at jeg liker personen Graeme Souness, og han er mentalt sterkere enn de fleste.
Bramble hadde jo tross alt sin beste periode noensinne i Newcastle-drakta under Souness. Nå er han Titus Bramble som jeg har kjent han ellers dessverre.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #7 på: 25. Jan. 2006, 16:58 »
Sitat fra: "Kristoffer Eilertsen"
Jeg skal ikke legge skjul på at jeg liker personen Graeme Souness, og han er mentalt sterkere enn de fleste.
Bramble hadde jo tross alt sin beste periode noensinne i Newcastle-drakta under Souness. Nå er han Titus Bramble som jeg har kjent han ellers dessverre.

Titus Bramble under Sir Bobby var mye, mye bedre enn det Titus er nå. Det var en periode mens laget var ganske bra i fjor vår (fra nyttår til april), at også Titus var god. Men om Souness sto bak det, så må han også stå bak det som nå har skjedd. For enhver idiot greier å se at Boumsong også er en helt annen enn han vanligvis er. Alle som har sett Boumsong i flere kamper i år, har sett at han ikke vet hva forsvarsspill er lengre. Han har ikke den fjerneste anelse. Det har heller ikke Bramble.

Under Sir Bobby var Bramble en svært talentfull ung stopper, men som hadde visse konsentrasjonsproblemer, og som gjorde en og annen tabbe. Nå er det ikke bare en og annen tabbe. Nå gjør han minst én kjempebrøler i HVER ENESTE kamp. Så dårlig har han aldri vært før.
Det er ikke bare tilfeldigheter.

Souness er mentalt sterk. Det skal han ha. Han har en aldri så liten Perry-rygg. Bortsett fra at Perrys er mye, mye bedre.
Men personen Greame Souness liker jeg ikke. Jeg liker ikke folk som frastøter seg gode spillere, som ikke nødvendigvis er opplagte problembarn. Jeg liker ikke folk som på død og liv skal være så inn i hampen autoritær. Jeg har aldri likt autoritære mennesker. Jeg liker varme, medmenneskelighet og snille personligheter.
Både personmessig og trenermessig liker jeg Sir Bobby Robson langt, langt bedre enn Greame Souness.

Hadde rakryggetheten til Souness hatt noe for seg, så kunne jeg ha applaudert han for det. Men det har ikke det. Han har tapt alt han kan tape nå, og har gjort det han kan gjøre for klubben. Da ser jeg ikke hvorfor han skal klamre seg så fryktelig til et håp som ikke eksisterer.

Per Joar Hansen satte klubben foran seg selv. Han ga ikke etter for presset, men han innså at han ikke kom noen vei slik situasjonen var. Greame Souness setter personlig prestisje og egen økonomi foran klubbens beste.

Jarle

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #8 på: 25. Jan. 2006, 17:07 »
Sitat fra: "Joakim"
Men personen Greame Souness liker jeg ikke. Jeg liker ikke folk som frastøter seg gode spillere, som ikke nødvendigvis er opplagte problembarn.

>> Selvsagt enig der. I tillegg er han overhodet ingen karismatiker; på ingen måte skaper han blest og engasjement i positiv retning. Sett uenfra er Graeme Souness en person kun en mor kan like. Han viser ikke følelser. Aldri!

Jeg tror ikke det er tilfeldig at de som har vært nærmest suksess i nyere tid - Kevin Keegan og Bobby Robson - er karismatikere av rang.

Samtidig fins det jo alltid unntak. Overskriftsmaskinen Jose Mourinho smiler aldri, og han viser nesten aldri følelser heller. Allikevel vil jeg kalle ham en karismatiker.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #9 på: 25. Jan. 2006, 17:32 »
Enig i mye her!

Personlig liker jeg Souness, en hard og tøff type som ikke lar seg pille på nesen! Digger at han kommer på kamp fult styla med dress og alltid en designer klokke på hånda! Han minner meg om en råtass som kunne vært med i Pulp Fiction eller en hvilken som helst annen Tarantino film.  

Men når det kommer til manager egenskaper er han bare råtten.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #10 på: 25. Jan. 2006, 17:44 »
Det er tydelig at de fleste, bortsett fra idiotene Bellamy og Robert som jeg som kjent har nada til overs for, ikke ser på Souness som bare en autoritær mann uten karisma. Tenk også på hvor god han er til å overtale spillere og tyne penger ut av de over han.
Hehe, forresten meget enig i kesses beskrivelse :P
Og selv om jeg måtte like personen Souness, betyr jo ikke det at jeg mener han er skikket som manager for oss.
Forresten, veit om en kar som møtte Souness på pub i England da han spilte for LFC. Han satt igjen med det motsatte bildet av Souness som det han alltid har hatt i media, han sa at han var en utrolig trivelig og hyggelig kar.
Shearer er jo forresten sett på som verdens mest kjedelige mann via media, men skal vistnok være litt av en "skøyer" :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #11 på: 25. Jan. 2006, 19:07 »
Joda, Souness er sikkert en hyggelig fyr hvis du snakker med ham. Han har nok et vesen som, for de som møter han ofte, er lett å like. Problemet er at han har blitt kamerat med spillerne, slik Gullit alltid forsøkte å være.

Spillerne skal ikke være kameratene dine, de skal være spillerne dine, elevene dine. Det skal være gjensidig respekt og god kontakt mellom spillere og manager. Men du skal ikke ha venner i spillergruppa.

Forøvrig synes jeg det er bedre å plassere Souness sammen med Vinny Jones i Lock, stock, enn å plassere Souness der han overhodet ikke hører hjemme etter at han "la støvlene på hylla", på fotballbanen.

Jeg digger ingen av Souness' bedre eller svakere sider. Verken som menneske eller som manager.

Rolfern

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #12 på: 25. Jan. 2006, 19:26 »
Det var vel som selveste Nils Arne Eggen sa i sin tid: -"Hyggelig fyr, men alle klubbene han trener blir dårligere". Ikke helt ordrett gjengitt, men det var noe i den gata.

Når det gjelder Greame Souness så er han helt klart en født vinnertype. De som har hatt den glede av å få se spilleren Greame Souness kan se en drivende god og knallhard midtbanespiller som aldri gav seg. Spilleren Greame Souness holdt et meget høyt nivå, det gjør ikke manageren Greame Souness. Hvorfor er luftet i flere andre tråder.

Når det gjelder selve artikkelen, så er jeg enig med det meste som står der.
Carr har altfor få landskamper for England!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #13 på: 25. Jan. 2006, 21:08 »
Skal heller ikke være dumsnill bestefar mot spillerne....

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #14 på: 25. Jan. 2006, 21:36 »
Sitat fra: "Kristoffer Eilertsen"
Skal heller ikke være dumsnill bestefar mot spillerne....

Dumsnill og dumsnill.
Det får være dine ord.

Men joda, han trodde kanskje litt for godt om sine disipler. Men Sir Bobby er og var en sterk forsvarer av frihet under ansvar. Det er jeg også. Spillerne er voksne menn, stort sett, og bør kunne vite hva de til enhver tid gjør. Synes det er unødvendig at voksne toppidrettsutøvere skal trenge barnevakt, noe Souness har fungert som. Der er det null frihet under ansvar. Der er det my way or no way at all. Og strikse rammer og regler for hva hver enkelt kan gjøre og si.

Bobby likte selvsagt ikke at spillerne oppførte seg som vårkåte fjortiser iblant, og da sa han også ifra. Men han behandlet spillerne som selvstendige individer, og sa vel mer eller mindre at "jeg driter i hva du gjør på fritida, så lenge du ikke får unødvendige førstesideoppslag i The Sun eller bryter klubbens regler". Og jeg vil faktisk påstå at lagmoralen var langt bedre under Sir Bobby, enn det har vært i de to årene Souness har vært her. Jeg sier ikke at lagmoralen var kjempebra mot slutten av 03/04-sesongen, men den ble ikke akkurat bedre utover i forrige sesong.