20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Seriøsitet!  (Lest 16230 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Nordin

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
Seriøsitet!
« på: 07. Jan. 2006, 16:52 »
Vi har fått mange nye medlemmer i det siste, og det postes som aldri før. Dette er vel og bra, men det har også sine negative sider. Jeg synes det er alt for mange her inne som til tider er useriøse og som legger ned ALT for lite flid i innleggene sine.

Hvis alle fra nå av kan følge disse retningslinjene, så vil dette forumet bli mye bedre:

* Tenk deg om før du starter en ny tråd. Er det et emne som er likt fra før av? Vil innlegget mitt skape diskusjon? Er det tilstrekkelig med info i åpningsinnlegget mitt? Har jeg laget en god og passende overskrift?

* Skriv NORSK (bokmål/nynorsk), ikke på dialekt.

* Skriv med stor bokstav, bruk avsnitt osv. Dette er et diskusjonsforum, ikke et chatterom.

* Dropp fjortisuttrykk  som LOL, ROFL, "hahahahah" etc.

* Begrunn dine meninger.

* Ikke kom med negative bemerkelser til meddebattanter. Det er selvfølgelig fullt lovlig å være uenige, men det trenger ikke å føre til useriøs krangling.

Brudd på punkt 6 vil føre til gult kort og senere utestengelse. De andre punktene er ikke livsviktige å følge, men vi ber alle om å gjøre det.

Takk.
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Bjørn

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Seriøsitet!
« Svar #1 på: 07. Jan. 2006, 18:28 »
Tenkte jeg skulle nevne det for deg Nordin, men det slapp jeg jo nå da:)

Det er sant det du sier, jeg synes det er altfor mange innlegg som inneholder ingenting av interesse over hodet, bare 1 linje som ikke inneholder noen ting. Ingen argumenter for noen ting.

Det er også for mange som fyrer seg altfor fort opp for ingenting, og språkbuken tar jo helt av hos noen, det blir for dumt!

En annen ting er det med quoting, det er da ikke vits å quote laaaaange innlegg, og så skrive en kommentar på 1 linje om at du er enig eller uenig. Og  man trenger ikke quote en quote i et annet innlegg, det blir så utrolig uoversiktlig.

Det siste punktet har vært oppe mange ganger før, men med jevne mellomrom er det likevel god grunn til å poengtere dette!
Det er greit å quote, men gjør det med måte..altfor lange innlegg blir rotete, og det tar opp utrolig mye unødvendig plass!

Hold det ryddig og oversiktlig folkens :)

Bjørn - type-o-negative
url=http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Time%20Cop]My Collection[/url]

Howay the Toon
Howay the Lads

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Seriøsitet!
« Svar #2 på: 07. Jan. 2006, 19:37 »
Sier man noe useriøst eller krenkende, burde man bli påminnet over pm øyeblikkelig. Ikke bare av admin, men også av vanlige forumbrukere.

plebbster

• Gjest
Seriøsitet!
« Svar #3 på: 07. Jan. 2006, 19:40 »
Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive det innlegget der, Nordin.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Seriøsitet!
« Svar #4 på: 08. Jan. 2006, 15:56 »
Sitat fra: "Nordin"
Brudd på punkt 6 vil føre til gult kort og senere utestengelse. De andre punktene er ikke livsviktige å følge, men vi ber alle om å gjøre det.

Jeg er dessverre redd for at den siste setninga der av enkelte kan tolkes totalt feil. Jeg synes det er viktig at man skriver norsk, og ikke dialekt. Det er viktig at man ikke bruker idiotiske sms-forkortelser. For skal du bli tatt seriøst, og vil du være aktiv i en debatt, så er det viktig at du skriver så folk forstår deg. Vi skal ikke halshugge noen for skrivefeil og sånn, selv om enkelte av oss her inne av og til liker å leke norsklærere.

Det er også viktig at man tenker seg om et part/tre ganger før man starter en ny tråd. Jeg vil ikke si at det er livsviktig å følge det, men gjentatt ignorering av de punktene jeg nå fremhever, må også på sikt kunne føre til gult kort.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

MortenM

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Seriøsitet!
« Svar #5 på: 08. Jan. 2006, 19:05 »
Viss eg kjem over eit innlegg fyllt opp med "lissom", "lol", ureglementær z-bruk og enorm orddeling, så ender det ofte opp med at eg blar fint vidare nedover, og les ikkje posteringa i det heile. Stoppar på andre linja, viss eg gidd å lese så langt.

Moralen er at det ikkje treng å vere utkastingsgrunn om ein skriv sms-språk, eller rett og slett med store skriftlege feil, som orddeling, men det fører til at ikkje alle gidd å lese innlegget. Og det er jo eit problem det og.

Rolfern

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Seriøsitet!
« Svar #6 på: 08. Jan. 2006, 19:24 »
Bra at dette blir diskutert med jevne mellomrom. Alle forum jeg er eller har vært medlem i har alle hatt sine bølgedaler. Det er ofte i kombinasjon med at flere registrerer seg på forumet, og ikke alle er interesserte i eller makter å holde samme kvalitet på det de skriver som de som allerede er registrerte.

Når man skriver et innlegg så bør man tenke over følgende ting:
*Bidrar innlegget med noe, eller er det svada som ikke har noen som helst relevans til debatten som pågår?
*Har jeg greidd å luke ut de mest åpenbare skrivefeilene?
*Finnes det ikke allerede en tråd som jeg kan skrive dette i?
*Ordlegger jeg meg feil slik at det kan misforstås av de som skal lese innlegget?
*Driver jeg med personhets?

Disse punktene er i mine øyne obligatoriske for alle som skriver på internettforum. Dessverre er det slik at ganske mange registrerer seg på forum kun for å ødelegge harmonien og kvaliteten som råder. Slike bør kastes ut umiddelbart.
Carr har altfor få landskamper for England!

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
Seriøsitet!
« Svar #7 på: 10. Jan. 2006, 17:22 »
God post fra Nordin egentlig, men det med LOL og ligenende... Nå er ikke jeg den som bruker de greiene mest men dersom du ser på andre forum vil du fort oppdage at det IKKE er fjortis eller SMS språk. Sitter faktisk på et par forum og snakker med folk som kunne vært foreldrene mine og jeg ser også at disse uttrykkene blir brukt der. Om det er de eldre eller yngre som bruker de forkortelsene og uttrykkene skal jeg ikke si sikkert, men noe problem er det uansett ikke. Og tro du meg, jeg har sett ting som har vært langt verre enn noe av det jeg har sett her. Det her inne kommer ikke i nærheten engang.

Så syns egentlig det er ganske greitt her, men "lissom" den fordømte Z-bruken og drittkasting og de andre punktene syns jeg er gode leveregler :)
Kom hit for å diskutere Newcastle med de som er like opptatt av klubben som meg selv og det har vært en sann fornøyelse til nå, så "keep up the good work"  folks".... :)

Erlend Simonsen

• Kaptein
    • Vis profil
Seriøsitet!
« Svar #8 på: 12. Jan. 2006, 21:12 »
personlig så får jeg krampe trekkninger av utrykk slik som Lissom... det var spesiellt en gang jeg leste noe her inne som gjorde at jeg ville lukke siden..

"chill chill asså.... jeg prøvde jo bare å gjøre siden litt populær...

eller noe lignende... da kjente jeg det rett igjennom levra...!

jeg skal holde meg unna nordnorske utrykk. så lenge chill og lissom viker ifra meg:P
Han kom, ble mett og dett var dett....

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Seriøsitet!
« Svar #9 på: 12. Jan. 2006, 23:07 »
Jeg sier ofte "chill" og "lol" og "what the fuck lissom" og "nøøørd" i dagligdagsen. Kall meg gjerne fjortis, kall meg gjerne dum. Men det er slik veldig mange ungdommer snakker, og man snakker slik automatisk. Man blr jo selvsagt påvirket av de man har rundt seg.

Men jeg skal for dere skyld prøve å ungå å skirve det her inne, jeg skjønner godt at det er teit å skrive slike ord, så skal prøve og holde meg unna dem :wink:
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Erlend Simonsen

• Kaptein
    • Vis profil
Seriøsitet!
« Svar #10 på: 13. Jan. 2006, 10:25 »
ja det er jo ikke noe galt med lokale utrykk.. det er jo litt av sjarmen med en ny plass... menne, de aller mest lokale kan høres snodig ut når du sitter på andre siden av landet:P ikke noe ondt mot noen av de som sier det dagligdags...

hehe.. de fleste ganger når det kommer et lokalt utrykk så må jeg bare le, for de kommer i skikkelig gode situasjoner :lol:

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Seriøsitet!
« Svar #11 på: 13. Jan. 2006, 12:19 »
Lokale uttrykk er jo fint. Men "lol", "lissom", "nørd" og alt sånt er bare tull. Det trenger vi ikke. Det er på ingen måte god norsk.

Erlend Simonsen

• Kaptein
    • Vis profil
Seriøsitet!
« Svar #12 på: 13. Jan. 2006, 13:20 »
nørd og chill er ikke det.... men lissom har jo da ikke oppstått ifra importering.. så for det om jeg ikke helt har sansen for ordet.. så er det jo da et lokalt utrykk... god eller dårlig norsk... mange av mine utrykk er jo dårlig norsk... men det er jo ingen som reagere på dem her jeg bor...

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Seriøsitet!
« Svar #13 på: 13. Jan. 2006, 20:19 »
Alle som bruker "lissom" i dagligtalen bør kunne greie å skrive liksom på forumet. Og dessuten er "lissom" mest et unødvendig slang-ord, som ikke har noen som helst hjemmehøren i det norske språket.
Det er bare tull.
Jeg skriver ikke "shø", jeg heller. Selv om jeg bruker det i dagligtalen.
Og må jeg bruke det, skriver jeg "skjønner du?", istedenfor. Det er jo uansett det korrekte.

Dagligtale er ikke skriftspråk. Dette foregår skriftlig. Ikke muntlig, og da er det en fordel om de fleste SKRIVER norsk, og ikke snakker med tastaturet.

Rolfern

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Seriøsitet!
« Svar #14 på: 14. Jan. 2006, 01:05 »
Joakim har helt klart et poeng her. Skriftspråk og talespråk er to vidt forskjellige ting. Hadde newutd.com sitt forum vært et forum der vi hadde ytret oss muntlig, så hadde det vært mye friere med tanke på språket.

Men, det er som kjent et forum for skriftlige ytringer. Og da bør vi holde oss til god norsk. Enten det er nynorsk eller bokmål.
Carr har altfor få landskamper for England!