20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Den offisielle øl-tråden  (Lest 11463 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Paul Andreas

• Supersub
    • Vis profil
Den offisielle øl-tråden
« på: 11. Des. 2005, 19:49 »
Som den sørlending jeg er, og stolt av det er jeg og, er øl en viktig del av livet mitt. Her snakker jeg ikke om å smekke seg på tidenes øl-fyll, men rett og slett det å nyte en flaske pils på en varm sommerdag. Ingen ting er mer idyllisk enn å sitte på en holme med ferske reker, loff, majones, sitron og selvfølgelig ØL.

I den forbinnelse synes jeg det ville vært interessant å høre hvilke pils de forskjellige brukerene av formuet har som favoritter.

Personlig er jeg nærmest "forelsket" i Nøgne Ø. En iskald CB eller Arendals er sikre vinneren på en varm sommerdag de og.

Dahls derimot, dette er ikke personlig Joakim, er den ølen jeg har dårligest forhold til. Smaken minner meg om øl jeg og en kamerat brygga da vi var 16. Dessuten får jeg en forferdelig hodepine dagen etter å ha drukket den. Og da snakker vi 4 enheter noe som overhode ikke bør fremkalle hodepine. Har snakket med flere andre som har samme problemet.

(Dersom denne diskusjonen blir for usakelig og folk drar fylla inn i bilde, vil den bli stengt bare så det er sagt. vil at vi skal ha en saklig debatt her  :) )

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Den offisielle øl-tråden
« Svar #1 på: 11. Des. 2005, 20:21 »
Ååååh! Det er jo så mye godt øl. For noen år siden var jeg helt forelsket i Borg (faktisk), men har også hatt sansen for Ringnes og Tuborg. Tar vi med Ale har vi en soleklar vinner, selvfølgelig. Og det er ikke bare fordi det er brygget i Newcastle. Jeg er generelt glad i brunt øl, og gjerne Ale. Brown Ale er glimrende, og helt i tetsjiktet blant de aller beste. Svenske Falcon har også noen varianter av sin Ale. Den de tapper fra fat og lagrer på halvliters, mørke glassflasker kommer helt opp i mot Newcastle Brown Ale. Den anbefales til alle kjennere av mørkt øl og Ale.
Toon, Toon,
Black and white army

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Den offisielle øl-tråden
« Svar #2 på: 11. Des. 2005, 20:35 »
Jeg føler at jeg er for ung og uerfaren til å bidra for mye her. Tuborg elsker jeg, Heineken er godt, Nordlands er såklart godt, Mack er stygt, Dahls og Grans likeså.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Den offisielle øl-tråden
« Svar #3 på: 11. Des. 2005, 21:04 »
HANSA selvsagt (er bergenser så må si det)
Tuborg (er helt ok)
Cordona (eller hvordan man skriver det. er faktisk godt!)
San Miguel (er det desidert beste ølet av det jeg har smakt!!!)
Juleøl fra polet (husker ikke merket, men satan så godt det var!!! 7,5% eller noe sånt)

Når det er sagt, så skal sant sies at jeg mye heller foretrekker sprit foran øl. Også cider og rusbrus kommer foran øl. Men jeg er enda ung og dum, og har mye igjen å lære! Har ikke fått helt smaken for øl ENDA, men det kommer vel med alderen?
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
Den offisielle øl-tråden
« Svar #4 på: 11. Des. 2005, 22:30 »
Det kommer med alderen. Ingen fare. Du lister opp ulike merker av lyst øl som er godt. Det tyder på at du med alderen vil utvikle en god smak for øl. Da jeg var ung og dum likte også jeg lyst øl... :lol:
Toon, Toon,
Black and white army

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
Den offisielle øl-tråden
« Svar #5 på: 11. Des. 2005, 22:41 »
Carlsberg :roll:
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Torjus

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Den offisielle øl-tråden
« Svar #6 på: 11. Des. 2005, 22:57 »
Julebrus er godt  :lol:  :lol:

Siden jeg må være englebarn helt til jeg blir 18, så er Tuborg det beste ølet jeg har smakt, og Munkholm det beste ølet jeg har drukket!

Tar dere Munkholm som et øl da?  :D

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Den offisielle øl-tråden
« Svar #7 på: 11. Des. 2005, 23:15 »
er jo i og for seg øl, men smaker jo ess.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Leslie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Den offisielle øl-tråden
« Svar #8 på: 12. Des. 2005, 01:00 »
Heineken,Amstel,Tuborg. Tuborg når eg e i Norge, heineken,amstel eller corona når eg e i syden eller andre land der det e billig... Seidel går ned det og, er billig for en fattig student som meg, bare ta den ekstra kald :)
quot;No har du kasta deg te hundane" Skambankt skal ta dei!

Paul Andreas

• Supersub
    • Vis profil
Den offisielle øl-tråden
« Svar #9 på: 12. Des. 2005, 07:51 »
Er det noen som har smakt Kilkenny? Det er mørkt øl, men har en karakteristisk rødlig farge. Noen vil kanskje si at det er for lite smak i den. Men det går som regel alltid en pint under en fotballkamp dersom de serverer Kilkenny. Jeg synes det er en utrolig stemningsfull øl på lik linje med Nøgne Ø selv om det er vanskelig å sammenligne disse to. Den er selvsagt brygget av Guinness. Sammen med Brow Ale og Guinness er dette mine favoritter når det gjelder mørkt øl.

Har ikke smakt Nøgne Øs Brown Ale, regner med at det blir en av mine favoritter når jeg får gjort det  :wink:

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
Den offisielle øl-tråden
« Svar #10 på: 12. Des. 2005, 09:57 »
Jeg er vel blant de som ikke rangerer Kilkenny som de aller beste. Det stemmer at det er for lite smak i den. Men den funker absolutt i noen anledninger.
Toon, Toon,
Black and white army

Leslie

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Den offisielle øl-tråden
« Svar #11 på: 12. Des. 2005, 13:11 »
kjøpte en boks en gang, men likte den lyden når eg ristet den, e sånn kule som tar vare på kullsyren, den klirret rundt, så den smakte mye skum syns eg,men den var god :)
quot;No har du kasta deg te hundane" Skambankt skal ta dei!

Rolfern

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Den offisielle øl-tråden
« Svar #12 på: 12. Des. 2005, 13:30 »
Sitat fra: "thepaul"
Er det noen som har smakt Kilkenny? Det er mørkt øl, men har en karakteristisk rødlig farge. Noen vil kanskje si at det er for lite smak i den. Men det går som regel alltid en pint under en fotballkamp dersom de serverer Kilkenny. Jeg synes det er en utrolig stemningsfull øl på lik linje med Nøgne Ø selv om det er vanskelig å sammenligne disse to. Den er selvsagt brygget av Guinness. Sammen med Brow Ale og Guinness er dette mine favoritter når det gjelder mørkt øl.

Har ikke smakt Nøgne Øs Brown Ale, regner med at det blir en av mine favoritter når jeg får gjort det  :wink:

Kilkenny og Guiness er godt øl. Særlig servert fra tappekran i en irsk pub med noen syngende irer i bakgrunnen. Det er mat i disse to øltypene, særlig Guiness. Spis den med skje, så har du fått et godt måltid i magen. Som Sir Alex sa til Paul Scholes: Drikk en Guiness for dagen, så får du nok muskler til å holde ut i Premier League.

Av norske er jeg særlig glad i Aas, Hansa og Frydenlund sin Bayer. Snaskens øl alle tre, og en fin motvekt til det Ringnes-pisset som stort sett er å få tak i når man er på bytur. Her gjelder det selvsagt å være taktisk i valget av pub slik at man unngår Ringnes. Smakte en del Mack(øl) i militæret, og var et godt øl det og. Mange sorter, og i bakrusens etterpåklokskap så kan jeg ikke huske hvem som var best av Mack sitt utvalg.

Øl jeg holder meg langt unna er Ringnes sitt pissøl, Budweiser sitt skvip og generelt sett alle som har Ice i navnet. Og naturligvis alkoholfritt øl. Har gått i en del Tuborg og Grans de siste årene, men det er ene og alene som følge av min egen sparsommelighet. Når det endelig er jul så blir det onkel sitt brygg som står på bordet for min del. Det er et meget god øl! :wink:

Foruten øl, så drikker jeg bare brunt brennevin. All annen form for alkohol holder jeg meg unna.
Carr har altfor få landskamper for England!

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Den offisielle øl-tråden
« Svar #13 på: 12. Des. 2005, 13:58 »
Det kan kanskje nevnes at jeg ikker er direkte vel bevandret innenfor alkohylenes verden, men uansett. Av norsk øl har jeg ikke smakt all verden, men uansett, lokalpatriotismen gjør at jeg alltid vil si at Dahls er det eneste norske ølet som duger. Av det du får kjøpt i butikker, vel og merke. Ringnes smaker mer vann enn Tuborg (utvannet, usmakelig fjortisøl). Hansa rører jeg ikke av prinsipp (gjett tre ganger...).

Men vil du ha trøndersk øl, og er lei av Dahls. Stikk innom Mikrobryggeriet (dessverre ingen fjortispub) og smak på deres spesialiteter. Både av mørkt og lyst øl. Anbefales! Det er øl med god smak, som du ei heller får hodepine av.

Brown Ale spares av prinsipp til jeg kommer meg til Mekka. Ellers duger jo Guinness så absolutt. Ellers har jo også tsjekkerne veldig, veldig mye godt øl.

Forøvrig likte jeg Lasaronens råd til Rødhette.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Den offisielle øl-tråden
« Svar #14 på: 12. Des. 2005, 15:15 »
Sitat fra: "Benson"
Carlsberg :roll:

Dæven, hvordan kunne jeg ungå å nevne det!?
Forøvrig irriterende på østlandet der det var Ringnes det gikk i på pubene. Kan jo ikke måle seg med Nordlands.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida