Faen at jeg ikke fikk sett denne da! Dette er jo en stor seiere, og kan være den boosten laget trenger. Hvordan var kampen?
Sjelden har vel uttrykket "a game of two halfes" vært mer spot on om en Newcsatle kamp denne sesongen.
Første omgangen er i aller høyeste grad det samme gråe og kjedelige Newcastle som virker milevis fra å være bra nok til å kunne få fornyet PL kontrakt i mai neste år. Med andre ord "det samme gamle" som vi har sett for mange ganger før i år og det var bare som forventet da Tottenham tok ledelsen. På det tidspunktet hadde vel Newcastle knapt lånt ballen.
I andre omgang var det en helt annen historie. Pardew gambla litt med å bytte to mann i pausen, men i ettertid så ser vi at det betalte seg. Om det målet etter syv(?) sekunder var innøvd og et planlagt trekk eller ikke, skal jeg ikke spekulere mye i, men det var deffinetivt en voldsom vitamin-innsprøytning og laget viste en "fighting spirit" som det er lenge siden jeg har sett. Cabella hadde et meget bra innhopp, Sissokho ble betraktelig bedre når han kom ned på midten, og "lille lette" Ayoze som jeg vurderte ham til å være, viste seg som en frekk og freidig fryktløs liten kar som plaga Tottenham forsvaret mye med sin enorme arbeidskapasitet, og jammen ble han ikke belønnet med et mål også. Et ganske bra mål også forøverig. Flott crosser av Cabella(?), men også meget godt gjort av Ayoze og komme seg unna mannen sin og finne rommet mellom stopperne til å heade inn den ballen. Skjønner godt at unggutten ble sliten etter den innsatsen han la ned ute på banen igår, og det var sånn sett helt greitt å erstatte ham med Haidara mot slutten.
Meget spent på fortsettelsen nå, og om Sissokho mulignes blir å finne på midtbanen igjen, og om vi får se mer til Ayoze. Kan ikke forvente for mye av unggutten ennå, men han viste tydelig at han har noe å bidra med. Pluss i margen også til Sammy Ameobi som scoret et meget viktig og fint mål, og la ned en enorm innsats utpå der i den andre omgangen i går.
Er litt skeptisk til å friskmelde Newcastle helt ennå, og jeg stoler ikke på Pardew ennå, men det var deilig med tre poeng, og det var et viktig og stort steg i riktig retning.
Jeg forventer meg fortsatt særdeles lte mot City i cupen, og jeg tror vel egentlig ikke på seier mot Liverpool hjemme heller, men det var som sagt et steg i riktig retning. Det jeg forventer meg av Pardew nå er at han viser litt vilje til å være mer åpen for endringer og prøve ut andre ting enn den ene taktikken han alltid har satset på. Det vi så i andre omgangen igår var "noe annet". Kanskje litt flaks eller tilfeldig, eller i verste fall begge deler. Men det er ikke forbudt å glede seg over det, eller ta det med seg videre og lære noe av det av den grunn.