20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Man Utd - Newcastle 26/11 kl.1600  (Lest 67486 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Bresken

• Supersub
    • Vis profil
Sv: Man Utd - Newcastle 26/11 kl.1600
« Svar #420 på: 29. Nov. 2011, 15:22 »
Satt og så kampen med en kompis som er Man Utd fan.. Når straffesituasjonen kom var jeg den første som sa at det ikke var noen straffe. Har sett mye repriser av det, for å se om jeg kan ha tatt feil, og uansett hvor mye jeg prøver å overtale meg selv til at det var straffe, så lander jeg alltid på at det er meget billig.

Når det er sagt, så aner jeg ikke hvor linjedommern stod, og det kan godt være fra hans vinkel/synspunkt, kan det ha sett ut som en straffe.

Uansett om det var straffe eller ikke, så er kampen over, vi fikk med oss ett poeng, og dette blir glemt før eller siden. Retter nesa mot Chelsea til helga, for den kampen gleder jeg meg voldsomt til!

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #421 på: 29. Nov. 2011, 15:39 »
Og rødt kort til Rooney? Greit nok, gult hadde ingen klaget på - men rødt? Ikke faen. Det er jo ikke akkurat sånn at ballen er 30m unna heller.

Spiller ingen rolle om Colo er i nærheten eller ikke. Det er intensjonen bak eller skadefaren som det skal tas hensyn til hvis rødt kort skal gis.  Og intensjonen til Rooney er åpenbar.

Geir: Du kan jo blant annet spørre Tham om hvor glade de er i subjektive dommeravgjørelser. Sannheten er at de aller største lagene som Chelsea og Manu i større grad får dommeravgjørelser med seg.   Det har rett og slett sammenheng med at dommere er mennesker de også. De lar seg lettere påvirke av spillere og managere med renome, og en stadion med 73 000 tilskuere. Når SAF i kjent stil går ut og slakter dommeravgjørelser så sier det seg selv at dommere i senere kamper vil være redde for å dømme i disvafør SAF fordi de vet hvor mye styr det blir i etterkant.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #422 på: 29. Nov. 2011, 15:51 »
Det der er i beste fall en sannhet med modifikasjoner. Vi hører det samme gnålet her hjemme også, om at RBK alltid blir favorisert. Det kan kanskje virke som de beste lagene blir favorisert av den grunn at de rett og slett vil få straffer og frispark oftere ettersom de som oftest har ballen. Man velger så å fokusere på de hendelsene de beste lagene får med seg og ikke dem som går i mot dem. Vi fikk en straffe vi ikke skulle hatt. Der mistet Man Utd to poeng, i en annen situasjon får de kanskje to de ikke skulle hatt.

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #423 på: 29. Nov. 2011, 16:01 »
Antall frispark vil naturligvis øke pga ballinnehav, som du sier. Men når det gjelder annuleringer av mål, utvisning med videre, så tror jeg terskelen er høyere for de beste lagene/mest kjente spillerene enn en nyopprykket fersking fra Championship. Det skal mere til for en dommer å utvise en Terry eller en Gerrad, spesielt i situasjoner hvor det er snakk om gult kort nr 2.  Rooneys spark er et annet  perfekt eksempel. Hadde FA straffet ham i etterkant av i den situasjonen, ville det være det samme som å innrømme at sparket han hadde i emkvalifiseringen også var illegitimt. Faktisk var skadepotensialet i sparket han hadde mot Colo vesentlig større enn det han foretok seg i kvallikkampen.

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #424 på: 29. Nov. 2011, 16:09 »
Hadde Colo tatt en Suarez og rullet rundt i smerter hadde nok det i hvertfall blitt gult. Takk og lov er vår kaptein både ærlig og redelig :)
Bobby Robson:
"We didnt underestimate them ,they just were a lot better then we thought"

http://www.last.fm/user/Panzer_Stormo/

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #425 på: 29. Nov. 2011, 16:13 »
Antall frispark vil naturligvis øke pga ballinnehav, som du sier. Men når det gjelder annuleringer av mål, utvisning med videre, så tror jeg terskelen er høyere for de beste lagene/mest kjente spillerene enn en nyopprykket fersking fra Championship. Det skal mere til for en dommer å utvise en Terry eller en Gerrad, spesielt i situasjoner hvor det er snakk om gult kort nr 2.  Rooneys spark er et annet  perfekt eksempel. Hadde FA straffet ham i etterkant av i den situasjonen, ville det være det samme som å innrømme at sparket han hadde i emkvalifiseringen også var illegitimt. Faktisk var skadepotensialet i sparket han hadde mot Colo vesentlig større enn det han foretok seg i kvallikkampen.

FA er jo "frifunnet" i denne saken uansett da, siden dommeren så situasjonen og dømte frispark.

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #426 på: 29. Nov. 2011, 16:17 »
Rooney prøver å ta ballen?? Hvorfor hadde han sparket så hardt hvis han prøvde å ta ballen?? Da hadde jo ballen gått langt vekk.. Så ut som om han prøvde å skyte, noe han ihvertfall ikke gjorde. Så jeg tror han sparket til av sinne, og ikke for å vinne ballen. Dermed burde han ihvertfall fått gult.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #427 på: 29. Nov. 2011, 16:36 »
Og rødt kort til Rooney? Greit nok, gult hadde ingen klaget på - men rødt? Ikke faen. Det er jo ikke akkurat sånn at ballen er 30m unna heller.

Rødt kort hadde vært litt strengt, men det var et soleklart gult kort. Pinlig dømming å gi Ben Arfa gult kort for sin reaksjon men la Rooney slippe unna.

NUFC skulle også hatt frispark i første omgang i omtrent samme situasjon som der ManU puttet fra. Av en eller annen merkelig grunn ga dommeren fordel da det var 1 NUFC spiller omringet av 4-5 ManU spillere. Mistet jo selvfølgelig ballen.
Slike avgjørelser er viktige å få på sin side. Frispark i slike situasjoner er alltid vanskelig å forsvare seg mot.

Litt feigt dømt at Fabio slapp rødt kort. Hadde gult og skulle åpenbart fått et til da han holdt Demba Ba igjen rett før slutt. Veldig sjeldent vi ser slike holdinger/obstruksjoner ikke resultere i kort.

Ellers fikk Vidic og Ferdinand tidvis gjøre akkuratt som de ville med Ba. Dommeren burde ihvertfall blåse for "penetreringen" i de værste tilfellene.

Jonas sitt røde kort er det egentlig ikke noe å si på. Den siste er et soleklart gult kort, men jeg mener det første var ganske strengt idømt. Men når han først hadde gult kort burde han være litt mer forsiktig.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #428 på: 29. Nov. 2011, 16:39 »
Jeg synes begge to er ganske klare. Fabio skulle hatt sitt andre gule, men spillere slipper veldig ofte unna gult nr.2 med mindre de er så klare som Jonas sitt.

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #429 på: 29. Nov. 2011, 17:12 »
Jeg synes begge to er ganske klare. Fabio skulle hatt sitt andre gule, men spillere slipper veldig ofte unna gult nr.2 med mindre de er så klare som Jonas sitt.

Kanskje jeg er supersubjektiv, men jeg tror om Vidic hadde gjort det samme, så ville han ikke fått to gule, spesielt ikke på Theatre of Silence.

Andymag

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #430 på: 29. Nov. 2011, 17:16 »
Hadde Colo tatt en Suarez og rullet rundt i smerter hadde nok det i hvertfall blitt gult. Takk og lov er vår kaptein både ærlig og redelig :)
Sant det. Ble stolt av hvordan Colo behandlet situasjonen og attpåtil roet ned HBA etter hans utbrudd. Respekt

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #431 på: 29. Nov. 2011, 19:08 »
Jeg er dønn enig i at Rooney skulle hatt gult for farefullt spill. At han prøver å sparke Colo for å skade han syns jeg blir for dumt å si. Han prøver å ta ballen, men prøver litt for hardt. Men som vanlig vet jo visse personer hva andre folk tenker i gjerningsøyeblikket.

Geir: Da tror jeg vi egentlig er nokså enige.

TimKnut

• Supersub
  • Elsker Newcastle United over alt!
    • Vis profil
« Svar #432 på: 29. Nov. 2011, 19:44 »
Eg syns Rooney skulle ha fått to kule kort, og det same med Fabio når vår mann Jonas blir utvist. Syns vi fortjente flaks ettersom målet til Manu var klart flaks etter min meining. Trur vi hadde styrt kampenom vi var 10 mann og Manu 9 mann  8)

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #433 på: 29. Nov. 2011, 20:25 »
Jeg er dønn enig i at Rooney skulle hatt gult for farefullt spill. At han prøver å sparke Colo for å skade han syns jeg blir for dumt å si. Han prøver å ta ballen, men prøver litt for hardt. Men som vanlig vet jo visse personer hva andre folk tenker i gjerningsøyeblikket.

Har du sett videosnutten av episoden? Den ligger  et par sider lenger bak i denne tråden? Det første sparket er som du passer godt til den beskrivelsen du gir, men det andre er så åpenbart med overlegg. Og da skal han ha rødt iht. regelboka.

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #434 på: 29. Nov. 2011, 20:49 »
Nei, det er ikke åpenbart med overlegg. Det er åpenbart at Rooney ble for ivrig og het i toppen, og han skulle hatt gult.