20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Tour de France 2011  (Lest 17536 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
Sv: Tour de France 2011
« Svar #30 på: 16. Juli 2011, 19:02 »
Kanskje! Er ikkje så verst hun nye på tv2 sporten heller.  ;D
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #31 på: 16. Juli 2011, 19:07 »
Kanskje! Er ikkje så verst hun nye på tv2 sporten heller.  ;D
La faktisk merke til hu i stad ja. Susanne Wergeland trur jeg hu heter. Nydelig dame!

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #32 på: 17. Juli 2011, 20:08 »
Thor Hushovd må vel være Norges største idrettsmann noensinne. Den eneste jeg kan komme på som har oppnådd noe i nærheten av samme status i en internasjonal sport er vel Ole Gunnar Solskjær. Tror de aller fleste idrettsmenn bare kan misunne "smartnessen" hans. Han har tydeligvis alltid fullstendig kontroll på begrensningene sine og potensialet sitt, og hver eneste gang han prøver på noe "umulig" så lykkes det.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #33 på: 18. Juli 2011, 01:49 »
Vel - han fortjener unektelig å nevnes i samme åndedrag som Dæhli og Bjørndalen ja.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #34 på: 18. Juli 2011, 02:36 »
Men Dæhlie og Bjørndahlen har tross alt drevet på med nisjeidretter. Det regner jeg vi med at vi kan være enige om. Litt det samme som med Andreas Thorkildsen. Jeg klarer ikke helt å hoste opp den samme patroitismen når en spydkaster vinner VM foran seks-syv andre mennesker fra andre land. ;)

Thor Hushovd sykler i Tour de France, verdens macho-idrett, som blir overførst til USA, Frankrike, Tyskland, Australia og store deler av resten av den vestlige verden. Å sammenlikne ham med noen ski-folk blir litt smålig og "jantelovsk" synes jeg. Thor Hushovd gjør en helt enorm internasjonal innsats!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #35 på: 18. Juli 2011, 03:32 »
Skjønte den måtte komme. Sammenligningen er helt på sin plass - Dæhlie og Bjørndalen er STORE idrettsmenn. Bjørndalen vant vel en pris som årets idrettsmann i verden et år fremfor menn som Tiger Woods og Federer om jeg ikke tar helt feil.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #36 på: 18. Juli 2011, 04:46 »
Dersom man ikke skjønner at sykling er en ekstremt mye større sport enn ski internasjonalt, så lever man i en gigantisk norsk idrettsboble, beklager. :)

Verdensstjernene Jon Stewart, Bill O'Reilly og Anderson Cooper gir oss nyheter fra Tour de France. De gutta har ikke engang hørt  om ski-VM eller europamesterskapet i spydkasting. Det er på tide det blir slutt på tunnelsynet og arrogansen fra oss som skal lede an i Skandinavia, så vi får sjansen til å hedre våre virkelige idrettsshelter.

Vi har kommet lengre enn danskene og svenskene på de fleste områder, men her har vi mye å lære av våre tidligere koloniherrer, altså... Dæhlie og Bjørndahlen er STORE akkurat som russeren Joseph Okostrodavitsj er STOR innen turn, og skotten Andy Barnham er STOR innen armbrøst-skyting. Det betyr liksom absolutt ingenting. ;)

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #37 på: 18. Juli 2011, 12:15 »
Ble han ikke verdensmester og da? Er vel ingen av syklistene som gjør det bra i alle ritt de er med i.

Hans J

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #38 på: 18. Juli 2011, 14:07 »
Føler ein vårsesong under pari blir ein parantes når ein har prestert slik Hushovd har gjort i årets TdF. Berre det å ha den gule trøya så lenge er ekstremt sterkt, og når han toppar det med etappesiger må ein berre bøye seg i støvet.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #39 på: 18. Juli 2011, 14:18 »
Han ble jo nummer 8 i Paris - Roubaix. Da var han jo med egentlig hele veien og var skikkelig klar for en spurt da. Men han kunne jo ikke bidra noe til å kjøre inn lagkammerat Johan Vansummeren som satt alene i front og som til slutt vant det rittet. Så der var det mye tilfeldigheter som gjorde at han ikke kom høyere opp.
Kan jo ikke vinne hvert ritt heller. Må passe på så vi ikke blir for kravstore.  ;)

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #40 på: 18. Juli 2011, 14:30 »
Når Hushovd leverer varene slik i TdF, så er det ikke så nøye at han var svak tidligere i sesongen. Hvor ofte har man ikke sett at Bjørndalen har gjort dårlige World-Cup renn, for så å komme som ei kule i mesterskap. Jeg ser ikke for meg at noen norsk idrettsutøver kan måle seg med det Hushovd har gjort i år, når man skal summere opp 2011.

Det var gøy med Ski-VM i Norge og man lar seg imponere, men det allikevel en stor demper at det er så få som faktisk bryr seg om disse idrettene. Lar meg imponere mer hvis Aksel Lund Svindal tar ett VM-gull enn at Northug plukker tre. Så smal er faktisk langrennsporten, og like ille er det med skiskyting.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #41 på: 18. Juli 2011, 15:58 »
Det er vel ingen ritt som har mere status enn Tour de France, å vinne sammenlagt er uten tvil det største man kan gjøre på sykkelsetet. Men det er det ikke alle som kan gjøre. Jeg skjønner hva du mener, og er helt enig. Endagsritt type Milan-San Remo, Ronde van Vlaanderen, Paris-Roubaix, Liégé-Bastogne-Liégé og Giro del Lombardia er alle mer prestisjetunge å vinne enn en enkelt TdF-etappe. Det samme gjelder selvsagt for VM og OL.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #42 på: 18. Juli 2011, 21:19 »
Det som er litt av problemet her i Norge, er at TDF er på ein måtte svaret på VM i fotball o.l

Det finst mange andre store ritt i Verden, utan om TDF. Som har like stor status i sykkelmiljøet.

TdF er verdens desidert største sykkelritt, det kan man ikke komme fra. Det gjelder ikke bare i Norge men på verdensbasis. Giroen og Vueltaen sliter jo med at de blir nedprioritert av ihvertfall sammenlagtrytterne. Det er bare å se på hvem som stiller til start. Som motmiddel til dette hadde Giroen lagt opp til et vanvittig hardt og tøft ritt i år, men allikevel var ikke sammenlagtkanoner som brødrene Schleck, Cadel Evans, Bradley Wiggins, Vinoukorov, Samuel Sanchez, osv med. Til og med italienere som Basso og Cunego sto over for å prioritere TdF. Den eneste som stilte til start av sammenlagtkanonene var Contador, og han fikk en usedvanlig lett seier i Giroen. Var jo aldri spennende da han fra første stund parkerte sine motstandere.
Av spurterne er det flere av dem som ser på Giroen som en slags oppvarming til TdF og de går sjelden for å fullføre hele rittet. Cavendish er en av dem.

Det er selvfølgelig mange andre store og interesante, spennende og klassiske sykkelritt, men i det hele er det ingen som er så store som TdF, uansett hvor interresert man er. Det er ikke til å komme fra.
Jeg er ganske sikker på at når det kommer til de som er meget interessert i sykkelsporten, så benker de seg ekstra godt ned når TdF kommer. Hevder de noe annet vil jeg kalle det særhet.
Akkurat som folk som er veldig interessert i fotball benker seg ekstra godt ned når det er VM eller EM.

Ett par dager før TdF startet så jeg på en av de danske kanalene som hadde en dokumentar om Schleck brødrene fra dems nye lag Lepard Trek, og hvordan de systematisk har trent utelukkende for å vinne TdF. Alt fra forberedelser til etappe gjennomganger og andre ritt de har sett på som oppkjøring til TdF er tatt med. Alt de har foretatt seg er med TdF som en liten tanke i bakhodet. Såm det er helt klart at TdF er stort for sykkelstjernene.

Dessuten så har TdF og TV2 sammen med all suksesen til Thor Hushovd hatt en kjempeviktig betydning for sykkelsporten her til lands. Den har fått mye mer medieomtale og sykkelklubbene har hatt en enorm oppsving i antall medlemmer de siste årene. Så dette har bare vært positivt på alle mulige områder for alle parter.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #43 på: 18. Juli 2011, 22:11 »
Jeg vil også tro at seier i noen av klassiker rittene sammen med VM er større enn en etappe seier i TdF. Er jo vanvittige harde og lange ritt sammen med en startliste som inneholder de beste av de beste, i likhet med TdF. Forskjellen er jo at TdF varer i 3 uker og får derfor mye mer medieomtale enn et ritt på 1 dag. Du skal virkelig ha dagen for å nå opp i ett av klassiker rittene.

Uansett er det Hushovd har gjort i TdF denne sommeren noe av det beste han noensinne har prestert. 1 uke i gult, bare tilfeldigheter gjorde at det ikke ble flere, og 1 vanvittig sterk etappeseier. Måten han satte fart og var opptrekker for Dean og Farrar var også meget sterk. Knuste jo Renshaw og Cavendish skikkelig da. Sprakk jo hele HTC laget i fillebiter, akkurat som Omega Parma Lotto gjorde da Greipel vant.
Thor Hushovd har virkelig funnet formen til årets TdF ritt og jeg lurer på hvem som hadde hatt den grønne trøya om det hadde vært han Garmin-Cervelo hadde satset på...............

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #44 på: 19. Juli 2011, 12:52 »
Du har jo også Vegard Robinson Bugge som har vært å trent med Quick Step og Rabobank vel. En talentfull 21 åring.

Et eget lag vil jo gjøre sykkelsporten mye mer interessant utover de 3 ukene TdF er. Er jo bare å se til danskene hvor mye mer de gjør ut av dette med at de har et eget lag i tilegg til sportsdirektører både i Leopard Trek og HTC.

Uansett så måtte det nok hentes noen gode sykkelryttere utenfor Norges og Sveriges grenser om dette skulle gått i orden. Er veldig optimistisk å tro at dette vil funket med stort sett bare svensker og nordmenn. Men selvfølgelig flest nordmenn spedd på med de beste svenskene og danskene og så noen "stjerner" eller "semistjerner" utenfra ville nok sikret Pro Tour lisens om økonomien hadde vært i orden.

Foruten svenskene du nevner der kunne jo Matti Breschel og Alex Rasmussen også gjort laget bra. Veldige gode temporyttere og klassiker ryttere et norsk lag kunne tiltrekt seg, som er fra Norge, Sverige og Danmark.