20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Tidenes beste fotballspelar/fotballspelarar?  (Lest 9330 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Tidenes beste fotballspelar/fotballspelarar?
« Svar #15 på: 12. Aug. 2005, 16:16 »
Roald "Kniksen" Jensen var vel egentlig en helt normal bergenser, med et unormalt stort talent for å behandle ballen. Ingen norske spillere vil sannsynligvis noen gang være i nærheten av å ha så stålkontroll på kula som Kniksen hadde.

Jeg vet ikke så veldig mye om Kniksen, annet enn at han var sjuk med ballen i beina og at han bøtta inn med mål for Brann og sin skotske arbeidsgiver.

The funny thing is, at Kniksen hadde 25 landskamper allerede før fylte 21 år. Da karrieren var over hadde han bare fått 31 kamper med flagget på brystet.

Roald Jensen debuterte på Branns a-lag allerede 16 år gammel, fikk Gullklokka som 21-åring og ble seriemester med Brann to ganger før han ble proff i Skottland i 1965. Han vendte tilbake til Brann i 1971, ble Norgesmester i 1972 og la opp i 1974.

I 1987 kollapset Kniksen på en old boys-trening og døde. Bare 44 år gammel.

Kniksen hadde så utradisjonelle, så unorske ferdigheter, og hadde et så stort talent, at han sannsynligvis aldri vil bli glemt. Vi får inderlig håpe at den oppvoksende generasjon får greie på hvem den godeste Kniksen var.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #16 på: 13. Aug. 2005, 01:53 »
Det ville vært direkte uforskammet å nevne Kniksen, men å unlate å nevne Harald "Dutte" Berg som snurra rundt med Eusebio og co, Tom Lund og Rune Bratseth.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #17 på: 14. Aug. 2005, 00:16 »
Selvsagt. Bratseth, Lund, Berg og Iversen er også unike spillere.

Dutte må forresten ha vært jækli god, når han hadde ALT som Ørjan, Runar og Arild deler på i dag. Fy søren for en mann. Teknikken til Ørjan. Hovmesterblikket til både Ørjan og Runar. Fighterinstinktet til Runar. Målhungeren til Arild. Skjønner godt at Eusebio ble en tanke svimmel.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #18 på: 14. Aug. 2005, 21:59 »
Ja. Sinnsykt. For en brødreflokk han har gitt denne verden. En herlig gjeng på alle mulige måter, og jeg blir direkte trist når jeg tenker på Arild Berg. Det er så forbanna synd at han måtte gi seg pga kvikksølvallergi. Han hadde antakeligvis kunnet blitt Norges aller beste spiller dersom han hadde fortsatt å spille.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

molala

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #19 på: 29. Aug. 2005, 20:23 »
Frank Strandli
ancs and Scousers, go to H***!!

Rolfern

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #20 på: 15. Sep. 2005, 02:01 »
Når jeg skal sette opp en liste av de spillerene jeg mener er tidenes beste fotballspillere, så tar jeg kun med spillere jeg har hatt anledning til å følge med på aktiv i deres karriere. Ja, Pele og Beckenbauer var fantastiske har jeg sett klipp og lest om, men for meg blir det noe fjernt å nevne de i en sådan sammenheng. Rett og slett fordi jeg ikke har sett de nok.

Når jeg setter opp en slik liste, så blir det spillere som har vært aktive fra slutten av 80-tallet og fram til i dag. En slik liste er vanskelig å sette opp, fordi det er så mange man lett må "sette ut". Skal man legge vekt på publikumsvennlige og offensive spillere?Eller skal man legge vekt på de som ikke stjeler de store overskriftene, men som likevel gjør en verdifull jobb i de bakre ledd?Eller en kombinasjon?

Det er veldig lett å glemme defensive spillere, da de ikke fester seg like lett på netthinnen som det et dribleraid eller et brassespark kan gjøre.

Uansett, her er en liste over mine nominerte til en sådan liste:

Zinedine Zidane
Roberto Baggio
Romario
Marco Van Basten
Paolo Maldini
Ronald Koeman
Peter Schmeichel
Bixente Lizarazu
Alan Shearer
Thierry Henry
Roberto Carlos
Cafu
Marcel Desailly
Gabriel Batistuta
Ruud Gullit
Mattias Sammer
Jose Guardiola
Tony Adams
Dennis Bergkamp
Rune Bratseth
Michael Laudrup
Franco Baresi
Claude Makelele
John Barnes
Pavel Nedved
Luis Figo
George Hagi
Rivaldo
Thierry Henry
Hristo Stoichkov
Chris Waddle
Fernando Hierro
Patrick Vieira
Alesandro Nesta

And the list continues...

Noen stusser kanskje over valget av Rune Bratseth?I glansperioden hans var han en av Europas fremste forsvarere, og flere italienske klubber var til stadighet på jakt etter underskriften hans. Norge hadde aldri hatt et så godt landslag som en hadde under Drillo i forkant av VM94 hadde det ikke vært for Elgen. Som Norges representant så faller valget mitt Bratseth!

Jeg har helt sikkert glemt noen navn som kanskje fortjener mer å være nominerte enn andre, men dette er vanskelig!

En med fortid i Newcastle som kunne vært aktuell er jo Peter Beardsley. Fantastisk god for Liverpool, god i Everton og fantastisk i Newcastle. Dårlig landslagskarriere trekker ned. Men, han kunne vært en kandidat, i alle fall en nominert!
Carr har altfor få landskamper for England!

Rolfern

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #21 på: 15. Sep. 2005, 02:02 »
Sitat fra: "molala"
Frank Strandli

Han var i alle fall god på puben!Han opplevde i alle fall noe stort som proff i England, han smakte et nytt øl. -"Jeg tror det het pint"!

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #22 på: 15. Sep. 2005, 11:33 »
Hehe. Den der er en klassiker. Frank Strandli var kvalitet det. Dugde han til noe overhodet? Han er ikke akkurat på lista over legender i Leeds-drakta...

Rolfern

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #23 på: 15. Sep. 2005, 12:51 »
Han har vel kommet i toppen på diverse kåringer over tidenes verste Leeds-spiller, så særlig suksess hadde han ikke. Jeg husker fortsatt godt målet han hadde i debuten(?) mot Boro der han stanget inn et innlegg med pannebrasken.

djmattis

• Gjest
« Svar #24 på: 15. Sep. 2005, 13:18 »
Det er umulig å sammen ligne spillere fra 50-70 tallet ed spillere i dag.
defansiven er mye mere organisert i dag..
pele og platini hadde ikke värt like dominerende som de var på sin tid når de knappt visste hva forsvar betydde.
var jo tyskland som så vidt begynnte å före inn den defansive fotballen.

hvis man skal lage en tråd som det her så må man nesten dele de inn i grupper.

50-70 tall
70-90 tall
90- til nå.......

da kan man lettere skille ut de som virkelig var best I SIN TID......

plebbster

• Gjest
« Svar #25 på: 15. Sep. 2005, 13:36 »
Helt enig, djmattis!

Stjernene på 70-tallet hadde blitt rundspilt nå i nyere tid ettersom fotballen utvikler seg enormt hvert tiår.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #26 på: 16. Sep. 2005, 20:49 »
Vel. Pele var ekstraordinær.
Jeg skal være enig i at spillet har utviklet seg mye siden 50-60-70-tallet, men jeg tror også dagens forsvare skulle fått noe å bryne seg på, hva angår Pele.

Cruyff kunne kanskje hatt noe å bidra med i dag han også, og ville sikkert hevdet seg på et mye høyere nivå enn sin sønn, men han hadde kanskje ikke vært den eneren han var i Nederland på 70-tallet.

Maradona, om han hadde vært 25 år i dag, ville sikkert rundspilt hvemsomhelst. Han hadde alt, og enda litt mer. Og det er nok også i dag.

En god del av stjernene på 70- og 80-tallet ville kunne hevdet seg på et høyt nivå, selv om enkelte også kunne blitt rundingsbøyer. Jeg har vanskelig for å tro at Platini ikke ville vært bankers på det franske landslaget i dag.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #27 på: 16. Sep. 2005, 20:54 »
Merkelig at Van Basten ikke er nevnt. Han har alltid vært en av de store i mine øyne. Maradonna er overvurdert til de grader. Han er langt ifra tidenes beste fotballspiller.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #28 på: 16. Sep. 2005, 20:56 »
Rolfern: Du har skrevet Henry to ganger på listen din :wink:

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #29 på: 16. Sep. 2005, 21:39 »
Marco Van Basten er en av de aller aller største. En bedre spiller enn Alan Shearer. En mer notorisk goalgetter enn Henry. Han hadde faktisk alt en spiss skal ha. Brukbar på hodet, passe sterk i kroppen, eminent teknikk og han var ekstremt kald inne i feltet. Noen som har sett den kampen der han dribler seg gjennom et av verdens beste forsvar, før han iskaldt putter balen i mål? Var vel en EM-kamp mot Tyskland i 88, om jeg ikke husker helt feil.