20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Alan Pardew  (Lest 660300 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Skjæren

• Supersub
    • Vis profil
Sv: Alan Pardew
« Svar #960 på: 10. Okt. 2012, 10:34 »
Som Frode påpekte i en annen tråd(Anita-tråden?) så tror også jeg at problemet med Ba/Cisse er mer komplekst en at disse rett og slett ikke fungerer sammen. Ingen av disse er spillertyper som utretter altfor mye selv og er i større grad enn mange andre avhengig av å bli konstant foret av midtbane/vinger. Derfor tror jeg at samarbeidet mellom disse to automatisk vil bli bedre når "hele fjøla" fungerer bedre!
Men når det er sagt, så er det absolutt ikke optimalt!

Men mine innvendinger(om man kan kalle det det) til Pardew er at jeg ikke helt ser det store bildet når det kommer til å utvikle vår egen spillestil, identitet, kall det hva du vil. Altfor ofte blir fokuset på hvordan motstanderen opptrer istedenfor å fokusere på at vi kan spille dem ut fordi vi er bedre.

Men alt i alt er jeg veldig fornøyd med Pardew!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #961 på: 10. Okt. 2012, 13:12 »
Jeg syns "problemet" med Ba og Cisse er massivt overdrevet - og jeg mener åpenbart at problemene ligger andre steder. Ser du på hva de tilsammen har produsert av mål siden Cisse kom til klubben er det et jævla bra tall - uansett om det har vært slik at de scorer i hver sine perioder. Mål lager spissene våre uansett mer enn noen andre i laget.
Som snkz også påpekte i en annen tråd har også Cisse høyest antall skudd uten nettkjenning i hele PL, hvilket er en grei indikasjon på dårlig form mer enn noe annet. Jeg er ikke så misfornøyd med samarbeidet til Cisse og Ba som andre er. For meg er det viktigere å påpeke at forsvaret vårt - grunnet sine begrensninger når Willy og Perch spiller - i stor grad tenderer til å slå håpløse langpasninger som gir spissene vanskelige baller og jobbe med. Ofte blir de også isolert på topp fordi midtbanen ikke kommer etter. Deretter kan vi også peke på at kun Ben Arfa har prestert godt nok på midtbanen. Cabaye har kun den siste tiden vist prov på at formen er i anmars igjen. Slike ting spiller selvsagt inn.

Jeg er ikke misfornøyd med spissene våre. Vi har toppscoreren i ligaen, og det som mangler er at vi igjen begynner spille fotball og skaper sjanser for de - så kommer også Cisse til å score mål etterhvert.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Hans J

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #962 på: 10. Okt. 2012, 14:29 »
Det der er eit kjempeinnlegg, Kristoffer. Kan gjerne stille meg bak alt det der.

Det er uforståeleg at Perch kan vere eit alternativ til ein midstopparplass, då dei to siste kampane berre er ei tragisk reprise av akkurat det han gjorde i same posisjon mot Chelsea og spesielt Norwich forrige sesong. Williamson er ikkje ideell backup for Taylor, men i tospann med ein spelande midtstoppar (Coloccini) har det stort sett gått OK. I og med at terskelen på styrerommet for å kjøpe forsvarsspelarar verkar til å vere såpass høg, får vi berre kalle ein spade for ein spade og ta det vi har. Williamson får vere backup til Taylor, og få rikelig med speletid i sistnemnte sine alltid skadeprega sesongar.

Vi tørstar, som snkz og fleire har vore inne på, etter ein Vertonghen-type som både kan avlaste og supplere Coloccini i ansvaret om å starte angrep bakfrå. Om midtbanen i tillegg manglar den nødvendige aggressiviteten blir det ei tragedie slik som 1. omgang mot Man Utd sist. Om den totale krise skulle ramme oss igjen (Coloccini og Taylor ute), så er eg nesten meir tilbøyelig til å la Tioté bytte plass med Perch. Det vil gi oss ein betre pasningsfot i forsvaret, samtidig som vi får ein terrier som beveger beina sine kjappare på midten. Dette er likevel eit suicidalt alternativ, då talet på frispark nært vårt mål (og straffer?) antakeleg vil mangedoble seg i frekvens.

To do-list for Pardew (og styret):
1) Skaff oss ein forsvarsspelar i januar som matchar kriteria skildra ovanfor.
2) Fiks dødballane. Utifrå kampen sist å dømme, er det eit problem såvel defensivt i tillegg til det kjente problemet med dei offensive. Enkel rollefordeling MÅ vere eit minimum av kva ein kan forvente.

Edit: 'Verthongen' endra til 'Vertonghen'.
« Siste redigering: 10. Okt. 2012, 14:55 av Hans J »

Rudi

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #963 på: 10. Okt. 2012, 17:08 »
Digger de offensive dødballene våre. Lang lompe mot Williamson på bakre, og slik har det vært siden vi mista Carroll.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #964 på: 24. Okt. 2012, 13:52 »
http://www.themag.co.uk/tyne-talk/the-shocking-two-year-statistic-for-nufc/?

Her er den stygge statistikken for Pardew som rett og slett ikke holder mål overhodet. 2 år siden sist vi snudde en PL-match etter å ha havnet bak. Det var 23. oktober mot West Ham, da vi vant 2-1 borte. Chris Hughton var manager da - hvilket betyr at Pardew enda ikke har maktet snu en eneste PL-match hvor vi har havnet under. Han har snudd kun en eneste match for oss, det var sist sesong i ligacupen da Benny og Jonas scoret de to fantastiske målene mot slutten mot Rovers.
I 32 ligamatcher hvor vi har havnet bak har vi klart å dra med oss 9 uavgjorte, og da tapt 23.

Det har blitt nevnt før - men dette er veldig alarmerende tall, og kanskje et skudd mot baugen for Pardews taktiske disposisjoner og evner underveis til å snu det når vi havner under?
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Skjæren

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #965 på: 24. Okt. 2012, 14:07 »
Jeg liker egentlig ikke statistikker, og mener at det er altfor mange forskjellige faktorer som spiller inn til at det er mulig å faktisk trekke en konklusjon. Men uansett hvordan man vrir og vender på dette her, så er det harde, stygge fakta som gjør at man naturlig nok stiller spørsmålstegn ved Pardews taktiske disposisjoner.
Men likevel, jeg mener at han har vel begrensede muligheter med dagens stall. Det er rett og slett for dårlige offensive spillere som sitter på benken.

snkz

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #966 på: 24. Okt. 2012, 14:50 »
Det har blitt nevnt før - men dette er veldig alarmerende tall, og kanskje et skudd mot baugen for Pardews taktiske disposisjoner og evner underveis til å snu det når vi havner under?

Betvilt disse en stund nå, men blir alltid bare angrepet med en "Pardew must go"

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #967 på: 24. Okt. 2012, 14:59 »
Men likevel, jeg mener at han har vel begrensede muligheter med dagens stall. Det er rett og slett for dårlige offensive spillere som sitter på benken.

Jeg synes dette er et svakt argument. Man MÅ ikke gjøre masse bytter for å kunne snu en kamp. Man kan snu en kamp ved små taktiske endringer. Detvil ikke alltid funke, men hvor mange ganger ser man ikke lag, både sterkere og svakere enn Newcastle, snu kamper mot både sterkere og svakere motstand uten å gjøre noen bytter? Der skjer titt og ofte, og dette er uten tvil noe Pardew, og Newcastle som en helhet, må bli bedre på.
Nei.

ratatosk

• Midtbaneanker
  • Sunt pueri pueri, puerilia tractant
    • Vis profil
« Svar #968 på: 24. Okt. 2012, 15:58 »
Pardew er best når vi ligger under 0-4  :pardy:
sunt pueri pueri puerilia tractant

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #969 på: 24. Okt. 2012, 16:04 »
Pardew er best når vi ligger under 0-4  :pardy:

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #970 på: 24. Okt. 2012, 19:55 »

Jeg synes dette er et svakt argument. Man MÅ ikke gjøre masse bytter for å kunne snu en kamp. Man kan snu en kamp ved små taktiske endringer. Detvil ikke alltid funke, men hvor mange ganger ser man ikke lag, både sterkere og svakere enn Newcastle, snu kamper mot både sterkere og svakere motstand uten å gjøre noen bytter? Der skjer titt og ofte, og dette er uten tvil noe Pardew, og Newcastle som en helhet, må bli bedre på.

Nei, det skjer ikke titt og ofte, og når det skjer er det som oftes storlagene som snur mot svakere lag etter å ha kommet bakpå i starten, selv om det heller ikke er ofte i løpet av en sesong. Det er det statistikker for.
http://www.kickoff.co.uk/1078/the-importance-of-scoring-first/

Denne er litt over 1 år gammel:
http://www.kickoff.co.uk/180/first-goal-wins/

Dette er en artikkel fra ManU sin norske supporterklubb fra tidligere i år:
http://www.united.no/united/nyheter/nyheter/foerste_maalet_vinner2

Utdrag fra den siste artikkelen som omhandler ManU fra forrige sesong:
Uttelling i kamper United har scoret først: 21 kamper: 19 seiere, 2 uavgjort, 0 tap. 59 av 63 mulige poeng (93,7 %). Målforskjell: 56-10
Utteling i kamper motstanderen har scoret først: 5 kamper: 0 seiere, 2 uavgjort, 3 tap. 2 av 15 mulige poeng (13,3 %). Målforskjell: 7-16.
Laget som har scoret først i United sine kamper har aldri havnet under i løpet av kampene.
Manchester United har vunnet tre kamper hvor motstanderen har utliknet ledelsen (WBA 2-1, Arsenal 2-1, Norwich 2-1).
Manchester United har tapt én kamp hvor de har utliknet motstanderens ledelse (Blackburn 2-3).
Ingen av Uniteds kamper har endt 0-0.
Kun Premier League-kamper er medregnet.

Som dere ser vinner som oftes laget som scorer først. For å ta utdrag fra forrige sesong om de mest interessante statistikkene fra PL finner vi ut at:
- Just 9.80% of Home teams that took a 1-0 lead in Premier League matches ended up losing.
- Just 13,42% of Away teams that took a 1-0 lead in Premier League matches ended up losing.

Så kan man spekulere i hvor mange prosent dette ville blitt forandret om man tok bort de lagene som endte på topp 4. eller de antatt beste lagene. Er jo utvilsomt disse som har spillerne, stallen og kvaliteten til å snu matcher litt oftere enn hva tilfellet er for de lagene med litt tynnere og svakere stall.

Jeg er enig med Skjæren i det han påstår. NUFC har en veldig god startellver, det vet vi alle. Men vi så nå for noen uker siden hvor tynn og hvor mye svakere den blir om man får noen skader. Da synker kvaliteten drastisk med en gang. Vi har ingen Dzeko som kan komme inn å snu kampene, som han gjorde mot Fulham og nå sist mot WBA.

Manu har denne sesongen havnet under 0-1 ved ihvertfall 4 anledninger der de klarte å snu om til seier. Det var hjemme mot Fulham, det var borte mot Southampton, borte mot LFC og hjemme mot Stoke.
ManCity har snudd om fra å ligge under 0-1 til seier ved 2 anledninger, begge ved å sette inn kvalitet. ManCity har også flere ganger denne sesongen ligget under men klart å hente seg inn til uavgjort også.
Arsenal snudde fra 0-1 mot Hammers til 3-1 seier, ved god hjelp av å bytte inn en spiller som Walcott.
Tottenham snudde 0-1 hjemme mot QPR til seier, 2-1.

Det er jo ingen tvil om at det er de beste klubbene med de beste spillerne som står for flestparten av snuoperasjonene. Det skulle også bare mangle når de har muligheten til å sette inn spillere som Dzeko, Balotelli, Walcott, van Persie, Giroud, Chamberlain, osv.

Pardew har prøvd flere ganger å få mannskapet til å prestere bedre ved å bytte formasjoner under veis i kampene. Han gjorde det mot Everton, han gorde det mot Reading og han gjorde det vel også mot Tottenham.
Uansett, så hadde jobben hans blitt mye enklere om han fikk flere gode spillere å ta av. Vi har en god stall samenlignet med for bare noen år siden, men jeg savner spillere med litt mer ekstremferdigheter som vi hadde da Sir Bobby Robson ledet laget og i Keegans første periode. I dagens stall har vi ingen som er gode nok til å ta dødballer, det er en enorm svakhet for "oss". Når scoret vi sist på dødball?
Vi mangler også spillere med en god innleggsfot. Det er jo også totalt fraværende i dagens stall. Med 2 så gode spillere i boksen som Ba og Cisse ville vi vært livsfarlige om man hadde vinger som kunne fore dem med gode innlegg.
Det siste jeg savner er spillere med tempo/hurtighet. Det er også noe vi mangler i nesten hver eneste lagdel.

Det er ikke så mange nyinnkjøp som skal til, men å få inn 3-5 gode spillere med de nevnte kvalitetene ville gjort NUFC til et langt bedre lag enn hva vi har idag. Ett par bytter i forsvaret, 1 på mditen/vingen og en til på topp, da er vi langt på vei.
Det jeg savner i dagens stall kontra den Sir Bobby Robson hadde er spillere som Dyer, Robert, Solano og Bellamy. Fart, skuddfot, gode dødballer fra begge kanter, gode skuddføtter, arbeidsomme og dekket store flater, og ikke minst de gode hurtige overgangene vi da var livsfarlige på, som f.eks. da vi slo Arsenal på Highbury og ledet tabellen da vi gikk inn i det nye året i starten av 2000 tallet.
« Siste redigering: 24. Okt. 2012, 20:00 av Frode »

Lars Arild Stordal

• Kaptein
  • Newcastle United
    • Vis profil
« Svar #971 på: 25. Okt. 2012, 09:04 »
Er ikke lett å være Newcastle fan.
Men jeg elsker klubben uansett hva som skjer.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #972 på: 25. Okt. 2012, 11:08 »
Sitat fra: Frode
Det er ikke så mange nyinnkjøp som skal til, men å få inn 3-5 gode spillere med de nevnte kvalitetene ville gjort NUFC til et langt bedre lag enn hva vi har idag. Ett par bytter i forsvaret, 1 på mditen/vingen og en til på topp, da er vi langt på vei.
Mye bra i innlegget ditt. Og mye enig i oppsummeringen din. Jeg skulle gjerne hatt en høyreback som kunne dominert for oss med hurtighet, ballkontroll og innlegg på samme måte som Christian Gamboa har smeltet hjertene til enhver Rosenborg-supporter.

Det må ikke være Mathieu Debuchy, men det bør være en back med stor fart, angrepsvilje og en god innleggsfot.

Ryan Taylor er vår giftigste på direkte frispark, og er vel den beste til å ta cornere også. Han er nå langtidsskadet, og heller ikke blant våre beste spillere når han er skadefri. Yohan Cabaye er fantastisk til å slå de geniale pasningene, og se åpningene, men han er ikke noen kløpper på dødball. Så jeg savner også helt klart en vingtype ala Solano, som du sier. Mangelen på hurtighet er vel størst sentralt i banen, og bakover. Det merkes. Har en følelse av at vi oftere får livsfarlige kontringer imot, enn vi selv er i stand til å kontre på motstander.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #973 på: 09. Nov. 2012, 18:19 »
http://www.bbc.co.uk/sport/0/football/20271855

Pardew sier ganske klart fra om at han ønsker kjøpe Carroll når hans lån i Hammers er over etter sesongen. Sier at han faktisk også ville hatt Nolan dersom han hadde hatt råd til det.

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #974 på: 09. Nov. 2012, 19:17 »
Med den type fotball Pardew står for så er det liten tvil om at Nolan og Carroll ville vært knall for oss.

Husker i sommer her at folk snakket om at Carroll ikke passet inn i spillestilen til denne Newcastle-utgaven. Værste sprøytet.. Kanskje det har gått opp et lys for de etter å ha sett hvordan vi har spilt i høst. Vi kælker ballen oppover mot spissene minst 50 ganger hver eneste kamp vi spiller i PL.

En god miks av kreative spillere rundt noen skikkelige murbrekkere tror jeg hadde passet oss veldig godt, se på Everton f.eks. De har en god miks der. Carroll hadde vært en fantastisk makker til både Ba og Cisse, det er jeg helt overbevist om. Tar gjerne Carroll tilbake så fort som mulig, Nolan er jeg ganske lunken til å bruke penger på men om han hadde kommet gratis hadde han selvsagt vært velkommen.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM