20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Vintersport  (Lest 60357 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Vintersport
« Svar #240 på: 06. Mars 2011, 23:11 »
Er nok alle millonene som har gått til smøring av ski som hovedgrunnen for denne eventyrlige medaljefangsten. Hadde alle hadt like ski i årets VM hadde nok Norge stått igjen med noen færre medaljer.

Virker også som planleggingen inn mot mesterskapet har vert bortimot optimal og det hjelper selvsagt med 100 000 nordmenn langs løypa. Er artig at alle utøvere skryter så av Norge og stemninga.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #241 på: 06. Mars 2011, 23:59 »
Noen som har peiling på seertall, antall tv-team etc. på VM i nordiske grener vs. VM i skiskyting?? Jeg har de siste årene blitt utrolig mett på skiskytingen, mens langrenn fortsatt er artig å se på til en viss grad. Håper USA og Canada kan produsere flere løpere og at Tyskland og Østerrike kan komme tilbake til det nivået de hadde for 5-10 år siden.

Vanvittig imponerende det Norge gjør i kollen. Bjørgen og Northug er selvsagt i en klasse for seg selv, men synes kanskje høydepunktet var Therese Johaug på lørdag. Sannsynligvis det morsomste fellestart-rennet jeg har sett i langrenn!
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Tønsberg

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #242 på: 07. Mars 2011, 00:10 »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #243 på: 07. Mars 2011, 00:20 »
Therese Johaug står i mine øyne for den råeste prestasjonen ja, helt klart. Måten hun parkerte de to monsterne av noen kvinnfolk står det enorm respekt av.
Jeg er forsåvidt også enig angående skiskyting. Jeg syns langrennssporten har lyktes med de endringene som har kommet over de siste 10 åra. Fellesstart er utrolig spennende over lengre distanser, mens ei 5 mil intervall gjerne blir litt kjedeligere å se fra start til slutt. Baksiden er selvfølgelig at det passer gammeldagse løpere som Sødergren og Bauer dårlig. Duathlon der det skal gås i to stilarter er også festlig som bare det, men muligens hadde det vært greit å hatt intervallstart på 30 km allikevel. Sprint er jo helt sykt spennende, sitter jo med hjertebank hele veien fra kvartfinalene til selve finalen.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #244 på: 07. Mars 2011, 00:28 »
Fellesstart er utrolig spennende over lengre distanser, mens ei 5 mil intervall gjerne blir litt kjedeligere å se fra start til slutt.

Det er litt både og egentlig. Synes det ofte blir lange perioder hvor det er kjedelig og "sinkegåing" på en 5-mil fellestart, men siste 20km pleier det å dra seg til. Spør det meg, så kunne dem kanskje hatt annenhvert år fellesstart og intervallstart på 5-milene. Intervallstartene i klassisk og fellestartene i fri. Skal fellesstartene stå uberørt de neste ti årene, så tror jeg at det må flere stunt til a la Therese Johaug på lørdag. På en annen side, skal man få amerikanerne og evt andre interessert i dette, så er nok fellesstart tingen. Husker fra OL i Salt Lake da det satt amerikanere på tribuna i langrenn og ikke skjønte en dritt fordi den som kom først i mål vant ikke :P
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #245 på: 07. Mars 2011, 00:42 »
Var i Kollen i helga. Fantastisk stemning, knallvær og gode resultater. Var litt sjarm i å samles i marka og følge avslutningen på 5-mila via radio.
Bobby Robson:
"We didnt underestimate them ,they just were a lot better then we thought"

http://www.last.fm/user/Panzer_Stormo/

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #246 på: 07. Mars 2011, 00:46 »
Fatter ikke helt hva du vil frem til her?

Jeg skulle i utgangspunktet ikke frem til noe poeng, jeg postet bare et eksempel på et litt pinlig intervju med ski-VM som tema, et ganske artig innslag for oss som så det. At noen tolker det som kritikk mot skisporten får så være...

Det absurde med saken er uansett ikke hvor ekstremt opphypet langrennssporten er her i landet, men hvordan mediene, og spesielt NRK, forsøker å fremstille det som en relativt stor internasjonal begivenhet.  Senest i går var det vel Anne Rimmen som presterte å si under TV-sporten at "hele verdens øyne er rettet mot Holmenkollen for tiden." Nå har ikke jeg sett noen VM-sendinger, men jeg regner vel med at der får man servert den samme propagandaen titt og ofte.

Husker forøvrig jeg sjekket internasjonale aviser en dag under OL i Vancouver, da Norge hadde vunnet to-tre gull den dagen. Vinter-OL var hovedoppslag overalt - til og med i England - men Norge og Sverige var stort sett de eneste landene som nevnte Northug og Bjørgen med så mye som en notis. Lund Svindal var vel den eneste som ble nevnt her og der. Det er helt greit at sporten(e) får mye oppmerksomhet her i landet, det er helt naturlig med tanke på hvor mange interesserte det finnes i Norge og Sverige. Men denne idretten strekker seg minimalt utover det. :) 

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #247 på: 07. Mars 2011, 08:18 »
Dette er jeg helt sikker på at ikke er tilfelle. Jeg var jevnlig innom de største nettavisene i USA under hele mesterskapet, og både Bjørgen og Northug ble nevnt mange ganger. Det ble også laget egne artikler om både langrenn, hopp og kombinert. Et par eksempler fra ESPN, som ikke akkurat er noen lettvekter innenfor sportsjournalistikk:

http://sports.espn.go.com/olympics/winter/2010/crosscountry/news/story?id=4954240

http://sports.espn.go.com/olympics/winter/2010/crosscountry/news/story?id=4936946

Når det gjelder VM i Oslo, er det relativt godt dekket på nettsidene til USA Today:

http://www.usatoday.com/sports/olympics/2011-03-05-845610434_x.htm

http://www.usatoday.com/sports/olympics/2011-03-06-845610434_x.htm

Nå har jeg ikke gått igjennom alle nettsider på den andre siden av Atlanteren, men at dekningen av ski-VM er brukbar tror jeg man kan fastslå. Vi skal ikke overvurdere nordiske grener sin betydning på verdensbasis, men å stemple det som noe som INGEN andre bryr seg om gir heller ikke noe riktig bilde. Og her i Norge er det vel ikke langt unna å være det mest populære på idrettsfronten, og da er vel egentlig det det viktigste.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #248 på: 07. Mars 2011, 10:29 »
Akkurat når det gjelder USA er jeg faktisk helt sikker på at NY Times var avisen jeg sjekket, fordi det er den og Fox News jeg alltid besøker om jeg skal se USA's vinkling på ting. At det finnes noen artikler fra norske medaljer i vinter-OL er helt åpenbart, spesielt om man pløyer gjennom sportsjournalistikken.  Tyskland er jo et av landene som blir nevnt som  langrennsinteresserte av medie-propagandaen og den mest hardbarka skifansen. Snakket med en tysker som bor her i Trondheim om dette i forrige uke, og for henne var sporten omtrent helt ukjent før hun kom til Norge første gang, selv om hun er 22 år gammel, moderat sportsinteressert, og har bodd i Berlin hele livet. Du finner dog helt sikkert noen interesserte langt utenfor de urbane områdene, nede i alpene kanskje...

Dette er uansett bare digresjoner, for å illustrere poenget mitt om at dette er det minimalt med folk som bryr seg om utenfor Norge/Sveriges grenser. Dette tror jeg de alle vil være enige om de også ser objektivt på det, selv om det sikkert er moro å tro at det er en internasjonal arena vi hevder oss på. ;)

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #249 på: 07. Mars 2011, 10:55 »
http://www.bild.de/BILD/sport/wintersport/home/wintersport.html

Bra dekning av Ski-VM her. Men du har vel empirien på din side, all den tid du prata med ei 22 år gammel kjerring fra Berlin :P

Og jo, vi hevder oss på en internasjonal arena. Stadig flere lag fra Frankrike, Tyskland og sågar Sveits har produsert løpere i absolutt verdenstopp over de siste årene. Russland har enormt med løpere å ta av. Samt Canada og USA begynner virkelig å melde seg på internasjonalt, de også. Jeg ser fortsatt ikke hva poenget ditt er?
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #250 på: 07. Mars 2011, 10:58 »
Nei, hvis folk faktisk vil ønske å tro at ski-VM var noe annet en et nisjemesterskap på internasjonal basis, så får de bare tro hva de vil. Jeg skjønner hvor mye følelser dette tydeligvis vekker hos nordmenn, og skal nok klare å motstå å snakke imot presten i kirka når det gjelder denne saken...  :D

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #251 på: 07. Mars 2011, 11:18 »
Vi er fullt klar over det, men det er ikke så ubetydelig som du skal få det til å høres ut som heller.

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #252 på: 07. Mars 2011, 12:07 »
Hva er det egentlig du holder på med Berntsen? Ser ut som du prøver å latterliggjøre folk som er interessert i dette, og prøver å sette oss på plass med en arrogant "hvem faen tror dere at dere er" undertone. Det er da helt normalt at de som er best i en idrett vier med spalteplass til den enn andre gjør.

At du klarer å irritere deg over at "verdens øyne" er rett mot Holmenkollen er jo faktisk helt utrolig.
« Siste redigering: 07. Mars 2011, 13:02 av Andy »

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #253 på: 07. Mars 2011, 13:35 »
Berntsen, et bilde sier mer enn tusen ord:  ;)

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #254 på: 07. Mars 2011, 14:31 »
Vi er fullt klar over det, men det er ikke så ubetydelig som du skal få det til å høres ut som heller.

Vel. Jeg har jo ikke overdrevet. Det mest "ekstreme" jeg har sagt kommer rett fra en NIF-representant: Ski-VM var det femte største mesterskapet i verden forrige uke. Så får folk tolke det som de vil.

Andy og torfinn: Tull. Dette er det jeg har sagt om oppmerksomheten til skisporten i Norge:
Sitat
Det er helt greit at sporten(e) får mye oppmerksomhet her i landet, det er helt naturlig med tanke på hvor mange interesserte det finnes i Norge og Sverige.

Dersom jeg har latterliggjort noe så er det medias henvisning til at dette er en stor idrettsbegivenhet i verden. Folk som liker sporten har jeg ingen grunn til å latterliggjøre. Selv synes jeg bla. curling kan være spennende, men jeg ville fortsatt syntes det var latterlig om et norsk EM/VM/OL-gull villle blitt blåst ut av proporsjoner mtp hvor stort dette er i verdenssammenheng. Hele diskusjonen startet ved at jeg postet et litt pinlig intervju, uten å ha noe større poeng. Resten av det jeg har skrevet har vært ærlige svar til de som tydeligvis tok det jeg postet for litt mer enn det var.