Akkurat Daniel! Og til deg Frode, Cole kommer ikke gratis. Selv om Liverpool ikke betaler noe til Chelsea, må de likevel betale en del til Cole. Som jeg sikkert har sagt før: Soler antok at da Olic dro gratis til Bayern fikk han personlig ca 100 millioner for å signere. Olic tjener sikkert ikke så godt i uka som Cole. Likevel er britiske spillere generelt alt for godt betalte (Carew tjener 600 000 og han er en middelmådighet).
Risikoen Liverpool her tar er meget, meget stor. La oss anta at de har betalt Cole rundt 80 millioner (og da er jeg moderat). I tillegg tjener han 47 millioner i året. Mao har de brukt 268 millioner kr på en spiller som i sine sesonger i Chelsea i snitt kun har spilt 26 kamper per sesong. Når vi i tillegg må ta med at en PL-sesong går over 38-kamper, pluss UEAFA-league- og FA-cupkampene vil dette bety at Cole, sett ut i fra antall kamper spilt gjennom historien, er en svært dyr signering. Dessuten må vi tenke på at han sannsynligvis ikke er i toppform ikampene rett etter skade.
Jeg tror dette er et desperat trekk fra en klubb i økonomiske problemer, som satser alt på hente inn et stort spillernavn for å få Torres, Mascherano og Gerrard til å bli i klubben. Og Cole er en klar forsterkning på papiret. Men historikken tilsier at han kommer til å bruke en god del av tiden i Liverpool på skadelista. Hvis Pool er ekstremt heldige kan de klare CL med dette kjøpet, med det betinger at de 4 spillerne jeg har nevnt holder seg skadefrie, og det er lite sannsynlig. Spesielt for Torres og Cole..